Eton 11-581/50 HEX gearriveerd!!

Gestart door richardkrol, april 2, 2004, 19:23:33

Vorige topic - Volgende topic

richardkrol

Het laag is ook zeer indrukwekkend, zeker als je bedenkt dat de speaker 90cm hoog is, 21 cm breed en 30cm diep is. Om het nog gekker te maken, de speaker is in werkelijkheid maar ongeveer 20cm diep want de kast heeft over de volledige hoogte en breedte een paneel met de electronica (versterkers / DSP / Linear phase crossover...etc) van ongeveer 10cm diep.

De wanddikte is ongeveer 25mm dus de inhoud is (90-5)*(21-5)*(20-2,5) is 23,8 liter met twee 17cm Seas drivers met een Sd van 110cm2. Dit gaat de wetenschap te boven.......

En ze gaan erg hard en blijven zuiver....

Gr,

Ries
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Walter_PPK

Seas Excel mag ik hopen voor dat geld... :-\. Maar ik zou als ik zo die curve zie die eton's alleen inzetten als lfe .1
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

richardkrol

In de top of the range wordt zelfs geen excel gebruikt. Je moet je voorstellen dat het systeem volledig in het digitale domein gecorrigeeerd wordt, de driver speelt lijkt mij een 'iets' minder belangrijke rol dan in een analoog passief systeem.

Wat de eton's aangaat, ik wil twee gebruiken, links en rechts.....maar kan dat well gezien de in-room performance van de Meridian speakers.

De DSP6000 van Meridian is ook geen seas excel, de DSP8000 ook niet en toch heersen ze al jaren in de Stereophile Class A lijst.

Gr,

Richard
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Walter_PPK

Ik twijfel geen moment over de audiokwaliteit van jouw speakers. Waar ik wel aan twijfel is de keuze om een gesloten behuizing te nemen. Ik zou echt testkastjes bouwen. Dit is de enige verantwoorde manier om tot een goeie keuze te komen. Je hebt 2 woofers beschikbaar dus je kunt makkelijk een A/B vergelijking doen. Als je de kwaliteit van een gesloten wil en de extensie van een br dan kun je een transmissionline sub bouwen. Dit zal ook zeker niet tegenvallen met de speaker. Ik denk dat het allemaal niet slecht zal klinken met een top of the range woofer.
Maar nogmaals met een midlaag efficiency bandwidth product neigt de speaker echt naar bass reflex.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

richardkrol

Vandaag is de grote dag!

Ik heb deze middag MDF laten zagen, ik ben begonnen met het bouwen van twee kasten. Ik heb besloten om twee stuks te bouwen met een inhoud van 45 liter en een tuning frequentie van 32 Hz. Dit zal niet de sub der subs zijn in de zin van T-Rex eat my shorts....maar meer snel en net laag.

De SPl valt misschien wel mee maar ik gebruik er dan ook twee, L+R.

Ik ben begonnen om de plankjes stuk voor stuk met Polythuraan lijm te lijmen...morgen zal ik de eerste foto's hopelijk hier posten. Vooralsnog heb ik gekozen voor een recht-toe-rechtaan ontwerp. Als het bevalt zal ik wellicht nieuwe kasten maken. Ik bouw deze subs met 22mm MDF.

Eens kijken wat de 11" Eton's kunnen laten zien...

Gr,

Richard

Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Duck Twacy

Citaat van: Rob_Dingen op april 12, 2004, 14:10:38
Hoi

De response is nog niet zo slecht.
Je hebt alleen een probleem bij ongeveer 40Hz (bult) en bij 60Hz (dip).
Voor beide problemen zou ik eerst gaan schuiven en als dat niet lukt en de 40Hz bult zit alleen in de sub dan zou ik een para EQ gebruiken om de bult er uit te halen en dan verwacht ik ook dat je weinig last hebt van de dip rond 60Hz.

Rob

Die bijna +20 dB piek bij 40 Hz (staande golf in lengte kamer vermoedelijk) zou je echt moeten proberen te temmen.

intergallactic

Hoi

Ik heb Avalon Ascent speakers, en deze hebben per speaker één 11i Eton. Dit is een wondermooie speaker maar je moet er geen ultralaag van verwachten. In vergelijking met b.v. Doede zijn duo 12i Etons is er duidelijk een rem op de bas. Het laag is dan wel weer strakker, beter gedefinieerd.  Persoonlijk be ik akkoord met Doede dat een gesloten kast de beste oplossing biedt. Een basreflex heeft altijd zo een zuchtje, een luchtkusseneffect.

Groetjes, //WDC

Gydotron

Niet volledig mee eens Ward, ik heb erg goede ervaringen met passieve membranen. In princiepe dezelfde werking als een basreflex maar gehoorsmatig toch strakker en beter gedetaileerd in het laag. Je bekomt zo een beetje de voordelen van gesloten- en basreflex- princiepes. In de Ascent zit wel een andere unit dit is een ouder model dat ook specifieke parameters had voor een gesloten speaker afstemming (hogere Qts o.a.)
Zelf vind ik de 11 inch van Eton de mooiste unit die ze in huis hebben. De 12 inch vind ik soms wat dreunend klinken. Als het om kwaliteit gaat zit de 11 inch hoger dan de 12 inch.

MVG Guido

richardkrol

Het is een hele informatieve discussie geweest welke alignment nu het beste is.

Ik heb op basis van onderstaand de keuze gemaakt om eerst BR te proberen:

- Gesloten behuizing >   De 11" heeft een beperkte Xmax. Bij actieve correctie zal deze al snel behaald worden. Ik kan als ik wil makkelijk van een BR een gesloten kast maken om te proberen.

- Extended alignment volgens de Eidolon> voordeel van extended alignment komt pas naar voren bij <23Hz. Dit is sowieso een moeilijk frequentiegebied om correct in de kamer neer te zetten. Tevens is SPL aanzienlijk minder dan de 45L 32HZ BR alignment ipv. 75L 19HZ extended...

- Transmissionline > nog grotere kast nodig > potentieel wel een van de beste oplossingen voor deze driver

- BR 45L 32HZ > Deze opzet biedt relatief de meeste voordelen ten aanzien van grootte van kast en SPL.

Het enigste waar ik nu mee zit is dat de driver aan de voorkant zit en dat ik twijfel tussen de poort aan de achterkant of onderkant van de kast. (liefts onderkant zodat de achterkant clean blijft. Ik wil de terminals ook aan de onderzijde maken. De sub komt ongeveer 6cm van de grond te staan en de poort heeft een diameter van 8,5cm en een lengte van 30cm en een beetje..! Kunnen jullie mij van enig advies voorzien?

Gr,

Richard
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Spacebass

CiteerJe bekomt zo een beetje de voordelen van gesloten- en basreflex- princiepes.
Je mist alleen de stabiele tegendruk van de geslotenkast. Maar ik ben het met je eens dat het wel een halfway oplossing is. Hoe zit het met de afval curve met een passief membraam?

Bart_M

Hier wat meer info over PR.
http://www.diysubwoofers.org/prd/

1 ding wat je eigenlijk mist in het hele verhaal over PR is toch de grote output onderin. Je hebt in vergelijking een veel groter poortoppervlakte. Dit komt in de simulatie niet naar voren.

In mijn sub komen 2 18" passives, als ik een basreflex poort van die omvang wilde hebben dan zouden deze 10 of 20 meter lang moeten zijn.

En je hebt nooit poortruis, dit is ook een bijkomend voordeel.

intergallactic

Hoi Gydotron

heb nog nooit een ontwerp gehoord met een passive radiator. Klinkt wel interessant als je het strakke van de gesloten kast kunt combineren met wat extra uitsturing. Is de Eton 11i hiervoor geschikt? Een peerless XLS alleszins, want ze verkopen bijhorende PRs.

Groetjes, //WDC

richardkrol

De eerste foto's van de testkast. Ik maak er twee. De bracing met alle gaten was wel even doorzetten....22mm en dan met de frees aan beide zijden afronden...! Ondertussen zit de bovenkant er ook al op. Deze week zet ik de poort er in en maak ik de baffle met de uitsparing voor de driver. Als het zover is plaats ik de volgende foto's. Voor de lijm gebruik ik polythuraan lijm. Sterk spul !
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

richardkrol

Foto 1
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

richardkrol

Foto 2
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

richardkrol

Foto 3
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

richardkrol

Foto 4
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

FFF

poeh, da's een werk geweest, alle gaten boren en frezen :D

Zou alleen aanraden (zeker als je de bracing nog gaat uitbreiden) om niet alle gaten even groot te maken.

Het schijnt dat die gaten kunnen werken als een soort BR pijp, maar de kenners kunnen dit vast beter toelichten.

richardkrol

Dat met die gaten is wel even belangrijk om te weten. Desnoods sloop ik 'em eruit...

Nog gedachten over de plaats van de poort (bodem / achterkant)

Gr,

Richard
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

RCD

Hoi

Wat bedoel je met Extended alignment volgens Eidolon?

Rob

Duck Twacy

Citaat van: richardkrol op juli 19, 2004, 21:09:47
Dat met die gaten is wel even belangrijk om te weten. Desnoods sloop ik 'em eruit...

Gr,

Richard

Hoewel ik zelf in bracing grote gaten gebruik (orde woofer gat), geloof ik niet dat vele kleine gaten, die samen het oppervlak van een groot gat hebben, kwaad kan. Je kan bij een normale BR afstemming toch ook meerdere poorten gebruiken. Nu 40 8 cm gaten doen echt niets meer kwa BR afstemming, maar funcioneert gewoon een open wand.

FFF

Ik heb gekozen om bij mijn sub  de Br pijp aan de voorkant te maken, dit maakt het plaatsen mijn inziens makkelijker.

richardkrol

Rob,

Met de extended alignment bedoel ik de configuratie van de Avalon Acoustics Eidolon speaker. Deze heeft ook de Eton 11" driver waarbij deze in een 75liter kast en een afstemming van 19Hz wordt gebruikt die lager ligt dan de Fs van de driver die op 23Hz ligt. In de eerdere posts staat een grafiek met het verschil in response tussen een 75,52 en 45 liter inhoud.

Ik kan de poort helaas niet aan de voorkant kwijt vanwege de maat van de baffle - een poort van 9cm diameter vergt veel extra plaats. Is het verstandig om de poort aan de onderzijde te plaatsen?

Gr,

Richard
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

RCD

Hoi

Ik heb nog even naar de curves gekeken en kan zeggen dat het filter hier nog niet in meegenomen is dus de eidolon zal wel iets vlakker zijn onderin.
Ook bij de eidolon zit de poort onderin en volgens mij gebruiken ze de hoogte ook nog voor afstemming maar dat kan ik net zo goed fout hebben.

Rob

Niet actief

Citaat van: Rob_Dingen op juli 20, 2004, 11:39:48
Ook bij de eidolon zit de poort onderin en volgens mij gebruiken ze de hoogte ook nog voor afstemming maar dat kan ik net zo goed fout hebben.

Als je met "hoogte" de afstand van de uitstroomopening tot de vloer bedoelt, dan heb je zeer zeker gelijk. De meetrillende luchtmassa wordt door een berekende afstand tot de vloer vergroot: een gedeelte van de lucht onder de luidspreker voegt zich bij de luchtmassa die bij frontmontage enkel uit die in de pijp bestaat en daardoor komt de resonantiefrequentie lager te liggen dan de berekende resonantiefrequentie -- blijkbaar een nuttige bijkomstigheid die in het design kan worden meegenomen.
We hebben het over de parameter Mal (Air Load), die behoorlijk veel groter kan worden door bovengenoemde techniek van een reflexpijp onderin.

Toine.