Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 31 gasten bekijken dit topic.

Lion of Judah

Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Knor

Citaat van: Sirius666 op juli  2, 2018, 19:07:35

Dus jij gaat er vanuit dat subs kwalitatief ondermaats zijn?
Nee, daar ga ik niet van uit en beweer dat ook niet.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

HuubF

Citaat van: Carrol op juli  2, 2018, 13:23:25
... Jennifer Warnes- if it Be Your Will...
echt een wereld van verschil. Daar staat zoveel informatie op die je met een monitor nooit zult horen.

Daarom wil ik ook geen monitor meer.  Met de huidige vloerstaander komt het laag van dat nummer er behoorlijk uit. Ik ben meer geïnteresseerd in de stem en andere instrumenten dan het laag. Het laag moet er wel zijn en het geluid niet in de weg zitten door teveel aandacht op te eisen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Carrol

Oké,dat is duidelijk,ik ben ook meer een man van de bass :headbanging:
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Sirius666

Citaat van: Knor op juli  3, 2018, 12:23:28
Nee, daar ga ik niet van uit en beweer dat ook niet.

Waar doelde je dan op met het kwantitatieve en kwalitatieve?

HuubF

Mijn probleem is (althans, dat beweert mijn vriendin) dat áls ik dan een keer iets wil, het snel moet gaan.

Dus staat er weer een nieuwe vloerstaander te spelen: een Naim Allae. Ik zoek het voorlopig bij oud en een beetje betaalbaar, dan kun je er ook zonder te veel gedoe vanaf. Bij mijn hifi-boer zag ik vandaag een fraai setje PMC's die ik ook wel zou willen proberen maar dat is dan weer 4000 euro. Daar zit je wel aan als het Engels, nieuw en goed moet.

Zie de foto met een test-opstelling. De Allae's zien er nog bijzonder mooi uit en hebben een paar constructieve eigenaardigheden. Zo zit de woofer boven de tweeter in een aparte kast die door openingen toch losjes met de onderste kast is verbonden. Alles is losjes, ook de tweeter en het onderstel is beweeglijk. Naim probeert altijd fanatiek trillingen te onderdrukken.

Na een paar uur schuiven en tweaken, met hulp van verkoper Robiwan (hij wees me er net op dat ze niet ingedraaid mogen staan), moet ik zeggen dat het geweldig klinkt. Niet zo verfijnd als de ATC SCM11 maar meeslepend zoals het hoort bij Naim. Het laag is zoals ik het wil en past aardig in de akoestiek. Al met al erg hoopvol.

Met de Allae's heb ik opmerkelijk snel de 'kleine vloerstaander' achter me gelaten. Dat komt omdat deze tegen de muur mogen. Toen ik mijn teerbeminde daar, met gebruikmaking van al mijn charmes, op wees zag ze het voordeel daarvan in. :devil:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

solitaire

Citaat van: HuubF op juli  3, 2018, 15:46:08
... Toen ik mijn teerbeminde daar, met gebruikmaking van al mijn charmes, op wees zag ze het voordeel daarvan in. :devil:

sluwe vos :-* 

die 'oude' Naim speakers hadden altijd wel wat ... 'rust'/timing, en 'autoriteit' (meer bij de wat grotere modellen) (?)
Hinterm Horizont geht's weiter.

Knor

Citaat van: Sirius666 op juli  3, 2018, 13:45:06
Waar doelde je dan op met het kwantitatieve en kwalitatieve?

Ik doelde er simpelweg op dat je niet persé een subwoofer nodig hebt om de in de opname besloten laagfrequente informatie goed te kunnen waarnemen en duiden.
Dat komt omdat die informatie in het geheel niet afhankelijk is van de kwantiteit maar van de kwaliteit van de basweergave.
Onbelangrijk is of dat een monitor is of een groot systeem. Ergo: de aanwezigheid van een sub garandeert niet wat er werd beweert, nl. dat je dan ineens wel alle laaginfo hoorbaar krijgt.
Het gaat in de praktijk immers om niet meer dan een half oktaaf en daar zit wel info, maar ook weer niet zoveel als hier werd gesteld.

Het is daarnaast mijn ervaring - en die kun je er niet los van zien - dat de problemen en uitdagingen om sublaag correct weer te geven exponentioneel toenemen met elke Herz onder 35 die je nog lager wilt gaan.

Dit zal dan op een of andere manier resulteren in een min of meer afschrikwekkend slechte bas, die wel uitblinkt in selectieve kwantiteit, maar verder geen inzicht van betekenis levert in de nuances van het laag. Een goed opgestelde monitor in een ruimte die zelf ook meewerkt zou jou echter een inkijk kunnen leveren in het laag waar je U tegen zegt.

Het is gewoon niet zo makkelijk om echt laag echt goed neer te zetten, zeker niet in het soort onbehandelde en voor audio vijandige woonruimtes waarvan er nogal veel voorkomen.
Tenslotte maak ik weleens mee dat kwantiteit bij subs voor kwaliteit wordt aangezien, dus zo gek is het niet om die heiligverklaringen even tegen het licht te houden, toch?
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

noot87

Ik denk dat je de grootste verbetering beleeft als je je speakers buiten zet. Het is met name de akoestiek die problemen opleverd. Goed afstellen is in een lastige ruimte of opstelling sowieso erg lastig. Maar iedereen moet ook roeien met de ruimtes die men heeft.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

notoxus

De akoestiek ja..lastig verhaal.  Aan de ene kant heel duidelijk en met de juiste kennis goed te behandelen. Met de aanpassing is ook de parameter smaak te beïnvloeden en handig om achter de hand te hebben wanneer men je installatie niet lekker vind klinken. Andere kant is dat het veel invloed heeft op de sfeer binnen de luisterkamer wat voor velen een gedeelde ruimte is. Akoestische schilderijen, spanplafond, zeulen met absorberen ophangen van doeken..wanneer je hiermee weg kan komen is het heerlijk om van deze mogelijkheden gebruik te maken. Een aparte kamer zorgt voor minder gedoe en geeft de ruimte om met alle ontbrekende kennis toch een goed meetbaar resultaat te halen.  Ik heb hier ook veel geëxperimenteerd en mijn vrienden wezen me erop dat het doorschuiven van componenten niet het resultaat zouden geven wat ik voor ogen had.  Koppig als ik ben bleef ik schuiven en wisselen en leerde hierdoor mijn smaak goed kennen en met welke tekortkomingen ik prima kon leven.
Na een kleine verbouwing van de achterwand in de woonkamer en een lage kast aan de zijkant van de luister positie en het vinden van een luidspreker die werkt in mijn ruimte ben ik zo happy als maar kan. Af en toe nog wat pielen met  absorbers  en het schuiven van de luidsprekers omdat het kan.  Achteraf gezien heb ik nog steeds geen idee of de volgorde van de ontdekkingsreis anders zou moeten. Elke verandering en aanpassing gaf me nieuwe inzichten en wat ik eigenlijk wil.vertellen is dat er vast een leuke speaker te vinden is die prima werkt in je ruimte en misschien is er een optie om je achterwand achter in te gaan richten.
Groeten
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

HuubF

Haha zo'n houtjes-wand heb ik er ook ingekregen. Hij zit alleen helaas op de zijmuur geplakt. Maar samen met grote hoekbank, kleedje en de aanhoudende stroom van aankleed-spulletjes wordt er nu redelijk gedempt. Het akoestische behang komt er helaas niet maar wel gordijnen. Zij wil meer iets vitrage-achtigs maar ik wil natuurlijk zwaar velours.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Mooi om te zien dat je van extreem tevreden naar weer lekker aan wisselen bent geslagen.

Mijn focus zou overigens zijn om dat meubel er tussen uit te krijgen.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op juli  3, 2018, 19:37:41
Mooi om te zien dat je van extreem tevreden naar weer lekker aan wisselen bent geslagen.

Mijn focus zou overigens zijn om dat meubel er tussen uit te krijgen.  :D

Gr. Hans

Ik vind die ATC's nog steeds de beste speaker in huis maar ik begon me te ergeren aan het gekunstelde laag. En dan gaat het hier altijd snel.

Met de Naim Allae kan ik waarschijnlijk wel een tijdje vooruit. Eindelijk een bas die past in het geheel en mooie klappen bij klassiek. En nog mogelijkheden om te verbeteren.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Op welke wijze had je die sub eigenlijk ingesteld ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Helemaal fout natuurlijk... Huub had natuurlijk eerst 6x moeten meten, dan 3x een DSP eroverheen, dan was hij vergeten de Dirac transformatie toe te passen en tot overmaat van ramp was meneer Linkwitz niet uitgenodigd...

Groetjes Walter

Contour

Edit, bovenstaande is wel voldoende duidelijk.

HuubF

Citaat van: chansig op juli  3, 2018, 19:58:42
Op welke wijze had je die sub eigenlijk ingesteld ?

Gr. Hans

Op gevoel. Maar ik heb ook een tijdje een DSPeaker in huis gehad.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Oke...thanks. Voor de rest laat ik het maar even want Contour heeft vandaag ook weer zo'n dag.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

noot87

Citaat van: HuubF op juli  3, 2018, 20:32:59
Op gevoel. Maar ik heb ook een tijdje een DSPeaker in huis gehad.

Ja, die staat nu hier. Ik ben trouwens erg blij met de DSPeaker. Deze heeft de geluidskwaliteit hier naar een hoger niveau getild.
De NAD filtert de lage tonen van de vloerstaanders eruit en de DSP zorgt ervoor dat de lage tonen van de subwoofers recht worden getrokken. Het heeft hier nooit zo goed geklonken.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Merkwaardig: de Allae klinkt alleen goed als je een andere LS-kabel dan de NACA5 gebruikt. Ik kon het niet geloven want je zou toch verwachten dat een Naim kabel tussen Naim apparaten het beste resultaat geeft. En tot nu toe was de NACA5 ook steeds de beste oplossing, ook in vergelijking met een Audioquest Castle Rock.

Nu niet meer. Misschien komt het omdat hij iets te kort is. Hij is 3 meter maar moet minimaal 3,5 zijn. Geen idee.

Ik had nog een paar metertjes goedkope Audioquest liggen en die doen het al de hele middag erg goed. De NACA5 klinkt magertjes en oninteressant.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Volgens mij is Contour weer met andere dingen bezig dus...

Even nog over die sub. Waarom heb je er niet voor gekozen om een Umik aan te schaffen of desnoods bij mij te lenen om van daaruit verder te gaan afstellen ?

Gevoel is een mooi iets hoor, maar als jij het een onnatuurlijke toevoeging heb gevonden dan is er iets niet helemaal goed gegaan. Of de sub is een prul ding.

Gr. Hans

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

Ik snap Huub wel, mbt een sub. Andere woofer geeft een andere bass tov zijn eigen speakers en dat kan irritatie veroorzaken.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Staaled

Ik lees enkel maar jeuk.
Dan kan zo'n woofer er ook nog wel bij. :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

op eigen verzoek verwijderd.

Ik krijg dan weer alleen maar jeuk van het lezen....