aansluitingen DVD speler

Gestart door jankees, mei 29, 2002, 21:10:17

Vorige topic - Volgende topic

jankees

Ik heb een Pioneer DV 535 DVD speler. Ik kom niet echt uit de aansluitingen. Er wordt gesproken over een aantal aansluitingen. Er zit een S-video aansluiting op. Dat begrijp ik. Dan zit er een composiet aansluitmogelijkheid op. Ik neem dat dat gewoon zo'n geel din plugje is. Dan wordt er ook gesproken over een RGB aansluiting. Daarvoor is echter geen aparte aansluiting beschikbaar. Ik heb het idee dat RGB alleen door de scart uitgestuurd wordt. Is dat zo? Wie kan licht werpen op de aansluitmogelijkheden van deze speler.

Welke aansluiting biedt bij de aansturing van een beamer met ingebouwde scaler het beste beeld? Valt daar iets over te zeggen? Alvast dank voor jullie input....

J.A.F._Doorhof

S-video is inderdaad die ronde plug met 4 gaatjes.
Composite is de tulp/RCA aansluiting (vaak geel).
RGB wordt inderdaad vaak via de scart gevoerd.

En je kan nog component hebben, Y,Pr,Pb voor progressive of Y,Cr,Cb voor interlaced, dat zijn vaak een Rood, Groen en Blauw (om de verwarring compleet te maken) RCA/tulp connectortype.

De beste aansluiting op een projector is vaak S-video, of eventueel component/RGB (als die aansluiting er is).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Sum1

Ik heb geen ervaringen met jouw speler, maar algemeen geldt:

Composiet gaat inderdaad via een geel cinch/tulp aansluiting... Maar ook door de scart aansluiting.

De scart-aansluiting kan zowel voor composiet als rgb worden gebruikt. Let daarom goed op de instellingen van je speler en de aansluiting en instelling van je tv/weergever.

Verder is niet iedere scart-kabel bedraad voor rgb, dus hou hier ook rekening mee.

De meest ideale aansluiting op de beamer met ingebouwde scaler hangt van de aansluit mogelijkheden van dat apparaat af.  De beamer zou wel eens meer aansluitmogelijkheden kunnen hebben dan er op je dvd zitten, bijvoorbeeld component (zit misschien wel op je speler?) , RGBHV (VGA) of DVI.

Als je moet kiezen tussen composiet, s-video of rgb: Theoretisch is rgb het beste, dan s-video en composiet is het slechtst.

Sum1

jankees

Okay, Ik h eb dus component, RGB en composite. Ik kan dus het best RBG gebruiken. Dat wordt echter uitgestuurd via de scart terwijl de aansluiting van de beamer bestaat uit 3 cinchpluggen. Hoe krijg ik RGB de beamer in vanuit de scart naar 3 cinchpluggen?

Sum1

De aansluiting op je projector kan ook een component aansluiting zijn. Weet je zeker dat het rgb is? Wat voor projector heb je? Als dit ook een component aansluiting (inderdaad 3 cinch-pluggen) is en als die ook op je dvd-speler zit is dit waarschijnlijk de beste manier om je dvd-speler op je projector aan te sluiten.

J.A.F._Doorhof

Als het RGB is, kun je gewoon scart kabels kopen van Scart NAAR 3x RCA. Let wel op dat je NAAR 3x RCA koopt.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jankees

Ik sta op het punt om een Piano te kopen (zo snel als de prijs zakt). De HE-3100 kan composite, S-video en component aan. Ik heb een Pioneer 535 DVD speler. Die heeft een composite, s-video en een RGB uitgang. De vraag is dus wat ik nu moet?

S-video lijkt de meest voor de hand liggende aansluitmogelijkheid. Als ik component zou willen gebruiken dan moet ik een andere DVD speler aanschaffen. De vraag is of het kwaliteitsverschil met s-video de moeite waard is. Wie kan me van advies dienen?

J.A.F._Doorhof

Ik zou inderdaad gewoon S-video gebruiken.
Een andere speler kopen lijkt me overbodig.

Tevens moet je in de gaten houden dat component alleen voor R1 / NTSC DVD's werkt en RGB voor PAL DVD's.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Henk

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni  4, 2002, 19:08:24Tevens moet je in de gaten houden dat component alleen voor R1 / NTSC DVD's werkt en RGB voor PAL DVD's.

Huh?

Ik heb geen ervaring met Component-Video, maar ik weet vrij zeker dat ik al een hele tijd NTSC DVDtjes bekijk via een RGB-verbinding tussen mijn DVD-speler en mijn TV :-\

jaco

Henk, dat heb ik inderdaad ook jaren gedaan.
Ik denk dat Frank doelt op Progressive video output.
Progressive NTSC is volgens de standaard via Component.
Progressive PAL zou via RGB moeten.

Jaco

J.A.F._Doorhof

Interlaced zou inderdaad kunnen, mijn exusses.

MvrGr.
Frank
Custom installer

JG Smit

Als ik me niet vergist wordt bij jou speler rgb via de scart uitgezonden wel moet je iets in een dergelijk menu omzetten maar dat staat in de gebruiksaanwijzing.(was bij een kennis van me ook zo)

Jan..