Stereo set van Vergeerr72

Gestart door vergeerr72, februari 4, 2017, 11:51:32

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

vergeerr72

Citaat van: frank2 op april 29, 2020, 13:01:03
Bij sketches of spain van Nits zit er een duidelijke ruimtewerking in het beeld. bijv. de bekkens staan een stuk naar achteren
Die was bij de holo weg.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

DofN

Citaat van: Kingpin op april 29, 2020, 13:01:35
Ik ervaar waarschijnlijk het tegenovergestelde, hoe 'schoner' de set des te beter er onderscheid gemaakt kan worden in muziekpassages, des te minder vervorming. En als daar een 'echo' in hoort te zitten zal een 'schonere' set deze ook beter overbrengen anders is er echt iets mis als je set 'echos' produceerd ;)

Ik ook, en dat is ook allemaal prima te onderbouwen met de theorie.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Citaat van: vergeerr72 op april 29, 2020, 12:52:03
Volgens mij kun je niet beide hebben. Echo is een vage omlijning, toch? Geen duidelijke zwarte achtergrond om die er maar meteen bij te halen.

Maar ik kan net als mijn definitie van vet van de norm afwijken hoor. Taal is soms multi-interpretabel.

Oke...dan zit daar ons verschil. Het kan beide. Tenminste in mijn ervaring. Van de week zat ik een live opname van Prince te luisteren. Staat in de playlist (release radar van Spotify). Staat een blaasinstrument op rechts, zeer duidelijk, op zijn eigenste plekkie en je hoort het geluid zo naar links door echoën.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Overigens meen ik knappe koppen wel eens hebben zien schrijven dat er in een (stereo) opname geen diepte zit. Dat zijn de effecten van de ruimte waarin de set staat. Of het brein wat aan het fucken is.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Is dat zo? Ik dacht dat diepte kan worden bereikt door te spelen met fase en volume van afzonderlijke geluiden in de opname.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

vergeerr72

Citaat van @raphie

Dat is EQ en fase: links / rechts vertragen, maakt groter tot aan HAAS effect. EQ: helder staat pinpoint vooraan, hoe doffer hoe verder de boel naar achteren verschuift. Delay, vertraagd naar achteren en reverb, droog staat meer vooraan spelen ook mee
mooi artikel hier https://www.izotope.com/en/lea...o-create-front-back-space.html
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

chansig

Citaat van: doorofnight op april 29, 2020, 13:22:49
Is dat zo? Ik dacht dat diepte kan worden bereikt door te spelen met fase en volume van afzonderlijke geluiden in de opname.

Ik hoorde bij mijn set beneden ook een enorme diepte. Gekke is dat anderen dat helemaal niet hoorde. Die hoorde het geluid tussen de speakers, of ervoor. Weer anderen hoorde dezelfde diepte als mij.

Tsja....dan ligt het mijn inziens toch bij de mens.

Overigens geen bewijs van wat ik zojuist aangaf. Maar gewoon een voorbeeld...

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

In dit geval hoeft het een het ander niet uit te sluiten? Dat niet iedereen diepte in een opname op dezelfde manier hoort, betekent toch niet dat het dan geen onderdeel van het geluidsbeeld is?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kingpin

Citaat van: chansig op april 29, 2020, 13:20:15
Overigens meen ik knappe koppen wel eens hebben zien schrijven dat er in een (stereo) opname geen diepte zit. Dat zijn de effecten van de ruimte waarin de set staat. Of het brein wat aan het fucken is.

Gr. Hans
Klopt, ligt helemaal aan hoe de opnametechnicus het heeft afgeregeld.
Een stereopaar speakers kan nooit diepte weergeven! Dat wordt gesuggereerd in de opname.
Door gebruik te maken van panning en volumes kun je een soort 'stage' en 'diepte' creëren.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

chansig

Citaat van: doorofnight op april 29, 2020, 13:32:23
In dit geval hoeft het een het ander niet uit te sluiten? Dat niet iedereen diepte in een opname op dezelfde manier hoort, betekent toch niet dat het dan geen onderdeel van het geluidsbeeld is?

Stel dat het in mijn gegeven voorbeeld niet in de opname zou zitten ? Dan is het raar dat ik wel waarneem. En om eerlijk te zijn, ben ik er na al die jaren nog niet uit wat het wel betekent.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vergeerr72

Citaat van: chansig op april 29, 2020, 14:12:59
Stel dat het in mijn gegeven voorbeeld niet in de opname zou zitten ? Dan is het raar dat ik wel waarneem. En om eerlijk te zijn, ben ik er na al die jaren nog niet uit wat het wel betekent.

Gr. Hans
Je hebt geen echo in de ruimte? Ik hoor zelf altijd waterklotsen, maar dat zou iets des woonarks  kunnen zijn [emoji3]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

AudioEnZo

Citaat van: chansig op april 29, 2020, 14:12:59
Stel dat het in mijn gegeven voorbeeld niet in de opname zou zitten ? Dan is het raar dat ik wel waarneem. En om eerlijk te zijn, ben ik er na al die jaren nog niet uit wat het wel betekent.

Gr. Hans
En een ander op dezelfde set hoort het weer niet. Lijkt me idd dat de mens daar een rol in speelt. Hoe het binnen komt en in het brein wordt verwerkt bepaald blijkbaar de beleving.

Tabcam

Citaat van: AudioEnZo op april 29, 2020, 14:41:33
En een ander op dezelfde set hoort het weer niet. Lijkt me idd dat de mens daar een rol in speelt. Hoe het binnen komt en in het brein wordt verwerkt bepaald blijkbaar de beleving.
Als eerste is de ruimte-interactie met de set belangrijk. Ten tweede ben je gewend aan je eigen ruimte. Denk dat je het steeds beter gaat horen op een andere set als je daar voornamelijk gaat luisteren. En ja, ook iedereen heeft andere oren maar de meesten psychoakoestiek werkt voor iedereen redelijk vergelijkbaar.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

AudioEnZo

Citaat van: TabCam op april 29, 2020, 14:46:45
Als eerste is de ruimte-interactie met de set belangrijk. Ten tweede ben je gewend aan je eigen ruimte. Denk dat je het steeds beter gaat horen op een andere set als je daar voornamelijk gaat luisteren. En ja, ook iedereen heeft andere oren maar de meesten psychoakoestiek werkt voor iedereen redelijk vergelijkbaar.
Gewent zijn aan je eigen ruimte doet dus in je brein iets wat een andere beleving geeft als iemand die niet gewent is. Dus is de beleving per mens anders en dat schreef ik dan ook :)
Als je verschillende mensen in een ruimte zet die voor iedereen nieuw is zal de beleving binnen redelijkheid idd wel vergelijkbaar zijn, dat zou maar kunnen.

DofN

Citaat van: Kingpin op april 29, 2020, 13:53:14
Klopt, ligt helemaal aan hoe de opnametechnicus het heeft afgeregeld.
Een stereopaar speakers kan nooit diepte weergeven! Dat wordt gesuggereerd in de opname.
Door gebruik te maken van panning en volumes kun je een soort 'stage' en 'diepte' creëren.

.. zodat je toch op een stereo paar speakers diepte in het geluid kan horen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kingpin

Citaat van: doorofnight op april 29, 2020, 15:15:50
.. zodat je toch op een stereo paar speakers diepte in het geluid kan horen.
Speudo ja.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Heb in het verleden best wat 'afregel' techniek gedaan, dus weet wel hoe het een en ander werkt om bv een band niet op 1 lijn weer te geven in een stereo systeem maar dmv panning, volumes en nog wat andere zaken 'diepte' en 'breedte' te geven van individuele instrumenten.
Thuis zelf ook nog een aardig studiootje gehad.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rob_Dingen

Ik denk dat veel luisteraars ieder zijn eigen ding hebben en dat wil niet zeggen dat ze het niet horen of dat iets er niet is maar ze concentreren zich er niet op.
M.b.t diepte daar kun je met een speakerontwerp rekening mee houden.
Als al het andere bij de speaker klopt en je zet het midden gebied wat harder komen stemmen meer naar voren demp je het midden gebied gaan de stemmen verder naar achter.

Rob

Kingpin

Baffle constructie doet ook een hoop wbt plaatsing.
Zo ben ik wel voorstander van een narrow baffle systemen.
In ieder geval op het hoog en mid.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

vergeerr72

Meteen de phono-versterker en voeding maar eens een plaatsje gegeven.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

AudioEnZo

Netjes [emoji1303][emoji1303]

brt

Is dit niks voor jou? https://hifi.nl/artikel/28900/Review-Lab12-Dac-1-Reference-DA-converter-met-buizen.html

Ik heb deze vorig jaar thuis gehad en vond em erg goed. In mijn set sprak de RME me meer aan, misschien omdat ik al een buizenamp heb, maar het zou zomaar kunnen werken als ik lees waar je naar op zoek bent..
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

vergeerr72

Bedankt voor de tip. Die heb ik al een overwogen, jammer dat hij geen aes/ebu ingang heeft
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Tabcam

Citaat van: vergeerr72 op april 30, 2020, 07:33:05
Bedankt voor de tip. Die heb ik al een overwogen, jammer dat hij geen aes/ebu ingang heeft
Dan converteer je die toch passief naar unbalanced coaxial out?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

vergeerr72

Is inderdaad geen groot probleem
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL