Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste jaren!

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

Vorige topic - Volgende topic

brt

Citaat van: Kurt op juni  6, 2026, 10:44:26Waar haal je dat vandaan?

Uit mijn eigen ervaringen.

10 jaar geleden was ik bij een Kii Three nog bang voor dat dan het dac deel snel achterhaald zou worden. Het is onterecht gebleken, deze speakers staan anno 2026 nog steeds aan de absolute top.

Dat er veel uitgebracht wordt wil niet zeggen dat er ook flinke verbeteringen gemaakt worden.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

SpaceJS

Citaat van: Kurt op juni  6, 2026, 00:23:14Verschillende dingen in een doosje steken doet men enkel om kosten te besparen, zowel op doosjes als interne opbouw. Anders krijg je ze simpelweg niet in 1 doosje. Dat heeft zijn invloed op SQ.

Dat vindt ik nogal kort door de bocht alle pre/processoren hebben een ingebouwde DAC en kunnen prima op hoog niveau presteren, dit is de voorversterker welk ik gebruik en die is al wat jaartjes oud maar ik durf deze zo naast een moderne DAC te zetten. https://www.meridian-audio.info/public/861v4jk%5B426%5D.pdf
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

SpaceJS

Citaat van: Kurt op juni  5, 2026, 19:03:08Een goede volume regeling zit in het analoge domein. Rest is speelgoed.

alle studios doen dit tegenwoordig digitaal dus ik snap niet helemaal waar dit vandaan komt.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

brt

Citaat van: holco op juni  6, 2026, 10:48:54Ik wil zeker niks afdoen op all in one apparaten, maar je legt je dan wel vast op de totale keuze van de ontwerper, en als beide ontwerpen op vergelijkbaar niveau zijn uitgevoerd, hebben losse componenten sowieso meer ruimte om voeding, klok, afscherming en taakverdeling beter te optimaliseren.
Om maar een extreem voorbeeld te geven zal je nooit een Grimm Audio MU1 tegen komen in een all in one  ;)

Nee, misschien geldt het ook tot een bepaalde prijsklasse hoor... Tegelijkertijd worden bij all in one speakers natuurlijk ook alles in 1 kast gepropt en hoor je niemand over het gebrek aan theoretische optimalisatie. Kijk naar de Focal Utopia van 40k... En Grimm doet het zelf ook met hun active speakers van enkele tientallen duizenden euro's, net als Dynaudio en zo zijn er ongetwijfeld nog veel meer voorbeelden met 5 cijfers.

Mijn mening is dus dat het in de praktijk wel meevalt met de nadelen om iets in hetzelfde kastje te doen. Wel ben ik het met je eens dat je dan vastlegt op de totale keuze van de ontwerper. Maar hee, als die sound je nou net aanspreekt is dat ook geen probleem :)
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

brt

Citaat van: SpaceJS op juni  6, 2026, 10:55:57Dat vindt ik nogal kort door de bocht alle pre/processoren hebben een ingebouwde DAC en kunnen prima op hoog niveau presteren, dit is de voorversterker welk ik gebruik en die is al wat jaartjes oud maar ik durf deze zo naast een moderne DAC te zetten. https://www.meridian-audio.info/public/861v4jk%5B426%5D.pdf

Dat lees je over wel meer dacs, ook een Weiss dac van 10 jaar terug kan qua prestaties zo mee met de huidige. Er zijn ongetwijfeld meer voorbeelden te noemen. Volgens mij is de Chord van Huub ook al wat jaartjes oud bijv... (voorzichtig bruggetje om weer on topic te komen  :angel: )

holco

Citaat van: brt op juni  6, 2026, 11:00:17Nee, misschien geldt het ook tot een bepaalde prijsklasse hoor... Tegelijkertijd worden bij all in one speakers natuurlijk ook alles in 1 kast gepropt en hoor je niemand over het gebrek aan theoretische optimalisatie. Kijk naar de Focal Utopia van 40k... En Grimm doet het zelf ook met hun active speakers van enkele tientallen duizenden euro's, net als Dynaudio en zo zijn er ongetwijfeld nog veel meer voorbeelden met 5 cijfers.

Mijn mening is dus dat het in de praktijk wel meevalt met de nadelen om iets in hetzelfde kastje te doen. Wel ben ik het met je eens dat je dan vastlegt op de totale keuze van de ontwerper. Maar hee, als die sound je nou net aanspreekt is dat ook geen probleem :)

Ik heb oa een Grimm setup en de Kii Three speakers gehoord, zeker errgg indrukwekkend! maar ik zou daar nog geen uur lang naar kunnen luisteren  :nopompom:
My Showcase

Minisforum MS-A1 HQPlayer-6 / Audio-GD DI-25HE / Audio-GD R8HE mk3 DAC / Audio-GD HE-1 mk3 preamp / Daudio ASP / Hypex Nilai-500 mono's (mid-hoog) / Hypex Nilai-500 mono's (woofers) / Daudio C1 (diy versie) / Rythmik F18 subwoofer / Mundorf Angelique (mid/hoog) /  Sommer Cable Elephant SPM440 (woofers) / Preffair X430 XLR kabels / Curious Evolved USB kabel / Pangea Premier SE mk2 HDMI-i2s kabel / Canare Digital coaxial 75 Ohm BNC kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

brt

Citaat van: holco op juni  6, 2026, 11:10:31Ik heb oa een Grimm setup en de Kii Three speakers gehoord, zeker errgg indrukwekkend! maar ik zou daar nog geen uur lang naar kunnen luisteren  :nopompom:

Oke, maar dat is smaak en zegt dus niets over de kwaliteit, waar de discussie over ging ;)

holco

Citaat van: brt op juni  6, 2026, 11:12:36Oke, maar dat is smaak en zegt dus niets over de kwaliteit, waar de discussie over ging ;)

Meettechnisch zal je gelijk hebben, maar daar draait het bij mij iig niet om.
My Showcase

Minisforum MS-A1 HQPlayer-6 / Audio-GD DI-25HE / Audio-GD R8HE mk3 DAC / Audio-GD HE-1 mk3 preamp / Daudio ASP / Hypex Nilai-500 mono's (mid-hoog) / Hypex Nilai-500 mono's (woofers) / Daudio C1 (diy versie) / Rythmik F18 subwoofer / Mundorf Angelique (mid/hoog) /  Sommer Cable Elephant SPM440 (woofers) / Preffair X430 XLR kabels / Curious Evolved USB kabel / Pangea Premier SE mk2 HDMI-i2s kabel / Canare Digital coaxial 75 Ohm BNC kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

brt

Citaat van: holco op juni  6, 2026, 11:21:26Meettechnisch zal je gelijk hebben, maar daar draait het bij mij iig niet om.

Bij mij ook niet.

holco

Lijst met de vooruitgang van DAC clock's door de jaren heen.

My Showcase

holco

Voor zover ik weet is dit nu de clock der clocken

https://iancanada.ca/products/sc-pure-extremely-low-phase-noise-audio-clock

My Showcase

Kurt

Citaat van: brt op juni  6, 2026, 10:54:54Dat er veel uitgebracht wordt wil niet zeggen dat er ook flinke verbeteringen gemaakt worden.
T10j geleden werd bv de ES9038PRO uitgebracht, maar toen had je nog geen DACs met 2 of 4 van die chips in. En dat verschil hoor je echt wel.

Mao

Citaat van: holco op juni  6, 2026, 11:10:31Ik heb oa een Grimm setup en de Kii Three speakers gehoord, zeker errgg indrukwekkend! maar ik zou daar nog geen uur lang naar kunnen luisteren  :nopompom:

Dat is niet best dat je geen uur lang er naar kunt luisteren. Betekent dit dat je het vermoeiende set up vindt? Slechte beurt als Kii als "Studio Monitor" te boek staat. Een van de eerste eisen is dat een no go is als studio monitor. Je moet er wel uren naar kunnen luisteren zonder dat het luister vermoeidheid optreed.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Wookie

Citaat van: holco op juni  6, 2026, 11:46:46Lijst met de vooruitgang van DAC clock's door de jaren heen.

Hartstikke mooi natuurlijk dat de DAC's steeds betere specificaties krijgen...
Echter wil dit niet zeggen dat hij dan ook beter klinkt .. ;)
De dac kan prima zijn, maar ook alles wat er omheen is gebouwd telt!
En wellicht nog meer dan de dac zelf.
Daarom kan een wat ouder top dac ( zoals bv de Meridian van Space) alle nieuwe wegspelen qua muzikaliteit...
Waarschijnlijk niet op specs  :-X

Het is maar wat je mooi vindt..

mmuetst

Citaat van: Kurt op juni  6, 2026, 14:55:14T10j geleden werd bv de ES9038PRO uitgebracht, maar toen had je nog geen DACs met 2 of 4 van die chips in. En dat verschil hoor je echt wel.
Toch hoort men dan niet als er een master opname wordt gecombineerd met een loop via een "goedkope" DAC die zeker wel transparant is. En met "men" bedoel ik de audio liefhebbers die elk beweren dat ze duidelijk verschil horen.
Ik weet van twee engineers, die in opname studio's werken, dat zij zo'n opname beschikbaar hebben gesteld en niemand kon verschil horen. En zij hadden de de originele master. Voor mij (en sommige andere forum leden) als een DAC transparant is, is er geen verschil. Gelukkig hoeven we het niet eens met elkaar te zijn natuurlijk. Voor mij is het bewijs duidelijk. En de rest is passie en hobby.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

Kurt

Om zeker te zijn dat we over 't zelfde spreken: ik heb hier "Yello - Live in Berlin" op NAS. Daar zitten passages in waar ik op mijn Soulnote D2 dingen hoor, die er op mijn Ferrum Wandla niet uitkomen, uiteraard op dezelfde set. Fysiek verschil is 4 ES9038PROs vs 1. Maw, meer rekenkracht.

RCD

Citaat van: SpaceJS op juni  6, 2026, 10:56:46alle studios doen dit tegenwoordig digitaal dus ik snap niet helemaal waar dit vandaan komt.
Hoorbaar verschil in een goede stereo set-up

Rob

SpaceJS

Citaat van: RCD op juni  6, 2026, 19:44:23Hoorbaar verschil in een goede stereo set-up

Rob

Dan denk ik eerder dat de gebruikte apparatuur een slechte methode heeft gekozen om het volume digitaal aan te passen.

SpaceJS

Citaat van: Kurt op juni  6, 2026, 19:36:53Om zeker te zijn dat we over 't zelfde spreken: ik heb hier "Yello - Live in Berlin" op NAS. Daar zitten passages in waar ik op mijn Soulnote D2 dingen hoor, die er op mijn Ferrum Wandla niet uitkomen, uiteraard op dezelfde set. Fysiek verschil is 4 ES9038PROs vs 1. Maw, meer rekenkracht.

rekenkracht is altijd goed maar ik vindt persoonlijk juist Yello een band die je niet moet gebruiken om verschillen te horen. Akoestisch gespeelde muziek is daar voor mij persoonlijk altijd beter in dan electronische muziek.

RCD

Citaat van: SpaceJS op juni  6, 2026, 20:13:27Dan denk ik eerder dat de gebruikte apparatuur een slechte methode heeft gekozen om het volume digitaal aan te passen.
Dat denk je dan verkeerd.
32bit volume regeling zou volgens de experts niet hoorbaar zijn.
En bij een dure en zeer goed klinkende DAC, van een zeer goede ontwerper.

Rob

SpaceJS

Citaat van: RCD op juni  6, 2026, 20:47:13Dat denk je dan verkeerd.
32bit volume regeling zou volgens de experts niet hoorbaar zijn.
En bij een dure en zeer goed klinkende DAC, van een zeer goede ontwerper.

Rob

tja, bij mij is hij 48 bits maar er zijn meerdere manieren om dat op te lossen dus moeilijk om daar iets over te zeggen zonder de merken en modellen te kennen en welke methode men heeft toegepast.

HuubF

Citaat van: brt op juni  6, 2026, 09:37:03Zo groot is de ontwikkeling in dacs niet meer, en dat het dan een grote kast moet worden ben ik het ook niet mee eens. Volgens mij spelen diverse forumleden hier met all-in-ones van zeer hoog niveau. Daar wil ik mijn streaming dac en analoge vv ineen ook wel onder scharen.

Het zijn duidelijk verschillende filosofieën, maar om nou te zeggen dat los beter is dan gecombineerd is wat mij betreft sinds een jaar of 10 a 20 wel achterhaald.

Ik vind mijn Chord Dave als almost-all-in-one al erg goed en klinkt geweldig. Maar toch werd voor mij de klank beter, bruter vooral, door de Sugden voorversterker.

Losse componenten stellen je in staat de klank preciezer aan te passen aan je smaak. Hoewel ik vast hou aan mijn actieve Neumanns want als ik ook nog eens een losse eindversterker zou hebben wordt het weer too much.
UltraRendu, Benchmark DAC3 HGC, Sugden Masterclass LA4, Hedd 05 a Core, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

Pjotr27

Citaat van: holco op juni  6, 2026, 11:46:46Lijst met de vooruitgang van DAC clock's door de jaren heen.

Mooie lijst, maar of het nu zoveel beter klinkt waag ik te betwijfelen....Heb al heel wat langs zien komen hier en weer gaan. Mijn oude 1540 chips doen het echt voor mij het mooiste...
Die is mono en heeft meer stroombanen intern als alle huidige chips...
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-500 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, Silindo stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, Silindo netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

DM

Best happy met Mola Mola Makua voorversterker met ingebouwde Tambaqui DAC. Beiden zijn als ontwerp ook al een aantal jaren oud maar lopen nog steeds mee met de top, als ik de online reviews/vergelijkingen mag geloven.
Grimm MU1-(Sablon Audio AES)-Mola Mola Makua-(Acoustic Zen Absolute XLR)-Mola Mola Perca-(Acoustic Zen Absolute Silver)-Vivid Audio S12

HuubF

Citaat van: DM op juni  7, 2026, 17:28:05Best happy met Mola Mola Makua voorversterker met ingebouwde Tambaqui DAC. Beiden zijn als ontwerp ook al een aantal jaren oud maar lopen nog steeds mee met de top, als ik de online reviews/vergelijkingen mag geloven.

Dat zijn los ook 2 geweldige apparaten.
UltraRendu, Benchmark DAC3 HGC, Sugden Masterclass LA4, Hedd 05 a Core, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.