Hoe de profs denken over hi end kabel.

Gestart door Han S, augustus 18, 2015, 13:10:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Deleted User

Citaat van: daffy op augustus 19, 2015, 18:19:31
Dat er vaak iets terug te vinden is over mastered with monstercable of de technische ondersteuning van electrocompaniet (oa.voor versterking)

Dat is vaak omdat er flink voor betaald is. Dat dacht ik vroeger over B&W ook. Abbey Road gebruikt ze... dus is het goed. Tot dat ik begreep dat B&W betaalt om zn spullen daar weg te zetten.

Han S

In de gemiddelde thuissituatie heb je een aantal meters interlink en een meter of acht speakerkabel. In de studio heb je het over kilometers interlink, vele honderden meters microfoonkabel en ook daar vind je af en toe weer zo'n wondermiddel.  Zo kwamen er een paar jaar geleden de 'recoil stabilizers' waar je de kleine nearfield monitoren op moest zetten.

Dat bestond uit een paar plaatjes ijzer met een omgezet randje en dat zat op elkaar gelijmd met een stukkie foam er tussen. Ik weet niet meer hoeveel dat kostte, iets van 650 euro per stuk en daar zag je dan een foto bij van een beroemdheid waar ik nog nooit van had gehoord en die verklaarde dat ook zijn klanten duidelijke verschillen hoorden.

En op dat forum kwam de beroemde Graig Anderton vertellen dat hij ook op de AES (beurs voor pro gear) duidelijk verschil had gehoord. Natuurlijk hoor je verschil Craig en dat hoor je ook als je de ene speaker op een boek zet en de andere er naast zonder boek. Bovendien staat het ene speakerpaar dichter bij elkaar dan het andere en je staat er nog van te kijken hoe dezelfde types speakers toch verschillend kunnen klinken. En dan luister je op zo'n lawaaibeurs naar kleine details?

En daar moest Craig me dan wel gelijk in geven en dat vind ik heel koel, een man met kloten.

Van die 'recoil stabilizers' hebben we nooit meer wat gehoord.

Kwabbernoot

Komkommertijd op blauw, Han?

Groeten...

Han S

Nee hoor, maar daar zijn we er wel mee klaar.

Kwabbernoot

Ahh, zendingswerk dus. Nobel van je.  :worship:

Groeten...

Laan

Citaat van: Han S op augustus 19, 2015, 20:44:12
Nee hoor, maar daar zijn we er wel mee klaar.

Dat is wel duidelijk. Dan maar hier kijken of je hetzelfde kan bereiken?
Woonkamer:  Atoll st 300 | Audiolab 8300 xp | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

Han S

Nee hoor, maar op het Jaguar forum lijkt het me een beetje heel ver off topic. Ik denk dat veel mensen wel geïnteresseerd zijn in hoe de mensen er over denken die hun CD's hebben opgenomen die ze zo geweldig vinden klinken. Verder heb ik geen bijbedoelingen en die kabeldiscussies zijn zo 2004 en zo boring.

We hebben op blauw zo vaak testen georganiseerd en verschillen? Als ze er al zouden zijn, dan is het zo minimaal dat niemand zich daar over hoeft op te winden.

Xander32

Wie of wat is het blauwe forum en wat maakt het dat jij deze hier neerzet als zijnde een maatstaf?
Waaruit blijkt jouw bewering aangaande kabels?


:P

Citaat van: Han S op augustus 19, 2015, 23:13:04
... We hebben op blauw zo vaak testen georganiseerd en verschillen? Als ze er al zouden zijn, dan is het zo minimaal dat niemand zich daar over hoeft op te winden.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Citaat van: Han S op augustus 19, 2015, 23:13:04
We hebben op blauw zo vaak testen georganiseerd en verschillen?

Er is een inspeelvergelijk geweest...maar echt een kabel x tegen kabel y ? Kan het me niet herinneren. Maar ook ik word oud.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

#34
Ik ben blij dat er geen kabel verschillen bestaan hief ik mij daar ook niet druk over te maken.
Aan de andere kant er bestaan zoveel soorten kabels tegen prijzen die van laag naar zeer hoog gaan. Hele firma's hebben hun bestaansrecht daarvan zoals audioquest. Bestaat al behoorlijk lang en dat is niet zomaar. Maar die leveren aan duizenden mensen kabels en die duizenden mensen, waarschijnlijk eerder honderdduizenden die mensen kopen dat allemaal omdat ze de marketing praatjes geloven.

Tsja wie moet ik nu geloven? 1 persoon met een opnamestudio of die honderdduizenden mensen ;)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

paaj

Citaat van: Han S op augustus 19, 2015, 23:13:04
Nee hoor, maar op het Jaguar forum lijkt het me een beetje heel ver off topic. Ik denk dat veel mensen wel geïnteresseerd zijn in hoe de mensen er over denken die hun CD's hebben opgenomen die ze zo geweldig vinden klinken.

Remkabel vergelijk. :p

Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Han S

Citaat van: chansig op augustus 20, 2015, 08:36:20
Er is een inspeelvergelijk geweest...maar echt een kabel x tegen kabel y ? Kan het me niet herinneren. Maar ook ik word oud.

Gr Hans

We hebben interlinks met elkaar vergeleken waarbij ook koolstofkabels waren, we hebben heel lang geleden speakerkabels met elkaar vergeleken en de mooiste was de ABX tussen een goedkope en een dure versterker.

En nu je het er toch over hebt: iemand noemde de zeer kleine verschillen die hij hoort tussen interlinks en met horen heb je het over geluidskwaliteit. De echt enorme verschillen zitten in de prijs.  ;D

Hans47

Iedereen zou het lekker voor zichzelf mogen uitmaken of hij/zijn graag veel of weinig wil uitgaven aan kabels of iets anders, maakt het uit of er wel of niet verschillen zijn?
geen bal als diegene die de aankoop doet er een goed gevoel bij heeft is het alleen voor diegene van belang, wat de rest er van vindt is net zo belangrijk als stemmen op een Politieke partij, totaal niet dus.......

Als men vanuit puur rationeel technische gedachte gaat kijken (nu ben ik maar een simpele HTSr die zijn vak al lang heeft verloochend voor het grote geld) is erg veel gebakken lucht, en?
Gebakken lucht maakt de gemiddelde mens over het algemeen erg blij, dus niets mis mee... heel Holland bakt door zeg ik dan.....

Sopper

Citaat van: Hans47 op augustus 20, 2015, 11:09:16
Iedereen zou het lekker voor zichzelf mogen uitmaken of hij/zijn graag veel of weinig wil uitgaven aan kabels of iets anders, maakt het uit of er wel of niet verschillen zijn?
geen bal als diegene die de aankoop doet er een goed gevoel bij heeft is het alleen voor diegene van belang, wat de rest er van vindt is net zo belangrijk als stemmen op een Politieke partij, totaal niet dus.......

Als men vanuit puur rationeel technische gedachte gaat kijken (nu ben ik maar een simpele HTSr die zijn vak al lang heeft verloochend voor het grote geld) is erg veel gebakken lucht, en?
Gebakken lucht maakt de gemiddelde mens over het algemeen erg blij, dus niets mis mee... heel Holland bakt door zeg ik dan.....

^^
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Han S

Citaat van: Hans47 op augustus 20, 2015, 11:09:16
Iedereen zou het lekker voor zichzelf mogen uitmaken of hij/zijn graag veel of weinig wil uitgaven aan kabels of iets anders, maakt het uit of er wel of niet verschillen zijn?
geen bal als diegene die de aankoop doet er een goed gevoel bij heeft is het alleen voor diegene van belang, wat de rest er van vindt is net zo belangrijk als stemmen op een Politieke partij, totaal niet dus.......

Als men vanuit puur rationeel technische gedachte gaat kijken (nu ben ik maar een simpele HTSr die zijn vak al lang heeft verloochend voor het grote geld) is erg veel gebakken lucht, en?
Gebakken lucht maakt de gemiddelde mens over het algemeen erg blij, dus niets mis mee... heel Holland bakt door zeg ik dan.....

Ik heb er ook helemaal geen moeite mee, al koop je voor een miljoen aan kabels. Het probleem is dat mensen gaan beweren dat het allemaal veel beter klinkt en dat is nog nooit aangetoond. Maar dan komen we weer in de uiterst saaie en vervelende kabeldiscussie terecht en dat wil ik niet en dat was ook niet de bedoeling.

hifiman

#40
Citaat van: Han S op augustus 20, 2015, 12:03:23
Het probleem is dat mensen gaan beweren dat het allemaal veel beter klinkt en dat is nog nooit aangetoond.
Waarom is dat een probleem? Die mensen zijn er happy mee en hebben dus ook geen probleem, waarom zou jij dan wel een probleem gaan maken van andersmans geen probleem??  ;)

chansig

Citaat van: Han S op augustus 20, 2015, 10:13:50
We hebben interlinks met elkaar vergeleken waarbij ook koolstofkabels waren, we hebben heel lang geleden speakerkabels met elkaar vergeleken en de mooiste was de ABX tussen een goedkope en een dure versterker.

En nu je het er toch over hebt: iemand noemde de zeer kleine verschillen die hij hoort tussen interlinks en met horen heb je het over geluidskwaliteit. De echt enorme verschillen zitten in de prijs.  ;D

Ik zal nog eens zien of ik tijd en zin heb deze testen op te duikelen in het archief van het hififorum.

Dat inspeel gebeuren kan ik me nog wel herinneren. Zaaddodend..maar dat kwam grotendeels door de muziek...orgel als ik me niet vergis. :D

Leukste bijeenkomsten waren die waar verschillende mensen (Jerry, Betweeter, Ruud, KT88) muziek gingen maken en daar we verschillende speakers hebben beluisterd en tegelijkertijd mensen hun 2 favo nummers konden inbrengen. Leuke dagen waren dat.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Han S

Ja Hans, dat waren gezellige meetings en zo moet het ook. Dat orgelgebeuren was echt een Henk ding, die is gek van 'urgel' zoals hij het noemt.

Han S

Citaat van: Audioloog op augustus 20, 2015, 16:09:28
Waarom is dat een probleem? Die mensen zijn er happy mee en hebben dus ook geen probleem, waarom zou jij dan wel een probleem gaan maken van andersmans geen probleem??  ;)

Probleem is misschien niet het goede woord, maar al meer dan tien jaar maak ik het mee dat mensen beweren dat de ene interlink beter klinkt dan de andere en dan vragen wij altijd om een soort van 'bewijs', door het aan te tonen in een blind vergelijk. En dat lukt maar niet.

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Laurens_B

Citaat van: frank2 op augustus 20, 2015, 08:49:29
Ik ben blij dat er geen kabel verschillen bestaan hief ik mij daar ook niet druk over te maken.
Aan de andere kant er bestaan zoveel soorten kabels tegen prijzen die van laag naar zeer hoog gaan. Hele firma's hebben hun bestaansrecht daarvan zoals audioquest. Bestaat al behoorlijk lang en dat is niet zomaar. Maar die leveren aan duizenden mensen kabels en die duizenden mensen, waarschijnlijk eerder honderdduizenden die mensen kopen dat allemaal omdat ze de marketing praatjes geloven.

Tsja wie moet ik nu geloven? 1 persoon met een opnamestudio of die honderdduizenden mensen ;)

Oei, dit is wel een erg grote denkfout. De waarheid wordt niet bepaald door "wat de meeste mensen denken". De waarheid is onafhankelijk van wat iemand ooit denkt.

BuSpu

Beetje raar topic.

TS doet of het hem allemaal niet uitmaakt maar tussen de regels door laat hij wel blijken wat hij eigenlijk wil zeggen. Wil aalleen maar het artikel 'delen' terwijl daar duidelijk niemand op zit te wachten omdat wel duidelijk is wat hij eigenlijk wil zeggen.
Hangt z'n bevindingen op aan 'mensen uit de studiowereld' alsof dat de maatstaf is. Hier lopen meer mensen rond uit de professionele audio alleen die lopen er niet zo mee te leuren. Dus als het je allemaal niet uitmaakt start dan ook niet zo'n topic  :nowink:

Han S

Okay, omdat jij het zo graag wil dan. Maar ik denk dat het aan het beheer is om uit te maken wat er gebeurt. Een forum is per definitie een plek waar mensen discussieëren over zaken die ze delen en inderdaad heeft de gemiddelde studio engineer iets meer verstand van geluid dan de gemiddelde kabelfabrikant. De studio engineer doet zijn stinkende best om een zo hoog mogelijke geluidskwaliteit te bereiken en daar gebruikt hij apparatuur voor die vermogens kost.

Als zo'n man een mening heeft over de kwaliteit van bekabeling, dan neem ik dat heel serieus en ik dacht dat er hier mensen zijn die zich interesseren in de mening van die mensen. Ik heb zelf wel eens contact met Bruce Swedien en hij stuurde mij opnamen van Michael Jackson die de CD niet hebben gehaald. Die man is voor mij een van de grootsten, zijn geluidskwaliteit sstaat ver aan de top en als hij zegt dat een Mogami kabel van een euro de meter prima is, dan is dat zo, kun je gewoon aannemen.

En wat je er verder mee doet mag je helemaal zelf weten.

VlisChris

Het topic is in mijn ogen een beetje wachten tot het weer gaat escaleren. Dat is jammer genoeg geen doemdenken, maar ervaring uit het verleden.
Maar, zolang iedereen zijn best een beetje doet om op zijn minst normaal met elkaar om te gaan is er geen enkele aanleiding op dit moment om het topic te sluiten :)

Dus laten we met zijn allen ons best doen om het topic niet te laten escaleren. Dan kan het gewoon open blijven :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

i2Paq

#49
Citaat van: Christiaan S op augustus 20, 2015, 20:09:10
Het topic is in mijn ogen een beetje wachten tot het weer gaat escaleren. Dat is jammer genoeg geen doemdenken, maar ervaring uit het verleden.
Maar, zolang iedereen zijn best een beetje doet om op zijn minst normaal met elkaar om te gaan is er geen enkele aanleiding op dit moment om het topic te sluiten :)

Dus laten we met zijn allen ons best doen om het topic niet te laten escaleren. Dan kan het gewoon open blijven :)


Precies!

Maar ik lees werkelijk nergens "Hoe de profs denken over hi end kabel".

En wie zijn die profs, hoe hebben zij zich "bewezen" een prof te zijn op het gebied van kabel?

Iedereen is op zijn of haar manier een prof als het gaat om luisteren naar muziek voortgebracht door diverse versterkers op weer een heel scala aan luidsprekers gevoed door door talloze bronnen.

Ik geloof niet in "kabels", maar waarom heb ik met 1 set interlinks toch nou net dat verschil weten te maken?

Edit: typo's

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70