Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 33 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: Lion of Judah op maart 12, 2018, 17:30:04
Ik wil best eens langskomen met mijn TeddyPardo converter als je dat op prijs stelt.

Ja had 'm al gespot op hun site. Ziet er goed uit: Xmos, goede voeding natuurlijk. Jij bent er tevreden over?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: CyrusOne op maart 12, 2018, 16:11:20
Duidelijk. Ben het wel met je eens dat een USB->SPDIF oplossing eleganter is.

Die Digital Lens weet ik nog, inderdaad. Was een leuke avond!

Wellicht is deze Schiit een optie?

Ja was een leuke avond. Ik vond je speakers mooi. Nu een aantal modelletjes verder zeker?

De Schiit heeft alleen coaxiale output. Naim wil liever glasvezel.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Cyrus·

Citaat van: HuubF op maart 12, 2018, 18:05:45
Ja was een leuke avond. Ik vond je speakers mooi. Nu een aantal modelletjes verder zeker?

Nee, speakers heb ik nog steeds. De set is ondertussen compleet vernieuwd (op de Sony ES CD-speler en tuner na), maar de speakers zijn altijd de vaste waarde gebleven :)

Citaat van: HuubF op maart 12, 2018, 18:05:45
De Schiit heeft alleen coaxiale output. Naim wil liever glasvezel.

My bad... dat had ik niet bekeken.
Groeten,
Edwin

Lion of Judah

Citaat van: HuubF op maart 12, 2018, 17:55:37
Ja had 'm al gespot op hun site. Ziet er goed uit: Xmos, goede voeding natuurlijk. Jij bent er tevreden over?
Prima ding, klonk iets beter dan de M2 Techn Hi-Face EVO die ik daarvoor kort te leen had.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

HuubF

Van de week heb ik een IFI iLink USB-SPDIF converter op de kop getikt om eens te proberen of ik dan de computer goedkoop en goed kan aansluiten op de NAC272. Daarmee zou ik weer, vanaf de Mac Mini via iLink en glasvezel of coax naar de NAC272, Roon kunnen gebruiken. Maar hoe ik hem ook aansluit de geluidskwaliteit van Roon valt vies tegen: platter, minder resolutie. Toch jammer, want de Android versie van de Naim app is inferieur aan Roon. Met de Naim Atom als end point klonk Roon minimaal even goed als de Atom zelf, daarom bleef ik met de Atom gewoon Roon gebruiken voor muziek en de Naim app voor bronkeuze en radio. Dat ik nu zo'n groot verschil hoor kan natuurlijk ook liggen aan de hogere kwaliteit van de NAC272/NAP200 combi t.o.v. de Atom.

Ik laat de iLink op de achtergrond maar even een tijdje spelen. Misschien moet hij wat wennen.

Deze week schijnt er een upgrade te komen voor de Naim software. Hopelijk werkt de Naim app dan wat lekkerder.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666


HuubF

Citaat van: Sirius666 op maart 15, 2018, 12:24:12
Gebruik je wel degelijke coax/toslink bekabeling?

Toslink is een Audioquest Vodka, de coax is een voor mij onbekende vd Hul. Beide klinken identiek matig.

Als het niet uit zichzelf beter gaat klinken (dat gebeurt) is het voor mij een bewijs dat de ronkende verhalen rond losse USB-SPDIF omzetters nogal overdreven zijn. Die M2tech (vanaf mijn laptop) was ook al geen openbaring. Het enige wat ik wil is dat mijn Mac Mini, met één of andere verbinding met de NAC272, dezelfde geluidskwaliteit geeft als de NAC272 alléén. Weer een losse dac kopen is erg inefficient want de ingebouwde dac in de NAC272 vind ik uitstekend klinken.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Raphie

Het is zéér vreemd, want bij ROON betaal je voor de user experience, de meta data, ze doen NIKS op driver niveau met het systeem. Dat het dus anders klinkt, kan alleen maar tussen de oren zitten.
Ook de vooringenomenheid dat er iets van USB in de keten moet zitten omdat we ergens gelezen hebben dat dat beter klinkt, maakt het er ook niet makkelijker op.

Mijn advies is less is more: gewoon direct streamen naar NIAM en de app op android als AB gebruiken.
JBL PRX Power!

HuubF

Citaat van: Raphie op maart 15, 2018, 13:04:54
Het is zéér vreemd, want bij ROON betaal je voor de user experience, de meta data, ze doen NIKS op driver niveau met het systeem. Dat het dus anders klinkt, kan alleen maar tussen de oren zitten.
Ook de vooringenomenheid dat er iets van USB in de keten moet zitten omdat we ergens gelezen hebben dat dat beter klinkt, maakt het er ook niet makkelijker op.

Mijn advies is less is more: gewoon direct streamen naar NIAM en de app op android als AB gebruiken.

Ik wijt het ook niet aan Roon maar aan de verbinding.

Omdat ik het geluid van de NAC272 als referentie kan gebruiken en met de Naim app gemakkelijk kan switchen tussen de 2 situaties haal ik het grote kwaliteitsverschil er gemakkelijk uit.

'We' hebben ook niet gelezen dat USB beter klinkt. Dat weet ik al sinds ik 9 jaar geleden als vroege streamer een Ayre QB-9 op mijn Mac Mini had. Toen kon eindelijk de cd-speler de kliko in.

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Cyrus·

Misschien even toch ter vergelijk de MacMini als test direct, via TOSlink, aan de Naim hangen? Met een mini-TOSlink naar TOSlink verloopje kun je dat met je huidige Audioquest optische kabel testen. Zo'n verloopje heb je voor minder dan een tientje dus de moeite van het proberen waard, lijkt mij... 

Waarmee ik overigens niet jouw bevindingen wil tegenspreken wat betreft USB vs TOSlink als uitvoer van de Mac. Zie mijn suggestie vooral in de richting van het uitsluiten van zaken.
Groeten,
Edwin

HuubF

Citaat van: CyrusOne op maart 15, 2018, 14:33:56
Misschien even toch ter vergelijk de MacMini als test direct, via TOSlink, aan de Naim hangen? Met een mini-TOSlink naar TOSlink verloopje kun je dat met je huidige Audioquest optische kabel testen. Zo'n verloopje heb je voor minder dan een tientje dus de moeite van het proberen waard, lijkt mij... 

Waarmee ik overigens niet jouw bevindingen wil tegenspreken wat betreft USB vs TOSlink als uitvoer van de Mac. Zie mijn suggestie vooral in de richting van het uitsluiten van zaken.

Heb ik al getest. Ik heb de Mac Mini direct (zoals je schrijft), met een M2tech USB-SPDIF omzetter én met de IFI iLink geprobeerd, zowel op coax als toslink.

Het enige dat ik nog moet uitsluiten is een eventueel inspeel-effect omdat de IFI een tijdje niets heeft gedaan. Daarom staat ie nu 24x7 te stampen in zijn eentje.

Misschien zet ik al mijn eigen muziek op een USB stick en gooi de Mac Mini er uit. Dan maar geen Roon.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Lion of Judah

Ik heb het idee dat je van de USB/SPdif converter iets teveel verwacht, als er via USB troep inkomt dan gaat die coverter daar echt niet iets moois van maken is mijn ervaring.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Raphie

Het idee dat ergens USB in de keten iets "oplost" is verkeerd.
De "oplossing" om met ifi en m2tech prul er iets tussen te hangen is nog erger.
Of je stopt gewoon een optische kabel in de mac multi uitgang, of je stopt met de mac full stop
Beter als flash geheugen direct op de speler gaat het sowieso niet klinken.
Ik ga je topic verder niet "verstoren" maar imho ben je té gepreoccupeerd met USB
JBL PRX Power!

HuubF

Citaat van: Raphie op maart 15, 2018, 19:06:11
Het idee dat ergens USB in de keten iets "oplost" is verkeerd.
De "oplossing" om met ifi en m2tech prul er iets tussen te hangen is nog erger.
Of je stopt gewoon een optische kabel in de mac multi uitgang, of je stopt met de mac full stop
Beter als flash geheugen direct op de speler gaat het sowieso niet klinken.
Ik ga je topic verder niet "verstoren" maar imho ben je té gepreoccupeerd met USB

Ik heb al 10 jaar een Mac Mini en meestal klinkt het prima met USB dacs. De enige andere mogelijkheden zijn toslink direct op de Mini (klinkt slecht) en Roon via het netwerk (klinkt uitstekend maar kan niet).

Je verstoort mijn topic niet hoor.  ;)

Ik probeer te voorkomen dat ik voor de zoveelste keer een USB dac ga halen. Een Chord Qutest bijvoorbeeld.  :inlove:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Citaat van: HuubF op maart 15, 2018, 20:35:04
Ik heb al 10 jaar een Mac Mini en meestal klinkt het prima met USB dacs. De enige andere mogelijkheden zijn toslink direct op de Mini (klinkt slecht) en Roon via het netwerk (klinkt uitstekend maar kan niet).

Je verstoort mijn topic niet hoor.  ;)

Ik probeer te voorkomen dat ik voor de zoveelste keer een USB dac ga halen. Een Chord Qutest bijvoorbeeld.  :inlove:

Heb je een van de streamers van SotM al gehad? USB implementatie is daar top (ik dacht dat Holco of AudioEnZo wat van SotM heeft staan). Gebruikt je de Mini nog ergens anders voor? Zo nee, waarom dan geen NAS, SotM ertussen en een usb :D dac. Chord bevalt jou sowieso  ;)

HuubF

Citaat van: Sirius666 op maart 15, 2018, 22:05:38
Heb je een van de streamers van SotM al gehad? USB implementatie is daar top (ik dacht dat Holco of AudioEnZo wat van SotM heeft staan). Gebruikt je de Mini nog ergens anders voor? Zo nee, waarom dan geen NAS, SotM ertussen en een usb :D dac. Chord bevalt jou sowieso  ;)

Over SotM ben ik de laatste tijd veel tegengekomen inderdaad.

Ik wil het eerst even proberen met de Naim dozen. Er is nog een TeddyXS voeding uit Israël onderweg.

De Mac Mini gebruik ik ook voor het kijken en beluisteren van liveconcerten, Netflix en uitzendinggemist.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Hehe de TeddyXP voeding is eindelijk binnen. Ben benieuwd. Moet natuurlijk weekje inspelen...
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Jee dat was het wachten wel waard. De NAC272 gaat inderdaad in alle opzichten mooier klinken met een losse voeding. En dan moet hij nog 100 uur voordat hij optimaal klinkt.

Wij nemen er een portje op.  :worship:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

En dan te bedenken dat hij nog een week moet/wilt/gaat/mag/kan inspelen...bofbibs.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op maart 21, 2018, 07:25:16
En dan te bedenken dat hij nog een week moet/wilt/gaat/mag/kan inspelen...bofbibs.

Het is heerlijk om in inspelen te geloven.  :worship:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Wat ik mij wel altijd afvraag: hoe weet je het wanneer de grens is bereikt?

Markus2

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Roksan

Citaat van: Sirius666 op maart 21, 2018, 14:21:49
Wat ik mij wel altijd afvraag: hoe weet je het wanneer de grens is bereikt?

Wanneer je rust in je gat hebt en rustig kunt luisteren zonder dat je denkt: dit is het nog niet.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

HuubF

Citaat van: Sirius666 op maart 21, 2018, 14:21:49
Wat ik mij wel altijd afvraag: hoe weet je het wanneer de grens is bereikt?

Dat is een leuke vraag. Je moet in ieder geval een referentie hebben en een erg goed geheugen. Binnen de Naim lijn zitten nog minimaal 2 hogere lijnen. Beide met optionele voedingen. Ik denk dus dat ik me nog minimaal 4 keer kan laten verrassen.

Maar dat kost dan wel serieus veel geld.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.

En jij denkt over zo'n goed auditief geheugen te beschikken?