Welke onderdelen te kiezen?

Gestart door MrPink, april 14, 2004, 18:54:22

Vorige topic - Volgende topic

MrPink

Ik zit er over te denken om te upgraden, of een nieuwe pc erbij te kopen. Wat zouden jullie aanbevelen? Ik gebruik hem, naast internet/email/etc, hoofdzakelijk voor spelletjes met een redelijke grafische belasting. Zelf heb ik al wel een idee, maar ik ben benieuwd waar jullie mee komen. :)

Er zijn natuurlijk een aantal voor de hand liggende keuzes, zoals: Intel of AMD? Nvidia of Ati? IDE of SATA?

Verder heb ik nog een andere vraag: kun je via een router makkelijk files oversturen van de ene naar de andere computer?

Bedankt!

Groetjes,
Oscar

Spacebass

Nou qua snelheid wil ik wel vertellen dat het een stukje sneller gaat.  :D
Daarbuiten zorgt het dunne kabelte voor een betere lucht doorstroming ipv al die Flatkabels (als je het netjes hebt zit het nog in de weg)
Plus toekomstige toevoeging van harde schijf zou het een stuk makkelijker maken ipv verschillende typen.

Waarom kijk je niet op Toms Hardware Guide bijv..daar vind je redelijke tests...
Ik zou zelf nooit het snelste nemen maar net eronder scheelt soms 100'den euro's.

De grote van de schijf...tja ik heb twee schijven en op 1 staat een immage omdat ik niet weer een halve dag bezig wil zijn met software herinstalleren. Als je films download, dan kan size wel eens een belangrijke issue worden bijv.

Wat voor games speel jij bijvoorbeeld? En welke tekstverwerker enz... en waar draai je nu mee? (Grafische kaart)

Spacebass

Hmmm die krijg ik niet bij het PC winkeltje op de hoek  ;D

Maar goed zo'n sata kabeltje is wel heel klein, en ook de toekomstgerichtte upgrade toestanden vind ik heel persoonlijk een sterke reden.

Ik zal morgen tijdens het netwerkbeheer uurtje wel snuffelen of ik de testspecs kan vinden  ;D

J.A.F._Doorhof

Voor mij.
Intel
Ati
SATA

Intel makkelijk omdat het nog steeds de marktleider is en gewoon zeker met alles compatible is, AMD is ook zeer goed geworden maar is nog steeds de bijbroeder.

ATI, ATI heeft NVIDIA een paar maanden geleden met een behoorlijk smak van de troon gestoten en nog steeds zijn de ATI's gewoon zeer goed.

SATA, no more IDE SATA is een stuk sneller en de hele structuur is een stuk beter dan IDE.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MrPink

Ik zat op zich zelf te denken aan een Athlon 64 3200/3400, Asus K8V Deluxe, 1GB RAM, Radeon 9800pro, WD Raptor SATA 74GB.
Eigenlijk heb ik al jaren AMD en ben daar altijd erg tevreden over geweest.
Ik denk er ook over om wat Zalman coolers te gaan gebruiken. :)

Ik speel Everquest (grafisch online spel), en af en toe wel adventure/rpg/FPS games.

Groetjes,
Oscar

MrPink

Ik heb nu 20+5 GB, dat is al voldoende...74GB is 3x zoveel als ik nu heb. :)

De AMD64 scoort bij Tom beter met spelletjes, en weer minder met gewone applicaties, in vergelijk met de Pentium4.

Groetjes,
Oscar

MrPink

Klopt, maar je moet ook even kijken naar de voeding die het kaartje nodig heeft... ;)

Iemand nog een antwoord op mijn router vraag?

Groetjes,
Oscar

Spacebass

MrPink

Is dat het antwoord op mijn vraag, Sjon? ;D

Groetjes,
Oscar

Spacebass

Yep  :)

ps
Ik ben niet meer incognito  ;)  ;D )

zuidwester

CiteerVerder heb ik nog een andere vraag: kun je via een router makkelijk files oversturen van de ene naar de andere computer

Ja daarvoor is een router ,als je meerder pc's hebt is dit de ideale manier om bestanden uit te wisselen ..
(enook handig als je een adsl/kabel verbinding hebt en je wilt er met meerdere pc gebruik van maken)
Peter
ontferm U over ons

MrPink

Mooi zo, dan ga ik misschien daar wel voor. :)

Groetjes,
Oscar

Ht-toedeboon

Citaat van: J.A.F._Doorhof op april 15, 2004, 00:01:24
Voor mij.
Intel
Ati
SATA

Intel makkelijk omdat het nog steeds de marktleider is en gewoon zeker met alles compatible is, AMD is ook zeer goed geworden maar is nog steeds de bijbroeder.

ATI, ATI heeft NVIDIA een paar maanden geleden met een behoorlijk smak van de troon gestoten en nog steeds zijn de ATI's gewoon zeer goed.

SATA, no more IDE SATA is een stuk sneller en de hele structuur is een stuk beter dan IDE.

MvrGr.
Frank

Ik ga niet nog een keer AMD promoten maar ik ben voor AMD (maar dat wist je al heh Frank  ;D )

Verder is S-ATA in de praktijk nog niet sneller dan IDE, in theorie is een overdracht van 150mb/sec haalbaar maar ik heb het nog niet gehaald. IDE gaat tot ATA 133 dus 133 mb/sec maar ook dat wordt niet gehaald. Als je de testen erbij haalt zul je zien dat SATA ietsssss sneller is maar dan ook echt minimaal. ook een voordeel is de compactere, smallere kabels.

Ook ik ga voor ATI puur omdat de beeldkwaliteit in bijna alle gevallen beter is als van Nvidia, beeldkwaliteit is dus niet snelheid waar altijd de discussies over gaan. Over snelheid gesproken heeft ATI een superieure generatie kaarten gehad welke nvidia steeds op achterstand zette. Zowel snelheid als kwaliteit waren gewoon beter als de geforce concurenten.
Ook met filters (Anti Aliasing en Anisotropisch) was Ati met de stip de betere en sneller.

Kortom: AMD---S-ATA---ATI

Greetzz

Intense receiver met dubbele, bovenliggende eindtrapppen en extra dikke eindstekker zonder demper, en dat alles op 4 x 8" lichtmetalen Scanspeaks

J.A.F._Doorhof

S-ATA is een STUK sneller dan IDE trust me, ik werk veel met Photoshop en je wilt niet weten wat dat scheelt (zelfs met 2 gig geheugen).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ht-toedeboon

Dit zegt tomshardware:

Up to now the interface has not caused any bottlenecks in terms of performance, as ATA hard drives barely reach bandwidths of 70 MB/s. So as far as overall performance is concerned, switching to SATA does not represent any progress, even if the interface is being hawked in an ad-savvy way with "150 MB/s".
Of real significance, however, are additional features like hot plugging (plugging in and removing drives while in operating mode) and command queuing, which is being implemented with Serial ATA II. This lays the foundation for taking market share away from SCSI in the mid-range price segment. All of the major manufacturers already have respective drives on the market for the business sector (Maxtor MaXLine, WD Raptor) or are preparing equivalent products.

http://www6.tomshardware.com/storage/200311141/hd-250-01.html

Verder heb ik op dat gebied 0 ervaring want ik doe niks met photoshop/videobewerking.
Maar goed ik zou sowieso al voor SATA gaan, al is het alleen voor de kabels en theoretische speed ;D.

Greetz
Intense receiver met dubbele, bovenliggende eindtrapppen en extra dikke eindstekker zonder demper, en dat alles op 4 x 8" lichtmetalen Scanspeaks

MrPink

Uiteindelijk is het geworden:

AMD 64 3400+
MSI K8T Neo
Corsair 2 x 512MB
WD Raptor 74GB 10k rpm
Sapphire ATi Radeon 9800pro
Zalman koelers voor CPU (koper) en GPU (heatsink)

Werkt soepel :)

Groetjes,
Oscar

Erik

en hoe is het lawaai, helemaal stil gekregen?
ps geen cd/dvd lezer/brander?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

MrPink

Nou nee, zeker niet als alledrie de schijven draaien...en dan heb ik het nog niet eens over de cd-rom. Ik denk dat de voeding nog redelijk wat geluid maakt, hoewel het geheel al een heel stuk stiller is dan bij m'n vorige pc.
Er schijnen dual layer dvd-branders aan te komen, dus ik wacht nog wel even...bovendien kijk ik geen films op mijn computer. ;)

Groetjes,
Oscar

NeonKnight

Hoi Oscar,

Ik heb momenteel een aantal onderdelen in bestelling staan, die erg sterk op jouw systeem lijken. Ik heb een radeon 9800 pro kaart en een AMD Athlon 64 3000+ besteld met 2x512 Mb PC3200 geheugen en een Asus K8v deluxe moederbord.

Wat ik me afvraag: hoe goed werkt die configuratie van jou met windows xp (ik neem tenminste aan dat je dat hebt?)? Ik begrijp nl. dat er 32 bit wordt geemuleerd ten koste van performance.

Mijn huidige systeem heeft een celeron 1,2 Ghz met 512 Mb PC100 geheugen (jaja). Hoe is de performance bij jou ten opzichte van je vorige systeem?

Mvrgr,
NeonKnight.
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

MrPink

Het werkt als een zonnetje...erg snel allemaal. Over die 32-bits emulatie weet ik niets, maar ik neem aan van wel, aangezien XP nog gewoon een 32-bits OS is. Het wachten is dus op XP64, die later dit jaar uit moet komen.

Groetjes,
Oscar

B.J.

Volgens mij hoeft hij niks te emuleren maar kan hij gewoon beide aan. Je hebt dus absoluut geen performance verlies als je gewoon XP 32bit draait wel zit er meer in je proc dus de 64bit geeft nog meer winst!

Erik

Ach wat ik zo zag was het lood om oud ijzer, de een is hier 5 a 15% sneller de ander weer daar 5 a 15%. Had niet het idee dat het wereldschokkend was.

MrPink@ er schijnen ook al dvdbranders te zijn die straks met een patch naar DL te updaten zijn. Moet zelf ook nog even kijken hoe en wat.
Wel jammer dat je hem niet helemaal stil hebt gekregen, blijft altijd leuk het zoeken naar nieuwe stille onderdelen. Blijkt er wel weer wat anders onverwacht lawaai te produceren ;D die cd rom is zeker onverwacht.

btw 3 schijven, schijnt ook 3x het lawaai te zijn, wellicht is een zalman voeding en geluidsmatten in je pc een optie.
Sommigen bieden een optie om de snelheid iets te verlagen en daarmee minder geluid te produceren.

Ben benieuwd met welke onderdelen en hoeveel lawaai ik eindig, wil toch wel binnen een maand een nieuwe pc aanschaffen. En dan zo stil mogelijk met verhoudingsgewijs zoveel mogelijk game performance en die twee gaan vaak heel slecht samen ;D
Elke keer als ik denk "ik ben er" kom ik weer een probleem tegen.

ps ik mis twee belangrijke onderdelen: welke kast en welke geluidskaart heb je genomen?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

NeonKnight

Citaat van: bac op april 27, 2004, 13:31:17
Volgens mij hoeft hij niks te emuleren maar kan hij gewoon beide aan. Je hebt dus absoluut geen performance verlies als je gewoon XP 32bit draait wel zit er meer in je proc dus de 64bit geeft nog meer winst!

Wat ik bedoel is dat er een "compatibility mode" is ingebouwd in de chip voor 32 bit. Ik dacht dat dit wel (misschien maar miniem) ten koste zou gaan van de performance. Maar blijkbaar is die inderdaad dermate goed dat dat niets uitmaakt.

Mooi!  ;D

Mvrgr,
NeonKnight.
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

MrPink

Och, hij maakt alsnog niet zoveel geluid hoor...maar je hoort hem wel. Ik denk dat de voeding wel stiller zou kunnen. Als je het geld ervoor (over) hebt, is er een Zalman kast met alle koeling ingebouwd, volkomen zonder fans. Ik heb een Enermax kast gekocht:

Leuk is wel dat het inbouwen makkelijk gaat, want je hebt voor de schijven en zo geen schroefjes meer nodig. :)

En mijn geluidskaart is mijn oude Soundblaster Live 1024. :)

Groetjes,
Oscar