JBL LSR305 ELITE Club

Gestart door Tjeb, december 20, 2017, 06:41:47

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jossie

Nou, was weer even stoeien maar de 640x480 bitmap van Clio is gearriveerd!

Laag en hoog drie curves die de instellingen achterop presenteren (-2, 0, +2)

Even lettend op de middelste curves: kleine baslift, dip in het mid en het hoog is alleen een hoorn correctie zo'n beetje   ::)

Wat opvalt, geen precisie ingrepen, er is geen fir filtering gebruikt (maar dat wist ik al...). Gewoon simpele I2R filters.

Nou, hebben jullie wat om op te kauwen met kerst  :D
Omni !

Timvg


jossie

#27
Aansluiten is nog wel een dingetje. Ik heb 'm nog eens open geschroefd om te kijken hoe het precies zit...

Omni !

jossie

Een paar dingen om te beginnen:

De EQ instellingen en de volumeregelaar zitten in het digitale domein. Als het kan zou ik dus de volumeregelaar open zetten.

De +4 / -10 dB schakelaar zit in het analoge domein in de ingang. Om wat harder uit je voortrap te kunnen uitsturen zou ik die ongevoelig zetten (+4) dan ga je met zoveel mogelijk resolutie naar de luidsprekers.

Pin 1 van de XLR en de sleeve van de Jack en de behuizing van de XLR zitten direct verbonden met de randaarde (zoals het hoort). Dat heeft wel wat consequenties voor het ongebalanceerd aansluiten.
Omni !

jossie

#29
Ik heb de ingang printjes bekeken om te kijken hoe het elektrisch zit..

Ik krijg het plaatje niet gedraaid  >:(

Ah! kijk nou! Plaatje geleend van Soli verderop  :D
Omni !

jossie

#30
Nou ja... maakt niet (meer) uit.

Aansluitpinnen 1-4, 1 is Shield XLR en Sleeve jack, 2 is Hot XLR en Tip Jack, 3 is Cold XLR en Ring Jack, 4 is Shell XLR.

Dus... zoals gezegd, pin 1 en sleeve van de Jack zitten keihard aan de randaarde (de shell van de XLR ook). Niet geschikt om ongebalanceerde verbindingen mee te maken.

Maar... De eindtrappen in dit ding werken met enkelvoudige voeding, de opamp in het ingangscircuit ook, de ingangen van de opamp staan daarom onder de halve spanning en daarom zitten er condensatoren voor de 22 K weerstandjes. Dit wordt onze redding...
Tussen pin 2 en 3 staat normaal het differentiaal audio signaal, dat wordt op de ingang met 10 Kilo Ohm afgesloten, niet al te veel maar hoog genoeg. De signalen op 2 en 3 moeten daarna door de condensatoren, daarom zijn ze galvanisch gescheiden van het voorgaande apparaat. We kunnen daarom een kabel maken die alsvolgt is bedraad:

Cinch massa >> pin 3 XLR (of ring jack)
Cinch signaal >> pin 2 XLR (of tip jack)

Bovenstaande kabel, gemaakt met normale coaxiale draad werkt goed, heb ik getest met een squeeze box direct in de JBL's.

Wil je toch afgeschermde microfoonkabel gebruiken (drie draads zeg maar) kun je bovenstaande realiseren met de twee aderparen en tot slot:

Afscherming kabel >> pin 1 XLR (of sleeve jack) monteren maar bij de cinch kant los laten hangen (!)

Deze kabel is alleen voor deze JBL's bedoelt omdat de ingang tussen 2&3 galvanisch gescheiden is (!) Niet bij andere apparaten gebruiken, dan kan de bron buiten het bereik van de ingangsspanning van de opamp gaan.

Met alle apparatuur is het altijd verstandig om eerst alle audio verbindingen te maken en dan pas de apparaten aan te zetten. Normale consumenten apparaten zweven bijna altijd en daarom kan er tussen de twee massa's van apparaten makkelijk een spanningsverschil ontstaan van 100 of meer Volt. Dat wordt vereffend via de kabel op het moment dat je die aansluit en dat kan een ingangscircuit beschadigen (!) Dus eerst aansluiten en dan pas aanzetten.

In de pro wereld is vrijwel alles geaard en daarom zijn de audiomassa's vrijwel gelijk (rond de 0 volt) daarom mogen wij lekker wel prikken onder spanning.
Omni !

mijkie

#31
kortom, niet een gekke luidspreker voor t geld 

zijn er simpele dingen uit te voeren om t filter/versterking te verbeteren of, niet aan beginnen ?

* Focal Alpha 50 * Auralic Altair *

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

mijkie

verdraaid nog eens aan toe zeg  ;D
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair *

jossie

#34
Citaat van: mijkie op december 21, 2017, 17:48:24
kortom, niet een gekke luidspreker voor t geld 

zijn er simpele dingen uit te voeren om t filter/versterking te verbeteren of, niet aan beginnen ?

Zou niet weten wat. Mooi zo laten. Ik mag er wel graag naar luisteren met een sub, dat vind ik wel een must...

Dus we gaan op zoek naar de goedkoopste sub die past bij deze 305's!

Erg zwaar hoeft hij niet te zijn voor stereo, 10" lijkt me wel voldoende. Het moet wel iets toevoegen dus vanaf 20 Hz graag. Had hier laatst een MJ Acoustics 150 MKII, die was echt leuk! met de remote geweldig in te stellen.
Omni !

mijkie

Subje zou wel leuk zijn idd
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair *

W.Otter

Is dit de nieuwe BA A25? Ik ben wel getriggerd, dat ze dit voordie prijs kunnen maken. Draagt dat bij aan het algehele oordeel?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Kaakberg

Citaat van: Sjaudio op december 20, 2017, 18:24:15


Je vraagt je af hoe ze het kunnen maken voor dit geld...

spuitgieten, zoals Philips de  stofzuigers boetseert.

mijkie

De prijs deed mij ze even snel kopen, dat doe ik minder snel met dure speakers, al hoewel [emoji1]

Ik heb ze getest met het idee om ze in de woonkamer/luisterruimte te kunnen laten staan, na een kleine week kan ik zeggen dat ze nog een week mogen blijven en wie weet [emoji1]
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair *

Timvg

#39
Citaat van: jossie op december 21, 2017, 18:09:47
Zou niet weten wat. Mooi zo laten. Ik mag er wel graag naar luisteren met een sub, dat vind ik wel een must...

Dus we gaan op zoek naar de goedkoopste sub die past bij deze 305's!

Erg zwaar hoeft hij niet te zijn voor stereo, 10" lijkt me wel voldoende. Het moet wel iets toevoegen dus vanaf 20 Hz graag. Had hier laatst een MJ Acoustics 150 MKII, die was echt leuk! met de remote geweldig in te stellen.

Da's niet zo audiofiel verantwoord natuurlijk. Iets dat gewoon doet wat het moet doen zonder verder prutsen om er meer uit te halen..  :music:

BK Gemini erbij en klaar ermee.  :xmas:

W.Otter

Citaat van: Timvg op december 21, 2017, 19:49:57
Da's niet zo audiofiel verantwoord natuurlijk. Iets dat gewoon doet wat het moet doen zonder verder prutsen om er meer uit te halen..  :music:

BK Gemini erbij en klaar ermee.  :xmas:
Zag een bk xls200ff op marktplaats, wel onderdeel van een set, wie weet wil ie m los verkopen

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Martijn M

#41
Bij ons op het werk hebben we een stuk of twintig van die dingen. Puik spul! Even volgen dit. Jossie, bedankt voor de metingen en het onderzoekje! Over een paar weken zit ik weer in de dode kamer van de TU Delft. Ik zal dan een 305'je meenemen en uitgebreid meten.
Dutch & Dutch

Timvg

Ik vraag me wel af, is voor HT de JBL arena serie niet interessanter? In de nieuwste versie van Floyd Tool's boek staan hier ook één of meerdere spinorama's van in.. Ook zeer nette metingen.. Maar dan het voordeel van passief (voor HT toch wel in veel gevallen interessanter) en ook verkrijgbaar als vloerstaander..


Citaat van: Martijn M op december 22, 2017, 01:05:05
Bij ons op het werk hebben we een stuk of twintig van die dingen. Puik spul! Even volgen dit. Jossie, bedankt voor de metingen en het onderzoekje! Over een paar weken zit ik weer in de dode kamer van de TU Delft. Ik zal dan één van de 305-jes meenemen en uitgebreid meten.

Top! Als er ooit in de toekomst eens een 708i moet gemeten worden kan ik er altijd eentje (tijdelijk) doneren  8)

Siddartha

Heb deze ook overwogen voor in mijn studio, maar ik vond ze net wat te groot... tenminste voor mijn ruimte dan
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

jossie

Citaat van: Martijn M op december 22, 2017, 01:05:05
Bij ons op het werk hebben we een stuk of twintig van die dingen. Puik spul! Even volgen dit. Jossie, bedankt voor de metingen en het onderzoekje! Over een paar weken zit ik weer in de dode kamer van de TU Delft. Ik zal dan een 305'je meenemen en uitgebreid meten.

Twintig? In doos voor de verkoop bedoel je?  ;D
Omni !

chansig

Daar halen ze de untis en versterking uit voor hun eigen speakers.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jossie

Ik denk dat ze elke week een DBT wedstrijd doen, 305 versus D&D. De winnaar mag je bij je buro zetten.

:D

Zo proberen ze de ontwikkelaars wat op scherp te zetten...
Omni !

chansig

Stiekem heb ik dus ook een 305. :headbanging: :headbanging:

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Citaat van: jossie op december 21, 2017, 12:25:18
Ah kijk! Jossie heeft 't gemeten! Geinig!



Zou je willen uitleggen wat we hier precies zien?

1. De luidspreker is gemeten onder drie hoeken?
2. En onder de drie gemeten hoeken meten ze een gelijkmatige SP?
3. Dit is goed want hoe dichterbij de gemeten SPL onder verschillende hoeken bij elkaar liggen, hoe gelijkmatiger het gereflecteerde geluid is dat ons bereikt op de luisterplek?
4. De metingen vanaf 100Hz zijn apart gemeten? (gefilterd?)





You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Exxar

Zoals Jossie zei in zijn post daaronder zijn er telkens 3 metingen gedaan, een met de schakelaar op "neutraal", een op -2dB en een op +2dB, en dat voor zowel de middentoner en de hoogtoner. Dus links vind je alles van de middentoner, rechts alles van de hoogtoner. Het punt waar de lijnen elkaar snijden is waar de filter zit.