Oppo UDP-203 UHD Blu-ray speler

Gestart door M, september 16, 2016, 10:59:22

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

buckler

Citaat van: home@the movies op maart  5, 2018, 20:48:15
OK dames en heren,

Een update over het probleem met de SDR/BT2020 tone mapping op de Oppo.
Na uren en uren mijn hoofd te hebben gebroken gisteren (op mijn verjaardag dan nog we  :devil: :devil:) heb ik vandaag het probleem gevonden.

Het probleem zit hem NIET in de Oppo maar bij de Sonys, concreet is dit het probleem.

Waneer je aan de sony SDR/BT2020 aanbied wil hij niet in het BT2020 kleurprofiel switchen. het frustrerende is dat hij wel aangeeft BT2020 binnen te krijgen, en je kan ook het profiel BT2020 in het menu kiezen maar hij schakelt er niet naartoe.
Net om die reden heeft het mij zoveel tijd gekost om uit te vogelen wat er nu just aan de hand was, alle metingen die ik deed gaven mij de bevestiging dat ik geen BT2020 kleuren kreeg.

Nochtans waren er op het AVS forum na mijn vraag om één en ander te testen wel mensen waar het werkte en bij andere dan weer niet, het waren echter mensen met JVC en andere toestellen.
Vandaag dan maar een JVC aangesloten en na 5 sec was het ding werkend zoals het hoorde, SDR/BT2020

Vermoedelijk vindt de sony dat SDR/BT2020 een niet bestaande standaard is (wat ook klopt) en dus daarom wil hij deze combinatie niet maken.
Ik duik er samen met de mensen van Sony in om te zien wat we hier aan kunnen doen want de functie in de Oppo is wel degelijk bijzonder fraai om meet te werken op projectoren.

Pff uren van mijn leven heeft het mij gekost, ik was zo gefrustreerd dat ik het niet aan de praat kreeg dat ik er echt kwaad van werd :devil: :devil: :devil: :devil:

Dank je Werner, top gedaan en gelukkig heb je het probleem gevonden.
Ik ga van de week de update ook ff doen...
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

home@the movies

CitaatDank je Werner, top gedaan en gelukkig heb je het probleem gevonden.
Ik ga van de week de update ook ff doen...

Wacht dan wel tot de officiële release, die is nu in de VS al uit dus is kwestie van nog heel even te wachten op de Europese versie.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ook dank namens mij....ik weet uit eigen ervaring dat pionierswerk kan leiden tot immense frustratie of ultiem geluk.

Ik vind dat je zeer geslaagd bent in je research en nu maar hopen dat Sony het waard vindt om er wat mee te doen.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

home@the movies

Citaat van: Erik van Voorst op maart  5, 2018, 22:17:10
Ook dank namens mij....ik weet uit eigen ervaring dat pionierswerk kan leiden tot immense frustratie of ultiem geluk.

Ik vind dat je zeer geslaagd bent in je research en nu maar hopen dat Sony het waard vindt om er wat mee te doen.

Maak er intense frustratie EN ultiem geluk van ;-) eerst het eerste, tot je de oplossing hebt gevonden en dan komt het laatste :-)

Ik heb heel mijn verhaal reeds aan de juiste personen bij Sony gebracht, nu hoop ik dat ze er snel iets mee doen.

Nu is het wel zo dat je hen eigenlijk niet echt iets kwalijk kan nemen omdat een SDR/BT2020 eigenlijk geen standaard is die in een toestel hoort te zitten. het is omdat we hard op zoek zijn om het gebrek aan lichtopbrengst voor HDR in projectie te kunnen compenseren dat dit soort van "omwegen " bedacht wordt.

Ik geef toe dat ze bij Oppo echt wel goed bezig zijn, de Tone mapping werkt wel bijzonder goed en je kan nu in e officiële release kiezen tussen 4 verschillende presets die ieder hun eigen specifieke eigenschappen hebben.

Teejoo

Citaat van: home@the movies op maart  5, 2018, 22:29:32

Ik geef toe dat ze bij Oppo echt wel goed bezig zijn, de Tone mapping werkt wel bijzonder goed en je kan nu in e officiële release kiezen tussen 4 verschillende presets die ieder hun eigen specifieke eigenschappen hebben.
Hoe weet je welke van de 4 je moet nemen bij welke disc Werner?

riwi

#1205
Heel mooi is het inderdaad :)

Heb de beta erop gezet nu en wat getest met Miss Peregrine home for peculiar children.

De 4 settings zijn een keuze voor : mooiste schaduw detail met highlights, met mid tones, met lagere levels, en nummer 4 voor beste schaduwdetail ten koste van blacklevel.

Dus doordat we met de projectoren niet het hele 1000 nits spectrum kunnen laten zien van de UHD schijf kan je focussen op het gebied dat je het belangrijkste vindt met deze 4 settings in de Oppo.

Ik heb gewoon wel het Rec2020 profiel gebruikt nu en verder mijn meta data strip settings zoals ik ze voorheen ook had in de JVC X5000.

En standje 3 werkte goed voor mij :)

Teejoo

Citaat van: riwi op maart  7, 2018, 00:19:47

En standje 3 werkte goed voor mij :)
Wordt dat dan je standaard profiel?

buckler

Ik las op het avsforum ook al dat iedereen of mode 2 of mode 3 pakt bij hdr off bt2020.

Mijn vraag is nu moet ik dan op die mode 2 of 3 gaan kijken met mijn 1080p 6500 calibratie of met mijn speciale uhd hdr calibratie die ik nu via metadata gebruik?
Ik vraag dit want nu doet mijn projector de kleuren en afregeling en bij de nieuwe software van de Oppo doet de Oppo dat in bv mode 2 en 3...
Wie weet dit?
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

home@the movies

Citaat van: Teejoo op maart  6, 2018, 15:30:06
Hoe weet je welke van de 4 je moet nemen bij welke disc Werner?

Zoals Riwi al aanhaalde, het is niet zozeer een kwestie van wat je MOET nemen maar eerder waar je het best compromis vindt tussen schaduwdetail, meer licht, iets tussenin enz. Het is dus een voorkeur van wat het beste past bij je weergever (lichtopbrengst bvb) en je eigen eventuele voorkeur.

riwi

Citaat van: Teejoo op maart  7, 2018, 08:42:07
Wordt dat dan je standaard profiel?
Ja kan er altijd mee spelen als je wil.
Standje 1 is behoud van zoveel mogelijk highlights. Die kan je projector toch niet goed weergeven.
Bij standje 4 vond ik het blacklevel iets te veel verhoogd. Dus 2 of 3 zal het voor de meesten wel worden.

Je hebt ook nog steeds de optie om meta data strip te kiezen. Ik weet niet wat dat doet in vergelijking met HDR Off en een van de nieuwe modes.

Miss Peregrine is een film met veel kleur en prachtige heldere scene's. Ik zou ook nog eens een moeilijkere schijf moeten testen binnenkort. Underworld of Star Trek Beyond bv. Misschien kom je met een meer duistere film wel tot een andere stand die mooier is kwa HDR Off modes.

buckler

Riwi, jij speelt dus nog steeds met de metadata mogelijkheid? Daar zit toch geen mode 1 tm 4 keuze in? Toch? Sorry maar ik snap hem niet echt...

En (ff mijn eerdere vraag herhalen) als je over hdr off bt2020 gaat spelen met een van de vier modes moet ik dan mijn 1080p k6500 calibratie daarvoor pakken of gewoon mijn uhd hdr calibratie die ik nu nog gebruik met de oude Oppo software en de metadata optie als ik uhd's gaat kijken?
Sorry voor mijn dubbele vraag :embarassed:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

home@the movies

CitaatJe hebt ook nog steeds de optie om meta data strip te kiezen. Ik weet niet wat dat doet in vergelijking met HDR Off en een van de nieuwe modes.

Het verschil is dat de nieuwe mode een dynamische tone mapping is die zit aanpast aan de helderheid van de content, een beetje vergelijkbaar met Dolby Vision.
De strip metadata functie stript de HDR en daar stopt het, je kan met de strip functie ook niet de 4 verschillende "presets" kiezen.

home@the movies

CitaatEn (ff mijn eerdere vraag herhalen) als je over hdr off bt2020 gaat spelen met een van de vier modes moet ik dan mijn 1080p k6500 calibratie daarvoor pakken of gewoon mijn uhd hdr calibratie die ik nu nog gebruik met de oude Oppo software en de metadata optie als ik uhd's gaat kijken?

Dezelfde als met de strip metadata functie omdat de nieuwe eigenlijk hetzelfde doet maar met meer mogelijkheden.

riwi

#1213
Citaat van: buckler op maart  7, 2018, 18:31:32
Riwi, jij speelt dus nog steeds met de metadata mogelijkheid? Daar zit toch geen mode 1 tm 4 keuze in? Toch? Sorry maar ik snap hem niet echt...

En (ff mijn eerdere vraag herhalen) als je over hdr off bt2020 gaat spelen met een van de vier modes moet ik dan mijn 1080p k6500 calibratie daarvoor pakken of gewoon mijn uhd hdr calibratie die ik nu nog gebruik met de oude Oppo software en de metadata optie als ik uhd's gaat kijken?

Ik speel niet met de meta data strip mode, maar die is nog wel aanwezig in het Oppo menu. Voorheen verkoos ik die wel boven de pure HDR mode. Ik kies in de JVC dezelfde settings als ik deed met de metadat strip mode. Die heet bij mij in de JVC "metastrip", om mij te helpen dat die geselecteerd moet worden als ik een HDR schijf speel met de Oppo in meta data strip mode :)

Zoals werner zegt is die mode dus niet dynamisch, maar puur een eenmalige mapping van HDR naar SDR.

Welke mode jij moet kiezen? Tussen de keuzes die je geeft : geen van beide.
Kwa kleuren moet je dan een calibratie setting voor Rec2020 hebben (voor zover je projector dat aan kan)
Kwa HDR moet je een Gamma stand kiezen die bij SDR hoort. Dwz Gamma 2.2 of 2.3 of iets dergelijks.

Je moet in ieder geval niet een HDR 'gamma' (heet eigenlijk EOTF bij HDR) kiezen als je HDR Off kiest in de Oppo.
Ik weet eigenlijk niet of jouw LS10000 wel een HDR gamma/EOTF profiel heeft. Speel jij niet altijd via de conversie van HDR naar SDR?

buckler

Ik snap uhm...
Ja ik draai dan met de hdr naar naar sdr en mijn projector is daarvoor gecalibreerd (ik kijk nu ook zo via metadata strip).
Gewoon dezelfde 4k uhd calibratie pakken dus.
Komt goed, thanks heren.
Ps, ben wel zeer benieuwd hoe het eruit gaat zien met de nieuwe Oppo software en de vier modes want ik vind het nu al met de 'oude metadata strip' geweldig... spannend ;-)
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

The Luggage

#1215
Citaat van: riwi op maart  8, 2018, 00:10:29

Kwa HDR moet je een Gamma stand kiezen die bij SDR hoort. Dwz Gamma 2.2 of 2.3 of iets dergelijks.


Ik dacht ergens gelezen te hebben dat Oppo is uitgegaan van gamma 2.4.

In het Oppo topic op AVS wordt dat toch meermaals zo vermeld. 

home@the movies

De officiële versie van de nieuwe firmware staat vanaf vandaag trouwens online.

buckler

Staat erop bij mij en alles werkt als een trein...
De vier nieuwe modes zien er goed uit en al ben ik wat aan het switchen geweest tussen mode 2 en 3 ben ik toch voor 3 gegaan.
Moet ook zeggen dat er bij mij 0% verandering in beeld zit als ik op mode 3 en hdr off bt2020 kijk of via de metadata strip. Is echt exact hetzelfde ,wat ik prima vind want ik was al zeer tevreden met de metadata functie en afstelling.
Is er aan deze metadata optie ook iets veranderd in vergelijk met de vorige update? Bv black crush verminderd?

Ik heb hem trouwens wel op off bt2020 mode 3 staan nu...
Prima spelertje ;-)
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

buckler

#1218
Denk overgens wel dat het beeld nog iets beter is als bij de vorige updates.
Lijkt wel een fractie helderder/meer licht en wat meer dynamischer en contrastrijk.
Oppo is goed bezig, thumps up...
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

bigbro

hoi,

klopt het dat in de 203 een ' schuif' (metadata-aanpassing?) zit waarmee je het HDR kunt laten afnemen(dus het verschil tussen het donkerste punt en het lichtste punt kleiner maken) zonder dat je het uitgebreidere kleurenpatroon (rec2020) aantast? Ik vind HDR nog niet goed genoeg. Heb de indruk dat schijfjes worden afgemixt met een veel te groot verschil tussen het donker en het licht waardoor je tv het niet aankan en moet gaan herberekenen waardoor het totale plaatje vaak veel te donker wordt. Het uitgebreidere kleurenspectrum wil ik echter wel graag behouden.

Hoor graag van jullie

activ

Ja, dat heeft hij.

Ben het verder niet eens met je dat HDR vaak te donder is, maar hij kan wat je wilt.

reza

Citaat van: activ op maart 11, 2018, 12:38:58
Ja, dat heeft hij.

Ben het verder niet eens met je dat HDR vaak te donder is, maar hij kan wat je wilt.

Jij hebt vast geen projector...
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

activ

Klopt. Maar je wilt dus zeggen dat het te donker is op een specifiek type weergever en dan komt dat door HDR?  Kun je dat uitleggen? Waarom maakt het vergroten van het dynamisch bereik het beeld donkerder voor een enkel type weergever?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

home@the movies

#1223
Citaat van: activ op maart 11, 2018, 15:03:38
Klopt. Maar je wilt dus zeggen dat het te donker is op een specifiek type weergever en dan komt dat door HDR?  Kun je dat uitleggen? Waarom maakt het vergroten van het dynamisch bereik het beeld donkerder voor een enkel type weergever?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Dat is inderdaad het geval, ik (en anderen) hebben het hier op het forum al een paar keer uitvoerig uitgelegd waarom dit zo is maar ik doe het heel beknopt nog even.

De maximale helderheid waarop een UHD/HDR schijfje gemasterd is ligt vele malen hoger dan wat een projector (en ook veel schermen) kunnen weergeven.
De helderheid van een Blu ray zit op 100 Nits, waar dit bij een UHD/HDR schijfje tot 4000 en nog meer kan oplopen, er is geen enkele projector (en ook amper schermen) die in staat zijn deze maximale helderheid weer te geven.
De weergever gaat dus trachten het hele HDR signaal binnen zijn maximale bereikbare bereik te proppen zonder info weg te gooien, aangezien hij totaal niet in staat is om die 4000nits weer te geven gaat de volledige helderheid van het beeld naar beneden worden getrokken en dus donker zijn.
Daarbij komt het nog het feit dat een HDR "gamma" (in HDR heet dit eigenlijk EOTF) veel langer in de onderste regionen blijft waar een SDR gamma veel sneller naar meel heldere delen van het beeld gaat.

Nu kan je 2 dingen doen, ofwel ben je tevreden met de lichtopbrengst (wat op geen enkele projector het geval gaat zijn) of je gaat een compromis maken.

Dat compromis is bvb de Nits slider of HDR contrast en een paar andere benamingen die hetzelfde bedoelen, met deze functie vertel je de weergever op welke helderheid hij start met het "weggooien" van informatie in de heldere delen die hij niet kan halen.
Resultaat is dat de algemene helderheid van je beeld een stuk hoger gaat liggen maar dat er momenten zijn waarbij er bij de hoogste piekwaarden geen detail meer in het signaal gaat zijn, dat is het hard clipping punt.

De nieuwe Oppo firmware doet dit op een wat intelligentere manier door niet alleen "hard" te clippen maar op een dynamische manier om te gaan met het signaal.


activ

Citaat van: home@the movies op maart 11, 2018, 18:04:18
Dat is inderdaad het geval, ik (en anderen) hebben het hier op het forum al een paar keer uitvoerig uitgelegd waarom dit zo is maar ik doe het heel beknopt nog even.

De maximale helderheid waarop een UHD/HDR schijfje gemasterd is ligt vele malen hoger dan wat een projector (en ook veel schermen) kunnen weergeven.
De helderheid van een Blu ray zit op 100 Nits, waar dit bij een UHD/HDR schijfje tot 4000 en nog meer kan oplopen, er is geen enkele projector (en ook amper schermen) die in staat zijn deze maximale helderheid weer te geven.
De weergever gaat dus trachten het hele HDR signaal binnen zijn maximale bereikbare bereik te proppen zonder info weg te gooien, aangezien hij totaal niet in staat is om die 4000nits weer te geven gaat de volledige helderheid van het beeld naar beneden worden getrokken en dus donker zijn.
Daarbij komt het nog het feit dat een HDR "gamma" (in HDR heet dit eigenlijk EOTF) veel langer in de onderste regionen blijft waar een SDR gamma veel sneller naar meel heldere delen van het beeld gaat.

Nu kan je 2 dingen doen, ofwel ben je tevreden met de lichtopbrengst (wat op geen enkele projector het geval gaat zijn) of je gaat een compromis maken.

Dat compromis is bvb de Nits slider of HDR contrast en een paar andere benamingen die hetzelfde bedoelen, met deze functie vertel je de weergever op welke helderheid hij start met het "weggooien" van informatie in de heldere delen die hij niet kan halen.
Resultaat is dat de algemene helderheid van je beeld een stuk hoger gaat liggen maar dat er momenten zijn waarbij er bij de hoogste piekwaarden geen detail meer in het signaal gaat zijn, dat is het hard clipping punt.

De nieuwe Oppo firmware doet dit op een wat intelligentere manier door niet alleen "hard" te clippen maar op een dynamische manier om te gaan met het signaal.
Ah, nu snap ik het. Het is dus niet zozeer de HDR op zich maar de beperkingen in de weergever waardoor het slecht uitpakt. Schijnbaar pakt dat bij OLED gunstiger uit, dat is prima te kijken in een donkere kamer.

Zou het dan eigenlijk niet het beste zijn om alles gewoon op de juiste licht sterkte weer te geven tot het punt waar je niet verder kan en dan gewoon het maximale doen wat wel kan?
Dus bijvoorbeeld als het 4000 nits hoort te zijn het weergeven als de 800 die je wel kunt? Dan is het minder fel, maar 4000 is sowieso belachelijk fel en ik weet niet of ik dat uberhaupt zou willen.
En doet de huidige methode om extra licht te krijgen niet ook iets met je diepste zwart?

Als je geen zin hebt om het uit te leggen is het ook goed hoor :) Vindt het gewoon interessant.