KII Audio Three speakers.

Gestart door Bama, september 20, 2015, 13:15:38

Vorige topic - Volgende topic

Martijn M

Citaat van: MAW op juli 17, 2016, 11:19:12
Hier nog een actieve cardioid trouwens:

Genelec 8351A SAM

Mooi product, maar volgens mij geen cardioide.
Dutch & Dutch

MAW

inderdaad. 't is een coax :)

thnx!
Gr. Martijn

simonp

Het wordt eens tijd om m'n Kii three ervaringen te delen met het HT forum.

Sinds enige maanden ben ik in het bezit van de Kii three, na een demo van Gydotron was ik zeer geïnteresseerd geraakt in deze actieve speakers. En na wat leeswerk en hier en daar luisteren en twee weken uitproberen van de demo set (samen met een Lumin streamer) van Gydotron was er geen twijfel meer.

Ik had op zich een prachtige set, Kharma speakers , Array versterkers en een BMC dac. Bovendien al een behoorlijke historie in allerlei apparatuur zoals Marantz premium lijn en allerlei soorten buizen versterkers. Elke stap gaf verbetering en bij m'n laatste set-up had ik een prachtig geluid. Ruimtelijk met veel focus, een breed stereobeeld met een mooie focus en hoge resolutie.

Toen ik met een zoveelste upgrade bezig was (ec designs mosaic dac) en deze spullen eens ging beluisteren bij een "audiofiele" kennis waarbij dezelfde bron en versterking  ruilde met Wilson Audio luidsprekers wist ik dat mijn Kharma's het klank karakter hadden waar ik toch minder gelukkig van werd. Niet veel later was ik bij de demo van de Kii en daar werd ik erg blij van. Ik was tijdens de demo al aan het tellen wat de opbrengst zou zijn van m'n bijeen gespaarde audio spullen.
Wat me raakte tijdens de demo was een prachtig stereobeeld met veel ruimte en focus en een fijne stem weergave. Ze klonken heel natuurlijk met groot live gevoel en ook het laag was zeer bijzonder. Het formaat van de Kii leek me ook erg goed te passen bij mijn luister ruimte.

Na ruim een half jaar wachten stonden ze eindelijk in mijn kamer, toen de eerste nummers gespeeld werden waren mijn speakers stands nog niet helemaal klaar. Ik wilde ze eerst nog even passen voordat ze gespoten werden. Vandaar klonken de stands alleen al als een uit de kluiten gewassen stemvork met de daarbij horende eigen frequentie, niet best dus. Na het vullen met zand van de buizen en het ingieten van beton in de voetplaat stond de Kii op een stabiele en stille stand. Ook de bron werd verbeterd, na de positieve ervaringen van Zegel ook een microrendu gekocht en deze via een Singxer F1 aangesloten op de Kii.

De eerste klank indrukken;
Mijn eerste setup met de Kii aangesloten op een muziek pc met Daphile als o.s. en een Paul Pang usb kaart en via de Singxer F1 aangesloten op de Kii. Dit gaf een prachtig ruimtelijk geluid met een duidelijk verschil met m'n oude systeem, er was veel meer diepte en focus. Minpuntje wat sissende s klanken. En daar heb ik een hekel aan.  Maar goed de computer heeft als voeding een laptop adapter. Er kon nog wel wat verbeterd worden. Op naar de volgende stap.

Nu een Microrendu als bron, nog steeds via de Singxer en met een goedkope adapter als voeding. Wat opvalt is de enorme diepte en focussering, wat een verschil dit had ik niet voor mogelijk gehouden. Wat bleef was de sis in de s klank bij sommige nummers.
Een andere voeding voor de Microrendu. Op m'n werk kon ik een lineaire Delta voeding lenen, dit had een effect op de hinderlijke s klank en alle andere genoemde klank kenmerken werden ook een stukje beter.

Maar de voeding moest weer terug en er moest dus iets anders komen. De goedkope adapter in ieder geval niet. Waarom geen accu pack, meteen ontkoppeld t.o.v. het net en een schone spanning. Toevallig had ik nog een accu pack liggen van een Led fiets lamp. Deze lamp was zo vel dat ik tegenliggers verblindde en deze lag dus al enige tijd in de la om ruzie met ander weggebruikers te voorkomen. Het was voor de Microrendu een uitkomst, met één accu lading meerdere avonden muziek die nog analoger klonk dan voorheen. Heel soms hoor ik nog wat sissende s'en maar dat kan ook in de opname zitten.

Voorlopige conclusie, verbluffend mooi. Steeds meer luister ik hele nummers af en steeds meer komt er muziek te voorschijn uit mijn collectie waarvan ik mijzelf verwonder dat dat nummer zo mooi klinkt. Van oude nummers tot nieuwe muziek merk ik vaak op dat heel veel toch erg mooi klinkt. Maar natuurlijk zijn de audiofiele labels soms nog beter, maar ik kan nu bijna van m'n hele muziek collectie genieten terwijl er eerst nog veel ongebruikt bleef vanwege de door mij vermeende mindere kwaliteit. Sterke punten van de Kii; Ruimtelijke weergave met veel diepte,focus, een strak gedefinieerd laag en met een fijne natuurlijke klank voor de stem weergave.
Kii Three / Kii Control /  Phasure Lush 3 / Eversolo T8/ Etherregen Farad super 3/ PC met Roon Rock Farad super 3

MAW

Mooi om te zien dat ze bevallen!

Sissend hoog zoals je dat beschrijft is vaak een gevolg van veel reflecties in de ruimte bij in het hoog. Ik weet niet wat je aan de akoestiek hebt gedaan, maar speakers als de Kii Three verdienen passende akoestische speelruimte wat mij betreft :)

In de bas zit je goed met de Kii's en de akoestiek bij hoge frequenties is relatief eenvoudig en betaalbaar te verbeteren.

De verdere randapparatuur zou ik me niet zo druk om maken. Dat is nl. niet echt van significant belang voor het resultaat.

Veel plezier met (her)beluisteren van al je muziek!
Gr. Martijn

simonp

Dat de akoestiek belangrijk is staat als een paal boven water. Een groot gedeelte van het geluid wat je hoort wordt bepaald door de akoestiek. De akoestiek bij mij is redelijk gedempt. Wat ik bedoel met de s'en is meer een digitaal artefact dan het gevolg van een harde akoestiek en de reflecties die daartoe lijden. Het belang van goede randapparatuur is mijn inziens wel erg belangrijk. Als ik één component verander in een mindere variant heeft dat grote invloed op de geluidskwaliteit. Voorbeeld; de microrendu is met een  usb a naar b adapter verbonden met de usb spdif converter. Als ik deze vervang voor een usb kabel (van redelijke kwaliteit) lijkt er een sluier over de klank te gaan. Gevolg een wat saaiere presentatie, en minder beleving. Alles wat je in de bron doet is eigenlijk goed hoorbaar en erg belangrijk.
Kii Three / Kii Control /  Phasure Lush 3 / Eversolo T8/ Etherregen Farad super 3/ PC met Roon Rock Farad super 3

MAW

Citaat van: simonp op augustus  5, 2016, 07:57:42
Wat ik bedoel met de s'en is meer een digitaal artefact dan het gevolg van een harde akoustiek en de reflecties die daartoe lijden.

Ok dan begrijp ik denk ik wel wat je bedoelt. Ik heb me niet gestoord aan geslis voor zover ik me herinner, maar in beide ruimtes vond ik het lastig om galm te horen (het was een beetje alsof er altijd wel wat galm aanwezig was zeg maar). Ook dat vond ik overigens niet heel storend, en het viel me pas op in vergelijking met andere monitors. Maar desalniettemin vind ik de Kii echt een prachtige monitor en ik denk dat je voor in de woonkamer een prachtige luidspreker hebt momenteel niet of nauwelijks betere alternatieven voor zijn.

Citaat van: simonp op augustus  5, 2016, 07:57:42
Het belang van goede randapparatuur is mijn inziens wel erg belangrijk. Als ik één component verander in een mindere variant heeft dat grote invloed op de geluids kwaliteit. Voorbeeld; de microrendu is met een  usb a naar b adapter verbonden met de usb spdif converter. Als ik deze vervang voor een usb kabel (van redelijke kwaliteit) lijkt er een sluier over de klank te gaan. Gevolg een wat saaiere presentatie, en minder beleving. Alles wat je in de bron doet is eigenlijk goed hoorbaar en erg belangrijk.

Toen ik mijn voormalige EMU 0404 usb dac ging vervangen door een Benchmark DAC1 HDR dacht ik dat die ook duidelijk hoorbaar veel beter klonk. Tot ik ze beiden op een A/B switch aansloot waarvan de uitgang naar mijn monitors ging. Na het gelijkstellen van de volumes gingen ze gelijk klinken. Het verschil daartussen was niet te horen. Zodra je de zogenaamde hoorbare verschillen tussen digitale bronnen, kabels enz. gaat objectiveren verdwijnen de verschillen. Een grote bias levert een heel plausibele verklaring voor het feit dat we denken verschillen te horen maar die niet kunnen duiden op gehoor. Een USB kabel is daarvan nog een veel beter voorbeeld dan een DAC.

De twee zaken die de klank bepalen zijn luidsprekers en akoestiek. Imo wordt de grootste voortgang gerealiseerd wanneer luidsprekers en akoestiek samen ca. 90% van het budget en de aandacht verdienen (en slechts ca. 10% aan bron, kabels en andere benodigdheden om de boel te laten werken).

Met investeren in luidsprekers hebben de meeste 'high-end' hifi'ers geen probleem, maar akoestiek is een ondergeschoven kindje. Al die honderdden/duizenden euro's die men in dure kabels, dure bronnen en andere onbenodigdheden investeert zouden een veel grotere waarde toevoegen aan de klank wanneer het geinvesteerd zou worden in akoestische verbeteringen. Iedereen die serieuze verbeteringen aan akoestiek doorgevoert heeft  zal dat met me eens zijn.
Gr. Martijn

simonp

Helemaal mee eens wat betreft de akoestische verbeteringen. Als je in de geluidsketen iets wijzigt kan het zijn dat je geen verschil hoort omdat de zwakste schakel in het geheel blijft zitten. Digitaal gaat er gruwelijk veel mis, vandaar dat er veel ontwikkelingen zijn op dat gebied. De dac lijkt me in dat stuk nog een vrij kleine bijdrage leveren.

bva

Met mijn huidige luidsprekers heb ik het probleem dat het geluidsbeeld naar links is verschoven. Dit komt onder andere doordat de linker luidspreker in een hoek staat.

In de handleiding van de Kii Three luidsprekers staat:

Advanced tweaking:
Unlike any passive speaker system the Kii THREE offers the ability to adapt to a non-symmetrical
room. It often happens in regular living rooms, that your walls are different behind both speakers.
For example a window behind the left speaker on one side and a concrete wall behind the right
speaker on the other side.
In such a case setting the right speaker 1-2 clicks further down (towards the corner setting)
can help to achieve a perfectly symmetrical center image.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Kerkhoffd

Waarom zou je niet wat met de plaatsing van de speakers spelen. De linker speaker een beetje verder naar achter plaatsen of de rechter iets meer naar voren kan hier al een positief effect op hebben.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Spring Audio gemodificeerde Meraki switch en lineaire voeding - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

bva

Nog wat ervaringen van gebruikers welke de Kii Three gebruiken voor het mixen van muziek:
https://www.gearslutz.com/board/high-end/1048540-kii-three-have-you-heard-them.html

bva

Citaat van: Kerkhoffd op augustus  8, 2016, 23:59:27
Waarom zou je niet wat met de plaatsing van de speakers spelen. De linker speaker een beetje verder naar achter plaatsen of de rechter iets meer naar voren kan hier al een positief effect op hebben.

Ik heb al wat geprobeerd maar dat leverde weinig op. Verder heb ik helaas weinig speelruimte bij het plaatsen van de luidsprekers.

katwax

Je kan inderdaad bij de Kii elke luidspreker afzonderlijk instellen qua plaatsing, dus in jouw geval zou dit mogelijk een oplossing kunnen bieden.
Een ander voordeel is dat je weinig tot geen last hebt van straling naar achter, hierdoor moeten ze niet vrij staan.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

whoknows

htpc --> minidsp 4x10hd --> Hypex ncore --> avalon compass like cloon

Martijn M

Dutch & Dutch

katwax

Nice, de controller klinkt veel belovend, dus ik ga nog even op mijn tanden bijten en niets kopen als interface.
Ik hoop begin Q4 natuurlijk, voordeel is dat ik er 1 heb gereserveerd bij de dealer :)

Het was ook geen verkoopspraatje, maar duidelijk wel duidelijk wat deze luidspreker zo fantastisch maakt :)

whoknows

Wat ik er interessant aan vind is dat men allerlei nieuwe technieken toepast in de zeer conservatieve high-end markt, en dat het een goed resultaat blijkt te geven.  Ik bedoel echte revoluties in deze markt zijn schaars, luidsprekertechniek heeft niet veel ontwikkeling gehad  in de laatste 10/20 jaar.Wel jammer dat de prijs aan de hoge kant is en dat ze die al bij introductie hebben verhoogd van 8k euro naar 10k.

Ben erg benieuwd wat er naast die controller  nog meer aan produkten gaat komen: er schijnt een kleiner model uit te komen voor een significant lagere prijs (5K ??) en een tower model (wellicht 20K ofzo).

katwax

Citaat van: whoknows op augustus 18, 2016, 13:11:47
Wat ik er interessant aan vind is dat men allerlei nieuwe technieken toepast in de zeer conservatieve high-end markt, en dat het een goed resultaat blijkt te geven.  Wel jammer dat de prijs aan de hoge kant is en dat ze die al bij introductie hebben verhoogd van 8k euro naar 1k.

Ben erg benieuwd wat er naast die controller  nog meer aan produkten gaat komen: er schijnt een kleiner model uit te komen voor een significant lagere prijs (5K ??) en een tower model (wellicht 20K ofzo).
Qua prijs moet je natuurlijk alles rekenen. Je krijgt luidsprekers die tot 20Hz gaan, 6 mono blokken per luidspreker, 6 dacs per luidspreker en een dsp systeem

Toekomst is de vraag, voor de controller hebben ze nu Q4 opgegeven (moest eigenlijk eind Q2 begin Q3 zijn). Voor zover ik begrepen heb is de grotere vloerstaander niet echt een probleem daar kan men zelfde toepassen als in de Kii Three, maar zorgt men dat men een grotere ruimte kan vullen. De kleine schijnt wat moeilijker te zijn, vooral de beperkte plaats is een uitdaging blijkbaar.

whoknows

Dat is wel zo alleen als je eerst berekend dat je winst kan maken met een product dat eerst 8k kost en er dan 20% extra over rekent kun je wel nagaan dat er een grote marge op zit

Denk dat de grootste kosten gaan zitten in de engineering. De drivers, de dsp en de ncore's zijn gewoon off the shelf produkten (naar ik aanneem).Het zou me verbazen als er meer dan 3k aan materiaal kosten zijn.  De grootste uitdaging zit hem in het programmeren van de DSp's. Dit is denk ik ook de grootste uitdaging voor traditionele speaker bouwers zijn denk ik.

Maar goed hoe duurder de high end hoe minder de value voor money, denk dat we de komende jaren meer van dit soort producten gaan zien wat ik een positieve ontwikkeling vind.

Vhond

Tsja het is zoals in wel meer 'bedrijfstakken' wat een gek er voor geeft, niet daarmee willen aangevend dat er rommel gemaakt wordt voor dat geld (maar je verhaal over 'ruime marges' onderstreep ik zeker.) R&D kost een hoop tijd en energie maar rechtvaardigt niet altijd de uiteindelijke kostprijs, want het gaat natuurlijk niet alleen maar over materiaalkostprijzen...

De vraag is echter in hoeverre de 'vrije' markt hier VEEL beweging in brengt, want soms wordt nieuwe technologie te snel als wondermiddel 'ingevlogen' en oude technologie te snel met het badwater weggegooid...

Maar om op het topic terug te komen, ben wel heel benieuwd naar de uitbreidingen in de serie (vooral hoe het eea klinkt)

MAW

Citaat van: Vhond op augustus 18, 2016, 15:00:18
Tsja het is zoals in wel meer 'bedrijfstakken' wat een gek er voor geeft, niet daarmee willen aangevend dat er rommel gemaakt wordt voor dat geld (maar je verhaal over 'ruime marges' onderstreep ik zeker.) R&D kost een hoop tijd en energie maar rechtvaardigt niet altijd de uiteindelijke kostprijs, want het gaat natuurlijk niet alleen maar over materiaalkostprijzen...

Locatie, vaste lasten, personeel, inboedel/productiemateriaal, grondstoffen/materialen/componenten kunnen samen inderdaad flink aantikken.

Gr. Martijn

holco

Over het algemeen is het de tussenhandel die de prijzen flink opschroeven.
My Showcase

Minisforum MS-A1 HQPlayer-6 / Audio-GD DI-25HE / Audio-GD R8HE mk3 DAC / Audio-GD HE-1 mk3 preamp / Daudio ASP / Hypex Nilai-500 mono's (mid-hoog) / Hypex Nilai-500 mono's (woofers) / Daudio C1 (diy versie) / Rythmik F18 subwoofer / Mundorf Angelique (mid/hoog) /  Sommer Cable Elephant SPM440 (woofers) / Preffair X430 XLR kabels / Curious Evolved USB kabel / Pangea Premier SE mk2 HDMI-i2s kabel / Canare Digital coaxial 75 Ohm BNC kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

marconist

Tsjonge, jonge. Wat een zuur gemurmel .....
Als je een B&W804 koopt ben je ook 9 mille kwijt. Ja, je krijgt  dan wel meer hout ;) maar je moet er ook nog eens een puike eindversterker voor hangen wil je niet verzuipen in ronkende bassen omdat het ding anders 'gestuurd' wordt door de kameracoustiek.

Ik vind 10 mille voor die Kii's niet extreem; je krijgt er een innovatief product voor terug met edge-technology.
En dan die optelsommetjes .... het lijkt wel  een smartphone forum :) . Ik zou zeggen: bouw 'm zelf in je schuurtje achter als een kopie!

whoknows

Zo bedoel ik het ook weer niet maar het is wel goed om te weten of iets zijn geld waard is of niet. Ben ook niet echt een B&W fan.

En ja ik heb toevallig iets dergelijks gebouwd met o.a. 6 ncore 400 amps's en actief aangestuurde accuton drivers in kasten van 65 kg voor minder dan dan 10K. Of de Kii's beter klinken durf ik niet te zeggen  :devil:. Maar ok dit is geen verpiswedstrijd.

Nogmaals ik vind het een en een zeer interessant product en wil het zeker een keer gaan beluisteren.

chansig

Zeker doen...luistert erg fijn.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

holco

Ben wel van mening dat de Kii Three best wel veel bang for the buck is in vergelijking met andere speakers in die prijs range.
My Showcase

Minisforum MS-A1 HQPlayer-6 / Audio-GD DI-25HE / Audio-GD R8HE mk3 DAC / Audio-GD HE-1 mk3 preamp / Daudio ASP / Hypex Nilai-500 mono's (mid-hoog) / Hypex Nilai-500 mono's (woofers) / Daudio C1 (diy versie) / Rythmik F18 subwoofer / Mundorf Angelique (mid/hoog) /  Sommer Cable Elephant SPM440 (woofers) / Preffair X430 XLR kabels / Curious Evolved USB kabel / Pangea Premier SE mk2 HDMI-i2s kabel / Canare Digital coaxial 75 Ohm BNC kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.