Tegel voor subwoofer

Gestart door feelgood, maart 28, 2004, 13:28:12

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

patrick_vdb

Hi Theo,

Het koppelen van een sub kan idd tot gevolg hebben dat deze strakker, sneller gaat klinken. De trillingen welke anders in de behuizing bleven hangen, en daarmee het karakter vertroebelde, kunnen nu wegvloeien. Een nadeel welke je met deze koppelmethode wel hebt is dat eventuele onderburen nu meer "last" kunnen hebben van jouwn sub. Ik weet niet of je onderburen hebt maar indien dit het geval is zou ik hun dit zeker even vragen, al was het maar voor de goede verstandshouding ;)

Mvrg

Patrick

Thecinema

Hallo Patrick

Mmmmm dat weet ik nog niet  ???als ik ze zie dan vraag ik dat gelijk even natuurlijk want ik wil geen overlast geven aan mijn buren >:D.
Deze moet je altijd te vriend houden!

Mvg Theo

westergas

Sorry dat ik op zo'n out topic reageer maar ik wil het toch even zeker weten.
Binnenkort worden mijn tegels geleverd. Mijn budget is op dus ik moet ook aan de squashbal.

Nou lijkt het mij dat de bal met de vlakke kant aan de tegel word bevestigd. Anders kan toch ook eigenlijk niet, toch??? 
Maar wat voor lijm kan ik hier het beste voor gebruiken?
Anata wa soko ni imasu ka

Moony

Je kunt die halve balletjes er toch gewoon los onder leggen?
Ik gebruik voor mijn subs wasmachinedempers; die liggen ook gewoon los onder de tegel.
stereo: Dynaudio Xeo 4 | BK P10-150-GEM | Marantz NR1510 | Marantz CD5004 | Technics SL1411 + AT-VM95e
surround/tv: Good Old Pioneer Plasma | Denon AVR-X1400H | Philips BDP2900 | Dune HD Solo Lite | Chromecast | Teufel Consono 35 Mk3 | Klipsch R-10SW

westergas

Los eronder....tja....lijkt me niet ideaal.
Ik verplaats mijn speakers regelmatig. Een beetje rommelen met de set-up of anders wel met stofzuigen oid.

Maargoed, ik probeer wel één of andere super-mega lijm  ;D
Anata wa soko ni imasu ka

brtram

Even een vraag over een andere oplossing(?)

Ik woon in een appartement, betonnenvloer met parket. Sinds kort een REl Quake II
Ik ben nog aan het experimenteren met de opstelling en afstemming.

Om ruzie met de onderburen te vookomen staat deze REL nu op een pak A3, dikte gelijk aan een pak printpapier van 500 stuks.
Dus in plaats van de harde tegel op het "zachte" papier.

Mijn vraag, hoe kijken meer ervaren forum leden hier tegen aan?

De sub gebuik ik als aanvulling en hoeft niet de show te stelen

De tijd van "van de bank af dreunen of het dubbele glas uit de ramen laten springen" ligt achter me, ik laat het "HARD"
over aan m'n kinderen, de rol van zeuren of het wat zachter kan is nu voor mij  8)

Tsja nog even en ik mag Kniertje spelen  ;D

 

robinliebrechts

Ik prefereer de subwoofer gewoon te plaatsen op het tapijt o.i.d. In mijn geval, een rel quake I, vindt ik het laag dan warmer en muzikaler, eh bestaat dat wel, klinken. Maar de situatie zal per luisterruimte kunnen verschillen.

Misschien gek maar ik vind geupgrate apparatuur ook meestal minder muzikaal klinken dan het origineel;D

Maar dat heeft natuurlijk niks te maken met ontkoppeling van de vloer.

Robin

WrineX

#32
beetje vreemde verhalen hiero, als je het forum er op na leest staat bij 90% van alles posts over SPIKES dat ze onkoppellen wat mij in theorie met klein opevlakte op een harde ondergrond ook zo werkt, nu  zegt men dat het niet waar is OINK!

ik ben de draad kwijt geloof ik,  moet ik om dus beter resultaat te berijken nu mijn tegels die onder de spikes ligen op 4 doormidden gesneden squash balletjes leggen ?

hmm mischien straks toch nog ef langs de sportzaak ?  dan probeer ik het zelf :) zoveel kunnen die balletjes niet kosten

PS hoe meoten de balletje liggen ? bolle kant boven of de gesneden kant ? en bij mij zouden ze op vloerbedekking liggen maakt dit wat uit ?

Mark S

Citaat van: WrineX op februari 18, 2005, 11:25:02
moet ik om dus beter resultaat te berijken nu mijn tegels die onder de spikes ligen op 4 doormidden gesneden squash balletjes leggen ? PS hoe meoten de balletje liggen ? bolle kant boven of de gesneden kant ?
Exactly.
Zo heb ik het ook gedaan.
sub - spikes - tegel -  balletjes - laminaat - beton.
De balletjes heb ik later vervangen door Vibrapods. Dit klonk en werkte veel beter, mede omdat de Pods in verschillende gewichtsklassen verkrijgbaar zijn. Waardoor de veerkracht van het materiaal beter is afgestemd op het gewicht. Met als resultaat een strakkere bas. Mijn balletjes vervormden een beetje, en het geheel wiebelde heel lichtjes.
Om de balletjes precies door midden te snijden heb je een dun scherp en stevig mes nodig. De balletjes zijn van vrij taai rubber gemaakt. Je hebt dan snel de neiging om de snijdruk te verhogen waardoor het snel scheef kan gaan.
Ik vond het makkelijk er om de tegel te plaatsen wanneer de bolletjes met de bolle kant naar boven lagen.

westergas

Citaat van: WrineX op februari 18, 2005, 11:25:02
PS hoe meoten de balletje liggen ? bolle kant boven of de gesneden kant ? en bij mij zouden ze op vloerbedekking liggen maakt dit wat uit ?

Ik heb de balletjes met de platte kant naar de tegel. Ook heb ik ze vastgeplakt met Bizonkit. Tot nu toe blijt dat gewoon goed zitten en is handig als je nog eens wilt rommelen met je opstelling (wie niet??).
Anata wa soko ni imasu ka

Bart_M


WrineX

#36
ik was zojuist bij de sportwinkel :) en eb meteen 4 balletjes gekocht, eerst vroeg die man aha squash welke stip ? ik uh stip ?  jah kleur ! ik ? toen vroeg ie hoelang squash je al ben je net begonnen ? toen zei ik uh nooit gedaan en heb ze ook niet nodig om mee te squashen doe maar de goekoopste. nu blijkt dat het materiaal anders is per balletje de een wordt sneller warm dan de ander dus nu vroeg ik me af of er dus hardere en zachtere zijn mischien een oplossing voor de persoon met nu vervormde balletjes.




gvd zie nu juist dat ik 3 dezelfde en een iets groter balletje heb :( tjah daar schiet ik niks mee op :) bedoel ga niet squashen ofzo hihi breng hem maandag wel weder terug :)


en 3 stuks zijn niet sterk genoeg om het gewicht van de driade te drage :( zaken in als een puddinkje

WrineX

hmm vind het niet zo prettig klinken, ik voel de bas wel maar horen een stuk minder. beetje vreemd niet het idee dat ie strakker klinkt of wat dan ook heb er maar 4 onder mijn versterker geduwt ben van mening dat dat wel iets uitmaakt. (deze staat naast mij linker speaker op mijn bureau)

NeonKnight

Ik heb dit ook maar eens uitgeprobeerd, omdat mijn sub heel erg ongecontroleerd klonk. Na de investering van EUR 14 voor vier squashballetjes en twee tegels van 40x60 moet ik zeggen dat dit echt de moeite waard is.

De sub staat met spikes op een tegel, die weer op de halve balletjes rust. Tegel er bovenop.

Ik heb hiervoor met een geluidsdrukmeter de speakers incl. sub gecalibreerd. Na het plaatsen van de tegels en de balletjes kon de gain 2 decibel omlaag, terwijl het geluid VEEL gecontroleerder klinkt.  :)

In eerste instantie hoorde je de sub heel duidelijk apart, terwijl 'ie nu veel beter in het geluidsbeeld is geïntegreerd. Gelukkig zijn er dus ook nog wel goedkope tweaks die veel resultaat opleveren!  8)

Ik wist trouwens niet dat er een vloeistof IN squashballetjes zit... Weer wat geleerd.  ;D
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

jowi

Citaat van: NeonKnight op maart 12, 2005, 15:08:31
Ik wist trouwens niet dat er een vloeistof IN squashballetjes zit... Weer wat geleerd.  ;D
Ik weet niet wat je gekocht hebt, maar in squashballetjes zit GEEN vloeistof... Ik sla ze regelmatig lek op de squashbaan, en dan komt er echt geen vloeistof uit hoor!

NeonKnight

Citaat van: jowi op maart 12, 2005, 15:28:51
Ik weet niet wat je gekocht hebt, maar in squashballetjes zit GEEN vloeistof... Ik sla ze regelmatig lek op de squashbaan, en dan komt er echt geen vloeistof uit hoor!

Ehhhh....

Wordt een beetje een welles/ nietes verhaal vrees ik, maar ik heb super slow squash balletjes (gele stip) gekocht bij de Decathlon en toen ik ze opensneed kwam er een soort vloeibare zalf (rook een beetje naar talkpoeder) uit. Verzin ik echt niet zelf.  ;D

Mvrgr,
Koen.
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

jowi

Wat maf joh. Ik zal er eens opletten! De binnenkant is altijd wel talk-achtig, maar tot nu toe komt er meer vloeistof uit mezelf op de squashbaan dan uit die squashballetjes!

NeonKnight

Citaat van: jowi op maart 12, 2005, 15:38:16
Wat maf joh. Ik zal er eens opletten! De binnenkant is altijd wel talk-achtig, maar tot nu toe komt er meer vloeistof uit mezelf op de squashbaan dan uit die squashballetjes!

Nou, vloeistof geeft misschien ook wel een beetje het verkeerde idee - het is een soort van zalf, zeg maar. Wel vrij veel.
Nu kan ik me herinneren dat die balletjes op moeten warmen, dus misschien als ze warm zijn dat het in het rubber van het balletje trekt?
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

Mark C00len

#43
Ik heb een subwoofer die in het diepe laag erg gaat trillen en wat dus echt niet lekker klinkt. En het klinkt ook ongecontroleerd.
Nu dat ik dit topic eens heb doorgespit zie ik dat veel mensen hier vanaf zijn gekomen door tegels, squashballetjes en spikes te gebruiken.

Mijn situatie is dat mijn sub op een hoogpolig tapijt staat met daaronder een betonnenvloer. Ik heb verder geen last van buren omdat het de beganegrond is.
Wat denken jullie dat bij mij het beste gaat werken?




NeonKnight

Probeer eerst eens een tegel OP de subwoofer, kijken of dat helpt. Kost je een EUR of 3.
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

DJ mark

welke funqtie heeft zoon tegen eigelijk ben nog newbie ^-^

Sjors

Citaat van: DJ mark op maart 18, 2005, 21:47:51
welke funqtie heeft zoon tegen eigelijk ben nog newbie ^-^

Gebruik de zoekfunctie even, er is veel info over te vinden hier ;)

Maar zo'n 'tegel' zorgt mede voor een verandering in de klankeigenschappen, en gaat ongewenste trillingen tegen.


Groet, Sjors

kheikens

Doe het maar even als vraagje tussendoor, mijn huisgenootje die in een kamer boven me slaapt, klaagt nog wel eens wanneer ik 's avonds laat muziek dvd's luister. Hij heeft dan last van de sub. Ik heb het geluid niet heel hard staan dan ofzo, wat is het probleem?
Stereo
Marantz PM-14| Marantz CD-17|
Paradigm Monitor 7 v.4
HT  Harman Kardon AVR 1550 |Harman Kardon DVD 21 | Tannoy FX 5.1 Satelliet systeem center, rears & sub

BOUBOU

Citaat van: kheikens op maart 19, 2005, 11:51:55
Doe het maar even als vraagje tussendoor, mijn huisgenootje die in een kamer boven me slaapt, klaagt nog wel eens wanneer ik 's avonds laat muziek dvd's luister. Hij heeft dan last van de sub. Ik heb het geluid niet heel hard staan dan ofzo, wat is het probleem?

Jouw kamer dient nu als een soort van klankkast, waardoor de bass buiten jouw kamer harder klinkt dan binnen in.
Het kan zijn dat hij te hard staat afgesteld.

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat de trillingen van jouw sub via de muren naar boven door gegeven worden.
Je kunt dit voorkomen door bv. een zware tegel onder de sub, die voorkomt dat de ondervloer gaat mee trillen.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

kheikens

Off topic dan heel even, is het bij een sub die alleen maar 1 volume knop heeft ook zo dat je deze moet instellen met een dB meter? Ik dacht dat je deze gewoon net als het volume op de versterker gewoon in kan stellen naar wens....
Stereo
Marantz PM-14| Marantz CD-17|
Paradigm Monitor 7 v.4
HT  Harman Kardon AVR 1550 |Harman Kardon DVD 21 | Tannoy FX 5.1 Satelliet systeem center, rears & sub