Review Epson TW9300 DEEL1 ook DEEL2 online.

Gestart door home@the movies, september 18, 2016, 14:42:39

Vorige topic - Volgende topic

jasjenl

Citaat van: RonG op oktober 12, 2016, 10:44:33
Hier in dit Duits topic (zijn ook plaatjes aanwezig :D) wordt hij helemaal uit elkaar gehaald.
http://cine4home.de/forums/topic/die-inneren-werte-des-epson-eh-tw9300-wir-sezieren-im-live-ticker/
Jeetje, wat een onderneming... En dan ook nog weer helemaal in elkaar zetten en blijkbaar functioneerde hij nog als voorheen  :o
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

MechanicalAnimal

Citaat van: jasjenl op oktober 12, 2016, 11:12:11
Jeetje, wat een onderneming... En dan ook nog weer helemaal in elkaar zetten en blijkbaar functioneerde hij nog als voorheen  :o

en dan die blog erbij..."ow wacht de pizza is er...ff korte pauze"  :D
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

RonG

Citaat van: jasjenl op oktober 12, 2016, 11:12:11

Zag op de site dat ze dat wel vaker doen, schijnen ook de LS10000 gedemonteerd te hebben.

Citaat van: MechanicalAnimal op oktober 12, 2016, 11:08:59
Danke schön  ^^

Bitte :)

master30

Hoe is het 3d beeld met deze projector?
Zitten hier nog standaard 3d brillen bij overigens?
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

MechanicalAnimal

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

home@the movies

Citaat van: master30 op oktober 12, 2016, 11:37:01
Hoe is het 3d beeld met deze projector?
Zitten hier nog standaard 3d brillen bij overigens?

Neen geen 3D brillen bijgeleverd.

HJ

home@the movies

CiteerErg mooi hoe ze het verschil tussen zwarte en witten muren/plafond laten zien en ook meten.

Het is een perfect vb van wat we al jaren tegen klanten vertellen, de beste en goedkoopste upgrade is je ruimte behandelen in de mate van het mogelijke.
Natuurlijk is het niet altijd mogelijk om zo extreem te gaan als wat ze daar doen, het laat echter wel zien dat dezelfde projector afschuwelijk slecht of uitzonderlijk goed kan presteren in dezelfde ruimte. Jammer genoeg zijn er nog steeds heel wat mensen die denken dat het niet zo een vaart zal lopen.

Hetzelfde met ambient light rejection screens, ik heb in de bat cave demo ruimte een matwit en een Xtrem Screen hangen, zelfs in die zwarte ruimte zie je de kamer oplichten als het matwitte scherm voor de Xtrem komt geschoven. Een goedkopere projector in combinatie met de juiste behandeling van je ruimte of het juiste scherm kan 100 keer meer resultaat opleveren dan een duurder toestel kopen.
De procentuele winst in contrast die je kan halen met een duurder toestel is verwaarloosbaar tov de winst in combinatie met het juiste scherm of behandeling van je kijkruimte.

RonG

Citaat van: home@the movies op oktober 12, 2016, 14:10:56
Het is een perfect vb van wat we al jaren tegen klanten vertellen, de beste en goedkoopste upgrade is je ruimte behandelen in de mate van het mogelijke.

Idd, ik heb daar waar het scherm hangt ook de wanden bekleed met zwart tapijt (zie avatar of topic), wereld van verschil en koste geen drol ;D

HJ

Citaat van: RonG op oktober 12, 2016, 14:15:18
Idd, ik heb daar waar het scherm hangt ook de wanden bekleed met zwart tapijt (zie avatar of topic), wereld van verschil en koste geen drol ;D
Ik ga nu eerst mijn achter muur grijs ipv wit maken. Kost niet veel maar levert best wat op zo is mijn redenering inmiddels. In een huiskamer blijft het toch vaak een compromis helaas.

home@the movies

Citaat van: hans. op oktober 12, 2016, 14:24:58
Ik ga nu eerst mijn achter muur grijs ipv wit maken. Kost niet veel maar levert best wat op zo is mijn redenering inmiddels. In een huiskamer blijft het toch vaak een compromis helaas.

Zorg er in ieder gavel voor dat het matte verf is, geen satijnglans of wat dan ook, een donker tapijtje op de vloer kan ook wonderen doen tegen reflecties.

master30

Citaat van: home@the movies op oktober 12, 2016, 14:28:14
Zog er in ieder gavel voor dat het matte verf is, geen satijnglans of wat dan ook.

Sikkens heeft daar een mooie saus voor.

Alphacryl Pure Mat SF
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

HJ

Citaat van: home@the movies op oktober 12, 2016, 14:28:14
Zog er in ieder gavel voor dat het matte verf is, geen satijnglans of wat dan ook, een donker tapijtje op de vloer kan ook wonderen doen tegen reflecties.
Dat is het idee idd. (Nog meer offtopic...)
Ik dacht altijd dat in een woonkamer (lees witte muren) een high gain scherm 1.3 oid goed zou werken maar eigenlijk is het andersom 0.8 oid zodat er minder reflectie via de wanden terug kaatst.

home@the movies

Citaat van: hans. op oktober 12, 2016, 14:32:04
Dat is het idee idd. (Nog meer offtopic...)
Ik dacht altijd dat in een woonkamer (lees witte muren) een high gain scherm 1.3 oid goed zou werken maar eigenlijk is het andersom 0.8 oid zodat er minder reflectie via de wanden terug kaatst.

Niet helemaal off topic hoor  ;D en dat klopt inderdaad, ik heb hier zelfs een ALR 0.8 hangen, met de huidige lichtopbrengst van projectoren heb je meer dan voldoende licht om dit te compenseren. De winst in contrast en zwartwaarden zijn opmerkelijk, je kan ook een combi maken van ambient light rejection scherm met een 1.1 gain om een gulden middenweg te vinden tussen licht en afblokken van reflecties.

boekhour

Citaat van: MechanicalAnimal op oktober 12, 2016, 11:46:22
Cine4home reviewtje 7300 vs 9300

http://cine4home.de/grosses-test-special-epson-eh-tw7300-vs-eh-tw9300-w/

Inderdaad dat filmpje met die schuivende gordijnen had ik vorige week ook gezien. Ideaal als je witte muren hebt en deze tijdelijk wil donker maken/verduisteren. Zij schijnen binnenkort een DIY te posten waarin het wordt uitgelegd hoe ze het hebben gemaakt. Waar ik al achter ben gekomen is dat dit doek wordt gebruikt, licht van gewicht, licht absorberend en gaat niet "hangen":
http://www.ebay.com/itm/Triple-Velvet-Black-45-Wide-65-Acetate-35-Nylon-Fabric-by-the-Yard-/331510208428?rmvSB=true

VWB stof, dit had ik ook al in Frank zijn review gevraagd, hoe zit dit nu? Kan Frank of Werner dit door Epson zelf laten uitzoeken? Nu is het natuurlijk een goed streven om wekelijks de "bios" te stofzuigen en te ont-stoffen  ;), echter ik wil ook dat de beamer zelf er minder gevoelig voor is.
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

maximus79

Even inhakend op de matte verf, ik heb nu mij HT met niet matte verf donker blauw geschilderd (incl plafond)
Zal ik nog veel winst kunnen behalen door mijn HT mat zwart te schilderen?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC NZ500 | Adeo 120" | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: LG 77" | Bluesound Node 2

home@the movies

Citaat van: maximus79 op oktober 12, 2016, 15:27:26
Even inhakend op de matte verf, ik heb nu mij HT met niet matte verf donker blauw geschilderd (incl plafond)
Zal ik nog veel winst kunnen behalen door mijn HT mat zwart te schilderen?

hang eens een zwart doek tegen één van de muren en tijk eens wat het verschil gaat zijn, moeilijk te beoordelen zo, heb je een foto van de ruimte?

ppeter

Goede review met duidelijk tekst en uitleg, lees foto's en video.
In donkere omstandigheden toch een groot verschil van zwart waarden tssn beide Epsons.
Te vergelijken met de demo die ik onlangs heb gezien tssn de TW6600 en de TW9200.
Omdat ik vooral s'avonds films en series bekijk, zal ik blijkbaar extra eurokes moeten voorzien voor de TW9300. Met een mooie deal ga ik dit zeker overwegen. Als we dan toch eens bij daglicht kijken doen we dit op onze plasma en met de komende beamer kan ik ook de rolluiken neerlaten en is het donker.
Voor de combinatie heb ik dus een elektrisch scherm nodig, maar helaas zijn er nog geen betaalbare "grijs" schermen beschikbaar. Maar een mat wit scherm zal het voorlopig ook wel doen.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * B&W 606 S3 - B&W HTM6 S3 - B&W 607 S3 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * ATV 4K 2022 * iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro * Apple Watch Ultra *

maximus79

Citaat van: home@the movies op oktober 12, 2016, 15:48:19
hang eens een zwart doek tegen één van de muren en tijk eens wat het verschil gaat zijn, moeilijk te beoordelen zo, heb je een foto van de ruimte?

Paar oude foto's gevonden

1e foto de kleur
2e foto met spots op het doek
3e foto tijdens film kijken
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC NZ500 | Adeo 120" | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: LG 77" | Bluesound Node 2

J.A.F._Doorhof

In feite is het heel simpel

Een scherm is wit en reflecteert.
Het reflecteert ALLES dat op het scherm valt.

Een projector lamp geeft HEEL weinig licht tov de zon, dus als de zon op een scherm valt is het beeld nagenoeg weg.

Een projector kan niet meer zwart weergeven als het DONKERSTE gedeelte van het scherm, waarmee ik bedoel, als je het licht in de ruimte uit doet en je ziet je scherm dan zal het zwart NOOIT donkerder kunnen worden dan wat je OP DAT moment ziet, en dat is met een perfecte projector met perfect zwart (die er dus niet zijn, ELKE projector heeft iets rest licht).

Nu komt het probleem.
Zodra je licht op het scherm schijnt zal het licht ook van het scherm afkaatsen, en dit komt in de ruimte terecht, dit zal de muren doen oplichten, er gebeuren nu 2 dingen.
1. Je ogen ervaren het beeld als minder contrast rijk omdat de muren wit oplichten, maar je irissen gaan wel iets dicht waardoor zwart zwarter lijkt maar dit is echter maar een kleine fix aangezien het dynamisch bereik minder lijkt door de witte muren.

2. Er valt ook weer wat licht terug op het scherm dat het zwart een "wittige" waas geeft.

Beste oplossing is een zwarte ruimte.... maar goed.
Andere oplossingen zijn bv een shadow box om je scherm, of de muren en plafond behandelen.
Nu snap ik dat je niet meteen je hele plafond en muren wilt aanpakken, wij wilde dat ook niet, ik heb feitelijk in ons HT gewoon de lichtbanen uitgetekend en die gedeeltes behandeld, tot zeer goede resultaten.

Over gain van schermen valt te twisten.
In een bat cave kun je denken aan een negatieve gain, maar in een woonkamer zou ik zelf 1.3 adviseren of een ambient light killer doek zoals bv een black diamond.
De 1.3 is heel simpel.. door het oplichten ban de muren verlies je dynamiek, dit is een spelletje van je ogen en hersenen (denk maar een foto op een witte achtergrond of op een zwarte, DEZELFDE foto lijkt veel meer contrast te hebben op een zwarte achtergrond), door een iets hogere gain doek te nemen krijg je een gedeelte van die "bite" terug in het beeld, en laten we eerlijk zijn... perfect of diep zwart gaat toch niet gebeuren, maar met wat meer output krijg je wel een beter kijk ervaring, daarnaast komt ook dat de reflectie hoek van een 1.3 gain scherm iets minder wijd is dan van een 1.0 gain scherm waardoor er "marginaal" minder licht "naast" het scherm valt (die laatste regel moet je wel kunnen inschatten, dit is geen SCHOKKEND verschil namelijk).

Dit is ons HT (voor het plafond en muren).
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

maximus79

Dat verhaal ken ik. Vraag me gewoon af of er winst zal zijn van donker blauw (geen idee waarom ik dat toen gedaan heb ;D) naar mat zwart. Zal eens experimenteren met doek.

HJ

Citaat van: maximus79 op oktober 12, 2016, 18:56:36
Dat verhaal ken ik. Vraag me gewoon af of er winst zal zijn van donker blauw (geen idee waarom ik dat toen gedaan heb ;D) naar mat zwart. Zal eens experimenteren met doek.
Maar jij hebt "niet matte " verf schreef je eerder. Ik kan me voorstellen dat dat wel veel uitmaakt als je naar "mat" gaat

J.A.F._Doorhof

blauw of geel of groen moet je eigenlijk niet doen, alle kleuren hebben invloed op het beeld.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

maximus79

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober 12, 2016, 19:45:59
blauw of geel of groen moet je eigenlijk niet doen, alle kleuren hebben invloed op het beeld.

Daar heb je een punt waar ik werkelijk nog niet eerder aan had gedacht. Thanx.

Kjelt