Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 29 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: chansig op mei  9, 2018, 11:58:54
Gezellig...glaasje wijn, dekentje, haart vuurtje aan...

Gr. Hans

Vooral dat kleedje maakt me vrolijk!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Wel hoogpolig...doet het ook nog wat met het geluid.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Leuk, de Singxer F1 wordt vanmiddag bezorgd. Ik ben benieuwd, als hij beter is dan de iFi dan wordt het geluid via de computer erg goed.

Op dit moment hoor ik nauwelijks verschil tussen computer/ifi met Roon/Tidal en NAC272 met alleen Tidal. De laatste is nog maar een fractie warmer. Dat komt door de inzet van een Jitterbug en een goede USB kabel. Daarvoor vond ik Roon nog duidelijk minder klinken. Ik ben er bijna...

Alternarieven voor de Singxer F1 zijn nog de Schitt Eitr en de TeddyU2S.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour

Hallo Huub,

Zou jij zo'n jitterbug aan een ander aanraden? Ik ben wel benieuwd, maar ze zijn best goedkoop, werkt zoiets dan wel?

Gr. Walter

chansig

Dus "goedkoop" maakt dat je twijfelt of het werkt ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: Contour op mei 12, 2018, 12:24:14
Hallo Huub,

Zou jij zo'n jitterbug aan een ander aanraden? Ik ben wel benieuwd, maar ze zijn best goedkoop, werkt zoiets dan wel?

Gr. Walter

Als je vermoedt dat de connectie tussen computer en een USB apparaat voor een ondefinieerbare onrust zorgt in het geluid dan kan het een goedkope oplossing zijn ja.

Met dit soort dingen is het een beetje gokken ben ik bang. De rest van de wereld is er lyrisch over, dat helpt ook.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

De Singxer F1 is er en speelt. Zo op het eerste gehoor valt me niets op. Maar dit soort vergelijkingen kost tijd.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Wat voor vaste nummers draai jij eigenlijk om tot een vergelijk te komen?

Richi

Citaat van: Contour op mei 12, 2018, 12:24:14
Hallo Huub,

Zou jij zo'n jitterbug aan een ander aanraden? Ik ben wel benieuwd, maar ze zijn best goedkoop, werkt zoiets dan wel?

Gr. Walter
Bij mij bracht het meer rust in het geluid, het klinkt met de jitterbugs allemaal wat minder 'digitaal'. Of jij dat ook mooier vindt, blijft natuurlijk een kwestie van smaak.
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

eddy135

Ik heb wel zo'n 'vermoeden' wat je bevindingen gaan zijn:

Apparaat moet eerst inspelen natuurlijk, dus is nog niet helemaal wat je verwacht, dan volgt een stijle curve waarin het resultaat steeds beter wordt, tot nagenoeg perfectie wordt bereikt...met de nadruk op nagenoeg, want vrij snel blijkt er ergens 'iets' niet te kloppen, en vervolgens staat het weer te koop!  ;D
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

HuubF

Citaat van: eddy135 op mei 12, 2018, 16:05:14
Ik heb wel zo'n 'vermoeden' wat je bevindingen gaan zijn:

Apparaat moet eerst inspelen natuurlijk, dus is nog niet helemaal wat je verwacht, dan volgt een stijle curve waarin het resultaat steeds beter wordt, tot nagenoeg perfectie wordt bereikt...met de nadruk op nagenoeg, want vrij snel blijkt er ergens 'iets' niet te kloppen, en vervolgens staat het weer te koop!  ;D

Zou zo maar kunnen. Geluid beoordelen is ook erg lastig. Je moet wennen, het moet inspelen, je experimenteert nog eens wat en dan volgt de Grote Afrekening.

Maar toch is het opschrijven van het proces nuttig voor sommigen. Ik lees ook graag de bevindingen van andere mensen, waar ook ter wereld.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Carrol

 De rest van de wereld is er lyrisch over, dat helpt ook.
[/quote]
^^
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

HuubF

Pech... de Singxter heeft een soort digitaal infarct gehad en is kapot. Hij gaat weer terug.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Singxter niet kapot... instabiliteit van de Mac Mini. Nog nooit gehad. Updates gedaan... blijft. Bij het verslepen van een window hoor je al kraakjes. Maar eens het net op, zal iemand ongetwijfeld al eerder hebben gehad.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour

Draai je via Roon? Heb je wel genoeg processing power? Dat kun je zien in Roon.

HuubF

Citaat van: Contour op mei 13, 2018, 08:59:06
Draai je via Roon? Heb je wel genoeg processing power? Dat kun je zien in Roon.

Gebeurt ook als je een Youtube filmpje draait. Zijn kraakjes, zal wel jitter zijn. Het wordt erger als je een window versleept dus lijkt inderdaad processing. Misschien is er een achtergrondproces/virus het systeem binnengeslopen, ga ik nu naar kijken. Gisteren leek de Stingxer kapot maar de kraakte ook. Na de High Sierra upgrade die nog stond te wachten doet alleen de Stingxer nog raar, zal er wel iets gevoeliger voor zijn.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour

Ik stream nu ook met Roon, maar ik ben lang huiverig geweest precies wegens dit soort ellende. Dan is een cd speler veel meer bulletproof. Hopelijk kan je het probleem makkelijk oplossen.

Gr. Walter

HuubF

Citaat van: Contour op mei 13, 2018, 09:52:39
Ik stream nu ook met Roon, maar ik ben lang huiverig geweest precies wegens dit soort ellende. Dan is een cd speler veel meer bulletproof. Hopelijk kan je het probleem makkelijk oplossen.

Gr. Walter

Ik gebruik al een jaar of 10 Mac Mini's om te streamen maar hiervan nog nooit last gehad.

Het enige irritante achtergrondproces was Dropbox, die heb ik er uit geflikkerd. In Roon nu ook aangegeven dat het apparaat direct moet worden aangestuurd, dat was ik vergeten in te stellen. Met de iFi gaat het nu goed, de Stingxer kraakt nog af en toe. Raar want ik heb gisteren de hele dag gewoon met de Stingxer gedraaid zonder probleem. Het deed zich ineens voor: binnen een paar minuten steeds meer kraken totdat het geluid wegviel. Daarom dacht ik dat de Stingxer kapot was. Daarna bleek de iFi het ook (een beetje) te hebben.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Real time opgeschreven gedachtengang en oplossing:

Het kraken komt ook bij de iFi nog af en toe voor.

Met alleen de NAC272 gaat het goed.

Dus het komt ergens vanuit de richting van de computer.

Zowel de Singxter als de iFi kraken (de laatste in mindere mate).

Met Roon (zowel losless als mp3/Radio 4), maar ook als ik direct een Youtube concertje draai.

Dus het moet de computer zélf zijn.

Het trad gisteren ineens op, daarvoor geen last van gehad. Nu is de Singxer onbruikbaar en de iFi sputtert af en toe.

Wacht... de Singxer komt binnen via Coax, daarna ben ik de iFi ook via coax gaan gebruiken. In het menu van de NAC272 gesnuffeld en er blijkt een optie te zijn voor instabiele digitale bronnen: 'Unstable Source: Yes / No (Select No unless the preamplifier has problems locking to a digital signal. Selecting Yes will enable the unit to play unstable digital signals, however sound quality will be slightly degraded)'.

Het werkt inderdaad maar de kwaliteit is nu 'slightly degraded'. Kortom, de coax aansluiting is niet te gebruiken als de digitale bron niet perfect is. Dat betekent exit Singxer omdat die alleen een coax uitgang heeft.



Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Wat dacht je ervan om eerst eens een andere bron (Windows pc/laptop?) te proberen zodat de Singxer wellicht kan blijven en je de Mac mini (is geen recent model toch?) kan vervangen mocht dit de boosdoener zijn.....

HuubF

Citaat van: Sirius666 op mei 13, 2018, 12:30:25
Wat dacht je ervan om eerst eens een andere bron (Windows pc/laptop?) te proberen zodat de Singxer wellicht kan blijven en je de Mac mini (is geen recent model toch?) kan vervangen mocht dit de boosdoener zijn.....

De Mini is een i5 uit 2014 met veel geheugen en een 1 Tb ssd, die is nog niet aan vervanging toe. Het probleem zit hem meer in de strengheid  waarmee de NAC272 met zijn coax input omgaat. Daar hebben beide USB-spdif omzetters last van. Toslink gaat wel goed vreemd genoeg. Het goedkoopst is de Singxer terugsturen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

RalphH

Klinkt een beetje als een aardingsprobleem. CPU activiteit hoor je door de speakers, zo lijkt het tenminste omdat je aangeeft bij het slepen van vensters kraakjes te horen.
Had het hier ook, muis activiteit resulteerde in irritante piepjes/kraakjes door de speaker.
Oorzaak zat m grotendeels in de eindbak icm de rest van de apparatuur. Galvanische scheider ertussen en het probleem was verholpen:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=166967.msg3125305#msg3125305

Wellicht heb je er wat aan.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HuubF

Citaat van: RalphH op mei 13, 2018, 12:57:01
Klinkt een beetje als een aardingsprobleem. CPU activiteit hoor je door de speakers, zo lijkt het tenminste omdat je aangeeft bij het slepen van vensters kraakjes te horen.
Had het hier ook, muis activiteit resulteerde in irritante piepjes/kraakjes door de speaker.
Oorzaak zat m grotendeels in de eindbak icm de rest van de apparatuur. Galvanische scheider ertussen en het probleem was verholpen:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=166967.msg3125305#msg3125305

Wellicht heb je er wat aan.

Bedankt voor je reactie. Klinkt aannemelijk maar als ik een optie voor de specifieke ingang op 'yes' zet is het weg. Lijkt me dus een digitale aangelegenheid.

Wat raar blijft dat ik er pas sinds gisteravond last van heb.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Martin!!!

mainly British stuff

HuubF

Citaat van: Martin!!! op mei 13, 2018, 13:11:43
Gooit de Jitterbug geen roet in het eten Huub?

Nee ik heb alle combinaties geprobeerd (usb-kabels, coax kabels, Jitterbug, software).
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)