Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes!

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

Vorige topic - Volgende topic

CinéHome

Citaat van: Kurt op april 29, 2026, 19:07:08Als gevolg is dit idd perfecte sub woofer technologie, gegeven alweer het besperkte spectrum.
Wel vreemd dat het dan het mid/hoog is dat Huub -zowel eerder bij mij als nu bij hem- het beste vond klinken.
De Neumanns hadden door hun poorten vooraan wel een ... laat ons zeggen 'aanwezig' laag. Niet boemerig, maar wel heel aanwezig. Naar mijn idee tè aanwezig.
Dus ofwel is dat Huub z'n smaak, ofwel moet je nog wat afkicken Huub. :D
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

RCD

Spijkie

Citaat van: Kurt op april 29, 2026, 19:07:08Goh. Saai is het juist niet. Eerst was 't gewoon barslecht, nu is 't al iets beter. Maw, er is evolutie, en dat maakt het net boeiend!

Maar er is nog altijd een uitgesproken mid/hoog bij klasse D. Ik heb die zooi gehad, en buiten gegooid.
Verder is vandaag klasse D technologie nog altijd niet geschikt voor het ganse frequentiebereik af te bakenen at once.

Vooraleer ik weer de ganse meute over me heen krijg, DAT is nu net de reden waarom alle actieve speaker fabrikanten die gebruik maken van klasse D, een versterker voorzien voor de H/M/B speakers, en er een DSP voor plakken.

Het zou nl veel goedkoper kunnen door 1 klasse D en 1 klassiek filter te voorzien, maar dat werkt niet. Een klasse D laat zich dan wel weer perfect tunen op een beperkt spectrum, en zo komt men tot X klasse D amps per speaker.

Als gevolg is dit idd perfecte sub woofer technologie, gegeven alweer het besperkte spectrum.

Ik snap niet zo goed wat je met het ganse frequentiebereik bedoelt, bedoel je het daadwerkelijke bereik van de versterker in Hz en KHz
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Richi

Maar euhm, heel 'interessant' allemaal, maar hoe klinkt het nu Huub!

Vrouwlief is toch nog de hort op, dus je hebt de mscaler hopelijk al aangesloten?
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Kenwood KT-7020 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

CinéHome

Citaat van: Spijkie op april 29, 2026, 21:14:39Ik snap niet zo goed wat je met het ganse frequentiebereik bedoelt, bedoel je het daadwerkelijke bereik van de versterker in Hz en KHz
Hij bedoelt dat je met 1 klasse D versterker geen full-range speaker goed kan aansturen.

Dus jij en @brt met de Teac zouden dat moeten ervaren. 😉
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

brt

Citaat van: CinéHome op april 29, 2026, 21:19:00Hij bedoelt dat je met 1 klasse D versterker geen full-range speaker goed kan aansturen.

Dus jij en @brt met de Teac zouden dat moeten ervaren. 😉

Hmm, ik vond het al een beetje als voorgeprakte biefstuk klinken hier  :coffee:
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

HuubF

Citaat van: Richi op april 29, 2026, 21:16:09Maar euhm, heel 'interessant' allemaal, maar hoe klinkt het nu Huub!

Vrouwlief is toch nog de hort op, dus je hebt de mscaler hopelijk al aangesloten?

Ja de M Scaler draait. De verbetering is schokkend. Details veel duidelijker te horen, laag natuurlijker, ruimtelijker. Bizar dat zo'n goede dac dan toch weer beter kan.

Ik had heus wel wat verwacht maar dit...  :worship:
Volumio Rivo Plus+Lineo 5 , Chord M Scaler+Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm, Supra en Atlas kabels, Div. esoterica (Tegel, Bybee)

sschot

Kijk, dan is een toffe en mooie constatering, de combi laat je nog dichter naar het Walhalla gaan.

Zorg dat je er nog een poosje weg blijft, anders moeten we je gaan missen en dat willen we voorlopig nog niet hoor!  :worship:
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

brt

Citaat van: Kurt op april 29, 2026, 19:07:08Goh. Saai is het juist niet. Eerst was 't gewoon barslecht, nu is 't al iets beter. Maw, er is evolutie, en dat maakt het net boeiend!

Maar er is nog altijd een uitgesproken mid/hoog bij klasse D. Ik heb die zooi gehad, en buiten gegooid.
Verder is vandaag klasse D technologie nog altijd niet geschikt voor het ganse frequentiebereik af te bakenen at once.

Vooraleer ik weer de ganse meute over me heen krijg, DAT is nu net de reden waarom alle actieve speaker fabrikanten die gebruik maken van klasse D, een versterker voorzien voor de H/M/B speakers, en er een DSP voor plakken.

Het zou nl veel goedkoper kunnen door 1 klasse D en 1 klassiek filter te voorzien, maar dat werkt niet. Een klasse D laat zich dan wel weer perfect tunen op een beperkt spectrum, en zo komt men tot X klasse D amps per speaker.

Als gevolg is dit idd perfecte sub woofer technologie, gegeven alweer het besperkte spectrum.

Kurt, ik heb je bij Audiolaan in het echt meegemaakt en vond jou best aardig. Nu nog op papier ;)

Ik heb de Focals waar jij op doelt gehoord, dat klonk erg goed idd. En heb meerdere actieve speakers met klasse D technologie hier gehad. Ik vond het zeer goed klinken. Ik vermoed dat het koudwatervrees was bij mij, of angst dat er verder weinig meer te hobbyen viel, dat ik daardoor niet voor een van deze speakers ben gegaan. Ik denk dat het de toekomst van de hifi is. En voor hetzelfde geld (eigenlijk voor een stuk minder), had ik het al thuis staan. Ik blijf een ambassadeur voor de Atlas i8. Dus om het zooi te noemen? Tja...

Beperkt frequentiebereik? Ik heb denk ik een prima stel oren en mis niets, nada met klasse D met mijn TEAC ev. Die Jappen zijn natuurlijk ook geen sukkels en maken niet voor niets gebruik ervan in hun referentielijn, lijkt me.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

brt

Citaat van: HuubF op april 29, 2026, 22:52:14Ja de M Scaler draait. De verbetering is schokkend. Details veel duidelijker te horen, laag natuurlijker, ruimtelijker. Bizar dat zo'n goede dac dan toch weer beter kan.

Heb je het Rob Watts al laten weten per fax? Dat moet toch lukken met deze apparaten  :tounge2:

HuubF

Citaat van: sschot op april 29, 2026, 22:55:46Kijk, dan is een toffe en mooie constatering, de combi laat je nog dichter naar het Walhalla gaan.

Zorg dat je er nog een poosje weg blijft, anders moeten we je gaan missen en dat willen we voorlopig nog niet hoor!  :worship:

Haha nou ik doe m'n best.  ;D
Volumio Rivo Plus+Lineo 5 , Chord M Scaler+Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm, Supra en Atlas kabels, Div. esoterica (Tegel, Bybee)

HuubF

Citaat van: brt op april 29, 2026, 22:58:31Heb je het Rob Watts al laten weten per fax? Dat moet toch lukken met deze apparaten  :tounge2:

Rob Watts weet het want zijn verhaal over die taps klopt gewoon. Iemand op ASR had bij een vriend de M Scaler gehoord op de Dave en hoorde een groot verschil met en zonder. Alleen geloofde hij dat natuurlijk niet en vermoedde hij dat er een toonregeling in de M Scaler zat.

Ik heb hem bekritiseerd.

Maar nu ik zelf het verschil heb gehoord vind ik hem nog dommer. Dit verschil krijg je niet voor elkaar met een toonregeling.

Richi

Citaat van: HuubF op april 29, 2026, 22:52:14Ja de M Scaler draait. De verbetering is schokkend. Details veel duidelijker te horen, laag natuurlijker, ruimtelijker. Bizar dat zo'n goede dac dan toch weer beter kan.

Leuk om te horen Huub. Geweldig toch?! Genieten maar.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Kenwood KT-7020 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

HuubF

Citaat van: Richi op april 29, 2026, 23:25:06Leuk om te horen Huub. Geweldig toch?! Genieten maar.

Ja het project 'DAC' is ten einde gekomen. De speakers geven deze verbetering overigens erg mooi weer. Het midden wordt verzorgd door een Purifi unit en die kwaliteit hoor je wel. Door de M Scaler is het laag nu in ieder geval zo opgeknapt dat het meestal goed gaat en de aandacht wordt nu vooral weggezogen door die mooie details en ruimtelijkheid.

Ik neem er eens een whiskeytje op. 

mmuetst

Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

Kurt

Citaat van: brt op april 29, 2026, 22:56:17Kurt, ik heb je bij Audiolaan in het echt meegemaakt en vond jou best aardig. Nu nog op papier ;)

Ik heb de Focals waar jij op doelt gehoord, dat klonk erg goed idd. En heb meerdere actieve speakers met klasse D technologie hier gehad. Ik vond het zeer goed klinken. Ik vermoed dat het koudwatervrees was bij mij, of angst dat er verder weinig meer te hobbyen viel, dat ik daardoor niet voor een van deze speakers ben gegaan. Ik denk dat het de toekomst van de hifi is. En voor hetzelfde geld (eigenlijk voor een stuk minder), had ik het al thuis staan. Ik blijf een ambassadeur voor de Atlas i8. Dus om het zooi te noemen? Tja...

Beperkt frequentiebereik? Ik heb denk ik een prima stel oren en mis niets, nada met klasse D met mijn TEAC ev. Die Jappen zijn natuurlijk ook geen sukkels en maken niet voor niets gebruik ervan in hun referentielijn, lijkt me.
Dank je Bart, ik ben idd nog de kwalijkste niet. :)
Ik schrijf dit uiteraard niet zomaar. Op basis van specs en reviews heb ik me destijds een Gato DIA-250S gekocht voor in de tuinkamer. Die is er gekomen ter vervanging van een Cambridge CXA81. Die laatste wordt prijs/kwaliteit de hemel in geprezen, maar is nog grotere zooi.

De Gato moest SF Lumina III speakers aansturen. Mid en hoog waren schitterend. Naar mijn mening net een beetje "te" uitgesproken, maar dat vind je wel vaker bij klasse D. Maar ik kon er mee leven. Waar het niet mee lukte was de bass performance. Alhoewel 250W/8R en 500W/4R kreeg die het maar niet voor mekaar.
De Pascal klasse D module kreeg de woofers nauwelijks in beweging. Opdraaien van het volume leidde enkel tot nog meer hoog en mid.

De Gato DIA-250S is eigenlijk een Gato PRD3 voorversteker met daaraan gekoppeld, een stereo Pascal klasse D module. Die VV is een eigen Gato ontwerp, en is ronduit schitterend. Voor hun producten hanteert Gato een heel goed doordacht modulair bouwconcept.

Teneinde raad heb ik die DIA250S opengevezen en de klasse D module losgekoppeld, en die nog een tijdje als "voorversterker only" gebruikt. Pascal is Deens, en die moduleS (meerdere dus) worden nu ook gebruikt in de actieve speakers van Dynaudio.

Ik heb dit probleem voorgelegd aan de hoofd ingenieur bij Gato (ex GamuT ontwerper) alsook aan een gerenomeerd audio hersteller in België.

Beiden hebben dit erkend, en hebben me, los van mekaar, dezelfde argumentatie gegeven: Klasse D doet het heel goed in een beperkt frequentiegebied, wat toelaat de amp te tunen, zodat je daarmee rechtstreeks de driver kan aansturen, wat enkel positief kan zijn. Dat is het principe wat in zowat alle aktieve speakers wordt aangewend icm een DSP, en meteen ook de verklaring waarom dit zo is.

En, klasse D heeft het "lastiger" om het hoorbare freqentie gebied (neem 10Hz-22kHz) aan te sturen, wat het gedrag van de Pascal module in de Gato verklaart. Heeft ook iets te maken met het grilliger impedantieverloop.

Om het probleem op te lossen heb ik vervolgens 2 QUAD Artera mono blokken gekocht, en die nog een tijdje aangestuurd met de Gato als voorversterker. Op papier minder krachtig als de klasse D modules, maar qua "sound" en performance, een gigantische stap vooruit tov de klasse D modules. Of het nu zooi is of niet, maar ik ben klaar met die klasse D dingen.

mmuetst

Vraag me trouwens af of je de koptelefoon versterker van de Schiit kan uitzetten, anders staat dat ding alleen warmte te produceren zonder dat er gebruik van dat specifieke deel gebruik wordt gemaakt.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

HuubF

Citaat van: mmuetst op april 30, 2026, 00:08:29Vraag me trouwens af of je de koptelefoon versterker van de Schiit kan uitzetten, anders staat dat ding alleen warmte te produceren zonder dat er gebruik van dat specifieke deel gebruik wordt gemaakt.

Ja daar heb je wel een punt. We gaan het zien. In ieder geval is het als voorversterker voor 1 bron een serieuze optie, en als ie weg moet krijg ik er ook nog wel wat voor.

HuubF

Tijd om naar bed te gaan maar toch nog even een soort conclusie van deze dag. De speakers van CineHome/Stephan zijn bewerkelijke kunstwerken. Een beetje zoals de pindakaas-vloer van Wim T. Schippers. Geniaal idee maar je moet in je galerie wel een vloer vrijmaken en veel pindakaas in huis hebben. Zo is het ook met die speaker-constructie. Een losse, overigens nette, doos met 2 plate-amps erin waardoor je naar de speakers 2 keer 3 sets luidsprekerkabels voor de afzonderlijke units hebt lopen. En dan is alles ook nog eens volledig configurabel.

Eenmaal begrepen, geïnstalleerd, getweakt en uitvoerig beluisterd heb ik nu toch wel het gevoel dat de Neumann KH420's worden gedeklasseerd. Niet dat ze slecht zijn, ze zijn geweldig. Maar heel erg duidelijk wordt dat ze toch uiteindelijk alleen maar zijn bedoeld om correct weer te geven. En vandaag heb ik al meerdere feestjes beleefd. Al helemaal toen de M Scaler was aangesloten.

Maar het zwakke punt is toch het wat diepere laag. Dat zit natuurlijk weer wel in die Neumanns, die hebben wat mij betreft geen subwoofer nodig. Ze zijn ook wat groter, dat zal schelen.

Dilemma na slechts 1 dag... De Neumann's zijn gezien en gaan naar een studio of naar iemand die ook wel eens wil horen hoe ongekleurde weergave voelt. De vervanging in de vorm van de Challenger heeft mijn idee van goed klinkende hifi volkomen op zijn kop gezet en zal of nog een beetje moeten worden getweakt zodat het laag wat dieper gaat of er moet een subwoofer bij. En er moet wat worden gedaan aan die kabelbende.

Mijn geliefde is nog 5 dagen weg.

En morgen komt er dan ook nog een voorversterker.  :crazy:

sschot

het wordt een drukke week met hard werken! Suc6.

Maar klinkt overal zeker niet negatief, leuk!
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

addesmo

Twee keer drie sets kabels naar de speakers?
Dat geeft weer vele pagina's leesvoer  ;D

Marco66

Citaat van: HuubF op april 30, 2026, 01:09:06Tijd om naar bed te gaan maar toch nog even een soort conclusie van deze dag. De speakers van CineHome/Stephan zijn bewerkelijke kunstwerken. Een beetje zoals de pindakaas-vloer van Wim T. Schippers. Geniaal idee maar je moet in je galerie wel een vloer vrijmaken en veel pindakaas in huis hebben. Zo is het ook met die speaker-constructie. Een losse, overigens nette, doos met 2 plate-amps erin waardoor je naar de speakers 2 keer 3 sets luidsprekerkabels voor de afzonderlijke units hebt lopen. En dan is alles ook nog eens volledig configurabel.

Eenmaal begrepen, geïnstalleerd, getweakt en uitvoerig beluisterd heb ik nu toch wel het gevoel dat de Neumann KH420's worden gedeklasseerd. Niet dat ze slecht zijn, ze zijn geweldig. Maar heel erg duidelijk wordt dat ze toch uiteindelijk alleen maar zijn bedoeld om correct weer te geven. En vandaag heb ik al meerdere feestjes beleefd. Al helemaal toen de M Scaler was aangesloten.

Maar het zwakke punt is toch het wat diepere laag. Dat zit natuurlijk weer wel in die Neumanns, die hebben wat mij betreft geen subwoofer nodig. Ze zijn ook wat groter, dat zal schelen.

Dilemma na slechts 1 dag... De Neumann's zijn gezien en gaan naar een studio of naar iemand die ook wel eens wil horen hoe ongekleurde weergave voelt. De vervanging in de vorm van de Challenger heeft mijn idee van goed klinkende hifi volkomen op zijn kop gezet en zal of nog een beetje moeten worden getweakt zodat het laag wat dieper gaat of er moet een subwoofer bij. En er moet wat worden gedaan aan die kabelbende.

Mijn geliefde is nog 5 dagen weg.

En morgen komt er dan ook nog een voorversterker.  :crazy:

Ze staan ieg mooier in de ruimte dan de neumans imo.
Mooi dat ze ook presteren!
Woonkamer: Rega Brio MK7, John Eekels Monitoren
Ht: Onkyo TX-RZ70, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Zidoo Z30 Pro 8K, Lumene Movie Palace 92 inch

Mitch--

Citaat van: addesmo op april 30, 2026, 09:13:59Twee keer drie sets kabels naar de speakers?
Dat geeft weer vele pagina's leesvoer  ;D

en er is nu alweer een gedachte voor een subwoofer ingeslopen ;) we zijn voorlopig nog niet klaar :) hehe
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary - Gold Note DS-10 EVO PSU-10 EVO PA-10 PA-10 - Trivium Audio Cables

Contour

Die speakers werken met Hypex DSP versterkers toch? Kun je dan niet vrij eenvoudig het diepe laag wat opkrikken?

Mitch--

wel lekker dat het goed uitpakt huub!

ben nog het meest benieuwd wat een goede vv gaat doen, en dan eigenlijk een van chord ;)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary - Gold Note DS-10 EVO PSU-10 EVO PA-10 PA-10 - Trivium Audio Cables