Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes!

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

Vorige topic - Volgende topic

RZeemering

Citaat van: SpaceJS op april 26, 2026, 10:36:50Er staat juist meer informatie op een LP, moet natuurlijk wel heel de keten analoog zijn geweest. De kunst is om al deze informatie er zo goed mogelijk uit te halen.
Hoezo staat daar meer informatie op? 99% van de LP's heeft in de laatste stap voor het maken van de lakschijf een digitaal signaal. Als daar al minder informatie op zou staan dan staat het dan ook op de LP. 'Als' inderdaad.
Belangrijkste blijven de masters zoals ze uit de studio komen.

Benieuwd wat de mscaler met je set doet Huub!
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Church of Noise

Citaat van: HuubF op april 26, 2026, 15:03:30Er was een belangstellende voor me maar die heeft afgehaakt, he's mine! Dus in de loop van komende week weet ik eindelijk wat het ding doet.
:angel:

Afgehaakt omdat ik het (a) een beetje onjuist vond aanvoelen gezien juist jij me er naar had verwezen (ik had er voordien nog niet echt van gehoord) in je post in m'n topic, en ik las dat jij ook interesse had, en (b) een TT slechts één BNC aansluiting heeft, in tegenstelling tot de Dave en TT2. Zal nog wel iets doen, maar lijkt me dan beter om eventueel later te zien of een andere DAC - en dan eventueel een upsampler - iets doet, moest ik dat ooit willen.

Veel plezier ermee Huub!
Woonkamer:   Sonus Faber Cremona (L,R&C) |  B&W M-1 (S) |  Merovinger 1/53  |  Rythmik E15HP  |  Electrocompaniet AW180  |  Marantz Cinema 30 + Dirac ART  |  nVidia Shield Pro  |  Sony UBP-X800M2  |  Bluesound Node 2i
Werkkamer:    Sonus Faber Electa Bi-Wiring  |  Michell Alecto Mono  |  Michell Argo HR & Hera  |  Michel Iso  |  Custom platenspeler  |  Chord Hugo TT  |  Audio Analogue Paganini  |  Bluesound Vault 2

HuubF

Citaat van: Church of Noise op april 26, 2026, 15:55:43:angel:

Afgehaakt omdat ik het (a) een beetje onjuist vond aanvoelen gezien juist jij me er naar had verwezen (ik had er voordien nog niet echt van gehoord) in je post in m'n topic, en ik las dat jij ook interesse had, en (b) een TT slechts één BNC aansluiting heeft, in tegenstelling tot de Dave en TT2. Zal nog wel iets doen, maar lijkt me dan beter om eventueel later te zien of een andere DAC - en dan eventueel een upsampler - iets doet, moest ik dat ooit willen.

Veel plezier ermee Huub!

Jee bedankt dan! Ik vond je al bij AudioLaan zo'n aardige vent. Wat is de wereld toch klein. :worship:

Chord Dave, Hedd 05 analoog, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

HuubF

Citaat van: DofN op april 26, 2026, 15:15:15@HuubF..
.
Probeer eens kastloze LS voor mid en hoog?  Op YouTube zijn genoeg filmpjes te vinden die laten horen wat een kastje met LS doen.

Wat bedoel je? Dat ik moet gaan experimenteren met de speakers?  :blush:
Chord Dave, Hedd 05 analoog, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

katwax

Citaat van: SpaceJS op april 26, 2026, 10:36:50Er staat juist meer informatie op een LP, moet natuurlijk wel heel de keten analoog zijn geweest. De kunst is om al deze informatie er zo goed mogelijk uit te halen.
Nee er staat niet meer op, LP is gewoon beperkter dan CD of hires audio files. Vergelijk het met een doosjes, dan kan er in een lp 0.5l, cd 1l en hires 2l. Natuurlijk als de master maar 0.4 is past het overal in, maar ...

Daarom dat ik zei hoe minder er is, hoe meer we zelf aanvullen. Geen idee of dit ook werkelijk gebeurt.

@HuubF Ben benieuwd wat de M-scaler doet, die staat al tijd op je verlanglijst, dus verwachtingen zijn groot?  ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

SpaceJS

Citaat van: RZeemering op april 26, 2026, 15:15:54Hoezo staat daar meer informatie op? 99% van de LP's heeft in de laatste stap voor het maken van de lakschijf een digitaal signaal. Als daar al minder informatie op zou staan dan staat het dan ook op de LP. 'Als' inderdaad.
Belangrijkste blijven de masters zoals ze uit de studio komen.

Benieuwd wat de mscaler met je set doet Huub!

Ik weet niet waar die 99% vandaan komt, 90 procent van mijn platen zijn volledig analoog maar die zijn dan ook bijna allemaal van voor 1980 en waarom zou men overgaan naar een digitaal signaal voor de laatste stap?
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

SpaceJS

Citaat van: katwax op april 26, 2026, 16:45:16Nee er staat niet meer op, LP is gewoon beperkter dan CD of hires audio files. Vergelijk het met een doosjes, dan kan er in een lp 0.5l, cd 1l en hires 2l. Natuurlijk als de master maar 0.4 is past het overal in, maar ...

Daarom dat ik zei hoe minder er is, hoe meer we zelf aanvullen. Geen idee of dit ook werkelijk gebeurt.

@HuubF Ben benieuwd wat de M-scaler doet, die staat al tijd op je verlanglijst, dus verwachtingen zijn groot?  ;D

het is andersom, als je de analoge informatie op een LP volledig wil bemonsteren staat er juist veel meer informatie op namelijk zo dicht mogelijk bij de analoge master, er is namelijk nog niet bemonsterd.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

katwax

Citaat van: SpaceJS op april 26, 2026, 16:48:20het is andersom, als je de analoge informatie op een LP volledig wil bemonsteren staat er juist veel meer informatie op namelijk zo dicht mogelijk bij de analoge master, er is namelijk nog niet bemonsterd.
Nee het is niet andersom, je krijgt minder op een LP dan op een CD deze kan qua inhoud gewoon minder bevatten. Dit is eigen aan het medium. Ik kan het niet eenvoudiger uitleggen. Afhankelijk van de master kan het dus zijn dat je op een LP minder vanuit een analoge master erop kan zetten dan als je diezelfde master op een cd zou plaatsen.
Het is een fabel dat je niet alles van een analoge master op een digitale zou krijen, dat men soms door filters/opkuisen de "analoge geest" eruit haalt is best mogelijk.

SpaceJS

Citaat van: katwax op april 26, 2026, 16:56:20Nee het is niet andersom, je krijgt minder op een LP dan op een CD deze kan qua inhoud gewoon minder bevatten. Dit is eigen aan het medium. Ik kan het niet eenvoudiger uitleggen. Afhankelijk van de master kan het dus zijn dat je op een LP minder vanuit een analoge master erop kan zetten dan als je diezelfde master op een cd zou plaatsen.
Het is een fabel dat je niet alles van een analoge master op een digitale zou krijen, dat men soms door filters/opkuisen de "analoge geest" eruit haalt is best mogelijk.

Kan je dat op één of andere manier ook onderbouwen?

Kurt

Citaat van: katwax op april 26, 2026, 16:56:20Het is een fabel dat je niet alles van een analoge master op een digitale zou krijen, dat men soms door filters/opkuisen de "analoge geest" eruit haalt is best mogelijk.
Een analoge grootheid in beweging (sinus bv), kan je nooit perfect omzetten in een digitaal patroon. Het aantal bits in de digitale resolutie is de beperking.

katwax

RCD

Dat lijstje klopt al niet.
Een LP kan tot 50kHz en in theorie nog hoger.
Maar er word meestal een 50kHz laag doorlaat filter gebruikt.

Rob

katwax

Citaat van: RCD op april 26, 2026, 17:58:53Dat lijstje klopt al niet.
Een LP kan tot 50kHz en in theorie nog hoger.
Maar er word meestal een 50kHz laag doorlaat filter gebruikt.

Rob
Blijkbaar afhankelijk:
Key Differences
Compact Disc (CD)
Storage Capacity: A standard CD holds roughly 700–800 MB of data.
Accuracy: Offers a flat frequency response (20Hz–20kHz) and a much higher signal-to-noise ratio than vinyl.
The "Loudness War": While technically superior, many CDs are mastered to be as loud as possible, which can actually reduce the perceived quality compared to an LP.

Vinyl LP
Data Equivalent: If you "rip" a vinyl record at CD quality, it uses about 10 MB per minute. A typical 40-minute LP is equivalent to roughly 400 MB of digital data.
Perceived Resolution: Despite having a lower technical dynamic range, vinyl is often described as "warmer." This is partly because mastering engineers must avoid heavy compression to keep the needle from skipping.
Frequency Range: High-end cartridges can capture frequencies up to 50 kHz, well beyond the human hearing limit of 20 kHz.

🎧 Hi-Res Audio
Data Volume: A 24-bit/192kHz file can be 7 times larger than a CD track.
Benefits: Provides more "headroom" for quiet passages and more accurate reproduction of the original studio master.
Hardware Requirements: To truly hear the difference, you need a high-quality Digital-to-Analog Converter (DAC) and reference-grade headphones.

Pro Tip: Most modern vinyl is actually pressed from high-resolution digital masters rather than original analog tapes

Dat laatste sluit aan wat SpaceJS zegt.
Btw ik zeg niet dat het niet beter kan klinken, maar je moet wel de juiste feiten gebruiken.

gerard123

Citaat van: Kurt op april 26, 2026, 17:14:41Een analoge grootheid in beweging (sinus bv), kan je nooit perfect omzetten in een digitaal patroon. Het aantal bits in de digitale resolutie is de beperking.
Tja, die Harry Nyquist snapte er ook niks van.
Ik heb al heel vaak naar de Toccata en Fuga in d-moll geluisterd, maar sinds de laatste software update van mijn streamer hoor ik pas dat er een kerkorgel meespeelt.

Kurt

Citaat van: katwax op april 26, 2026, 20:18:22Pro Tip: Most modern vinyl is actually pressed from high-resolution digital masters rather than original analog tapes
Dat is ook de reden waarom een eerste persing vinyl Jazz plaat uit de jaren ~1950+, zo goed als altijd beter gaat klinken als eenzelfde CD, omdat een cd sowieso van een vinyl of tape moet komen, en die laatste door de tijd heen reeds gedegradeerd is. Moderne digitale muziek, Yello bv, zal digitaal altijd beter zijn als analoog, gezien de opanem ad bron reeds digitaal is.

J o e p

Vergelijk het even met eten. Een vinyl plaat is een biefstuk goed gebakken dus lekker! Digitaliseren is dat ding in de blender gooien een een nachtje laten staan draaien. Ja, het komt er als pure uit en is voor velen onder jullie makkelijker te slikken maar smaakt echt niet meer naar biefstuk.
Hegel H400, Hegel Viking, Van den Hul M.C. D 102mkIII XLR, Hegel V10, Rega P3 RS, Harbeth Super HL5 plus XD, tellurium Q Black II.

AudioEnZo

Citaat van: Kurt op april 26, 2026, 14:21:21Het mogelijks/in veel geval beter klinken van vinyl opnames, heeft idd te maken met de masters. Vooral bij Jazz nogal essentieel...
Even voor mij, waarom vooral bij jazz?

Kurt

Eigenlijk alle muziek die zowat id jaren '40 en '50 op vinyl is gezet. Eerste persingen zijn nog altijd beter dan later uitgebrachte CDs of re-issues. De naam ontgaat me, maar in de US is op een gegeven moment een opslagplaats afgebrand waar heelwat unieke masters waren opgeslagen (dit was enkel Jazz). Als gevolg heeft men moeten terugvallen op vinylplaten. De technologie om nu vinyl te persen, zal wellicht beter zijn dan 70j terug, maar 't probleem is dat je hiervoor vandaag moet terugvallen op master tapes die ook 70j oud zijn. Deze zijn sowieso reeds een stuk gedegradeerd.

SpaceJS

Citaat van: katwax op april 26, 2026, 17:39:56

dat is geen onderbouwing, ja het dynamisch bereik is lager maar daar houd het ook op. Dit is gewoon iemand zijn mening in een tabel.

brt

Citaat van: J o e p op april 26, 2026, 22:15:28Vergelijk het even met eten. Een vinyl plaat is een biefstuk goed gebakken dus lekker! Digitaliseren is dat ding in de blender gooien een een nachtje laten staan draaien. Ja, het komt er als pure uit en is voor velen onder jullie makkelijker te slikken maar smaakt echt niet meer naar biefstuk.

Sorry maar wat een onzin vergelijking.

Vroeger was niet alles beter, zowel de muziek niet als de techniek niet.

Het zal een generatie dingetje zijn, maar ik geef graag wat tegengas aan dit soort sentimentele meningen :)
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

marcush

Rustig maar, Bart.  8)   Zo zullen er ook mensen zijn die de hang naar buizen sentimenteel vinden.

HuubF

Citaat van: marcush op april 27, 2026, 09:08:10Rustig maar, Bart.  8)   Zo zullen er ook mensen zijn die de hang naar buizen sentimenteel vinden.

Ja precies. Ik vind vervorming soms best lekker klinken maar na een tijdje heb ik het trucje door.

brt

Citaat van: marcush op april 27, 2026, 09:08:10Rustig maar, Bart.  8)   Zo zullen er ook mensen zijn die de hang naar buizen sentimenteel vinden.

Ongetwijfeld. Maar ik hang er geen onzinverhaal bij op ;)
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

mmuetst

Luidsprekers vervormen in het algemeen veel meer dan menig versterker. Dan praten we over procenten voor de komma ipv daar achter.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

brt

Citaat van: mmuetst op april 27, 2026, 10:15:40Luidsprekers vervormen in het algemeen veel meer dan menig versterker. Dan praten we over procenten voor de komma ipv daar achter.

Buizen schijnen dan wel weer die harmonische dingen te geven, weet niet of dat tot vervorming gerekend mag worden? In elk geval meten ze vaak slecht, maar klinken ze vaak goed  :thumbs-up: