Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 29 gasten bekijken dit topic.

Markus2

Citaat van: Staaled op februari 25, 2018, 21:32:48
Want?

Omdat ik nieuwgierig ben.  ;D
Misschien had ik het anders moeten stellen; Hoe kom je tot deze opmerking?
Of is elke vloerstaander per definitie een slechte keuze (in Huub's situatie)?

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Staaled

Ah , OK.

Elke grotere speaker , open of gesloten, zal roommodes eerder aanspreken.
In Huubs situatie helemaal aangezien er één in de hoek staat.
En de linker staat ook al kort op de voorwand.

Met een sub kun je tenminste een kleine speaker nog wat aanvullen zonder dat het laag al te prominent wordt.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Die ATC vloerstaanders gaan niet zo heel veel dieper dan de monitoren die hij nu heeft.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Markus2

Citaat van: Staaled op februari 26, 2018, 11:53:37
Ah , OK.

Elke grotere speaker , open of gesloten, zal roommodes eerder aanspreken.
In Huubs situatie helemaal aangezien er één in de hoek staat.
En de linker staat ook al kort op de voorwand.
Zelf heb ik hier, in de woonkamer, betere ervaringen met een groter gesloten systeem (2x9") dan met een monitor volgens BR-concept (7of 8"). De frequentiespectra ken ik zo niet.
Citaat
Met een sub kun je tenminste een kleine speaker nog wat aanvullen zonder dat het laag al te prominent wordt.
Effe zeveren; Ligt dat niet aan de kantelfrequentie? Zodat je eventueel voorbij de roommodes opereert (dus buiten het specifieke probleemgebied blijft)?


Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Staaled

Citaat van: Markus2 op februari 26, 2018, 12:46:35
Zelf heb ik hier, in de woonkamer, betere ervaringen met een groter gesloten systeem (2x9") dan met een monitor volgens BR-concept (7of 8"). De frequentiespectra ken ik zo niet.Effe zeveren; Ligt dat niet aan de kantelfrequentie? Zodat je eventueel voorbij de roommodes opereert (dus buiten het specifieke probleemgebied blijft)?
De roll-off van jouw gesloten systeem kan wel gunstiger zijn.
Maar dan zou je idd de spectra moeten weten.

Het is niet enkel de crossover, maar ook het feit dat je het volume kunt regelen.
En dat probleemgebied is voor gemiddelde NL huilkamers ;)  redelijk constant 25-30, 50-55, 70-80.




"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Sirius666

Citaat van: Markus2 op februari 26, 2018, 12:46:35
Zelf heb ik hier, in de woonkamer, betere ervaringen met een groter gesloten systeem (2x9") dan met een monitor volgens BR-concept (7of 8"). De frequentiespectra ken ik zo niet.Effe zeveren; Ligt dat niet aan de kantelfrequentie? Zodat je eventueel voorbij de roommodes opereert (dus buiten het specifieke probleemgebied blijft)?

Een crossover zo instellen dat je voorbij roommodes opereert? Dat doet Huub al van nature: luisteren op laag volume en geen EDM/ hiphop :D

Citaat van: Staaled op februari 26, 2018, 13:02:21
De roll-off van jouw gesloten systeem kan wel gunstiger zijn.
Maar dan zou je idd de spectra moeten weten.

Het is niet enkel de crossover, maar ook het feit dat je het volume kunt regelen.
En dat probleemgebied is voor gemiddelde NL huilkamers ;)  redelijk constant 25-30, 50-55, 70-80.

Om het technisch te houden:

In hoeverre denk je dat de zijwanden (eigenlijk het ontbreken van de linker) meespelen?

Staaled

De rechter geeft een korte reflectie vanaf de zijwand, die je het liefst zou dempen (breedbandig).
Links en rechts hebben zeker een verschillende klank.
Het probleem zit dus meer rechts en de aanwezigheid van (een luide ) eerste reflectie.

Mijn advies :stop met doosjes kopen en begin een beddenzaak aan huis.Een mooi paneel mag ook. ;) :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Markus2

Citaat van: Staaled op februari 26, 2018, 13:02:21
De roll-off van jouw gesloten systeem kan wel gunstiger zijn.
Maar dan zou je idd de spectra moeten weten.
Ik denk inderdaad dat het met de (steilere) roll-off te maken heeft.
Citaat
Het is niet enkel de crossover, maar ook het feit dat je het volume kunt regelen.
En dat probleemgebied is voor gemiddelde NL huilkamers ;)  redelijk constant 25-30, 50-55, 70-80.
Ja, de volumeregeling had ik even niet bij stil gestaan. Maar is het dan nog steeds niet zo, dat het toch wat gok -en giswerk blijft (in de hoop op een geruststellende uitkomst)?

:)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HuubF

Citaat van: Staaled op februari 26, 2018, 13:19:50
De rechter geeft een korte reflectie vanaf de zijwand, die je het liefst zou dempen (breedbandig).
Links en rechts hebben zeker een verschillende klank.
Het probleem zit dus meer rechts en de aanwezigheid van (een luide ) eerste reflectie.

Mijn advies :stop met doosjes kopen en begin een beddenzaak aan huis.Een mooi paneel mag ook. ;) :D

Als de speakers op de juiste plek staan zal er best een verschil tussen links en rechts zitten maar het stoort me niet. Er is in ieder geval geen onbalans. Rechts worden reflecties versluierd door de onregelmatige hardhouten wand.

Ik hoor prima verschil tussen doosjes en kabeltjes dus die akoestiek valt best mee. Met het ombouwen van het meubel worden maatregelen genomen om trillingen en reflecties verder te beperken.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Markus2

Citaat van: Staaled op februari 26, 2018, 13:19:50
De rechter geeft een korte reflectie vanaf de zijwand, die je het liefst zou dempen (breedbandig).
Links en rechts hebben zeker een verschillende klank.
Het probleem zit dus meer rechts en de aanwezigheid van (een luide ) eerste reflectie.

Mijn advies :stop met doosjes kopen en begin een beddenzaak aan huis.Een mooi paneel mag ook. ;) :D

Volgens mij zijn de houten wandpanelen die Huub aan de rechterwand heeft er ook in een foamvariant.

😆
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HuubF

Citaat van: Markus2 op februari 26, 2018, 13:44:59
Volgens mij zijn de houten wandpanelen die Huub aan de rechterwand heeft er ook in een foamvariant.

😆

Ja dat ziet er mooi uit.  :crazy:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Citaat van: HuubF op februari 26, 2018, 14:04:03
Ja dat ziet er mooi uit.  :crazy:

Als je dan kiest voor memoryfoam dan drukken de reflecties een perfect akoestische verantwoord patroon in die wand. Win win :D

Markus2

Citaat van: HuubF op februari 26, 2018, 14:04:03
Ja dat ziet er mooi uit.  :crazy:

Dat zeg ik niet, maar het houdt wel mooi het midden tussen wat visueel -en weergavetechnisch wenselijk is.

+

Memoryfoam

=

Win-win-win

😋
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

frank2

Ik blijf het frappant vinden dat mensen aan de hand van 1 foto kunnen bepalen hoe de akoestiek van de kamer is. Complete lariekoek je kunt dit pas bekijken als je bij Huub thuis geweest bent. Heb het hier op het forum ook al regelmatig gelezen dat mijn akoestiek niet best was, wat dan door mensen die hier thuis zijn geweest weer wordt tegengesproken
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Sirius666

Citaat van: frank2 op februari 26, 2018, 14:38:49
Ik blijf het frappant vinden dat mensen aan de hand van 1 foto kunnen bepalen hoe de akoestiek van de kamer is. Complete lariekoek je kunt dit pas bekijken als je bij Huub thuis geweest bent. Heb het hier op het forum ook al regelmatig gelezen dat mijn akoestiek niet best was, wat dan door mensen die hier thuis zijn geweest weer wordt tegengesproken

Gelukkig ben ik denk ik 1 van de weinigen die dat kan zeggen :D

chansig

Citaat van: frank2 op februari 26, 2018, 14:38:49
Ik blijf het frappant vinden dat mensen aan de hand van 1 foto kunnen bepalen hoe de akoestiek van de kamer is. Complete lariekoek je kunt dit pas bekijken als je bij Huub thuis geweest bent. Heb het hier op het forum ook al regelmatig gelezen dat mijn akoestiek niet best was, wat dan door mensen die hier thuis zijn geweest weer wordt tegengesproken

Nee, we kunnen mensen alleen advies geven (van afstand) als het gaat over kabels, stekkers, versterkers, etc.

Want daar speelt akoestiek geen rol in....pffff. Audiofiele logica....het is er weer een dag voor.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martin!!!

Citaat van: HuubF op februari 26, 2018, 07:31:53
Na het rondje kabels ben ik blijven steken bij de Naim kabels. Andere kabels (Audioquest, Vertere) doen het wel iets beter maar dan mis ik de typische Naim kenmerken in het geluid.

De huidige setup is zoveel beter dan wat ik eerder heb gehad (o.a. V1 dac, Nap150 ev, Atom) dat het nu ook draagbaar is.

Uiteindelijk ben ik dus toch gevallen voor een volledige Naim set.

Gelukkig dat je ook blij bent met mijn oude NACA5 kabels  :thumbs-up:
mainly British stuff

Raphie

Flink veel cornergain met deze opstelling, vol geluid dus. Heb je geen subje bij nodig.
JBL PRX Power!

HuubF

Citaat van: Raphie op februari 26, 2018, 15:25:56
Flink veel cornergain met deze opstelling, vol geluid dus. Heb je geen subje bij nodig.

Wel als je tegen de muur aan zit. Op de luisterplek, ongeveer in het midden van de kamer, niet. Het subje staat stijf in de hoek en klinkt prima.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Staaled

Citaat van: frank2 op februari 26, 2018, 14:38:49
Ik blijf het frappant vinden dat mensen aan de hand van 1 foto kunnen bepalen hoe de akoestiek van de kamer is. Complete lariekoek je kunt dit pas bekijken als je bij Huub thuis geweest bent. Heb het hier op het forum ook al regelmatig gelezen dat mijn akoestiek niet best was, wat dan door mensen die hier thuis zijn geweest weer wordt tegengesproken
Tuuuuuuuurlijk. :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: chansig op februari 26, 2018, 14:57:01
Nee, we kunnen mensen alleen advies geven (van afstand) als het gaat over kabels, stekkers, versterkers, etc.

Want daar speelt akoestiek geen rol in....pffff. Audiofiele logica....het is er weer een dag voor.

Gr. Hans
Lach er maar ff om. ;D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Markus2

Citaat van: frank2 op februari 26, 2018, 14:38:49
Ik blijf het frappant vinden dat mensen aan de hand van 1 foto kunnen bepalen hoe de akoestiek van de kamer is. Complete lariekoek je kunt dit pas bekijken als je bij Huub thuis geweest bent. Heb het hier op het forum ook al regelmatig gelezen dat mijn akoestiek niet best was, wat dan door mensen die hier thuis zijn geweest weer wordt tegengesproken

Wist jij pas geleden niet te vertellen dat Hans z'n handel verkeerd stond op basis van een fotootje?


Het ligt eraan, waaraan men refereert. Een onbehandelde woonkamer is per definitie ruk. Natuurlijk zitten ertussen die in meer of juist mindere mate aan deze kwalificatie voldoen.
Dat vergelijk ik dan even aan ruimtes die enigszins voorzien zijn van akoestische maatregels, echt niet een perfecte akoestiek (los van de discussie wat dat dan is en hoe die eruit zou moeten zien).

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

frank2

Klopt bij Hans staan de speakers straal verkeerd, een reflex type speaker heeft een achterwand nodig, een gesloten systeem niet.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Ik lach er maar om want al die kennis die jij hebt laat zich met geen pen beschrijven.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Markus2

Citaat van: frank2 op februari 26, 2018, 16:15:35
Klopt bij Hans staan de speakers straal verkeerd, een reflex type speaker heeft een achterwand nodig, een gesloten systeem niet.

Waarom is dat zo dan?
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1