Eerste stappen in Vinyl land. Dual CS2215 & Technics SL-20

Gestart door Arcoruig, januari 1, 2016, 13:35:31

Vorige topic - Volgende topic

Arcoruig

Nadat ik een paar weken geleden wat oude platen bij mijn schoonouders heb gevonden, de eerste kleine stapjes in dit wereldje gemaakt. Op marktplaats een korte zoektocht gestart naar wie er "in de buurt" een platenspeler te koop had. Op 5km afstand was iemand die een werkende Dual CS2215 (uit 1988) verkocht en een Technics SL-20 (uit 1975) voor onderdelen. Waren dezelfde dag nog op te halen. Daar aangekomen stond met kap bekrast, bestoft en bruin van de sigarettenaanslag een de CS2215 en met nog meer krassen in de kap en zonder Element en Snaar een Technics SL20. Kappen waren niet gebarsten

Omdat ik graag wat te prutsen heb de koop rond gemaakt en de platenspelers meegenomen. Bij thuiskomst alles afgestoft en goed schoongemaakt. Na de eerste inspectie deed de Dual wat hij moest doen en zonder Pre-AMP in huis kon ik aan de naald horen dat er geluid uit kwam. Even kort aangesloten op de Receiver en met het volume omhoog kwam er ook daadwerkelijk geluid uit. De Technics had bij inspectie een nieuwe naald nodig en een nieuwe snaar.

Na een paar dagen prutsen beide draaitafels voorzien van nieuwe snaren, de Technics van een nieuwe naald. Alle contacten schoongemaakt, de mechaniek schoongemaakt en opnieuw gesmeerd. Toerental afgesteld en naald/arm afgeregeld. Bij een kennis een eenvoudige Pre-Amp geleend

Eerst met de Dual. De eerste plaat was een grote kraak partij. Ik had een plaat met waardeloze muziek gekozen zodat als de naald hier zijn handtekening op achter zou laten, er niets verloren was. Na het schoonmaken van de plaat met water werd dit al vele malen beter.

Nu de Technics met een nieuwe naald en een nieuwe snaar werkt ook deze naar behoren. De kappen zijn geschuurd en gepolijst. Alle sigarettenaanslag is verwijderd. Beide weer optisch en technics in perfecte staat. Alles middels ARC Protractors en div. sjablonen afgesteld.

De Dual CS2215 vol automaat heeft een originele Dual/Ortofon DN165E naald en heeft een volledig plastic ombouw gemaakt.
De Technics (volledig manueel) heeft een Eurofunk EF707 Cartridge met een 505 (792DS) naald. Dit is voor de Technics niet het originele 270C element en EPS-270-ED naald. De Technics heeft een houten ombouw. In hoeverre staat de Eurofunk EF707 met 505 naald tegenover een 270C met EPS-270-ED naald? Of welke andere mogelijkheden zijn hier binnen een budget van max 100,-

Welke van deze 2 platenspelers zou de voorkeur genieten? Ik heb er niets aan 2 en dus de simpele keuze tussen deze 2. Als Pre-Amp wil ik de huidige, geleende, HQ van 30,- vervangen door een NAD PP2(i/e).

Mocht iemand suggesties hebben voor wat betreft deze platenspelers icm elementen of andere zaken hoor ik het graag. Ik zou naast de 100,- voor de NAD PP2 nog zo'n 100,- overhebben voor een goede cartridge/naald. Maar dit moet wel in verhouding zijn met de rest van de platenspelers en hun kwaliteit. De rest van mijn set staat in mijn handtekening.

Mvg,
Arco

| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Arcoruig

Technics SL20
| LG 42C24 | GoogleTV |

Robiwan

Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Arcoruig

Na een paar weken luisteren, vergelijken is de Technics blijven staan, de Dual CS2215 gaat de verkoop in. Voor 50,- zo'n 150 lp's gekocht van mensen in de regio die er vanaf wilden. En we zitten nu met regelmaat heerlijk muziek te luisteren wat van LP af komt. Het is zelfs meermaals voorgekomen dat de TV een hele avond uit blijft :)

Setup is nu:
Technics SL20 met een Eurofunk EF707 (wat een omgedoopte Rega R100 is) met een nieuwe Elliptische naald. Daarnaast van de week een Technics 270C Cartridge binnen gekregen met een nieuwe Jico Elliptische naald. Van de week eens rustig vergelijken.
Als Preamp de NAD PP2e

De CD/DVD Speler heeft het veld moeten ruimen. Ik heb nu de Streamer (Volumio) voor het digitale weg (en het gemak) en de Technics SL20 voor de analoge weg :)

Voor zo'n 250,- (wat dit allemaal gekost heeft) gaat er weer een hele wereld voor mij open :)
| LG 42C24 | GoogleTV |

roeleken

Goed bezig! Dat de Technics is gebleven verbaast me niets  ;D.
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, Chord Hugo TT2, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC