AURALiC ARIES MINI streaming node

Gestart door Isflicka, mei 15, 2015, 08:19:06

Vorige topic - Volgende topic

cable-guy

Citaat van: jaaptina op januari  4, 2016, 20:44:04
De Pioneer N-30 streamer is uitstekend te gebruiken met Bubbleupnp op Android. Daarmee stream ik ook Qobuz (en evt. Tidal en Spotify). Gesloten is het systeem dus zeker niet. Omdat Pioneer wel upnp maar geen open-home ondersteund kan ik niet gapless streamen via Bubbleupnp. Dat lukt alleen met de eigen Pioneer app. Ik heb vernomen dat o.a. Marantz NA6005 en NA8005 net als Aries wel openhome ondersteunen.
Dan hebben ze zich goed verbeterd bij Pioneer. Een vriend van me had er twee jaar geleden een in huis (zal dus wel een voorganger model zijn) en die was niet open.
Maar even terug naar de Aries Mini. Na twee maanden gebruik kan ik zeggen dat de geluidskwaliteit, in combinatie met de BOTW / Booster zeer goed is. Ik kan hem van harte aanbevelen!

LeonB

A B vergelijk tussen de dac van de aries mini en de irdac van Arcam.

Setup:
Rca uitgang aries mini> Kimber hero>Arcam FMJ A38
Usb uitgang aries mini>Audioquest Carbon>Arcam Irdac>Kimber hero>Arcam FMJ A38

De dac in de Aries mini is echt erg goed maar is toch minder dan de Irdac.
Geluid van de Dac in de Aries.
Meer updront en dunner, minder lucht tussen instrumenten, minder diepte.
Hierbij beviel de smooth setting mij het best.
Geluid van de Irdac:
Meer diepte en beduidend meer lucht, ook stemmen beter geplaatst.
Controle over bassen strakker.

Ik moet hierbij aantekenen dat deze verschillen zeker niet heel groot zijn, en zou je niet al een dac hebben dan is er absoluut zeer goed te leven met de Aries Mini met interne dac.

Het bevestigt mij eens temeer dat dit echt een geweldig product is.

kermy

Zo, vanmiddag wat knopen doorgehakt en een Auralic Aries mini aangeschaft bij Wifi Media.
En omdat ik er toch was gelijk geluisterd naar de nieuwe wonder luidsprekers van dit moment de Kii audio3.

De komende week komen er achtereenvolgens 2 dacs binnen om aan te sluiten op de mini, de ene is de Metrum Octave mk2 en de andere een John Kenny Ciunas dac.
Deze mag ik meerdere weken proberen.

Voorgaande allemaal getriggerd door het stuk gaan van de dedicated oude laptop met JRiver er op.

De bedoeling is verlost te zijn van het OS op de laptop met bijbehorende nadelen van updaten en virusscanners enz enz. En omdat ik nu toch bezig ben gelijk maar eens het streamen op hetzelfde niveau krijgen als de 47Lab Shigaraki combi van cd drive en dac.

En dat zal niet meevallen ben ik bang.

Ik ben ook reuze benieuwd of er mensen de noodzaak van het hebben van een Apple device om de zaak in te stellen hebben weten te omzeilen. Of misschien nog beter een oplossing hebben die ik met een Android device kan toepassen.

Ik stream van mijn oude trouwe Readynas met daarop Twonky of naar keuze readyDLNA, met JRiver nimmer een probleem. Maar toen ik van de week met Buble DS aan het klooien was op de Samsung Tab bleken er Twonky nogal wat hoesjes te ontbreken. Met ready DLNA was dit een stuk beter maar niet kompleet.

Tips and tricks zijn allemaal welkom!

Met vriendelijke groet,

Kermy

Isflicka

Citaat van: kermy op februari 11, 2016, 22:19:11
De komende week komen er achtereenvolgens 2 dacs binnen om aan te sluiten op de mini, de ene is de Metrum Octave mk2 en de andere een John Kenny Ciunas dac.
Deze mag ik meerdere weken proberen.

Na een paar weken inspelen ook de DAC van de mini een keer goed beluisteren.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

kermy

Citaat van: Isflicka op februari 12, 2016, 14:05:01
Na een paar weken inspelen ook de DAC van de mini een keer goed beluisteren.

Zou dat een concurent kunnen zijn. Ik had het als een bijproduct gezien en niet als een feature van waarde.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Isflicka

Citaat van: kermy op februari 12, 2016, 16:34:08
Zou dat een concurent kunnen zijn. Ik had het als een bijproduct gezien en niet als een feature van waarde.

Met vriendelijke groet,

Kermy
Dat dacht ik ook maar met een mooie voeding komt er toch echt muziek uit. Heel anders dan een NOS DAC maar beslist niet slecht.

kermy

Zo, ingesteld met de brakke app voor Android en hij speelt.

Ik bedien de zaken nu met Bubble DS op een oude Samsung tab, even wennen.

Maar wat onmiddellijk opvalt is dat het anders klinkt dan met de laptop met JRiver er op. En ik kan wel zeggen een stuk beter.
Komt met de Grace M903 nog niet op het niveau van de drive/dac combi is meer hifi geluid. De cd heeft meer flow, moeilijk uit te leggen, maar als je niet anders gewend bent is hier prima mee te leven.
En niet vergeten, die 47 Lab spullen kosten heden ten dage meer dan 4000 euro.

Mocht iemand nog tips hebben om het leven met de besturing makkelijker te maken, graag!

Is er bijvoorbeeld nog een groot verschil tussen de gratis versie van Bubble DS en de betaalde versie?

Met vriendelijke groet,

Kermy

kermy

Vandaag binnengekomen de JKenny Ciunas dac. Het ding was letterlijk steenkoud geworden in de bestelauto van Postnl.

Hij staat nu een aantal uren te spelen, maar er valt nog niet veel van te vertellen daar John Kenny aangeeft dat er zo'n 80 a 100 uren op de klok gezet moeten worden om de dac tot beste prestaties te laten komen.

En ik heb in de uurtjes dat hij nu speelt al verandering bemerkt. Nu even wachten totdat ik de Metrum Octave mk2 ook binnen krijg.
De Kenny mag ik een maand proberen, de Metrum 3 weken, maar deze is al ingespeelt.

We gaan het zien of beter gezegd horen, maar voorlopig moet de conclusie luiden dat de grootste winst met de komst van de Aries mini behaalt is.

Met vriendelijke groet,

Kermy

nogirard

Ik heb sinds dit weekend een Auralic Aries mini. Ik gebruik deze in een test opstelling met een 12 Kanaals Arcam versterker.
Ik wil testen of deze mini, gecombineerd met nog 5 mini's, mogelijkheden zou hebben voor multiroom mogelijkheden.
Nu heeft de lightning DS app geen optie om 'party-mode' achtige multiroom aan te sturen ben ik achter. Ook de Linn Kinsky app biedt dat niet I.c.m. De Aries mini zover ik dat heb kunnen testen.
Daarom gisteren maar een mail gestuurd naar Auralic met de vraag of zij bekend zijn met een OpenHome gebaseerde app de wel multiroom en party mode ondersteunt.
Vandaag een zeer vriendelijke mail teruggekregen van de CEO van Auralic Xuanqian Wang zelf!
Ik had al eerder berichten gelezen van mensen die Auralic benaderd hadden en een mail van hem persoonlijk terug hadden ontvangen, maar toch leuk om te zien dat hij dit nog steeds doet en betrokken is.
Hij gaf aan dat de firmware software team druk bezig is met ontwikkelingen, waaronder deze multiroom optie, in firmware versie 4.0. Verder gaf hij aan dat de verwachting is deze versie in april uit te rollen. Dat klinkt zeer veelbelovend!
Dat is het moment dat ik zéker 5 extra Aries mini devices ga aanschaffen :pompom:
NAD M33, Revel F30, Siltech MXT New York, Monster HTS5100, Sennheiser HD820/HDV820

Fred Mulder

Mooi project! Andere optie kan zijn: Roon software met 5 Rasp pi (incl hifiberry dac) als endpoint. Met een bediening (bv iPad) kun je aangeven welke muziek op welk endpoint moet worden weergegeven, party mode ook mogelijk. Op www.thehbproject.com vind je een leuke (video) review.

Update: zojuist gezien dat ook IQAudio een Roon ready oplossing heeft. Naar keuze (1) digitaal out, (2) analoog uit, (3) klasse D versterkertje/ speaker aansluiting. Zie http://www.digitalaudioreview.net/2016/02/iqaudio-introduce-roon-ready-raspberry-pi-dac-amplifier/

Vhond

Had de review van Hans van Beekhuizen laatst gezien (petje af voor de gedegenheid van zijn reviews).
Interessant om hier ook het verschil met de irDac te lezen. Vraag me wel af wat de bevindingen zijn van de Aries Mini als je deze puur als streamer gebruikt in combinatie met een externe DAC.

LeonB

Sinds 1 week aan het testen met de Bel Canto Dac 1.5 en de Ps Audio nwd dac.
Voorlopige conclusie.

De PS Audio klinkt in mijn opstelling en oren het best.

Ronde 1.
1-Bel Canto in vergelijk met de Auralic Aries Mini dac>Rca
Bel Canto
-Neutraal en minder aangezet.
-meer bas informatie.
-geluidsbeeld vlak minder lucht.
-mist muzikaliteit, saai en somber is hoe ik het ervaar.

Auralic Mini
-toch wat opgepompt geluid, aangezet.
-minder laag en minder laag info.
-open meer diepte.

Voorkeur>Auralic Aries Mini.

Ronde 2.
2-PS Audio NWD in vergelijk met de Auralic Aries Mini dac>rca.
PS Audio.
-3D geluidsbeeld, open en veel ruimte.
-bij laag volume geluidsbeeld intact ook bas blijft strak.
-mid en hoog erg mooi
-mist iets bas info.
-Muzikaal, iets kleuring maar daardoor wat levendiger.
Auralic Aries Mini.
-minder vloeiend, klinkt allemaal wat meer gemaakt.
-duidelijk meer scherpte waarneembaar.
-minder ruimte en plaatsing.

Voorkeur Ps Audio.
*de test is niet geheel gelijk gedaan.
Ps audio via Coax spdif aangesloten.
De PS Audio wilde geen lock op de usb ingang maken, bij het afspelen van 24/194khz flac crasht de Ps Audio en de Auralic Mini.
Beide opnieuw opstarten.
Diverse usb kabels gebruikt en andere voedings kabel, maar geen verschil.
De Bel Canto was up and running in 2 minuten, dus het lag aan de PS Audio.
De PS audio is retour leverancier voor controle.

Volgende vergelijk Ps Audio NWD vs PS Audio NWD dsd.

jaaptina

Ik ben van plan een Aries Mini te kopen. Ik heb een iPad voor de installatie, maar ik wil mijn Android telefoon gebruiken voor de bediening. Eén van de voordelen van de Aries Mini is voor mij de Qobuz integratie. Maar ik krijg de indruk dat dat niet werk met de Lightning DS Android App. Ik heb Lightning DS 1.1 op de Android staan, maar daar lijkt geen Qobuz/Tidal streaming functionaliteit in te zitten.
Via Bubbleupnp lukt het wel, maar daarmee kun je de Qobuz bibliotheek niet direct benaderen. Ik heb nu een Pioneer N-30 streamer. Als ik nu muziek van Qobuz wil luisteren moet ik het eerst via laptop of Qobuz app als favoriet aanvinken. Dan in Bubbleupnp "reload library" doen en dan kan ik het betreffende album via Qobuz streamen. Dat gaat best, maar is wel een omweg. Ik had gehoopt dat dat met de Aries Mini niet meer nodig zou zijn. Ik vrees nu echter van wel :nopompom:. Tenminste totdat er een nieuwe Android app voor Lightning DS uit komt  :nopompom: :nopompom: :nopompom:.
Of zie ik dat niet juist?

fietser

Auralic geeft geen verdere ondersteuning meer voor androïd. De app blijft zoals hij nu is en dat is idd beperkt. Heb zelf geen Qobuz dus ik weet geen oplossing voor je Bubbleupnp probleem. Tidal gaat bij mij probleemloos op Bubbleupnp en de "grote" Aries. Wellicht dat Qobuz ook gaat. Ik begrijp dat je nog geen mini hebt. Wellicht is het mogelijk om het bij een dealer eea uit te proberen of er een via een (NL) internetshop op zicht te laten komen.

Hans47

Ik mag op mijn eerdere opmerking :"hype" nu zelf terugkomen, want ik heb sinds enige tijd de volgende combinatie:

Auralic Aries Mini (met Samsung SSD ingebouwd)
SBooster BOTW P&P ECO

Ik heb 2 DACs hangen aan de Mini (analoog uit gebruik ik niet)

1 via coax uit een Exposure 2010S2 DAC
2 via USB uit een iFi Audio iPurifier2 + iFi Audio Micro iDAC2

Voor de bediening heb ik maar een iPAD mini aangeschaft :-)

(de rest van de set bestaat uit Exposure voorversterker en monoblokken eindversterkers en omdat ik wacht op levering van de Goldenear Triton Three+ voorlopig de Three zonder +)

Afijn ik ben helemaal om, de bediening en de software van de Mini is erg goed, de app op de iPAD snel en stabiel, zonder enige stotter alle formaten die ik heb afspeelt (ook DSD).

De kwaliteit van de interne DAC kan ik niets over zeggen, maar van Coax en USB uit (Exposure en iFi combi hebben een andere klankkleur en geluidsbeeld) erg goed, ik heb een lichte voorkeur voor de iFi combinatie (speelt ook DSD) omdat die nog wat natuurlijk, rustiger en relaxed klinkt, waarbij het hoog van de iFi combi echt erg mooi is (de iPurifier2 doet hier veel aan).

Afijn ik kom terug op mijn eerdere opmerking (doe ik vaak want ik heb vaak ongelijk gelukkig) en moet zeggen dat de Mini echt beter is dan bijvoorbeeld een Bluesound Node2 (heb ik in het verleden gehad) en mij heel positief heeft verrast, kortom een topper!!!!!

jaaptina

Citaat van: fietser op april 10, 2016, 08:41:07
Auralic geeft geen verdere ondersteuning meer voor androïd. De app blijft zoals hij nu is en dat is idd beperkt. Tidal gaat bij mij probleemloos op Bubbleupnp en de "grote" Aries. Wellicht dat Qobuz ook gaat.

Bedankt voor je opmerking. Zojuist toch ook nog eens nader gekeken wat Bubbleupnp kan met Qobuz. Het blijkt dat ik de gevraagde zoekfunctie over het hoofd gezien heb :blush:. In mijn eigen muziek gebruik ik de zoekfunctie (vergrootglas) nooit. Ben daardoor niet op de gedachte gekomen om het eens te gebruiken om in Qobuz te zoeken. DAT WERKT  :pompom: :pompom: :pompom:.

De zoekbalk zit een beetje onderbelicht bovenin Bubbleupnp. Het kost een paar tellen voordat de resultaten komen, maar het werkt uitstekend. Kan ik toch met een gerust hart een Aries Mini bestellen.

ps. Ik zit ondertussen te luisteren naar "Hope" van Hugh Masekela via Qobuz. Stimela kende ik al, maar de rest van het album is ook de moeite waard. Heel open en dynamisch.

jaaptina

Nog één vraag voordat ik 'm ga bestellen. Mijn huidige N-30 streamer schakelt van DLNA naar Airplay zodra hij via Airplay een opdracht krijgt. Als ik ervolgens via DLNA een nummer start gaat de N-30 daar mee verder. Dat is wel makkelijk omdat we soms tussendoor iTunes gebruiken. Ik hoef dus nooit op de streamer of via een app eerst een andere input aan te wijzen. Werkt dat bij de Aries ook zo?
(Ik wil de Aries mini gebruiken met mijn Android telefoon als DLNA controlpoint en via Airplay op een laptop met iTunes)

Groet,
Jaap

LeonB

Mijn hele setup is omgegooid. O0

Ben de gelukkige bezitter van de PS Audio PWD MK2 met Bridge 1.
De aam via usb nog aangesloten, maar de bridge speelt beduidend opener (mijn oren) en beter (mag ook wel).

Nadeel van de Bridge tov de aam is gapless, daarom de Bridge 2 besteld.
De aam met 340GB ssd en flac files gaat in de aanbieding.
PM?

Niet omdat deze niet goed is, het is een toppertje, maar de PS Audio is gewoon een slag beter, maar kost ook 10 voud.

PS Audio PWd vs aam.
Bas voller.
Bas betere tekening meer details.
Ruimtelijkheid fenomenaal.
Open soundstage, niet upfront maar pcies goed.
Midden, stemmen open en levendig.

Hoog digitale randje eraf, de sssss klank is weg.

Nadeel, slechte opname bij de PS Audio klinkt ook echt slecht waarbij de aam dit verbloemde en dit nog lekker liet klinken.

Isflicka

Citaat van: jaaptina op april 12, 2016, 21:34:38
Nog één vraag voordat ik 'm ga bestellen. Mijn huidige N-30 streamer schakelt van DLNA naar Airplay zodra hij via Airplay een opdracht krijgt. Als ik ervolgens via DLNA een nummer start gaat de N-30 daar mee verder. Dat is wel makkelijk omdat we soms tussendoor iTunes gebruiken. Ik hoef dus nooit op de streamer of via een app eerst een andere input aan te wijzen. Werkt dat bij de Aries ook zo?
(Ik wil de Aries mini gebruiken met mijn Android telefoon als DLNA controlpoint en via Airplay op een laptop met iTunes)

Groet,
Jaap
We hebben het bij de M&G uitgeprobeerd en het lijkt te werken alleen raakt de Android App dan van slag. Wanneer ik weer thuis ben zal ik het nog een keer proberen.

jaaptina

Ik heb de Aries sinds gisteren in huis. Bij gebruik van de Android app (met de Aries in Lightning mode) blijft de app inderdaad hangen in Airplay (play scherm), als je iTunes Airplay hebt lopen en dan een song start met de Android app.
Met de Aries in DLNA mode herkent iTunes Airplay hem niet. Ik vrees dat Airplay alleen actief is in Lightning mode.
Gelukkig werkt Bubbleupnp op Android ook goed in Lightning mode (Openhome DS).

jaaptina

Citaat van: jaaptina op april 18, 2016, 19:54:35
Gelukkig werkt Bubbleupnp op Android ook goed in Lightning mode (Openhome DS).

Oei, helaas werkt Bubbleupnp toch niet helemaal in Lightning mode: Ik kan inloggen op Qobuz en een nummers zoeken, maar afspelen lukt niet. De song verschijnt wel in het play scherm, maar wil niet starten. In upnp mode werkt het zoeken op Qobuz wel, maar Airplay weer niet. Hmm...

cable-guy

Citaat van: jaaptina op april 18, 2016, 21:01:38
Oei, helaas werkt Bubbleupnp toch niet helemaal :cheesy: :cheesy: Hmm...
Jouw problemen lijken meer betrekking te hebben op je Android bubblegum dan op de Aries Mini. Wellicht tijd om een iPad (mini) aan te schaffen. De mini werkt op iOS ook perfect met de Linn en Lumin en andere apps.

evilniek

Citaat van: cable-guy op april 23, 2016, 09:53:56
Jouw problemen lijken meer betrekking te hebben op je Android bubblegum dan op de Aries Mini. Wellicht tijd om een iPad (mini) aan te schaffen. De mini werkt op iOS ook perfect met de Linn en Lumin en andere apps.

Er zit ook nog een Lightning DS html5-web versie in de pijplijn, hoef je ook geen iCrap aan te schaffen.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Wookie

Citaat van: jaaptina op april 18, 2016, 21:01:38
Oei, helaas werkt Bubbleupnp toch niet helemaal in Lightning mode: Ik kan inloggen op Qobuz en een nummers zoeken, maar afspelen lukt niet. De song verschijnt wel in het play scherm, maar wil niet starten. In upnp mode werkt het zoeken op Qobuz wel, maar Airplay weer niet. Hmm...

En nog tevreden? Hoe bevalt hij tegenover de Pioneer?

jaaptina

Citaat van: Wookie op april 29, 2016, 05:24:39
En nog tevreden? Hoe bevalt hij tegenover de Pioneer?

Je zou kunnen denken dat een streamer alleen bits doorstuurt. Maar dat lijkt niet het geval. Het verschil in geluid tussen Aries Mini en Pioneer N-30 is veel groter dan gedacht. Afgelopen maanden 3 verschillende versterkers in huis gehad (Sonneteer, Rega en Job). Daarvoor al eens veranderd van Metrum Quad naar Metrum Octave dac. Die verschillen vond ik allemaal vrij subtiel, al had ik elke keer wel een vookeur. De switch van de Pioneer naar de Aries maakt veel meer verschil. De plaatsing van de instrumenten in de ruimte is duidelijker. Je leest wel dat je meer lucht kunt horen om de instrumenten. Dat lijk ik nu ook te horen. Ik vind het geluid zelfs een beetje overdonderend. Alsof het op je wordt afgevuurd. Misschien zit dat ook door de combinatie met de Job INTegrated. Een hele snelle versterker. Ik heb nog niet zo heel veel tijd gehad om uitgebreid te luisteren. Ik ben nu ook nog echt aan het wennen. Maar ook 's avonds op laag volume is het verschil tussen de streamers heel duidelijk aanwezig. Ik vind het een geweldig verschil, maar op dit moment nog een beetje too much...