Het 'grote' NAD topic

Gestart door tommi, februari 12, 2016, 22:58:25

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Carloz

 ;D ik ben het ook volledig eens met jouw mening, wilde alleen aangeven dat het geen trollen is.

Frisia Muziek

Geef gewoon aan wat onze ervaring was met deze versterker, het geluid is veel softer en lieflijker dan dat van McIntosch of Hegel. Het verrassende was echter het totale gebrek aan punch en dynamiek, dit met dirac perfect ingesteld volgens aanwezige vertegenwoordiger. Versterker is volgens hem soft en iets warmer dan veel prijsgenoten. Echter was een ieder snel duidelijk dat de H390 een grote stap verder gaat dan de Nad M33. Zou dus voor aanschaf van deze versterker, M33, andere 'prijsgelijken' gaan beluisteren. Dat er al 600 in backorder staan, is volgens grote dealer een fabel, of iedereen is gek geworden in audioland. Ga de M33 beluisteren en oordeel dan zelf zou ik zeggen. Mijn mening is een versterker met heel veel mogelijkheden, mooi uiterlijk maar futloos! Ohja denk dat de winstmarge op deze versterker gelijk is aan prijsgenoten maar dat, na de hype, behoorlijk veel mensen bij het luisteren zijn afgeknapt.

StereoMike

Citaat van: Audiophile uit het Noorden op december  6, 2020, 11:47:14
Geef gewoon aan wat onze ervaring was met deze versterker, het geluid is veel softer en lieflijker dan dat van McIntosch of Hegel. Het verrassende was echter het totale gebrek aan punch en dynamiek, dit met dirac perfect ingesteld volgens aanwezige vertegenwoordiger. Versterker is volgens hem soft en iets warmer dan veel prijsgenoten. Echter was een ieder snel duidelijk dat de H390 een grote stap verder gaat dan de Nad M33. Zou dus voor aanschaf van deze versterker, M33, andere 'prijsgelijken' gaan beluisteren. Dat er al 600 in backorder staan, is volgens grote dealer een fabel, of iedereen is gek geworden in audioland. Ga de M33 beluisteren en oordeel dan zelf zou ik zeggen. Mijn mening is een versterker met heel veel mogelijkheden, mooi uiterlijk maar futloos! Ohja denk dat de winstmarge op deze versterker gelijk is aan prijsgenoten maar dat, na de hype, behoorlijk veel mensen bij het luisteren zijn afgeknapt.
Mogelijk zijn jullie toch op het verkeerde been gebracht (dirac). Ik lees nergens dat jullie ook zonder dirac hebben gespeeld en dat vind ik echt een misser. Neemt niet weg dat de Hegel een fijne versterker is als je minder geeft om verfijning en detail en meer om punch en dynamiek. Daar hebben ze immers naam mee gemaakt.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Dura

Maar was die Dirac wel zo goed ingesteld? Heb je hem ook beluisterd met Dirac helemaal uit? Andere heb je eerder een mening over de instelling dan over de versterker zelf.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een bak met purify eindtrappen futloos klinkt.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Frisia Muziek

Dirac is ingeregeld volgens een ca 15 min durend proces met zo'n 24 test piek signalen. daarna beluisterd met en zonder Dirac. Daar zit verschil in maar in de aangepaste luisterruimte niet in die mate dat je grote verschillen hoort. Volgens verschillende testen, Beekhuyzen, John Darko, Jaap Veenstra en Stereophile was er sprake van dynamiek, punch, basscontrole etc.. Het geluid van de M33 is meer schoon, lieflijk, transparant dan dynamisch. Laten we zeggen een betere M10 geluid, goed maar nergens uitblinkend. Daar betaal je € 5.500 voor en dat staat in geen verhouding tot wat je er aan geluidskwaliteit voor terug krijgt. En staar je nu niet blind op het Dirac gebeuren, het corrigeert iets maar zal een slechte akoestiek nooit veel 'beter' maken! Blijf erbij dat het voor ons een grote teleurstelling was, tevens zijn er ook dealers die door alle jubelverhalen in de pers erg terughoudend zijn. Redelijk van wat in backorder staat zal na levering binnen 14 dagen weer ingeruild worden voor een van de gevestigde namen. Een versterker in deze prijsklasse is een investering die iets met je moet doen, iets wat ontbreekt toevoegt, je beroert en je blij maakt met je aankoop omdat het ervoor zorgt dat je je muziekcollectie opnieuw ontdekt. Deze versterker klinkt anders zeggen ze, zeker schoon, maar het doet niets met mij (ons). Emotieloos ding is het. Als ik denk aan  de mensen die hem de hemel in prijzen zegt dat ook iets, ze geilen op de meet gegevens, de cijfers zijn ongekend lees je overal. Misschien is dat het, dus als je van heel heel schoon saai muziek geluid houdt is dit je versterker, een amp met bloedarmoede!

chansig

#555
Prima hoor die ervaringen....koop je het toch niet ?

Maar je doet voorkomen alsof hetgeen jij ervaren hebt is zoals het is voor de hele wereld.

Dan schat je de waarde van jouw ervaring toch iets te hoog in. Komt veel voor in de deze hobby.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob46

#556
Citaat van: Audiophile uit het Noorden op december  6, 2020, 15:25:02
Dirac is ingeregeld volgens een ca 15 min durend proces met zo'n 24 test piek signalen. daarna beluisterd met en zonder Dirac. Daar zit verschil in maar in de aangepaste luisterruimte niet in die mate dat je grote verschillen hoort. Volgens verschillende testen, Beekhuyzen, John Darko, Jaap Veenstra en Stereophile was er sprake van dynamiek, punch, basscontrole etc.. Het geluid van de M33 is meer schoon, lieflijk, transparant dan dynamisch. Laten we zeggen een betere M10 geluid, goed maar nergens uitblinkend. Daar betaal je € 5.500 voor en dat staat in geen verhouding tot wat je er aan geluidskwaliteit voor terug krijgt. En staar je nu niet blind op het Dirac gebeuren, het corrigeert iets maar zal een slechte akoestiek nooit veel 'beter' maken! Blijf erbij dat het voor ons een grote teleurstelling was, tevens zijn er ook dealers die door alle jubelverhalen in de pers erg terughoudend zijn. Redelijk van wat in backorder staat zal na levering binnen 14 dagen weer ingeruild worden voor een van de gevestigde namen. Een versterker in deze prijsklasse is een investering die iets met je moet doen, iets wat ontbreekt toevoegt, je beroert en je blij maakt met je aankoop omdat het ervoor zorgt dat je je muziekcollectie opnieuw ontdekt. Deze versterker klinkt anders zeggen ze, zeker schoon, maar het doet niets met mij (ons). Emotieloos ding is het. Als ik denk aan  de mensen die hem de hemel in prijzen zegt dat ook iets, ze geilen op de meet gegevens, de cijfers zijn ongekend lees je overal. Misschien is dat het, dus als je van heel heel schoon saai muziek geluid houdt is dit je versterker, een amp met bloedarmoede!
Je hebt precies beschreven zoals jij het hebt ervaren; subjectief. En dat is logisch. Zet 200 mensen op een rij, je zal verschillende ervaringen terug krijgen. Er zit een suggestief tintje aan jouw uitleg wat riekt naar generalisatie. Oftewel; wat jij vind, hoeven anderen niet te vinden/ervaren. De een jubelt bij dit apparaat, de ander verkoopt hem na een uurtje in huis te hebben gehad. Enfin; een en ander betekent niet dat dit apparaat per definitie als slecht kan worden gekwalificeerd. By The way. Ik heb nu redelijke ervaring met Dirac. 24 meetpunten in 15 minuten. Inclusief zorgvuldig plaatsen van de microfoon conform advies handleiding .....[emoji3166]
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

jahtari

Citaat van: Audiophile uit het Noorden op december  6, 2020, 15:25:02
Dirac is ingeregeld volgens een ca 15 min durend proces met zo'n 24 test piek signalen. daarna beluisterd met en zonder Dirac. Daar zit verschil in maar in de aangepaste luisterruimte niet in die mate dat je grote verschillen hoort. Volgens verschillende testen, Beekhuyzen, John Darko, Jaap Veenstra en Stereophile was er sprake van dynamiek, punch, basscontrole etc.. Het geluid van de M33 is meer schoon, lieflijk, transparant dan dynamisch. Laten we zeggen een betere M10 geluid, goed maar nergens uitblinkend. Daar betaal je € 5.500 voor en dat staat in geen verhouding tot wat je er aan geluidskwaliteit voor terug krijgt. En staar je nu niet blind op het Dirac gebeuren, het corrigeert iets maar zal een slechte akoestiek nooit veel 'beter' maken! Blijf erbij dat het voor ons een grote teleurstelling was, tevens zijn er ook dealers die door alle jubelverhalen in de pers erg terughoudend zijn. Redelijk van wat in backorder staat zal na levering binnen 14 dagen weer ingeruild worden voor een van de gevestigde namen. Een versterker in deze prijsklasse is een investering die iets met je moet doen, iets wat ontbreekt toevoegt, je beroert en je blij maakt met je aankoop omdat het ervoor zorgt dat je je muziekcollectie opnieuw ontdekt. Deze versterker klinkt anders zeggen ze, zeker schoon, maar het doet niets met mij (ons). Emotieloos ding is het. Als ik denk aan  de mensen die hem de hemel in prijzen zegt dat ook iets, ze geilen op de meet gegevens, de cijfers zijn ongekend lees je overal. Misschien is dat het, dus als je van heel heel schoon saai muziek geluid houdt is dit je versterker, een amp met bloedarmoede!
Wat een zwetsverhaal, bah.

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

DofN

Het is trollen, meer niet.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Citaat van: Audiophile uit het Noorden op december  6, 2020, 15:25:02
Dirac is ingeregeld volgens een ca 15 min durend proces met zo'n 24 test piek signalen. daarna beluisterd met en zonder Dirac. Daar zit verschil in maar in de aangepaste luisterruimte niet in die mate dat je grote verschillen hoort.
Kan ik me voorstellen in een aangepaste luisterruimte alhoewel het fasegelijktrekken vaak positief werkt.
Echter, ik heb gemerkt dat meten met Dirac ook niet in één keer tot goed resultaat hoeft te leiden. Vandaar dat ik vaak langerdurende, vaak een week of meer, thuisdemo's  doe.

Citaat van: Audiophile uit het Noorden op december  6, 2020, 15:25:02Volgens verschillende testen, Beekhuyzen, John Darko, Jaap Veenstra en Stereophile was er sprake van dynamiek, punch, basscontrole etc.. Het geluid van de M33 is meer schoon, lieflijk, transparant dan dynamisch. Laten we zeggen een betere M10 geluid, goed maar nergens uitblinkend. Daar betaal je € 5.500 voor en dat staat in geen verhouding tot wat je er aan geluidskwaliteit voor terug krijgt. En staar je nu niet blind op het Dirac gebeuren, het corrigeert iets maar zal een slechte akoestiek nooit veel 'beter' maken! Blijf erbij dat het voor ons een grote teleurstelling was, tevens zijn er ook dealers die door alle jubelverhalen in de pers erg terughoudend zijn. Redelijk van wat in backorder staat zal na levering binnen 14 dagen weer ingeruild worden voor een van de gevestigde namen. Een versterker in deze prijsklasse is een investering die iets met je moet doen, iets wat ontbreekt toevoegt, je beroert en je blij maakt met je aankoop omdat het ervoor zorgt dat je je muziekcollectie opnieuw ontdekt. Deze versterker klinkt anders zeggen ze, zeker schoon, maar het doet niets met mij (ons). Emotieloos ding is het. Als ik denk aan  de mensen die hem de hemel in prijzen zegt dat ook iets, ze geilen op de meet gegevens, de cijfers zijn ongekend lees je overal. Misschien is dat het, dus als je van heel heel schoon saai muziek geluid houdt is dit je versterker, een amp met bloedarmoede!
Hier vlieg je wat mij betreft uit de bocht. Om nu synergie nu direct aan versterker toe te schrijven is wat mij betreft al te stellig.

Weet je ook zeker dat je zonder Dirac hebt geluisterd? En staat hij aangesloten achter een power conditioner? Dat is vaak killing en krijg je vaak precies wat je beschrijft, dynamiekverlies. Heb voorkeur voor eenvoudige stroomkabels en direct op de wandcontactdoos.

Ben sowieso benieuwd naar de rest van je set en je luisterruimte!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

noot87

#560
Citaat van: Muziek liefhebber op december  6, 2020, 15:25:02
staar je nu niet blind op het Dirac gebeuren, het corrigeert iets maar zal een slechte akoestiek nooit veel 'beter' maken!

Wat een onzin, hoeveel mensen hebben echt een luisterruimte die in staat is iets perfect weer te geven? Dirac is juist hetgeen waarmee je het meeste winst behaald in een akoestisch mindere ruimte.
Als ik jouw beschrijving lees, dan lijkt het dat Dirac niet goed ingeregeld was.

Een heel groot gedeelte van de audio liefhebbers zal vast ook niet houden van hoe iets eigenlijk hoort te klinken. Je hoort veel beter dat een opname slecht is. Ook dan kun je met Dirac de lage tonen wat aanzetten, zodat je toch meer het spektakel hebt van een aangezet laag.

NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

DofN

#561
Citaat van: noot87 op december  7, 2020, 10:56:42
Wat een onzin, hoeveel mensen hebben echt een luisterruimte die in staat is iets perfect weer te geven.

Je bedoelt dat de meeste mensen een luisterruimte hebben die niet ideaal is voor muziek weergave? En al hebben mensen een redelijk gedempte ruimte met bijv. vloerbedekking en kleedjes en zware gordijnen, dan heb je vaak nog flinke laag problemen. Die zijn op te lossen met absorptie (basstrappen) of DSP. Maar de meeste ruimtes zijn verre van ideaal en verdienen hoe dan ook aanpassingen. Kan je niet aan de slag met laagabsorptie dan is een DSP dé oplossing.


NB: Dirac is niet hetzelfde als "lage tonen wat aanzetten". Dan kan je met een bassknopje volstaan.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

noot87

#562
Ja, bedoel ik inderdaad. Er had een vraagteken moeten staan aan het eind vd zin.
En dat klopt, Dirac doet meer dan alleen dat. Maar mis je body, dan kun je dat ook naar wens aanpassen, dat bedoel ik meer.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

vanzomereng

Citaat van: doorofnight op december  7, 2020, 11:23:55
Je bedoelt dat de meeste mensen een luisterruimte hebben die niet ideaal is voor muziek weergave? En al hebben mensen een redelijk gedempte ruimte met bijv. vloerbedekking en kleedjes en zware gordijnen, dan heb je vaak nog flinke laag problemen. Die zijn op te lossen met absorptie (basstrappen) of DSP. Maar de meeste ruimtes zijn verre van ideaal en verdienen hoe dan ook aanpassingen. Kan je niet aan de slag met laagabsorptie dan is een DSP dé oplossing.
NB: Dirac is niet hetzelfde als "lage tonen wat aanzetten". Dan kan je met een bassknopje volstaan.

Vergeet de luisterpositie niet, wat schuiven met de stoel/bank naar voren kan ook veel schelen.
Een luisterpositie met veel te dicht een wand vlak achter je rug, is ook niet ideaal.
Verder, hoe meer "nearfield" de luistersituatie is, des te kleiner de negatieve invloed v/d ruimte.

Al met al is er wellicht niet 100% een perfecte oplossing mogelijk. (immers een woonkamer is geen geluidsstudio)
zijn er goede resultaten te behalen omdat er geen veel keuzemogelijkhedenc.q. oplossingen zijn
1. keuze juiste speakers
2. stoeien met de luisteropstelling speakers, luisterplek, luisterdriehoek
3. schuiven met meubilair, vloerkleed, planten etc..
4. werken met 1 of meer subwoofers
5. specifieke akoestische maatregelen/maatwerk/panelen (absorbtie & difractie)
6. soundprocessing, DSP, toonregeling etc.. --> waarbij zoveel als mogelijk gekozen moet worden in de bovenste 5 oplossingen,
    en waarbij soundprocessing de resterende onvolkomenheden (in de marge) voor zijn rekening neemt.




Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

frank2

Grappig er is een iemand die de nad 33 niet mooi vind en iedereen valt over hem heen. Ik ken de nad niet maar zoals hij alles beschrijft typisch klasse D geluid schoon en strak. Daar moet je van houden.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

DofN

Als je dat uit de berichtjes haalt, lees je niet goed.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

frank2

Citaat van: Muziek liefhebber op december  6, 2020, 15:25:02
Misschien is dat het, dus als je van heel heel schoon saai muziek geluid houdt is dit je versterker, een amp met bloedarmoede!
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

StereoMike

Citaat van: doorofnight op december  6, 2020, 17:48:29
Het is trollen, meer niet.
Vooral "Misschien is dat het, dus als je van heel heel schoon saai muziek geluid houdt is dit je versterker, een amp met bloedarmoede!" Als je dan kennelijk op zoek bent naar iets heeeeel bijzonders (niet saai) en komt dan uit op een Hegel H390. Helemaal niets ten nadele van Hegel maar ook dit is een moderne versterker met schoon geluid met een tikje meer punch ten koste van wat verfijning.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

addesmo

Citaat van: frank2 op december  7, 2020, 16:02:08
Grappig er is een iemand die de nad 33 niet mooi vind en iedereen valt over hem heen. Ik ken de nad niet maar zoals hij alles beschrijft typisch klasse D geluid schoon en strak. Daar moet je van houden.
Oftewel, alle classe d versterkers zijn hetzelfde?

rkwinkel

#569
Hegel, is inderdaad een heel mooi merk.

StereoMike

Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

rkwinkel

Maar zou voor mij geen reden zijn om dit naast mijn huidige setup te draaien. Zou dan toch weer NAD kiezen, om eea consistent te houden. En de nieuwe M28 maakt echt een wereld van verschil.

vik

De Nad M33 staat inmiddels te koop in het sponsor topic en ik vind het wel op zijn plaats om hier even te reageren.

Ik had al vrij snel vernomen van Carloz dat hij niet echt enthousiast was over de M33 en daarmee bedoel ik voornamelijk de match met zijn Totem Acoustic luidsprekers. "Er zit potentie in maar het komt er niet helemaal uit."

Ik ben zoals afgesproken bij hem langs geweest en kon niet anders dan hem gelijk geven. Carloz is iemand waarbij het gelijk moet werken en "pakken"  en daarmee heeft hij gewoon een punt. Zijn vorige set deed dat namelijk wel en dat is zijn stand punt.

Citaat van: vik op november 26, 2020, 09:02:10
Vandaag ga ik de Nad M33 afleveren en installeren bij een klant in Tilburg en zal dan ook de NAD MDC DD-HDMI2 installeren. 

Ik ben zeer benieuwd!  :)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Carloz

De Totems zijn echt niet makkelijk aan te sturen. Ik heb veel geprobeerd, van Pass Labs tot vd Leur, van AVR tot Lindemann, zowel buisjes als transistorretjes. Naar mijn smaak vond ik Rega en uiteindelijk de mm8077 Cinemike als eindversterker zeer goed klinken, waarbij de 8077cm het uiteindelijk gewonnen heeft vanwege de weergave van nog meer microdetail.

Na een paar jaar begint het dan toch weer te jeuken (en geld te kosten  :)) maar ik denk toch dat ik binnen mijn wensen, eisen en verwachtingen daarmee op een eindpunt ben uitgekomen. En de Totems blijven  :clapping:.

DofN

Ik heb Totem Acoustics eigenlijk nooit goed horen presteren. Eerlijk gezegd dat ik dat ze uit witte busjes werden verkocht maar zie nu dat ze zelfs een website hebben.

Ben niet aan het trollen hoor :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software