AURALiC ARIES MINI streaming node

Gestart door Isflicka, mei 15, 2015, 08:19:06

Vorige topic - Volgende topic

StereoMike

Citaat van: Kingpin op juni 15, 2016, 09:17:13
Ok, duidelijk. De Aries neemt ongeveer 400mA in 'normaal' gebruik.
Met USB zal deze denk ik over de 1A gaan.
De USB poort voor een externe HDD of SDD geeft maximaal 5V/1A maar boven de 5V/500mA wordt door Auralic afgeraden. Een HDD met externe voeding zal de Aries toch niet extra belasten?
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Kingpin

Citaat van: StereoMike op juni 15, 2016, 12:18:09
De USB poort voor een externe HDD of SDD geeft maximaal 5V/1A maar boven de 5V/500mA wordt door Auralic afgeraden. Een HDD met externe voeding zal de Aries toch niet extra belasten?
Nee dan voedt de externe voeding de externe drive aangesloten op de usb poort.
Dan houd ik me gewoon aan de 15V/1A.
Kan me wel voorstellen dat de 15V gehoormatig beter resultaat geeft, hoe hoger de spanning hoe meer ripple/noise. Het is een beetje de gulden middenweg zoeken.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Leeuwarden

Citaat van: StereoMike op juni 15, 2016, 08:49:32
Gehoormatig is 15V het beste voltage voor alle Aries. Een citaat: "The lowest acceptable input voltage is 14V(1.2A) and the maximum is 18V(1A) but the 15V-setting is best 'sounding' Voltage for the Auralic products".

Van wie is dit citaat?

Wookie

Weet iemand wat de juiste wijze van tagging is bij de Aries?
Ik krijg heel veel losse nummers die als album worden aangemerkt.. :o

Welke tool kan ik gebruiken om mijn muziek collectie op de juiste wijze leesbaar te maken voor de Auralic?

Alvast bedankt ;)

fietser

Ik heb alles met mp3 tag gedaan. Gaat perfect. Overigens is tagging niet iets specifiek voor de Aries. Mits goed getand is de muziek in alle streaming apps zichtbaar. Zoek in het Aries deel van dit forum. Daar staat ook een over taggen.

StereoMike

Citaat van: Wookie op juni 20, 2016, 22:41:52

Welke tool kan ik gebruiken om mijn muziek collectie op de juiste wijze leesbaar te maken voor de Auralic?

Alvast bedankt ;)
Hoe wil je de losse nummers dan zichtbaar maken? Bij mij staan de losse nummers ook in de lijst albums maar dan als individueel nummer.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Kingpin

Citaat van: Wookie op juni 20, 2016, 22:41:52

Alvast bedankt ;)
MediaMonkey om te taggen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

jaaptina

Voor de zomer mijn oude streamer vervangen door de Aries Mini met SBooster. Ik ben nog steeds verbaast wat een verbetering dat geeft. Voorals met snaarinstrumenten valt het verschil op. Bij een goede opname is het alsof je de snaren ziet trillen :angel:.

StereoMike

Citaat van: jaaptina op september 12, 2016, 11:03:20
Voor de zomer mijn oude streamer vervangen door de Aries Mini met SBooster. Ik ben nog steeds verbaast wat een verbetering dat geeft. Voorals met snaarinstrumenten valt het verschil op. Bij een goede opname is het alsof je de snaren ziet trillen :angel:.
Reden te meer om lekker van de Aries te blijven genieten.

take5

Even een vraagje van een streaming leek: Ik luister slechts naar Spotify en doe dat vanaf mijn macbook op de bank. Met een kabel (USB of toslink) is de macbook aangesloten op mijn DAC. Graag zou ik dit voortaan draadloos willen doen, en vraag me af wat hiervoor de beste oplossing zou zijn? Is dat dan een Airport Express of bijvoorbeeld zo'n Aries Mini? Ik wil puur van internet blijven streamen (met Spotify of misschien iets soortgelijks als Tidal) en heb geen NAS of iets dergelijks.

jaaptina

Citaat van: take5 op september 18, 2016, 15:26:50
Even een vraagje van een streaming leek: Ik luister slechts naar Spotify en doe dat vanaf mijn macbook op de bank. Met een kabel (USB of toslink) is de macbook aangesloten op mijn DAC. Graag zou ik dit voortaan draadloos willen doen, en vraag me af wat hiervoor de beste oplossing zou zijn? Is dat dan een Airport Express of bijvoorbeeld zo'n Aries Mini? Ik wil puur van internet blijven streamen (met Spotify of misschien iets soortgelijks als Tidal) en heb geen NAS of iets dergelijks.

Tot 3 jaar terug stond al mijn muziek in iTunes op mijn laptop. Vanaf mijn laptop streamde ik de muziek via wifi naar een Airport Express. Dat ging en gaat best goed, met nauwelijks storing. Echter hoe meer gebruikers van het zelfde wifi netwerk hoe meer kans op onderbrekingen.

De Airport Express is echter geen streamer, maar een Airplay ontvanger. Je hebt een ander apparaat nodig om de muziek er naar toe te sturen. Dat kan dus een laptop met iTunes zijn, maar ook een iPad of iPhone of zelfs een Android met een Airplay app. Ik gebruik de Airport Express nog steeds wel eens als ik muziek vanaf mijn laptop wil spelen.

Bij spelen van Spotify of Tidal moet het muziek signaal ook nog worden "opgehaald" vanaf internet. Bij gebruik van en Airport Express  gaat het signaal dan eerst via wifi naar je laptop of mobiel en dan weer via Wifi naar de Airport Express. Dat geeft meer kans op storingen. Het kan wel. Met Spotify op de Macbook of iPhone is een Airport Express wel een eenvoudige oplossing. Je kunt de Airport Express via een toslink kabel op een dac aansluiten.

Bij een echte streamer die Spotify en Tidal ondersteund gebruik je je mobiel bij het streamen van Spotify en Tidal bij voorkeur alleen als afstandbediening. Het muziek signaal gaat direct van je router naar de streamer en door naar de dac. Het beste sluit je de streamer met een ethernetkabel aan op een router, maar het kan ook via wifi.

Ik heb eerst een Pioneer N-30 als streamer gebruikt (staat te koop voor 100 euro). Die heb ik via ethernet aangesloten op mijn netwerk. Als je een ethernetaansluiting bij de hifi installatie in de buurt hebt is het zeer aan te bevelen om de streamer via ethernet aan te sluiten. In mijn geval geeft het een duidelijk betere spatiƫring van het stereobeeld. De meeste streamers kunnen via wifi worden aangesloten op het netwerk in geval er geen ethernetaansluiting in de buurt is. De N-30 kan net als de meeste streamers probleemloos Spotify en Tidal streamen.

Sinds kort heb ik de N-30 vervangen door een Aries Mini. De Aries Mini klinkt beduidend beter dan de N-30 bij het spelen van muziek in CD-kwaliteit. Ik weet niet of een Aries Mini tot zijn recht komt als je alleen Spotify (mp3-kwaliteit) speelt. Dan kun je ook met een goedkopere streamer, zoals de N-30 of bijvoorbeeld Sonos, prima uit de voeten. Met een Tidal Hifi of Qobuz Hifi abonnement is de Aries Mini zeker zijn geld waard.

Veel streamers hebben een dac ingebouwd. Die van de N-30 heb ik nooit gebruikt. Die van de Aries ook niet. De dac van de Aries Mini schijnt echter best goed te zijn, maar als je al een dac hebt van 500 euro of meer dan voegt de dac van de Aries Mini waarschijnlijk niet iets toe.

Succes!

StereoMike

Citaat van: take5 op september 18, 2016, 15:26:50
Wat dacht je van een eenvoudige Google Chromecast Audio voor nog geen 4 tientjes (met een beetje goed zoeken 3 tientjes) vervolgens soundcast op je macbook installeren, toslinkje naar je DAC en streamen maar.

mijkie

heb m momenteel niet aangesloten maar, een ChromeCast Audio werkt top !!
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair G1 * Auralic Altair G1.1 * ik moet nog een keuze maken *

Brammus

Citaat van: mijkie op september 18, 2016, 19:48:25
heb m momenteel niet aangesloten maar, een ChromeCast Audio werkt top !!
Eens.

Ik gebruik nu een PS3 omdat ik geen audio - out op mijn tv heb voor Netflix maar ik heb zelfs het idee dat het geluid van Spotify via de CCA beter was.

En volledige bediening via de telefoon was ook makkelijker. Nu moet ik elke keer mijn PS3 en TV aanzetten.
Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

Pinda13

Als je dan toch Spotify wil gebruiken vanaf ipad of tel; Spotify connect. De aries heeft dit niet. Dan kan je simpel philips SW100M kopen. Vaak bij ibood voor 3 tientjes. Optical/toslink/rca out en werkt prima! Beter dan de chromecast door de optical rca.
" no loss of fine detail "

Brammus

Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

take5

Citaat van: jaaptina op september 18, 2016, 18:31:26
Tot 3 jaar terug stond al mijn muziek in iTunes op mijn laptop. Vanaf mijn laptop streamde ik de muziek via wifi naar een Airport Express. Dat ging en gaat best goed, met nauwelijks storing. Echter hoe meer gebruikers van het zelfde wifi netwerk hoe meer kans op onderbrekingen.

De Airport Express is echter geen streamer, maar een Airplay ontvanger. Je hebt een ander apparaat nodig om de muziek er naar toe te sturen. Dat kan dus een laptop met iTunes zijn, maar ook een iPad of iPhone of zelfs een Android met een Airplay app. Ik gebruik de Airport Express nog steeds wel eens als ik muziek vanaf mijn laptop wil spelen.

Bij spelen van Spotify of Tidal moet het muziek signaal ook nog worden "opgehaald" vanaf internet. Bij gebruik van en Airport Express  gaat het signaal dan eerst via wifi naar je laptop of mobiel en dan weer via Wifi naar de Airport Express. Dat geeft meer kans op storingen. Het kan wel. Met Spotify op de Macbook of iPhone is een Airport Express wel een eenvoudige oplossing. Je kunt de Airport Express via een toslink kabel op een dac aansluiten.

Bij een echte streamer die Spotify en Tidal ondersteund gebruik je je mobiel bij het streamen van Spotify en Tidal bij voorkeur alleen als afstandbediening. Het muziek signaal gaat direct van je router naar de streamer en door naar de dac. Het beste sluit je de streamer met een ethernetkabel aan op een router, maar het kan ook via wifi.

Ik heb eerst een Pioneer N-30 als streamer gebruikt (staat te koop voor 100 euro). Die heb ik via ethernet aangesloten op mijn netwerk. Als je een ethernetaansluiting bij de hifi installatie in de buurt hebt is het zeer aan te bevelen om de streamer via ethernet aan te sluiten. In mijn geval geeft het een duidelijk betere spatiƫring van het stereobeeld. De meeste streamers kunnen via wifi worden aangesloten op het netwerk in geval er geen ethernetaansluiting in de buurt is. De N-30 kan net als de meeste streamers probleemloos Spotify en Tidal streamen.

Sinds kort heb ik de N-30 vervangen door een Aries Mini. De Aries Mini klinkt beduidend beter dan de N-30 bij het spelen van muziek in CD-kwaliteit. Ik weet niet of een Aries Mini tot zijn recht komt als je alleen Spotify (mp3-kwaliteit) speelt. Dan kun je ook met een goedkopere streamer, zoals de N-30 of bijvoorbeeld Sonos, prima uit de voeten. Met een Tidal Hifi of Qobuz Hifi abonnement is de Aries Mini zeker zijn geld waard.

Veel streamers hebben een dac ingebouwd. Die van de N-30 heb ik nooit gebruikt. Die van de Aries ook niet. De dac van de Aries Mini schijnt echter best goed te zijn, maar als je al een dac hebt van 500 euro of meer dan voegt de dac van de Aries Mini waarschijnlijk niet iets toe.

Succes!
Dank voor je reactie (en alle andere!) - ik ben er heel wat wijzer van geworden (vanaf een toegegeven zeer lage basis). Qua geluidskwaliteit, stabiliteit, en gebruiksgemak neig ik er op dit moment naar om een Aries Mini te proberen. Ik heb (nog) geen Tidal maar het lijkt me best wat om lossless te streamen. Ik snap alleen niet helemaal hoe de Aries Mini omgaat met Spotify. Begrijp ik goed dat deze niet op het apparaat zelf kan worden gestreamed, maar dat ik dan dus weer - net als nu - vanaf mijn macbook stream en via airplay naar de Aries stuur? Dat lijkt me dan overkomelijk..

evilniek

Citaat van: StereoMike op september 18, 2016, 18:56:08
Wat dacht je van een eenvoudige Google Chromecast Audio voor nog geen 4 tientjes (met een beetje goed zoeken 3 tientjes) vervolgens soundcast op je macbook installeren, toslinkje naar je DAC en streamen maar.

Ik heb de CCA nog nooit gehoord, maar in verschillende reviews word dit geinige apparaatje met de grond gelijk gemaakt, overigens kan ie niet eens gapless afspelen. Vergelijken met de AAM is ook onzin natuurlijk.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

pvd_66

Hmm ben ook nog steeds in de race voor een aries mini, beetje zonde dat spotify niet ondersteunt wordt. Is soms weleens handig door de goede playlisten. Maar begrijp dat Tidal wel op de aries mini zit

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

RZeemering

Volgens mij wordt airplay wel ondersteund door de aries mini. Dan kun je vanaf je telefoon/iPad/laptop alsnog naar de aries streamen.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"

chocovla

Citaat van: RZeemering op september 24, 2016, 22:46:58
Volgens mij wordt airplay wel ondersteund door de aries mini. Dan kun je vanaf je telefoon/iPad/laptop alsnog naar de aries streamen.

Klopt. Gebruik de functie nog weleens om snel een nummer wat ik nog niet heb via YouTube te laten horen. Geluidskwaliteit van de Mini vind ik persoonlijk uitstekend en in mijn setup beter dan een Pi met digi+ of mac mini setup over de DAC van mijn  DCD-1520.  Grootste gemis blijft voor mij het ontbreken van Roon Ready wat misschien toch nog een reden zou zijn voor mij om de Auralic in te ruilen voor een microrendu of een SOTM SMS-200.

Het bijbehorende Lightning DS is sinds de laatste grote release zeker zeer capabel te noemen, maar mist voor mij persoonlijk de oomph op het gebied van metadata dat Roon wel biedt.
Woonkamer: Lyngdorf TDAI-3400 Luidsprekers: Harbeth Monitor 30.1 Lyngdorf BW-2 subwoofer Platenspeler: Thorens TD166 MK2
CD speler: Denon DCD-900NE

Thuiswerkplek:  Marantz NR1501 Luidsprekers: Tannoy Mercury MX2, streamer Raspberry Pi 3 met Allo Boss DAc

take5

Citaat van: jaaptina op september 12, 2016, 11:03:20

Heb je de Aries Mini ook met de standaard voeding geprobeerd? Ik sta op het punt om er een te bestellen en schrok een beetje van de prijs van die SBooster. Maakt het duidelijk verschil?

StereoMike

Citaat van: take5 op september 26, 2016, 16:59:16
Heb je de Aries Mini ook met de standaard voeding geprobeerd? Ik sta op het punt om er een te bestellen en schrok een beetje van de prijs van die SBooster. Maakt het duidelijk verschil?
De SBooster is zeker niet de beste voeding voor de Aries. Het maakt wel heel veel verschil t.o.v. de standaard voeding.

take5

Citaat van: StereoMike op september 26, 2016, 17:20:10
De SBooster is zeker niet de beste voeding voor de Aries. Het maakt wel heel veel verschil t.o.v. de standaard voeding.
Wat zou je kunnen aanraden anders dan de SBooster?

StereoMike

Citaat van: take5 op september 26, 2016, 19:34:23
Wat zou je kunnen aanraden anders dan de SBooster?
Helaas heb ik de link niet meer maar ik heb een gebruiksklare (lineaire)voeding met TPS7A4700 (chinees) gekocht voor het eenvoudiger werk (netwerk). Wil je wat meer uitgeven dan kun je beter een mooie voeding bij forumgenoot kingpin aanschaffen op basis van dezelfde TPS7A4700.