Projectie en HDR

Gestart door Vik, oktober 1, 2017, 13:59:57

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

Kijk al sowieso 2 dealers die na een aantal maanden al wat van 4K HDR kunnen maken...zo gaat het goed/steeds beter.  O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

maximus79

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart  3, 2018, 15:25:25
Waarom zou voor 1080P niet meer nodig zijn??
Ik heb nog steeds geen enkele projector gezien die uit de doos perfect is qua grayscale EN CMS.
Dus dat is nog steeds enorm nodig.

Over de HDR en custom gamma's kun je boeken vol schrijven.
Ik ben continue aan het experimenteren en voor Sony hebben we ondertussen alles mooi voor elkaar.
Voor de Epson is er een probleem met een clipping in het blauw bij bepaalde instellingen, maar ook daar hebben we nu een custom setting voor gemaakt die erg goed werkt.
Bij de hercalibraties word die nu geactiveerd.
Frank is dit dan weer anders dan bij mijn laatste her-calibratie in september 2017, toen werd er weing gedaan aan hdr behalve wat afstellen via die tom hanks film, weet even de naam niet meer. Gr. Jeroen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC NZ500 | Adeo 120" | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: LG 77" | Bluesound Node 2

Teejoo

1 setting voor 1080 en 1 voor HDR zou ik prima mee kunnen leven omdat ik dat meteen bij het begin kan instellen, maar ook niet meer.

maximus79

Citaat van: maximus79 op maart  3, 2018, 17:05:51
Frank is dit dan weer anders dan bij mijn laatste her-calibratie in september 2017, toen werd er weing gedaan aan hdr behalve wat afstellen via die tom hanks film, weet even de naam niet meer. Gr. Jeroen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Frank?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC NZ500 | Adeo 120" | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: LG 77" | Bluesound Node 2

papaleo

Ik kom/kwam van een vw500 af dus niet de minste 4k projector,heb deze vervangen voor een vw360 en heb daar geen spijt van gehad al was het alleen maar om te genieten van de WCG die deze projector uitstuurd.
Wbt HDR....,dit kan op dit moment een leuke,soms ook een mooie toevoeging zijn en dan de nadruk op 'leuke' want op dit moment zijn de pj niet goed instaat om dit goed weer te geven met name de light-output neemt sterk af wat resulteerd in een mindere beleving van de film/content,tenminste dat is mijn ervaring.
Ik heb bij mij thuis ook een 75" (9405) Sony tv als ik daar HDR content op kijk en dit vergelijk met met de vw360 dan zie je pas wat je mist...,daar is er geen consessie in de light-output en is dan ook wbt HDR veel mooier en fijner om naar te kijken jammer genoeg is de tv 'maar' 75" dus wat mij betreft te 'klein' om daar een mooie film op te kijken ik heb daarvoor niet voor niets een een 100" scherm met pj voor hangen.
In mijn vw360 zijn 2 gecalibreerde settings aangemaakt,eentje voor 4k/HDR en een voor 1080p content.
Je kan met de vw360 via de 'HDR Contrast' slider het contrast/light wat kunnen opkrikken maar dan moet je oppassen dat het wit niet gaat klippen....maw het blijft een beetje rommelen waar ik zeker niet op zit te wachten.
Het is en blijft een beetje behelpen wanneer je 4k/hdr met een huidige pj bekijkt,maar goed voor time being zeker geen straf om naar te kijken laat dat duidelijk zijn.
Ik hou er persoonlijk van om te gaan zitten,je kiest je film en dan niet meer hoef te gaan zitten afregelen om het beeld naar behoren zien te krijgen.
Ik denk dan ook dat als de projectoren 1 a 2 generaties verder zijn en de laser projectoren betaalbaarder gaan worden HDR(als deze dan nog in deze vorm bestaat)ze het zeker beter onder knie hebben en je nog meer van je films kan gaan genieten.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

muzikant

Zou de sony vpl-vw760 het niet beter doen wat HDR betreft, ;)

Citaat van: papaleo op maart  4, 2018, 11:19:50

Je kan met de vw360 via de 'HDR Contrast' slider het contrast/light wat kunnen opkrikken maar dan moet je oppassen dat het wit niet gaat klippen....maw het blijft een beetje rommelen waar ik zeker niet op zit te wachten.
Het is en blijft een beetje behelpen wanneer je 4k/hdr met een huidige pj bekijkt,maar goed voor time being zeker geen straf om naar te kijken laat dat duidelijk zijn.

Ik was tot eergisteren EXACT dezelfde mening toegedaan...nu zit ik enorm te genieten van de calibratie(s)...wat een enorm verschil als je een optimale (minste compromis) gamma kurve kies.

Let wel het was uren vakkundige en intensieve arbeid waar bij mij meteen de vraag opkomt of dit bij dealer en consument commercieel haalbaar en wenselijk is (uren kosten geld).

Het verschil was/is echt met geen pen te beschrijven...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

papaleo

Citaat van: Erik van Voorst op maart  4, 2018, 12:37:58
Ik was tot eergisteren EXACT dezelfde mening toegedaan...nu zit ik enorm te genieten van de calibratie(s)...wat een enorm verschil als je een optimale (minste compromis) gamma kurve kies.

Let wel het was uren vakkundige en intensieve arbeid waar bij mij meteen de vraag opkomt of dit bij dealer en consument commercieel haalbaar en wenselijk is (uren kosten geld).

Het verschil was/is echt met geen pen te beschrijven...

Klinkt bijna te mooi om waar te kunnen zijn... ;)
Ben natuurlijk heel nieuwschierig geworden heb je daarom een pm gestuurd.
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Ach het blijft in zekere mate subjectief net als HiFi (eigenlijk wel minder subjectief omdat het meer meetbaar is....als er ten minste een duidelijke referentie is/komt)...maar ik weet nu wel wat er (momenteel) voor mij mogelijk is op HDR.

Het liefst post ik op het daarvoor aangewezen topic zodat we er met zijn allen wijzer van kunnen worden..en niet alleen ik met mijn jubelverhaal aan de beurt kom.

papaleo

Hahahaaa...,'subjectief' neu daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Met HIFI heb ik minder het gevoel van...: eerst horen,dan pas geloven,met beeld heb ik wel van....; eerst zien,dan pas geloven daarvoor is juist deze uitdrukking in het leven geroepen. :D

J.A.F._Doorhof

Heb geen mail Erik.
@maximus
Daar zitten heel wat maanden verschil in ja ;)
We fine tunen hdr continue. Het is gewoon erg zoeken en testen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart  4, 2018, 13:14:35
Heb geen mail Erik.
@maximus
Daar zitten heel wat maanden verschil in ja ;)
We fine tunen hdr continue. Het is gewoon erg zoeken en testen.

Ik snap je niet Frank...wat bedoel je...ik heb ook niets verstuurd   

Citaat van: papaleo op maart  4, 2018, 13:13:56
Hahahaaa...,'subjectief' neu daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Met HIFI heb ik minder het gevoel van...: eerst horen,dan pas geloven,met beeld heb ik wel van....; eerst zien,dan pas geloven daarvoor is juist deze uitdrukking in het leven geroepen. :D

Met Audio is er veel minder meetbaar en weten we ook nog niet hoe alles te meten dus verval je wat vaker in Voodoo of subjectiviteit met Video is er veel en veel meer meetbaar alleen moet je daar wel duidelijke referenties voor hebben. Heb je nauwkeurig gemeten en probeer je zo een referentie te benaderen is het beeld gewoon beter geworden..en is er veel minder discussie mogelijk.

Helaas vergt dat veel tijd, kennis, licenties en kostbare apparatuur allemaal zaken waar een dealer (blijkt helaas te vaak in de praktijk) niet zo een twee drie in investeert.

Veel dealers hebben steeds minder met de passie en de hobby van beeld en geluid omdat ze rekening (moeten) houden met het commerciele aspect.... Dan zijn natuurlijk "oplossingen" vanuit de fabrikant zeer welkom.

Tot die tijd staan wel veel 4k HDR beamer eigenaren een beetje in de kou...zoals ik zelf heb ervaren en in dit topic nu weer lees.

Papaleo je mag best langskomen PM me maar met mogelijkheden.

J.A.F._Doorhof

Zie mail Frank  ;)

Dacht dat je mij gemaild had ?
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart  4, 2018, 14:06:26
Zie mail Frank  ;)

Dacht dat je mij gemaild had ?

Nee ik verwees naar een eerdere mail waarin jij een Epson HDR probleem had opgelost en deze klant heeft er momenteel (nog steeds) HDR problemen mee ...thats all.

J.A.F._Doorhof

Ah ok
Jeroen weet me te vinden
Custom installer

Vik

Niet enkel de eigenaren maar ook de dealers staan in de kou.  Op dit forum zijn er gelukkig wel dealers die nog steeds passie hebben. Het punt is gewoon dat er helemaal geen calibratie standaard is voor HDR en projectoren. Het worden dus een beetje "Wild West" taferelen die puur op smaak worden bij gesteld momenteel. Wat niet wil zeggen dat het er niet mooi uit kan zien.  ;)

Mijn collega CineMike heeft inmiddels al heel veel getest, en de mooiste resultaten die tot nu toe zijn behaald is met het gebruik van een Lumagen Radiance pro externe processor. Op deze wijze ontlast je de projector en ook de speler en geeft het mooiste resultaat. De mapping van de Lumagen werkt fantastisch!

Nadeel is dat het een erg kostbare oplossing is. Persoonlijk kan ik ook nog steeds heerlijk genieten van blu ray.  :)

Citaat van: Erik van Voorst op maart  4, 2018, 14:01:21
Met Audio is er veel minder meetbaar en weten we ook nog niet hoe alles te meten dus verval je wat vaker in Voodoo of subjectiviteit met Video is er veel en veel meer meetbaar alleen moet je daar wel duidelijke referenties voor hebben. Heb je nauwkeurig gemeten en probeer je zo een referentie te benaderen is het beeld gewoon beter geworden..en is er veel minder discussie mogelijk.

Helaas vergt dat veel tijd, kennis, licenties en kostbare apparatuur allemaal zaken waar een dealer (blijkt helaas te vaak in de praktijk) niet zo een twee drie in investeert.

Veel dealers hebben steeds minder met de passie en de hobby van beeld en geluid omdat ze rekening (moeten) houden met het commerciele aspect.... Dan zijn natuurlijk "oplossingen" vanuit de fabrikant zeer welkom.

Tot die tijd staan wel veel 4k HDR beamer eigenaren een beetje in de kou...zoals ik zelf heb ervaren en in dit topic nu weer lees.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Rob_Dingen

Citaat van: reza op maart  3, 2018, 15:25:48
Maar Erik dit verhaal gaat niet helemaal 1op1 op.
De praktijk leert dat niet alle hdr films hetzelfde gemasterd zijn (of hoe je het ook noemt) hierdoor komen de kleuren niet steeds hetzelfde uit. Bij de Oppo kan je dan mooi met de verschillende nits werken. Want anders kloppen je kleuren gewoon niet.
Het heeft niets met kleuren te maken maar met de lichtopbrengst.
Er worden nu bij de meeste films op 2 waarden gemasterd namelijk 1000 nits en 4000 nits.
Daar zou je dus al 2 settings voor moeten hebben dat kan met verschillende gamma curves geregeld worden.

Een andere optie die ik ook heb is een Lumagen Pro met juiste calibratie, maar dat is een zeer dure oplossing.
De standaard word nooit gehaald er is geen display die dat kan

Rob

reza

Is het dan niet zo Rob  dat door de lichtopbrengst (Of juist een tekort er van) je 'off' kleuren krijgt?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Rob_Dingen

Nee het beeld is dan gewoon te donker.
Een ander punt is dat BT2020 kleurendriehoek ook niet haalbaar is op dit moment en om het nog ingewikkelder te maken zijn de meeste films met P3 opgenomen.
Er zijn projectors die dat weer kunnen geven dus dan zit je weer goed met uitzondering van de lichtopbrengst dan.

Rob

Rob_Dingen

Het is fijn als je de instellingen van je projector kan meten en goed af kan stellen zodat je daar niet meer over hoeft na te denken.
Met HDR gaat dat gewoon nog niet ten opzichte van de standaard.
Maar met gepruts op de juiste manier en een calibratie die er op dit moment het meeste uithaalt resulteert in een super beleving ten opzichte van Blu-Ray.
Het is scherper en het kleuren bereik is groter, afhankelijk van projector of weergever natuurlijk.
Dus niet zo snel de moed opgeven.
Heb het zelf hier goed voor elkaar en denk soms dat het te donker is omdat je daar zo mee bezig bent, dan bekijk ik de blu-ray en dat is dan hetzelfde.
Soms moet je ook gewoon eens een film kijken daar draait het toch allemaal om.

Rob

J.A.F._Doorhof

Grote probleem is daarnaast dat door het niet kunnen halen van de gamma, lightoutput en kleurspaces er te veel variabelen zijn om 1 standaard calibratie te maken.

Sterker het kan per persoon dus verschillen wat als goed word ervaren. Ik roep als tijden net als een collega hierboven dat de beste omschrijving wild west is.

D65 p3 is eigenlijk de beste tussenvorm voor nu.
Custom installer

papaleo

Citaat van: Erik van Voorst op maart  4, 2018, 14:01:21

Dit heb ik mij niet twee keer laten vragen...,dus de m&g is volgende week een feit.
Ik wel eens zien welke meerwaarde deze gamma curven geven tov de 'standaard' callibratie.

home@the movies

Zoals in het topic van de Oppo aangehaald is de nieuw firmware met hun aangepaste tone mapping een bijzonder mooie oplossing. Het is geen lumagen maar het doet verdomd goed zijn ding. voorlopig nog Beta firmware maar in de VS is gisteren de officiële release vrijgegeven.

SDR/BT2020 met optie tot 4 verschillende presets (eigenlijk gamma curves die allen hun eigen eigenheid hebben) en dan nog de slider om je clipping punt aan te passen.
De tone mapping is ook niet statisch maar dynamisch, dus continu aangepast aan de helderheid van het beeld, een beetje zoals Dolby vision.
Dit is echt van goud waarde om gebruik te kunnen maken van UHD en wide color en een zeer goed compromis voor het gebrek aan licht van de projectoren.
Ben dit weekend in het hele verhaal gedoken en uitvoerig getest, lees even mijn opmerkingen in het Oppo topic want er zijn voorlopig nog wel wat issues met de Sony projectoren maar verder is dit een fijn stukje firmware van oppo.

Vik

Heel interessant Werner en bedankt voor het posten.  :thumbs-up:

Citaat van: home@the movies op maart  5, 2018, 22:53:32
Zoals in het topic van de Oppo aangehaald is de nieuw firmware met hun aangepaste tone mapping een bijzonder mooie oplossing. Het is geen lumagen maar het doet verdomd goed zijn ding. voorlopig nog Beta firmware maar in de VS is gisteren de officiële release vrijgegeven.

SDR/BT2020 met optie tot 4 verschillende presets (eigenlijk gamma curves die allen hun eigen eigenheid hebben) en dan nog de slider om je clipping punt aan te passen.
De tone mapping is ook niet statisch maar dynamisch, dus continu aangepast aan de helderheid van het beeld, een beetje zoals Dolby vision.
Dit is echt van goud waarde om gebruik te kunnen maken van UHD en wide color en een zeer goed compromis voor het gebrek aan licht van de projectoren.
Ben dit weekend in het hele verhaal gedoken en uitvoerig getest, lees even mijn opmerkingen in het Oppo topic want er zijn voorlopig nog wel wat issues met de Sony projectoren maar verder is dit een fijn stukje firmware van oppo.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov