Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 31 gasten bekijken dit topic.

phy


eddy135

Citaat van: phy op juli  9, 2018, 12:28:29
Nondejuu Huub wat een gedraai verman je eens  ;D
Krijgt ie geen toestemming voor!  :clapping:
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Mitch--

Citaat van: HuubF op juli  9, 2018, 08:52:56
De speakers staan na een paar uurtjes schuiven zó dat ruimtelijkheid en klank zo goed mogelijk zijn. De Audioquest speakerkabels heb ik voorzien van de Naim pluggen van de NACA5. Morgen krijg ik een witte NACA5 (om mijn vriendin te plezieren) maar dat zal wel weggegooid geld zijn. Ik heb nog even de Snaic tussen VV en EV vervangen door een Audioquest variant maar dat gaat teveel ten koste van de Naim sound.

De hele week mochten er absorberende Gamma-platen achter de speakers staan maar die tijd is voorbij. Daar moet ik snel wat anders op vinden.

Het hifi-meubel heb ik ter discussie gesteld. Nu is het een Ikea compromisgedrocht na 3 keer omsleutelen maar dat moet anders. De apparaten gaan naar de zijkant op een fatsoenlijk rack en het meubel wordt weer meubel. Ik mag een tekening inleveren. Mijn vriendin kennende gaat mij dat veel overtuigingskracht kosten maar is het uiteindelijk een hamerstuk.

Goeie genade......... :ph34r:
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

HuubF

Jullie kennen het woordje 'hamerstuk'?

Dat betekent niet dat mijn kop eraf geramd wordt (met een hamer) maar dat mijn voorstel zonder gemor geaccepteerd wordt!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Marco66

Wat ben ik dan gezegend met mijn vriendin die zelfs geen kleinere speakers wilde.
" ik vind die grotere veel mooier, je mag ze toch zien en klinken beter toch? "  :worship:

Sterkte in de strijd Huub 😀
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Scansonic MB2.5
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

notoxus

Aha een kleine verbouwing. Dat bied mogelijkheden ja.
De luidspreker kabels zullen wat langer moeten gaan worden wanneer de set aan de zijkant komt te staan.
Een rack zal minder makkelijk integreren in de woonkamer en misschien is er iets te verzinnen om de kasten aan de zijkant op niveau te krijgen. Ik heb ervoor gekozen om enkel de versterker bovenop te hebben staan.  Leuke oplossing gevonden zodat de snoertjes niet te veel opvallen.  Active maar stille koeling in de kast voor de overige apparatuur.
De achterwand met het raam uit het midden is een uitdaging.
Misschien iets van een smalle rand waar de tv op kan staan op de hoogte van de kasten aan de zijkant. In deze rand dan iets fabriceren van een absorber naar je wensen.
Een complete voorzetwand is wel een hoop werk maar daar kun je een hoop ideeën in kwijt.
Succes  :pompom:
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

HuubF

Ik denk erover om het rack zelf te maken van berken multiplex en die dan vast te schroeven tegen de muur. Dat lijkt me beter dan op de grond.

Of is dat onzin?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

notoxus

Zwevende meubels staan wel gaaf vind ik. Heb het af ook eens gemaakt. Was best lastig om stevig te krijgen. Had toen een Parasound monster apparaat. Ook de aanvoer van kabels naar de geheel zwevende kast was niet naar wens in mijn geval.
Qua sound probeer ik een balans te vinden in wat handig haalbaar is en geef ik de voorkeur aan hoe het staat in de woonkamer.  Als die balans goed is ben ik minder afgeleid door randzaken en is het makkelijker genieten.
Groeten
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

mijkie

Citaat van: Marco66 op juli  9, 2018, 16:16:52
Wat ben ik dan gezegend met mijn vriendin die zelfs geen kleinere speakers wilde.
" ik vind die grotere veel mooier, je mag ze toch zien en klinken beter toch? "  :worship:

Sterkte in de strijd Huub [emoji3]

Ik heb er ook zo een, maakt haar niet uit, zolang t maar goed klinkt [emoji1303][emoji1303]
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair *

HuubF

Citaat van: Marco66 op juli  9, 2018, 16:16:52
Wat ben ik dan gezegend met mijn vriendin die zelfs geen kleinere speakers wilde.
" ik vind die grotere veel mooier, je mag ze toch zien en klinken beter toch? "  :worship:

Sterkte in de strijd Huub 😀

Dat is dan toch ook een soort keurslijf? Jij wil kleinere speakers maar dat mag jij dan weer niet!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

eddy135

Citaat van: HuubF op juli  9, 2018, 21:16:48
Dat is dan toch ook een soort keurslijf? Jij wil kleinere speakers maar dat mag jij dan weer niet!
Leuk geprobeerd!
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN


HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: HuubF op juli  9, 2018, 16:53:08
Ik denk erover om het rack zelf te maken van berken multiplex en die dan vast te schroeven tegen de muur. Dat lijkt me beter dan op de grond.

Of is dat onzin?

Dit ivm trillingen etc ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op juli 10, 2018, 07:31:30
Dit ivm trillingen etc ?

Gr. Hans

Ja precies. Even afgezien van de vraag of het nou zo relevant is (Ik denk natuurlijk van wel). In ieder geval niet midden tussen de speakers dus aan de zijkant. Bij mij staat daar een dikke betonnen scheidengsmuur (de voor- en achtermuur is houtskelet). Als ik zelf een stevige constructie maak en deze onwrikbaar vastschroef tegen de muur dan trilt dat alvast niet.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Marco66

Citaat van: HuubF op juli  9, 2018, 21:16:48
Dat is dan toch ook een soort keurslijf? Jij wil kleinere speakers maar dat mag jij dan weer niet!

:clapping:
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Scansonic MB2.5
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Staaled

Met een rek is het wel makkelijker wisselen van apparaten of kabels.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Ook kun je het verplaatsen, want in de hoek zal zeer waarschijnlijk het laag versterkt worden.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

HuubF

Citaat van: Staaled op juli 10, 2018, 10:18:55
Ook kun je het verplaatsen, want in de hoek zal zeer waarschijnlijk het laag versterkt worden.

Daar heb je een punt.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Plus dat het dan door de lage frequenties alle kanten, in de apparatuur bedoel ik dan, op gaat stuiteren.

Nu lijkt bovenstaande een grap. Vanuit mijn perspectief is dat ook zo, maar vanuit het perspectief van Naim dus niet. De lage frequenties doen alles trillen. Eigenlijk zou je de set in een andere ruimte moeten kunnen setten.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

noot87

Zorg ook dat je niet te veel knikken in de kabels krijgt, maar zorg dat er maximaal een kromming van 25 graden in de kabels ligt anders ga je dit merken. Schijnt erg veel invloed te hebben op de weerstand van de kabel. Het geluid wordt geslotener en minder en krijgt minder dynamiek.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

HuubF

Citaat van: noot87 op juli 10, 2018, 11:29:16
Zorg ook dat je niet te veel knikken in de kabels krijgt, maar zorg dat er maximaal een kromming van 25 graden in de kabels ligt anders ga je dit merken. Schijnt erg veel invloed te hebben op de weerstand van de kabel. Het geluid wordt geslotener en minder en krijgt minder dynamiek.

Is dit een ingewikkelde manier om duidelijk te maken dat je dat gezever over trillingen maar onzin vindt?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

noot87

Ja, excuses hoor, maar ben benieuwd of je enig verschil gaat horen.
Het zou compleet nergens op slaan volgens mij, maar je kunt het altijd proberen als je daar zin in hebt.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Staaled

Trillingen hebben ook naar mijn ervaring invloed op apparaten.
Het is mijns inziens zeker geen speerpunt voor het bereiken van een goede weergave, maar ik ben toch meermaals verrast.

Zo staat een voeding op één van mijn subs.
Auralex Mopads eronder klinkt hier gewoon beter.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

noot87

Dan vraag ik me meteen af waarom bij ongeveer alle subwoofers de versterker in de subwoofer is ingebouwd.
Als dit een nadelige invloed zou hebben dan zouden de betere producenten de versterker wel los van de subwooferbehuizing laten.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP