Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 34 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Pfff, blij dat mijn vriendin er morgen weer is. Als ik alleen thuis ben word ik he-le-maal gek van die kudthifi.

Wel mooie muziek gehoord, klassiek vooral. Maar ook Radio Paradise gaan waarderen. En nét die paar klusjes in huis gedaan waardoor ze vast tevreden met gaat zijn.  :worship:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

RalphH

Hmm, wat doet die optie exact, weet je dat toevallig?
Als t iets electrisch is, toevallig elders in huis/op de groep een ander apparaat aangesloten?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HuubF

Citaat van: RalphH op mei 13, 2018, 13:21:02
Hmm, wat doet die optie exact, weet je dat toevallig...

'Unstable Source: Yes / No (Select No unless the preamplifier has problems locking to a digital signal. Selecting Yes will enable the unit to play unstable digital signals, however sound quality will be slightly degraded)'.

Lijkt me een digitaal trucje.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Na een week van alles te hebben geprobeerd, vlak voor de terugkeer van mijn geliefde, ben ik tot de conclusie gekomen dat de kale NAC272 precies de muziek weergeeft zoals ik dat wil: sfeervol, meeslepend, waarschijnlijk correct en af en toe verrassend audiofiel.

Roon + computer werken ook wel maar het is mij teveel gedoe en van dat constante vergelijken word ik onderdehand doodmoe. Het blijft wel staan voor YouTube, dat is wel makkelijk.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Xander32

Dit topic kan worden gesloten, of ...  ::)

Citaat van: HuubF op mei 14, 2018, 07:48:12
Na een week van alles te hebben geprobeerd, vlak voor de terugkeer van mijn geliefde, ben ik tot de conclusie gekomen dat de kale NAC272 precies de muziek weergeeft zoals ik dat wil: sfeervol, meeslepend, waarschijnlijk correct en af en toe verrassend audiofiel.

Roon + computer werken ook wel maar het is mij teveel gedoe en van dat constante vergelijken word ik onderdehand doodmoe. Het blijft wel staan voor YouTube, dat is wel makkelijk.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

solitaire

Nou, ik zou bv. nog wel eens een verslagje willen lezen over de exacte uitwerking van de aanwezige esoterica op de huidige set ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

HuubF

Citaat van: Xander32 op mei 14, 2018, 09:22:58
Dit topic kan worden gesloten, of ...  ::)

Neuh... het topic blijft gewoon open.  :o

Ik dacht alleen dat ik met Roon en een goede dac wel even de Naim NAC272 te lijf zou kunnen gaan. Of de Naim kabeltjes wel even kon vervangen door 'betere'. Maar dat is allemaal mislukt. Het Naim geluid is zó specifiek dat al het andere alleen op het eerste gehoor misschien beter klinkt.

Misschien dat de 4.6 firmwarerelease het geluid net die boost heeft gegeven dat zelfs een Chord Qutest in het stof bijt.

Wat een beetje raar blijft is de matige behandeling van het digitale signaal bij coax, zowel via de Singxer als de IfI USB-spdif omzetter. Terwijl toslink via de iFi wel goed gaat. De leverancier van de Singxer heeft me aangeraden eens de BNC aansluiting van de NAC272 te proberen. Geen idee wat het verschil zou kunnen zijn.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Nou nog één poging dan: de Schiit Eitr. Goedkoop en naar verluidt een geweldig apparaat.

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Na mijn wekenlange pogingen om Roon op de Mac Mini te kunnen gebruiken, waarbij de Naim NAC272 streamer alleen als voorversterker dienst doet, luister ik met steeds meer plezier naar de all-Naim setup.

Geweldig toch hoe dat merk het voor elkaar krijgt om muziek niet als hifi te laten klinken, terwijl het dat toch wel is. Als je er op gaat letten mis je namelijk niets.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Carrol

Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Xander32

... hoe ver ben je nu op weg naar het audio walhalla?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

AudioEnZo

Citaat van: HuubF op mei 16, 2018, 07:39:37
Geweldig toch hoe dat merk het voor elkaar krijgt om muziek niet als hifi te laten klinken, terwijl het dat toch wel is. Als je wr op gaat letten mis je namelijk niets.
Weliswaar met een ander merk maar wel herkenbaar...

HuubF

Citaat van: Xander32 op mei 16, 2018, 08:19:32
... hoe ver ben je nu op weg naar het audio walhalla?

Aardig ver! De bedoeling van Naim begrijp ik steeds beter en ATC speakers vind ik geweldig.

Dus voor Roon probeer ik nog 1 USB-spdif converter (Schiit Eitr), ik zal nog wel eens voor zo'n nieuwe Naim streamer (met Roon) vallen, als eindversterker wil ik nog wel eens een 250DR proberen en de ATC SCM40's komen er ooit ook.

That's all!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Citaat van: HuubF op mei 16, 2018, 10:34:11
Aardig ver! De bedoeling van Naim begrijp ik steeds beter en ATC speakers vind ik geweldig.

Dus voor Roon probeer ik nog 1 USB-spdif converter (Schiit Eitr), ik zal nog wel eens voor zo'n nieuwe Naim streamer (met Roon) vallen, als eindversterker wil ik nog wel eens een 250DR proberen en de ATC SCM40's komen er ooit ook.

That's all!

Zeker fraaie speakers van ACT! Hoe zou je de klanksignatuur tov de Guru's omschrijven nu je ze al een tijdje hebt?

Ben je geheel up to date met het OS van je Mac Mini? Heb je vergelijkbare (negatieve) ervaringen gevonden met de Singxer en iFi?  En dus ook positieve mbt de Schiit of is het trial & error? Je kan retourneren mocht het niet bevallen neem ik aan? Dan maakt het al helemaal niet uit ;) Leuk dat uitproberen hè of word je het zat?

Xander32

Dat is een duidelijk te bewandelen pad  :thumbs-up:.

Citaat van: HuubF op mei 16, 2018, 10:34:11
Aardig ver! De bedoeling van Naim begrijp ik steeds beter en ATC speakers vind ik geweldig.

Dus voor Roon probeer ik nog 1 USB-spdif converter (Schiit Eitr), ik zal nog wel eens voor zo'n nieuwe Naim streamer (met Roon) vallen, als eindversterker wil ik nog wel eens een 250DR proberen en de ATC SCM40's komen er ooit ook.

That's all!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

HuubF

Citaat van: Sirius666 op mei 16, 2018, 12:13:25
Zeker fraaie speakers van ATC! Hoe zou je de klanksignatuur tov de Guru's omschrijven nu je ze al een tijdje hebt?

Ben je geheel up to date met het OS van je Mac Mini? Heb je vergelijkbare (negatieve) ervaringen gevonden met de Singxer en iFi?  En dus ook positieve mbt de Schiit of is het trial & error? Je kan retourneren mocht het niet bevallen neem ik aan? Dan maakt het al helemaal niet uit ;) Leuk dat uitproberen hè of word je het zat?

De Guru's waren voor mij erg natuurlijk, ik denk omdat ze vrij warm klonken. Ze waren ook door de bouwer 'getuned op het gehoor'. Ze gingen behoorlijk veel lager dan de ATC's, vandaar een subwoofertje erbij. Maar de ATC's laten veel meer horen en klinken veel uitgesprokener. Ze hebben even naast de Guru's gestaan dus ik heb ze goed kunnen vergelijken.

Het OS van de Mac Mini is up to date. De negatieve ervaring zijn de tikjes die ik steeds hoor als ik coax gebruik. Dit verdwijnt door een optie van de NAC272 aan te zetten maar dat vermindert de kwaliteit. Toslink met de iFi werkt prima. Raar is dat ik een dag lang zonder probleem naar de Singxer heb geluisterd. Bij het zoeken naar oplossingen liep ik tegen juichende recensies van de Schiit Eitr aan dus die probeer ik voor de zekerheid nog even. Tsja trial&error... eigenlijk wel want alle instellingen kloppen nu maar ik heb geen idee waar dat tikken vandaan komt. Het is iets digitaals, steekt af en toe de kop op, geldt alleen voor coax en het ligt niet aan de USB-spdif omzetters. Ik krijg vandaag een verloopstekkertje om de BNC aansluiting maar eens te proberen.

Experimenteren vind ik op zich leuk maar ik moet zeggen dat de rek er een beetje uit is. Vanaf de komst van de NAC272 waren alle veranderingen uiteindelijk geen verbeteringen, ook als het in het begin veelbelovend leek. Oorzaak is denk ik die Naim sound die er alleen helemaal goed uitkomt als elk apparaat en kabeltje van Naim is. Zelfs het verbindingskabeltje tussen voorversterker en eindversterker (4-pins snaic) moet je vooral NIET vervangen door een mooie Audioquest. In het begin hoor je dan ontzettend veel verbeteringetjes in details, helderheid en laag, maar uiteindelijk blijkt het originele Naim kabeltje dan toch lekkerder te klinken. Met minder duidelijke details, minder helderheid en laag dat de muziek alleen maar ondersteunt. Maar dat zorgt er wel voor dat ik 's ochtends een half uurtje eerder opsta om even naar Radio Paradise te luisteren.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

addesmo


HuubF

Citaat van: addesmo op mei 16, 2018, 15:38:25
Heb nog wel een goede radio tip voor je. Fip ;D!!!

Dank je, ga ik proberen. Er gaat niets boven door mensen uitgezochte muziek.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Het BNC verloopstekkertje kwam gisteren binnen dus ik kon de Stingxer F1 op de 1e digitale aansluiting proberen.

Dit verrast me dan toch weer. Inmiddels heb ik natuurlijk enige handigheid gekregen in het vergelijken van het Naim geluid met allerlei varianten daarop dmv andere kabeltjes en apparaatjes dus ik hoor redelijk snel of het kansloos is. Dit is zeker niet kansloos maar wel duidelijk anders.

Het klinkt nu breekbaarder, preciezer maar nog wel met schwung. Meer als een ander geluid dan als een potentieel onaangename variant. Voor het draaien van muziek vanaf de computer hoopvol; de Singxer is niet eens ingespeeld.

Het tikken is trouwens ook weg gelukkig. Nu maar even 24x7 aan laten staan en de Schiit Eitr afwachten.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Hehe, ik kan eindelijk zeggen dat er sprake is van een verbetering met Roon. De computer via Jitterbug, Audioquest Coffee en Singxer F1 klinkt nu rustiger, meer gedetailleerd maar niet minder meeslepend dan de NAC272 in zijn eentje.

Het enige verschil is dat ik nu de 1e digitale aansluiting (=BNC) gebruik. Zou niet mogen uitmaken maar zoals altijd loont experimenteren, ook als iets niet logisch lijkt.

En dan heb ik ook nog een Schiit Eitr (Shit Eater) besteld die hopelijk vandaag aankomt. In diverse reviews wordt die nog boven de Singxers geplaatst. Wij zijn andermaal benieuwd.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour

Hallo Huub,

Ik heb gisteren mijn Supra stekkerblok vervangen waar mijn 4 kemp pluggen (SNS, SR, 2xSA) en de router inzitten door een kemp powerstrip. De invloed is enorm, mijns inziens totaal onverklaarbaar, maar het is wel zo. Dus inderdaad, kleine dingen kunnen veel invloed hebben.

Gr. Walter

DofN

Citaat van: HuubF op mei 19, 2018, 10:21:56
Hehe, ik kan eindelijk zeggen dat er sprake is van een verbetering met Roon. De computer via Jitterbug, Audioquest Coffee en Singxer F1 klinkt nu rustiger, meer gedetailleerd maar niet minder meeslepend dan de NAC272 in zijn eentje.

Het enige verschil is dat ik nu de 1e digitale aansluiting (=BNC) gebruik. Zou niet mogen uitmaken maar zoals altijd loont experimenteren, ook als iets niet logisch lijkt.

En dan heb ik ook nog een Schiit Eitr (Shit Eater) besteld die hopelijk vandaag aankomt. In diverse reviews wordt die nog boven de Singxers geplaatst. Wij zijn andermaal benieuwd.

Oja, dat is een leuk ding, die Shit Eitr. Ik heb de voorganger daarvan bij mijn ouders in de keten gezet. Werkt prima.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

HuubF

Citaat van: doorofnight op mei 19, 2018, 10:30:51
Oja, dat is een leuk ding, die Shit Eitr. Ik heb de voorganger daarvan bij mijn ouders in de keten gezet. Werkt prima.

Goed om te horen. ;D Omdat dit de 5e generatie is verwacht ik toch ook wel een verbetering van het geluid.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

DofN

:) Die van mijn ouders is onverwoestbaar en werkt feilloos. Veel plezier ermee.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Rowdy

BNC is een connector met een impedantie van 75 ohm.
RCA is een connector welke geen echte 75 ohm impedantie heeft.