Mijn subjectieve weg richting audio-walhalla: nog 3 jaar gedoe!

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

Vorige topic - Volgende topic

WillyP

Citaat van: HuubF op juni 17, 2026, 13:10:59Haha ja die heb ik ook nog staan. Is alleen geen optie omdat de BDP-2 geoptimaliseerd is voor AES/EBU en dat zit niet op de M Scaler.
Is anders best een aardig apparaat. Al vond je de Volumio beter klinken.

Artevelde

Waarom de Roon server niet via USB aansluiten op de scaler ?

gerard123

Citaat van: fietser op juni 17, 2026, 13:03:00Roon ready dac
A Roon Ready DAC is a DAC with a built in network streamer.
Aldus Roon
Ik heb al heel vaak naar de Toccata en Fuga in d-moll geluisterd, maar sinds de laatste software update van mijn streamer hoor ik pas dat er een kerkorgel meespeelt.

fietser

Citaat van: HuubF op juni 17, 2026, 13:13:26Huh? Die Roon constructie is toch ook streaming met een server en een end point?

Ja maar geen losse streamer/bridge. Nuc is server. Dac in de versterker is idd Roon endpoint

gerard123

Citaat van: fietser op juni 17, 2026, 14:13:25Ja maar geen losse streamer/bridge. Nuc is server. Dac in de versterker is idd Roon endpoint
Inderdaad, omdat je de nuc en de versterker verbindt met een netwerkkabel. Als je de nuc via usb met je versterker zou verbinden (ongeveer wat Huub nu doet) dan zou de nuc behalve als server ook als streamer fungeren.
Ik heb al heel vaak naar de Toccata en Fuga in d-moll geluisterd, maar sinds de laatste software update van mijn streamer hoor ik pas dat er een kerkorgel meespeelt.

HuubF

Citaat van: Artevelde op juni 17, 2026, 13:33:38Waarom de Roon server niet via USB aansluiten op de scaler ?

Zo is hij nu aangesloten. Het geluid lijkt wat harder en ongepolijster soms. Toen ik me dat realiseerde herinnerde ik me de eerdere keren dat ik het heb geprobeerd.

Zal te maken hebben met rommel op de lijn. Daar zijn allerlei trucjes voor (computer verder weg, USB cleaner, externe voeding etc.).
Roon server (NUC), Auralic Aries G1, Benchmark DAC3 HGC, Purifi Eval1, JBL HDI-1600, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

RCD

Citaat van: HuubF op juni 17, 2026, 15:43:21Zo is hij nu aangesloten. Het geluid lijkt wat harder en ongepolijster soms. Toen ik me dat realiseerde herinnerde ik me de eerdere keren dat ik het heb geprobeerd.

Zal te maken hebben met rommel op de lijn. Daar zijn allerlei trucjes voor (computer verder weg, USB cleaner, externe voeding etc.).
Ik heb een NUC met Roon Rock.
Dat is best oke,  maar niet de beste oplossing.
Wel heb ik een Jcat USB Isolator er tussen gezet dat scheelde best wel.
Maar een pc bouwen met mooie componenten is veel beter en ook als vele streamers.

Rob

HuubF

Citaat van: RCD op juni 17, 2026, 16:08:48Ik heb een NUC met Roon Rock.
Dat is best oke,  maar niet de beste oplossing.
Wel heb ik een Jcat USB Isolator er tussen gezet dat scheelde best wel.
Maar een pc bouwen met mooie componenten is veel beter en ook als vele streamers.

Rob

Ja het is een bizarre ervaring, van de geweldige Volumio Rivo Plus GT via de SMSL naar de NUC. Als ik wat langer luister krijg ik hoofdpijn, er zit iets in het geluid wat niet lekker is. Ik omschreef het vroeger wel eens als 'harder' en eigenlijk is dat precies wat het is. Minder verfijning terwijl je toch alles hoort. Radio Paradise is nu echt verschrikkelijk, gewone CD kwaliteit gaat net (niet).

De PC staat nu zo ver mogelijk weg van de M Scaler maar ja, daar is dan wel een 3 meter lange USB kabel voor nodig en dat is geen topkwaliteit.

Rob Watts is niet zo bang voor jitter maar wel voor ruis op de lijn. Dat zou betekenen dat investeren in een goede PC met wat afscherming, die JCat van jou en een goede USB kabel van 3 meter een goede optie kan zijn. Maar dat kost dan ook weer serieus veel geld met onzekere uitkomst.
Roon server (NUC), Auralic Aries G1, Benchmark DAC3 HGC, Purifi Eval1, JBL HDI-1600, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

RCD

Ik gebruik de NUC alleen voor Roon in mijn HT.
Voor stereo luister ik naar Jplay software en Jplay besturing op de iPad (lijkt best op Roon)
Maar de streamer is een dedicated pc met Jcat usb kaart en netwerk kaart.
Supermicro MB en Xeon processor zonder video met lineaire voeding.
Dat is ook niet goedkoop maar erg goed.

Rob

Maximus_Aurelius

Citaat van: RCD op juni 17, 2026, 20:26:36Ik gebruik de NUC alleen voor Roon in mijn HT.
Voor stereo luister ik naar Jplay software en Jplay besturing op de iPad (lijkt best op Roon)
Maar de streamer is een dedicated pc met Jcat usb kaart en netwerk kaart.
Supermicro MB en Xeon processor zonder video met lineaire voeding.
Dat is ook niet goedkoop maar erg goed.

Rob

Eigen gemaakte lineaire voeding?

Ik speel zelf alle met Farad. Waarschijnlijk op heel korte termijn op proef de splinternieuwe super ATX. Kan ik mooi vergelijken.
Weet je wat het leven je uiteindelijk leert?
Dat niet iedereen tot het einde bij je zal zijn. Sommigen vergezellen je slechts een paar hoofdstukken, sommigen maar een enkel moment en sommigen laten littekens achter, zelfs lang nadat ze er niet meer zijn.
Je dacht vroeger dat je iedereen moest vasthouden, elke vriendschap moest redden, elke liefde voor je moest laten vechten. Maar... uiteindelijk begrijp je dat mensen...
hoe goed je ook voor ze bent geweest het heeft niet altijd iets met jou te maken.
Sommige mensen maken gewoon deel uit van je verhaal, niet van je hele leven. Het moeilijkste is niet loslaten maar accepteren dat sommige herinneringen mooier zullen blijven.

Tabcam

Waarom dan niet een ddc als de Gustard U18 off een nog goedkopere Douk Audio U2PRO? Galvanisch gescheiden en de MScaler gaat tzt reclocken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Mao

Citaat van: gerard123 op juni 17, 2026, 13:51:26A Roon Ready DAC is a DAC with a built in network streamer.
Aldus Roon

Dat zou dus betekenen dat een streamer er tussen uit kan ?
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

HuubF

Het juiste pad voorwaarts is een Chord streamer. Dat is er maar 1: de 2go/2yu combi. Lekker overzichtelijk dus en in prijs vergelijkbaar met de Volumio. Integratie met de Dave/MScaler gegarandeerd. Er wordt in de reviews opgemerkt dat de weergave niet zo warm is maar daar heb ik de Sugden LA4 voor ingehuurd.

Ik heb al geboden op een 2yu op MP. Nu nog een 2go op de kop tikken.

HuubF

De 2yu is onderweg, nu nog de 2go voor een zo zacht mogelijk prijsje.

De 2go moet aan de aan de draagbare Hugo 2 dac worden gekoppeld en bevat het streamer-gedeelte. De 2yu is later op de markt gekomen om ook andere dacs te kunnen laten werken met de 2go. Die wordt dan dus in plaats van de Hugo aan de 2go gekoppeld en bevat de digitale uitgangen, waaronder het door Rob Watts aanbevolen toslink.

Mijn verwachting is dat de digitale keten dan in ieder geval optimaal werkt en hoogstens een beetje moet worden geup-spiced. Dat zal de Sugden LA4 voorversterker dan dus geheel en al zelf moeten doen. En dat lukt 'm.

HuubF

Yess en de 2go is ook geregeld voor een relatief mooi bedrag (die kudt-hifi blijft bezopen duur maar 1250 euro voor beide apparaatjes moet kunnen, toch?).

De karavaan kan weer voort. :worship:

Mitch--

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary - Gold Note DS-10 EVO PSU-10 EVO PA-10 PA-10 - Trivium Audio Cables

Pinda13

Citaat van: Maximus_Aurelius op juni 17, 2026, 22:17:48Eigen gemaakte lineaire voeding?

Ik speel zelf alle met Farad. Waarschijnlijk op heel korte termijn op proef de splinternieuwe super ATX. Kan ik mooi vergelijken.

Even hierop inhaken, hiermee speel ik al ruim 4 jaar elke dag gemiddeld 6 uurtjes aan;

https://home.teradak.com/products/105.html

Ik heb dan de 650w versie, dikke R trafo, even dc blocker erbij doen en je hebt een wereld fully ATX voeding. Vaak veel beter dan de concurrentie, maar vooral veel goedkoper. Je kan ze nog bestellen bij op aanvraag, ik kan dat evt ook direct voor je doen.

En hoe ziet dat er dan uit? :
" no loss of fine detail "

JoWa

Citaat van: HuubF op juni 18, 2026, 09:55:50Yess en de 2go is ook geregeld voor een relatief mooi bedrag (die kudt-hifi blijft bezopen duur maar 1250 euro voor beide apparaatjes moet kunnen, toch?).

De karavaan kan weer voort. :worship:

De keten tot aan de Sugden is zometeen dan compleet Chord?
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Audio-GD Master 10MK2 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / Hifiman Ayra Stealth / B&O Beoplay HX

Mijn showcase

JvdB

Citaat van: HuubF op juni 18, 2026, 07:14:12Het juiste pad voorwaarts is een Chord streamer. Dat is er maar 1: de 2go/2yu combi. Lekker overzichtelijk dus en in prijs vergelijkbaar met de Volumio. Integratie met de Dave/MScaler gegarandeerd. Er wordt in de reviews opgemerkt dat de weergave niet zo warm is maar daar heb ik de Sugden LA4 voor ingehuurd.

Ik heb al geboden op een 2yu op MP. Nu nog een 2go op de kop tikken.

Heel benieuwd hoe dit gaat klinken. Ik wist zelf niet van het bestaan van de 2yu af totdat ik even ging kijken of Chord voor jou een oplossing zou hebben.
Focal - Chord - CEC - REL - Eversolo - Oppo - Audioquest - Audio Note
Bowers & Wilkins - Lyngdorf - Primare - Oppo - Audioquest

Maximus_Aurelius

Citaat van: Pinda13 op juni 18, 2026, 11:10:22Even hierop inhaken, hiermee speel ik al ruim 4 jaar elke dag gemiddeld 6 uurtjes aan;

https://home.teradak.com/products/105.html

Ik heb dan de 650w versie, dikke R trafo, even dc blocker erbij doen en je hebt een wereld fully ATX voeding. Vaak veel beter dan de concurrentie, maar vooral veel goedkoper. Je kan ze nog bestellen bij op aanvraag, ik kan dat evt ook direct voor je doen.

En hoe ziet dat er dan uit? :

Totaal anders dan de super atx.

Waar kan ik op deze voeding apart mijn moederbord voeden? Apart cpu voeden, de Jcat usb plus netwerk kaart allebei apart voeden? Dus aparte trafo en rails?

Dit doe ik nu met 2x super3(voor de Jcat kaarten) en de super 10 voor moederbord en cpu.

Ik ben begonnen met allemaal op 1 voeding te zetten maar naarmate door te testen alles separate te voeden ontstond er (groot) klankverschil. Dus alles een eigen voeding en rails.

We gaan het meemaken met testen wat de super atx brengt.

Ik weet bij een kennis die heeft van Jcat(OPTIMO S atx) zelfde principe en dat gaf echt een groot verschil. Marcin was ermee gestopt maar ik zie nu dat hij het weer opgepakt heeft. Alleen nu komt dus over een paar dagen van Farad ook de Super ATX uit.
Ik kan hem dan op proef krijgen  :pompom:
Dat niet iedereen tot het einde bij je zal zijn. Sommigen vergezellen je slechts een paar hoofdstukken, sommigen maar een enkel moment en sommigen laten littekens achter, zelfs lang nadat ze er niet meer zijn.
Je dacht vroeger dat je iedereen moest vasthouden, elke vriendschap moest redden, elke liefde voor je moest laten vechten. Maar... uiteindelijk begrijp je dat mensen...
hoe goed je ook voor ze bent geweest het heeft niet altijd iets met jou te maken.
Sommige mensen maken gewoon deel uit van je verhaal, niet van je hele leven. Het moeilijkste is niet loslaten maar accepteren dat sommige herinneringen mooier zullen blijven.

Pinda13

Citaat van: Maximus_Aurelius op juni 18, 2026, 12:27:28Totaal anders dan de super atx.

Waar kan ik op deze voeding apart mijn moederbord voeden? Apart cpu voeden, de Jcat usb plus netwerk kaart allebei apart voeden? Dus aparte trafo en rails?

Dit doe ik nu met 2x super3(voor de Jcat kaarten) en de super 10 voor moederbord en cpu.

Ik ben begonnen met allemaal op 1 voeding te zetten maar naarmate door te testen alles separate te voeden ontstond er (groot) klankverschil. Dus alles een eigen voeding en rails.

We gaan het meemaken met testen wat de super atx brengt.

Ik weet bij een kennis die heeft van Jcat(OPTIMO S atx) zelfde principe en dat gaf echt een groot verschil. Marcin was ermee gestopt maar ik zie nu dat hij het weer opgepakt heeft. Alleen nu komt dus over een paar dagen van Farad ook de Super ATX uit.
Ik kan hem dan op proef krijgen  :pompom:

Haha dit werkt misschien verhelderend:

Zij gebruiken een weipu connector en dat gaan naar dus 8+8 connector, 24pin connector etc. Volledig modulair atx.
" no loss of fine detail "

Marco66

Kan de 2Go niet rechtstreeks op de mscaler?
Wat is de functie vd 2yu?
Woonkamer: Laiv Crescendo Verse & Chorus mono amps, T+A R10
Ht: Onkyo TX-RZ70, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Zidoo Z30 Pro 8K, Lumene Movie Palace 92 inch

RCD

Citaat van: Maximus_Aurelius op juni 17, 2026, 22:17:48Eigen gemaakte lineaire voeding?

Nee, ik gebruik een HDplex 300W 19 volt gaat naar de Taiko DC/DC ATX.
2x 12V gaan naar 5V supercap voeding voor netwerk en USB.
Ik heb al veel getest met voedingen en heb ook de 500W ATX voeding van HDplex wat een teleurstelling was.
Die lange kabels ertussen zie ik ook niet zitten.
Wil alleen nog een ongestabiliseerde voeding testen voor op de Taiko DC/DC ATX.

Rob

JvdB

Citaat van: Marco66 op juni 18, 2026, 14:51:40Kan de 2Go niet rechtstreeks op de mscaler?
Wat is de functie vd 2yu?

de 2GO is bedoeld qua ontwerp om direct aangesloten te worden op de HUGO 2 DAC (met twee micro USB aansluitingen). Voor gebruik met een andere DAC dan de Hugo 2 heb je een extra apparaat nodig (de 2yu) met uitgangen die op een andere dac kunnen zoals optisch en nbc en coax (bnc en rca). 
Focal - Chord - CEC - REL - Eversolo - Oppo - Audioquest - Audio Note
Bowers & Wilkins - Lyngdorf - Primare - Oppo - Audioquest

Maximus_Aurelius

Citaat van: Pinda13 op juni 18, 2026, 14:40:07Haha dit werkt misschien verhelderend:

Zij gebruiken een weipu connector en dat gaan naar dus 8+8 connector, 24pin connector etc. Volledig modulair atx.

Precies wat ik al dacht.
Is niet hetzelfde want je hebt nog steeds alles op 1 trafo/voeding en rails zitten.
Eigenlijk op de foto te zien is het klassieke pc voeding waar alles uitkomt en aansluiten maar. No offence voor dit maar daar doet mij dit wel aan denken ;)

Maar goed er zijn zoveel keuzes voor iedereen en dit is Huub zijn topic.