Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 30 gasten bekijken dit topic.

Timvg

Citaat van: myself op juni 10, 2018, 03:13:07
ah, een combinatie van nearfield en gemiddelde farfield. Lijkt erop dat het in een 'normale' luisterruimte gemeten is en er gecompenseerd wordt vanwege 'the slight boost in the mid- and upper bass is entirely an artifact of the nearfield measurement technique'. Als er farfield metingen gedaan worden, zou je voor een deel ook de kamer in de meeting terugvinden?

Ik zat toevallig een test van dezelfde 802D3 te lezen in het australische hi-fi blad (gratis download: https://i.nextmedia.com.au/Assets/bw_802_d3_loudspeakers_review_test.pdf ) en had dezelfde meting maar dan in een lab laten doen (dus een dode kamer? die je niet mee-meet). En die komt er een heel stuk vlakker uit.

Ik ben geneigd de australische meting iets betrouwbaarder te vinden

Het is wel degelijk ook anechoisch gemeten, behalve on de paar 100hz.
Maar je moet voornamelijk de methodiek vergelijken.

CitaatAUS website stelt: Graph 1.Averaged frequency response using pink noise test stimulus with capture
smoothed to one-third octave. Trace is the averaged results of nine individual frequency
sweeps measured at three metres, with the central grid point on-axis with the tweeter.

Met 1/3rd octave smoothing trek je veel vlak... 1/20 is bv de norm bij Harman. Zij hebben meerdere van de betere anechoische kamers ter beschikking waar ze ook hun eigen modellen ontwikkelen. Daar meten ze natuurlijk ook de concurrentie op na.. Daar kwam B&W(o.a. oudere 800D) nu niet bepaald beter uit dan bij JA.

Er wordt trouwens onder de paar 100hz ook met nearfield metingen gewerkt
Citaat"Low-frequency response is shown in Graph 3, acquired using a near-field technique that simulates what would be measured in an anechoic chamber"

Over 't algemeen komen JA z'n metingen goed overeen met wat er in anechoische kamers gemeten wordt. Hij meet ook andere belangrijke zaken zoals afstraalgedrag, compressie..  Er zijn genoeg luidsprekers die uitstekend meten, ook in JA z'n tests. De B&W is er niet één van.


myself

ondertussen een erg goede video van JA gevonden over zijn meet aanpak en hoe die te interpreteren: https://www.youtube.com/watch?v=j77VKw9Kx6U
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

HuubF

In huize HuubF is een merkwaardige rust neergedaald. Ik luister weer gewoon naar muziek en maak me een stuk minder druk over wat er moet worden veranderd.

De opties van ATC kosten erg veel geld dus dat duurt nog even. Upgraden van de eindversterker is zinloos want dat is net zo duur als een actieve SCM19. De D-A omzetting vind ik erg goed.

Dus staan voorlopig alleen akoestische maatregelen op het programma zoals een achterwand en wat strategisch geplaatste panelen.

De WAF weet dat het eraan komt...
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour

Dat zijn de goede berichten! Mooi dat je zo tevreden bent.

HuubF

De rust heeft 3 weken aangehouden. Ik ben een zoektocht begonnen naar goede kleine vloerstaanders. Ik ben er aan toe na 6 jaar monitors te hebben gehad. ATC upgrades (minimaal 5000 euro) vind ik te duur.

De eerste poging is gelijk veelbelovend: een setje Totem Sttaf. In vergelijking met ATC-met-stand opvallend klein maar de subwoofer kan eruit. De ATC's zijn veel directer en laten veel meer horen maar man... wat heerlijk zo'n full range geluid.

De Sttaf's mogen blijven en worden over een tijdje ongetwijfeld afgelost voor iets mooiers.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Zweitse

Is Scansonic wellicht iets voor je, lees veel goede berichten over dit merk speakers.

Marco66

Citaat van: HuubF op juni 28, 2018, 14:57:22
De rust heeft 3 weken aangehouden. Ik ben een zoektocht begonnen naar goede kleine vloerstaanders. Ik ben er aan toe na 6 jaar monitors te hebben gehad. ATC upgrades (minimaal 5000 euro) vind ik te duur.

De eerste poging is gelijk veelbelovend: een setje Totem Sttaf. In vergelijking met ATC-met-stand opvallend klein maar de subwoofer kan eruit. De ATC's zijn veel directer en laten veel meer horen maar man... wat heerlijk zo'n full range geluid.

De Sttaf's mogen blijven en worden over een tijdje ongetwijfeld afgelost voor iets mooiers.

Als ik jouw smaak en feit dat ze klein moet zijn in acht neem zou ik zeker naar de Naim Neat Motive kijken.
Erg klein maar wat een volwassen geluid!
Heb ze zelf mogen ervaren en vond ze echt heel erg goed voor het formaat.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Scansonic MB2.5
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

addesmo

Citaat van: Marco66 op juni 28, 2018, 15:34:28
Als ik jouw smaak en feit dat ze klein moet zijn in acht neem zou ik zeker naar de Naim Neat Motive kijken.
Erg klein maar wat een volwassen geluid!
Heb ze zelf mogen ervaren en vond ze echt heel erg goed voor het formaat.

Goede tip! Lang geleden gehoord en onthouden.

solitaire

Citaat van: HuubF op juni 28, 2018, 14:57:22
De rust heeft 3 weken aangehouden. Ik ben een zoektocht begonnen naar goede kleine vloerstaanders. Ik ben er aan toe na 6 jaar monitors te hebben gehad. ATC upgrades (minimaal 5000 euro) vind ik te duur.

De eerste poging is gelijk veelbelovend: een setje Totem Sttaf. In vergelijking met ATC-met-stand opvallend klein maar de subwoofer kan eruit. De ATC's zijn veel directer en laten veel meer horen maar man... wat heerlijk zo'n full range geluid.

De Sttaf's mogen blijven en worden over een tijdje ongetwijfeld afgelost voor iets mooiers.

mooie aanschaf, en ik denk icm de versterkers waarmee jij graag werkt een merk-keuze met toekomstperspectief

oh, en ik heb hier een setje Beaks liggen ... die horen er toch eigenlijk bij :coffee:

'Totem Beaks are tuning pods that control resonances and allow for better driver integration, resulting in even better imaging and dynamic improvement.'
Hinterm Horizont geht's weiter.

Carrol

Huubf,één tip....
Doe de subwoofer niet weg, die ga je missen...!
Vraag het aan Hans die had ze ook weg gedaan.
Al helemaal op jou luisterniveau.
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

DofN

Citaat van: i2Paq op juni 28, 2018, 15:23:57
Wat zegt de WAF hier over?

Niets, een WAF kan niet praten aangezien WAF staat voor Wife Acceptance Factor. Je kan "vrouw" (oid) niet rücksichtslos vervangen door "WAF".  Een factor kan niet praten. Misschien gebruiken jullie WAF consequent fout voor de grap oid, en snap ik de grap niet? In dat geval excuses voor een overbodige uitleg.




You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

scoc

Citaat van: HuubF op juni 28, 2018, 14:57:22
De rust heeft 3 weken aangehouden. Ik ben een zoektocht begonnen naar goede kleine vloerstaanders. Ik ben er aan toe na 6 jaar monitors te hebben gehad. ATC upgrades (minimaal 5000 euro) vind ik te duur.

De eerste poging is gelijk veelbelovend: een setje Totem Sttaf. In vergelijking met ATC-met-stand opvallend klein maar de subwoofer kan eruit. De ATC's zijn veel directer en laten veel meer horen maar man... wat heerlijk zo'n full range geluid.

De Sttaf's mogen blijven en worden over een tijdje ongetwijfeld afgelost voor iets mooiers.

Kijk/hoor ook eens naar Proac een D20R of D18 2de hands. Of uit hun Studio reeks (130 dacht ik).
Een beetje onbekend maar o zo mooi middengebied en combineert erg goed met Naim.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

HuubF

Citaat van: doorofnight op juni 28, 2018, 20:39:50
Niets, een WAF kan niet praten aangezien WAF staat voor Wife Acceptance Factor. Je kan "vrouw" (oid) niet rücksichtslos vervangen door "WAF".  Een factor kan niet praten. Misschien gebruiken jullie WAF consequent fout voor de grap oid, en snap ik de grap niet? In dat geval excuses voor een overbodige uitleg.

Ja dat doen we expres. Want ze kunnen ook blaffen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

En je was zo,zo,zo,zo enorm tevreden...iedere keer trap ik er weer in.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

DofN

O, zie nu een edit. Omdat vrouwen ook blaffen. Goed bedacht.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

HuubF

Citaat van: chansig op juni 28, 2018, 21:01:10
En je was zo,zo,zo,zo enorm tevreden...iedere keer trap ik er weer in.  :D

Gr. Hans

Het is ook zo leuk! Gelukkig zijn kleine vloerstaanders redelijk geprijsd.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: doorofnight op juni 28, 2018, 21:02:14
O, zie nu een edit. Omdat vrouwen ook blaffen. Goed bedacht.

Ja jongen qua humor is het genieten hier!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

DofN

Citaat van: chansig op juni 28, 2018, 21:01:10
En je was zo,zo,zo,zo enorm tevreden...iedere keer trap ik er weer in.  :D

Gr. Hans

Mooi is dat.

Ik ben zo naïef te denken dat mensen onbewust taalkundig in gebreke blijven; jij denkt dat Huub ooit tevreden genoeg is :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Citaat van: HuubF op juni 28, 2018, 21:02:53
Het is ook zo leuk! Gelukkig zijn kleine vloerstaanders redelijk geprijsd.

Ja eigenlijk is het gewoon een monitor met een stuk hout eronder.  :D

Ooit de Arro in huis gehad. Erg fijne speaker als ik het me nog goed kan herinneren.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Citaat van: doorofnight op juni 28, 2018, 21:05:06
Mooi is dat.

Ik ben zo naïef te denken dat mensen onbewust taalkundig in gebreke blijven; jij denkt dat Huub ooit tevreden genoeg is :)

Ik denk van niet...maar de posts van Huub zijn op momenten zo overtuigend dat ik dat dan weer vergeet.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software