Het grote DALI Topic

Gestart door Maneblusser, februari 20, 2015, 10:00:08

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jgpeggeman

Voordat ik voor de dali's ging, heb ik ook gelijkwaardige tannoys (qua prijs) hg geluisterd, en vond dit ook tegenvallen. De dali's hebben een veel 'opener' geluid. Maar dat is wel een kwestie van smaak denk ik.

Ik heb trouwens de zensor 5 nu als rear speaker staan, en dat klinkt best lekker !

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

NAD T743, 2x DALI Zensor 7, 2x DALI Zensor 5, Magnat Needle Center, Indiana Line Basso 850, LG42", AppleTV2, Argon Stream 2, Audioquest / Monster kabels, Audioquest Dragonfly, Sennheiser Momentum 2 on ear

DofN

Ik heb voor de grap eens de laagst rankende albums opgezocht:

Merzbow -Venereology (staat op Qobuz, dus vast ook op Spotify)
The Psychic Paramount - Gamelan into the Mink Supernatural (idem)

Dat is echt verschrikkelijk.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Siddartha

zal het ook eens luisteren, ben benieuwd
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

pvd_66

Mooi hoor ...
Bij Merzbow is The Psychic Paramount nog heel beschaafd.
Merzbow heeft wel een hoop albums zeg, heb je ze ook allemaal beluisterd???  ;)
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

ddex

#329
Ik vind het altijd knap hoe mensen bij een luistersessie bij een dealer een keus kunnen maken. Ik kan dat niet. Pas wanneer ik speakers in mijn eigen woonruimte heb gehoord minimaal een avond lang weet ik of ze bevallen of niet. Probleem is dat mogelijke kanshebbers allemaal bij verschillende dealers zijn en ook nog eens op behoorlijke reisafstand.
Mijn kandidaten:

Dali Zensor 7 of opticon 5 of 6
Tannoy xt6f
Monitor audio silver 6

Belangrijk voor mijn metal muziek; geen scherp, schrill hoog en een warme vergevingsgezinde weergave. Versterker is Exposure 3010s2.

jgpeggeman

Gezien jouw lijstje zou ik ten alle tijde voor de Dali's gaan! Deze bieden zo veel waar voor je geld! Het is natuurlijk smaak, maar de Dali klinkt zoveel 'opener' als de Tannoys en de Monitor Audio...
NAD T743, 2x DALI Zensor 7, 2x DALI Zensor 5, Magnat Needle Center, Indiana Line Basso 850, LG42", AppleTV2, Argon Stream 2, Audioquest / Monster kabels, Audioquest Dragonfly, Sennheiser Momentum 2 on ear

jgpeggeman

West Hifi in Kampen heeft overigens alle drie genoemde modellen staan...
NAD T743, 2x DALI Zensor 7, 2x DALI Zensor 5, Magnat Needle Center, Indiana Line Basso 850, LG42", AppleTV2, Argon Stream 2, Audioquest / Monster kabels, Audioquest Dragonfly, Sennheiser Momentum 2 on ear

ddex

Even gekeken en is anderhalf uur heen en anderhalf uur terug. Maar zou ook niet weten hoe anders.

jgpeggeman

Je mag bij mij thuis wel een bak koffie komen doen. (En de dali's beluisteren)
NAD T743, 2x DALI Zensor 7, 2x DALI Zensor 5, Magnat Needle Center, Indiana Line Basso 850, LG42", AppleTV2, Argon Stream 2, Audioquest / Monster kabels, Audioquest Dragonfly, Sennheiser Momentum 2 on ear

Siddartha

waar woon je donkere duivel? :)
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

jgpeggeman

NAD T743, 2x DALI Zensor 7, 2x DALI Zensor 5, Magnat Needle Center, Indiana Line Basso 850, LG42", AppleTV2, Argon Stream 2, Audioquest / Monster kabels, Audioquest Dragonfly, Sennheiser Momentum 2 on ear

Siddartha

ok, omdat hij zegt dat het 1,5 uur heen en terug is naar Kampen?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

ddex

Zie nu dat in Apeldoorn 2 zaken zijn waarbij de één MA en Dali heeft en de ander Tannoy. Is een uur rijden, maar beter dan naar Kampen. Denk dat ik dit ga doen.

jgpeggeman

Bel wel even voor de zekerheid van tevoren. Ik heb afgelopen vrijdag de laatste zensor 7 gekocht. Maar ze zouden weer nieuwe binnenkrijgen
NAD T743, 2x DALI Zensor 7, 2x DALI Zensor 5, Magnat Needle Center, Indiana Line Basso 850, LG42", AppleTV2, Argon Stream 2, Audioquest / Monster kabels, Audioquest Dragonfly, Sennheiser Momentum 2 on ear

SmauG

#339
Citaat van: darkdevil op juni 14, 2016, 12:39:02
Ik vind het altijd knap hoe mensen bij een luistersessie bij een dealer een keus kunnen maken. Ik kan dat niet. Pas wanneer ik speakers in mijn eigen woonruimte heb gehoord minimaal een avond lang weet ik of ze bevallen of niet. Probleem is dat mogelijke kanshebbers allemaal bij verschillende dealers zijn en ook nog eens op behoorlijke reisafstand.
Mijn kandidaten:

Dali Zensor 7 of opticon 5 of 6
Tannoy xt6f
Monitor audio silver 6

Belangrijk voor mijn metal muziek; geen scherp, schrill hoog en een warme vergevingsgezinde weergave. Versterker is Exposure 3010s2.

Ik ben ook heel gevoelig voor een scherp hoog en inderdaad, met mindere opnamekwaliteit metal is dat vreselijk, maar het feit is wel dat veel metal nu eenmaal niet echt lekker op schijfje is gezet.

Ik zou je wel willen adviseren om niet in de verleidelijke val te stappen van "warme vergevingsgezinde weergave".
Een warm karakter slaat meestal op de midrange en midbass, en dit is nu juist het gebied waarbij je voor metal liever een snelle, droge en vooral harde weergave wil hebben om de o zo belangrijke drums een beetje tot hun recht te laten komen.

Je Exposure versterker is zeker geen misselijke en m.i. is er in de prijsklasse van €1500,- tot €2000,- een hoop meer moois te vinden. Ook ben ik erg benieuwd wat je er als bron voorzet. Mijn ervaring is dat juist de bron de oorzaak kan zijn van een minder verfijnde hoog weergave. Zeker met digitale bronnen zoals CD.
-- Speakers N.N.B. - Naim Supernait - Naim CDX2 - Naim Stageline N - Pro-Ject Debut Carbon - Ortofon 2m Red - Scherm N.N.B. - Ziggo Horizon --

jgpeggeman

Mijn ervaring met de Dali's is dat het een helder hoog heeft in plaats van een scherp hoog...
NAD T743, 2x DALI Zensor 7, 2x DALI Zensor 5, Magnat Needle Center, Indiana Line Basso 850, LG42", AppleTV2, Argon Stream 2, Audioquest / Monster kabels, Audioquest Dragonfly, Sennheiser Momentum 2 on ear

Siddartha

heb gisteren eens wat Nightwhish geluisterd en het viel me op zich niet tegen. Wat mij wel opviel was dat het vooral hard opgenomen was en inderdaad weinig dynamiek. Hier en daar meende ik zelfs oversturing waar te nemen. He hoog was zeker niet schel of hard of irirtant, maar er was wel voldoende definitie in het middengebied te horen. Dat vind ik ook het mooie aan de Ikons.
Moet wel zeggen dat mijn W&M kabels iets aan helderheid en scherpte wegnemen.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

SmauG

#342
 ^^

Rick Rubin toevallig?

Deze beste meneer is een icoon in de studio wereld..... :crazy: :crazy: :crazy: :crazy:
Ik zou niet weten hoe en waarom maar de beste man heeft het voor elkaar gekregen om twee rock/metal albums met mijn favo nummers volledig te verknallen.

Luister eens naar:
RHCP - Californication
SlipKnot - Vol.3


Grappig detail: Een popcd van mijn meisje vond ik ook niet om aan te horen, ik dacht nog: "het zal toch niet heh?"......... Jawel hoor

-- Speakers N.N.B. - Naim Supernait - Naim CDX2 - Naim Stageline N - Pro-Ject Debut Carbon - Ortofon 2m Red - Scherm N.N.B. - Ziggo Horizon --

pvd_66

was nog ff thuis en meteen maar eens naar Nightwish geluisterd ....
Eerste indruk, het is helemaal mijn genre niet, viel best mee. Lijkt wel soort hardrock met klassieke invloeden.
Maar niet scherp of irritant, met een eenvoudige db meter rond de 85 - 90 db met uitschieters boven de 100.
db meter niet geijkt of zo maar om te kijken wat het ongeveer doet.
Leuke muziek en zeer goed te behappen op een Dali (zegt een niet hardrock-liefhebber  ;) )
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Siddartha

geen idee of die man er iets mee te maken heeft...
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

ddex

Vaak wordt MA voor rock en metal genoemd. Velen vinden ook Dali fijn voor dit soort muziek. Denk dus 2 goede kandidaten om te beluisteren. En ben ook erg benieuwd hoe de in Engeland bekroonde Tannoy xt6f het doet.

jgpeggeman

Persoonlijk vind ik hardrock en metal nog steeds het beste klinken op mijn oude Kef iq's. Ik vermoed inderdaad dat de tannoys het ook goed in zouden moeten kunnen doen.
NAD T743, 2x DALI Zensor 7, 2x DALI Zensor 5, Magnat Needle Center, Indiana Line Basso 850, LG42", AppleTV2, Argon Stream 2, Audioquest / Monster kabels, Audioquest Dragonfly, Sennheiser Momentum 2 on ear

vanzomereng

#347
Citaat van: SmauG op juni 15, 2016, 08:59:52
Ik zou je wel willen adviseren om niet in de verleidelijke val te stappen van "warme vergevingsgezinde weergave".
Een warm karakter slaat meestal op de midrange en midbass, en dit is nu juist het gebied waarbij je voor metal liever een snelle, droge en vooral harde weergave wil hebben om de o zo belangrijke drums een beetje tot hun recht te laten komen.

Voor een scherp hoog, vind ik dit bij "metal" veel minder storend dan bij klassiek.

Voor rock en metal, wens ik me vooral een dynamische speaker met een hoog "luchtgitaar" gehalte.

Ik zou zeer zeker in jouw prijsklasse zeker een luister-sessie aanbevelen van Triangle Esprit Gaia EZ
- hoog rendement
- enthousiaste en kleurrijke karakter (levendig)
- past qua afmetingen en baspoort aan de voorzijde, goed in de meeste huiskamers
- makkelijk aan te sturen
- voldoende kwaliteit en verfijning voor alle muzieksoorten
- voor ca. 900 euro p/stuk   al gezien

http://www.triangle-fr.com/esprit-ez-gaia-en

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

ddex

IK ken het merk niet maar na wat googlen lijkt het inderdaad te passen bij mijn muziek. Maar ook in de verste verte geen dealer. Dus hou het voorlopig eerst bij de genoemde 3 merken. Mocht dit niets worden ga ik verder kijken.

SmauG

Geduld loont, zeker in deze prijsklasse is een hele boel te vinden en zou je willen adviseren om juist zo veel en gevarieerd mogelijk te gaan beluisteren.
Wanneer je het karakter van een merk/serie leert kennen zou je nog 2e hands kunnen overwegen, zo houd je wat geld over of kun je een klasse hoger instappen (iets dat je versterker zeker kan hebben)

Je hebt nog niets over je bron verteld!
-- Speakers N.N.B. - Naim Supernait - Naim CDX2 - Naim Stageline N - Pro-Ject Debut Carbon - Ortofon 2m Red - Scherm N.N.B. - Ziggo Horizon --