Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 35 gasten bekijken dit topic.

Sirius666

Citaat van: Raphie op april 10, 2018, 14:19:20
Ach ja, we lezen hier wel gekkere dingen toch?
Het kan wel. Wanneer ze bijv het lpf iets aanpassen, maar dan heb je het over een dac met DSP waarin een preset wordt aangepast. Maar menu aanpassingen hebben idd géén gevolg voor het geluid.
Wat men buiten de changelog om ervaart zit idd tussn de oren.

Dat blijkt ook wel uit wat Huub over het NAIM forum zegt. De sound blijft intact maar is weer net wat verbeterd met dit en dat. Onmogelijk en eigenlijk best jammer als mensen zich hierdoor af laten leiden.

Denk je klaar te zijn met een set, kan je weer gaan finetunen bij een update van je favoriete mediasoftware of bij een willekeurige firmwareupgrade. En dat kan je tot in het debiele (firmwareupgrade router? :D) doortrekken.

Citaat van: HuubF op april 10, 2018, 14:52:58
Ik heb jaren een PS Audio PerfectWave dac gehad waar bij elke firmware upgrade, en dat waren er nogal wat, het geluid veranderde. Inderdaad ook als er aan het geluid zélf niets werd gedaan. Het user-forum werd helemaal gek. Sommigen gingen terug naar oudere versies en namen het gemis aan nieuwe opties voor lief.

Paul McGowan himself moest uiteindelijk toegeven dat het geluid inderdaad verschilde maar dat hij het ook verder niet wist. Toen heb ik de PS Audio dac, die toch erg goed was, verkocht.

Inbeelding? Misschien, zoals altijd. Maar de eerste keer dat ik nieuwe software installeerde dacht ik dat ik gek werd. Het geluid was veranderd terwijl er alleen maar wat bugs zouden zijn opgelost. Daarna ben ik pas gaan zoeken naar een forum.

Inmiddels staat firmware versie 4.6 op de NAC272. Best nog wel een werkje. Veranderingen in het geluid? Lijkt me wel; meer details, minder het gevoel dat het nog wel beter zou kunnen, nog wat strakker laag. Mooi? Weet ik nog niet. Het is wel érg preciezig zo.

Misschien moet de nieuwe software nog even inspelen!


Dit is niet voor het eerst dat je dit aanhaalt en dit is voor zover ik weet ook jouw enige ervaring op dit vlak. Misschien is het handiger als je deze ervaring eens laat varen en vooruit durft te denken want je beperkt jezelf teveel. Die ervaring is natuurlijk ook niet representatief voor alle updates....

HuubF

Citaat van: Sirius666 op april 10, 2018, 14:55:21
...
Dit is niet voor het eerst dat je dit aanhaalt en dit is voor zover ik weet ook jouw enige ervaring op dit vlak. Misschien is het handiger als je deze ervaring eens laat varen en vooruit durft te denken want je beperkt jezelf teveel.

Grappig, ik ben één van de weinigen die probeert tekstjes te maken die een beetje gemakkelijk weglezen en nou word ik daarop aangesproken. ;D

Het is inderdaad mijn enige ervaring. Wel één die een paar jaar duurde. En als iemand het nog niet weet vertel ik het gewoon nog een keer. Dan mag jij de post gewoon overslaan hoor!

Hmmm... beperken, beperken... Dat vind ik nou juist van al die gasten die overal maar tegen zijn! Ik heb nota bene volgende week 2 compleet verschillende streaming-opties naast elkaar staan. Ik voel mezelf juist helemaal vrij! De kinderen kosten eindelijk niets meer dus ik leef maximaal!!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Citaat van: HuubF op april 10, 2018, 14:52:58
Ik heb jaren een PS Audio PerfectWave dac gehad waar bij elke firmware upgrade, en dat waren er nogal wat, het geluid veranderde. Inderdaad ook als er aan het geluid zélf niets werd gedaan. Het user-forum werd helemaal gek. Sommigen gingen terug naar oudere versies en namen het gemis aan nieuwe opties voor lief.

Paul McGowan himself moest uiteindelijk toegeven dat het geluid inderdaad verschilde maar dat hij het ook verder niet wist. Toen heb ik de PS Audio dac, die toch erg goed was, verkocht.

Inbeelding? Misschien, zoals altijd. Maar de eerste keer dat ik nieuwe software installeerde dacht ik dat ik gek werd. Het geluid was veranderd terwijl er alleen maar wat bugs zouden zijn opgelost. Daarna ben ik pas gaan zoeken naar een forum.

Inmiddels staat firmware versie 4.6 op de NAC272. Best nog wel een werkje. Veranderingen in het geluid? Lijkt me wel; meer details, minder het gevoel dat het nog wel beter zou kunnen, nog wat strakker laag. Mooi? Weet ik nog niet. Het is wel érg preciezig zo.

Misschien moet de nieuwe software nog even inspelen!
Ok, maar die bugs kunnen ook aanwezig zijn geweest in het gedeelte van de software dat zorgt voor het geluid, het is gewoon typisch dat het eerste wat er gepost wordt over een firmware update te maken heeft met beter geluid. Daarna komt dan vaak ook dat er mensen beweren dat het beter was met de vorige firmware.
Ik zeg dus niet dat het niet kan, echter zijn de aanpassingen/nieuwigheden die vermeld worden door Naim niet van invloed op het geluid.

Inspelen van nieuwe software zal inderdaad wel belangrijk zijn, want dat neemt het scherpe randje weg dat ontstaat door het nieuwe  ;)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Correctie... Ik heb nu 2 ervaringen. NPO 4 klonk nog nooit zo geweldig op 192 kb/s.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: katwax op april 10, 2018, 15:15:22
Ok, maar die bugs kunnen ook aanwezig zijn geweest in het gedeelte van de software dat zorgt voor het geluid, het is gewoon typisch dat het eerste wat er gepost wordt over een firmware update te maken heeft met beter geluid. Daarna komt dan vaak ook dat er mensen beweren dat het beter was met de vorige firmware.
Ik zeg dus niet dat het niet kan, echter zijn de aanpassingen/nieuwigheden die vermeld worden door Naim niet van invloed op het geluid.

Inspelen van nieuwe software zal inderdaad wel belangrijk zijn, want dat neemt het scherpe randje weg dat ontstaat door het nieuwe  ;)

De vorige firmware upgrade van NAC272 is al van jaren geleden. In die tijd hebben ze veel nieuwe apparaten ontwikkeld waarbij ongetwijfeld ook andere teams bezig zijn geweest en de softwarematige aansturing van de chips beter is doorgrond. Uiteraard vonden ze ook wat bugs en hadden ze even de tijd om de quick-and-dirty delen van de coding te herzien. Bij de upgrade wordt aangegeven welk onderdeel wordt geüpload. Daar zaten ook 2000 regels code voor de dac tussen.

Afgezien van die 2000 regels code voor de dac pure speculatie, een beetje ingefluisterd door 46 jaar ICT ervaring. Maar niet onwaarschijnlijk want je hoort het gewoon.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Citaat van: HuubF op april 10, 2018, 15:08:49
Grappig, ik ben één van de weinigen die probeert tekstjes te maken die een beetje gemakkelijk weglezen en nou word ik daarop aangesproken. ;D

Het is inderdaad mijn enige ervaring. Wel één die een paar jaar duurde. En als iemand het nog niet weet vertel ik het gewoon nog een keer. Dan mag jij de post gewoon overslaan hoor!

Hmmm... beperken, beperken... Dat vind ik nou juist van al die gasten die overal maar tegen zijn! Ik heb nota bene volgende week 2 compleet verschillende streaming-opties naast elkaar staan. Ik voel mezelf juist helemaal vrij! De kinderen kosten eindelijk niets meer dus ik leef maximaal!!

Waar word je aangesproken op het makkelijk leesbare tekstje?

Jij bent toch tegen firmwareupdates? :tounge2:  :D

Het gaat erom dat je jezelf beperkt door slechts 1(!) ervaring van 1(!) fabrikant.

Andere fabrikanten hebben niks met PS Audio te maken. Wellicht zijn de knappe softwarekoppen elders wel meer capabel dan bij PS Audio. Kortom: waarom dan toch die onzekerheid, durf te leven/luisteren! ;)

HuubF

Citaat van: Sirius666 op april 10, 2018, 15:36:00
Waar word je aangesproken op het makkelijk leesbare tekstje?

Jij bent toch tegen firmwareupdates? :tounge2:  :D

Het gaat erom dat je jezelf beperkt door slechts 1(!) ervaring van 1(!) fabrikant.

Andere fabrikanten hebben niks met PS Audio te maken. Wellicht zijn de knappe softwarekoppen elders wel meer capabel dan bij PS Audio. Kortom: waarom dan toch die onzekerheid, durf te leven/luisteren! ;)

Dan heb je even niet begrepen waar de discussie over gaat. We hadden het over de vraag of firmwareupgrades met een verbeteringenlijst waarin niet wordt gerept over verbeteringen in het geluid, het geluid toch kunnen veranderen. Dan is 1 voorbeeld genoeg. Het beperkt mij verder niet, want nu gebeurt het me weer.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

frank2

Persoonlijk houd ik er niet van dat als er een update is het geluid veranderd, het is altijd maar de vraag of het beter mooier is dan voorheen donker, terug kun je niet. Vind ook dat een fabrikant op deze manier niet nooit het geluid mag veranderen, betekend gewoon dat de fabrikant apparatuur verkoopt die nog niet klaar is. Devialet heeft dat ook, moet niet kunnen. Heb hier een moon heeft ook wel eens een firmware update maar het geluid sound veranderd niet. En zo hoort het.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

evilniek

Citaat van: frank2 op april 10, 2018, 16:07:02
Persoonlijk houd ik er niet van dat als er een update is het geluid veranderd, het is altijd maar de vraag of het beter mooier is dan voorheen donker, terug kun je niet. Vind ook dat een fabrikant op deze manier niet nooit het geluid mag veranderen, betekend gewoon dat de fabrikant apparatuur verkoopt die nog niet klaar is. Devialet heeft dat ook, moet niet kunnen. Heb hier een moon heeft ook wel eens een firmware update maar het geluid sound veranderd niet. En zo hoort het.

Als het nou wel 'beter' klinkt wat is het probleem dan eigenlijk, maar aan de andere kant misschien vind je het prima zoals het nu is. Updates horen er tegenwoordig bij, en het hoeft niet verkeerd uit te pakken denk ik, en zo af en toe worden er nieuwe features toegevoegd wat ik persoonlijk een mooie ontwikkeling vind.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Staaled

Ik had Linn en idd was firmware vaak afwachten.
Nu Marantz Heos. Meerdere updates, maar nog nooit iets bemerkt.
Blij toe. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

HuubF

Citaat van: evilniek op april 10, 2018, 16:27:13
Als het nou wel 'beter' klinkt wat is het probleem dan eigenlijk...

Het probleem is dat het vaak geen verbetering is maar alleen een, soms onbedoelde, verandering. En dan ervaart de één het als een verbetering en de ander het als een verslechtering. Ik vind dat ook erg irritant.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Roksan

Citaat van: katwax op april 10, 2018, 13:59:55
Wat ik niet begrijp waarom men steeds als er een firmware upgrade uitkomt, gebruikers steeds melden dat dit een invloed heeft op het geluid. Toen ik nog Linn DS gebruikte was dit ook altijd het eerste wat men ging melden op het forum, terwijl de fabrikant hier nooit melding van maakt.
Zelfde nu ook met deze update van Naim, als je leest wat er is aangepast zijn dit toevoeging van nieuwe functionaliteit/ondersteuning en bug fix in de weergave op de display.

Ik weet ook niet of je daar altijd blij mee moet zijn. het zal maar net een verandering zijn die je niet bevalt....
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

katwax

Citaat van: Roksan op april 10, 2018, 17:34:46
Ik weet ook niet of je daar altijd blij mee moet zijn. het zal maar net een verandering zijn die je niet bevalt....
Eerlijk is eerlijk, ik ben in al die tijd nooit overtuigd geweest of er wel verandering was in het geluid. Als er iets was, dan toch niet zo schokkend als sommige beweerde.
Nu als ik fabrikant zou zijn, zou ik net proberen het geluid niet aan te passen, je klanten houden normaal reeds van het geluid en je wil niet dat ze het plots niet meer goed vinden.

Ik denk dat het in de meeste gevallen om fantoom veranderingen gaat :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Sirius666

Citaat van: HuubF op april 10, 2018, 15:57:51
Dan heb je even niet begrepen waar de discussie over gaat. We hadden het over de vraag of firmwareupgrades met een verbeteringenlijst waarin niet wordt gerept over verbeteringen in het geluid, het geluid toch kunnen veranderen. Dan is 1 voorbeeld genoeg. Het beperkt mij verder niet, want nu gebeurt het me weer.

Mijn post staat daar los van want de discussie an sich interesseert mij niet (het is tenslotte jouw specifieke beleving).

Als je huiverig voor aanpassingen in firmware bent dan zou ik daar sowieso lekker vanaf blijven. Het doet meer kwaad dan goed. Zonde van de tijd!

HuubF

Na weer een paar uurtjes luisteren moet ik zeggen dat de nieuwe firmware een succes is. Inmiddels weet ik dat het in samenwerking met veel betatesters tot stand is gekomen, dus het is geen toeval dat deze nieuwe versie beter klinkt. Dus toch maar blij met dit onverwachte kadootje.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

AudioEnZo


chansig

Zijn die veranderingen van/in/met /door software te vergelijken met een verandering welke tot stand komt door een verandering van kabel, stekker, zekering, stekker, stekkerblok oid ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op april 11, 2018, 07:52:42
Zijn die veranderingen van/in/met /door software te vergelijken met een verandering welke tot stand komt door een verandering van kabel, stekker, zekering, stekker, stekkerblok oid ?

Gr. Hans

Volgens mij niet. Ze hebben zo te horen gesleuteld aan de motor van het apparaat. Het is meer te vergelijken met een klasse hoger binnen de Naim lijn: iets meer resolutie, iets meer verfijning maar daarnaast behoud van natuurlijkheid en Naim signatuur. Vooral dat laatste wordt al gauw om zeep geholpen als je zelf gaat experimenteren.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Oke...dus niet meer laag, strakker laag, meer hoog etc ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Markus2

En wat maakt grotere verschillen, zo in de regel? De hardware -of de software variaties?

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

scrutinizer

Als je de vragen kunt formuleren is het dan ook zo dat je het antwoord kent? ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Markus2

Citaat van: scrutinizer op april 11, 2018, 10:31:22
Als je de vragen kunt formuleren is het dan ook zo dat je het antwoord kent? ::)

Het antwoord hierop ken je.

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HuubF

De afgelopen uren ben ik eens door al het commentaar op het Naim forum heengegaan. Dit gaat vrijwel uitsluitend over de voor de meesten onverwachte verschillen in 'sound quality'.

Alle streamers hebben die upgrade gekregen voor de verbeterde multiroom functionaliteit (nog steeds geen idee waarom je dit zou willen): de nieuwe apparaten (Atom, Star, Nova) maar ook de niet meer geleverde. Mijn NAC272 zit daar een beetje tussenin.

Uit het commentaar blijkt dat de NAC272 eigenaren vrijwel unaniem een verbetering horen maar voor eigenaren van nieuwere apparaten is het precies andersom. Die missen vaak beleving. Kan ik begrijpen want mijn Atom had ook iets verslavends.

En dan ben je de sjaak. Bij de oude apparaten kun je gewoon elke softwareversie kiezen via een procedure die maar iets moderner is dan het inlezen van een stapeltje ponskaarten. De nieuwe apparaten doen alles automatisch zelf.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Wat is hifi toch leuk. Na voor de zoveelste keer een half jaar aan één stuk door te hebben geexperimenteerd lijkt het lek boven. Met wat akoestische aanpassingen, het volgen van wat raad, wat vervangen van apparaatjes en wat esoterica is het geluid nu op een voor mij ongekend niveau:

1. De natuurlijkheid en aanwezigheid waar ik zo naar heb gezocht zijn er
2. High-end dingetjes als plaatsing, resolutie en correcte weergave van laag zijn er
3. Alle soorten muziek zijn nu leuk om te beluisteren. Je wordt er ingezogen en komt er niet meer uit.
4. Klankkasten, ambiance, uitklinken: no problem
5. Het blijft ook nog eens lekker klinken (de Naim bonus)
6. De emotieoverdracht is maximaal met die prachtige complete stemmen en piano- en gitaarklanken.

Natuurlijk allemaal eigen smaak en beoordelingsvermogen in aanmerking genomen. ;)

Hoe het zo gekomen is? Gewoon blijven proberen en proberen. En een beetje luisteren naar en bij anderen. Grappig is dat iemand die hier vorige week was om te luisteren het zichtbaar niets vond. Het is dus niet een universele waarheid maar die van mij.

Met het bekeren tot Naim apparaten en -kabels werd het al heel goed maar daarna is er toch nog een flinke reeks veranderingen ingevoerd de afgelopen maand:

1. Aanschaf goed aangeschreven (niet-Naim) voeding voor de NAC272 (scheelt veel maar inspelen duurde weken)
2. Nieuwe stands voor de ATC SCM11's (lucky shot maar eye-opener)
3. Gestripte LS-kabel waardoor nu beide terminals van de ATC's met de NACA5 kabels zijn verbonden (scheelde meer dan ik kon vermoeden)
4. Lekker wollig kleed in de huiskamer (reflecties nu onder controle)
5. Eindeloos schuiven met de speakers (eindelijk zinvol nu de plaatsing een stuk beter is)
6. Trillingsvrij plaatsen van NAC272 en NAP200 (geen idee of het werkt maar toch...)
7. De firmware upgrade van de NAC272 (onverwacht kadootje)
8. Aanschaf goed aangeschreven subwoofer kabel voor de Rel T5i.

Erg tevreden dus. Is er nog wat te wensen? Voor het eerst in jaren zou ik het zo gauw niet weten. Maar voor de bediening MOET ik weer naar Roon dus ik wacht bijzonder ongeduldig op de Chord Qutest.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.