Handleiding voor beginnende vinylliefhebbers

Gestart door Nosferatu, februari 11, 2015, 16:39:50

Vorige topic - Volgende topic

Nosferatu

Video corner: Denon X-4000 AVR + Denon DBT-3313UD, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels, LG 50PK350 Full HD plasma TV.

Music corner: Luxman L-509Z versterker, Luxman D-07X SACD speler, Denon DCD-1520 (1989)  CD speler, Philips CD-101 (1984) CD speler, Tellurium Q Black Diamond XLR interlinks, Tellurium Q Ultra Black II RCA interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Black, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon MC-X40, Ortofon Quintet Black-S, Audio Technica  AT33xMLB, Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre-amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Belden 19364 luidsprekerkabels.

HeadFi corner: Sony NW-A306 DAP, Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Sony WH-1000XM3, Bose QC25, ATH-MSR7NC hoofdtelefoons, AudioQuest DragonFly Kobalt USB-DAC/amp.

peterrr

Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Gawain

Haha leuk stukje en herkenbaar..[emoji16]

Ook ik vraag mij idd af naar het verschil tussen 140-150-180-200 gram lp's. Kan me er heel goed iets bij voorstellen dat lp's onder de 140 gram te flexibel worden, maar alles daarboven lijkt me dat deze prima recht blijven in de loop der tijd.. Maar als je dan toch kan kiezen lokken de zwaardere platen wel [emoji85]

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Nosferatu

Citaat van: Gawain op februari 11, 2015, 22:45:49
Haha leuk stukje en herkenbaar..[emoji16]

Ook ik vraag mij idd af naar het verschil tussen 140-150-180-200 gram lp's. Kan me er heel goed iets bij voorstellen dat lp's onder de 140 gram te flexibel worden, maar alles daarboven lijkt me dat deze prima recht blijven in de loop der tijd.. Maar als je dan toch kan kiezen lokken de zwaardere platen wel [emoji85]
Na ga ik even heel erg ver weg in de tijd dus hopelijk is de grijze massa nog niet teveel aangetast....  :wacko:
Vroeger, opa vertelt, toen de LP HET medium was, was er een klein amerikaans bedrijfje genaamd Mobile Fidelity Sound Lab, MFSL. Ja, ze bestaan nog steeds als MoFi.  ;D Naast de reguliere Original Master Recording 1/2 Speed Master LP's die ze uitbrachten, hadden ze nog een kleine reeks erg gelimiteerde extra zware LP's, UHQR, (Ultra High Quality Record) die....200gr waren. Yep, wat nu als zo'n beetje standaard in de bakken ligt (180gr) was toen iets heel bijzonders (en erg duur fl. 200,-/stuk ?  :blink:). Nu gebruikte MFSL wel bijzonder vinyl, werd geperst in Japan door JVC en was het hardste vinyl dat er was.

Wat me nog van 'gewone' LP's bijstaat, zeker aan het begin van het CD tijdperk, dat ze steeds dunner en dus flexibeler werden. Je kon de andere kant er haast doorheen horen...... Een beetje 'dikte' kan dus geen kwaad maar of 180gr en meer echt zin heeft, daar twijfel ik wel aan.
Video corner: Denon X-4000 AVR + Denon DBT-3313UD, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels, LG 50PK350 Full HD plasma TV.

Music corner: Luxman L-509Z versterker, Luxman D-07X SACD speler, Denon DCD-1520 (1989)  CD speler, Philips CD-101 (1984) CD speler, Tellurium Q Black Diamond XLR interlinks, Tellurium Q Ultra Black II RCA interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Black, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon MC-X40, Ortofon Quintet Black-S, Audio Technica  AT33xMLB, Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre-amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Belden 19364 luidsprekerkabels.

HeadFi corner: Sony NW-A306 DAP, Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Sony WH-1000XM3, Bose QC25, ATH-MSR7NC hoofdtelefoons, AudioQuest DragonFly Kobalt USB-DAC/amp.

djaxx

Is die nieuwe plx-1000 van pioneer wat?
Ik ben al 15 jaar hobby dj en zo tevreden van de technics sl1210 mk2 dat ik al tijdje denk om een derde back up toestel te kopen. Deze zou ik dan in de ht plaatsen en naar de studio gaan mocht er ooit wat met de technicsen misgaan. Ik dacht eraan om een tweedehands technics aan te kopen maar misschien moet ik over deze pioneer ook maar eens gaan nadenken?

Gawain

Zooo fl200,- [emoji15] het stuk in die tijd.. Vond platen nu al aardig prijzig.
Had ergens wat gelezen dat het na de jaren 60/70 gewoon een kosten besparing was om minder vinyl per plaat te gaan gebruiken, dat klinkt aannemelijk. Lijkt me wel dat als ze te dun en flexibel worden dat het één en ander wel erg kwetsbaar wordt.
Enige waar ik me wel weer in kan vinden is dat de kwaliteit van de persing van de zwaardere platen wellicht beter gecontroleerd wordt. Omdat deze platen over het algemeen door audiofielen gekocht worden en er dan veel meer op details gelet wordt.
Maar ik twijfel wel als er de keuze is voor hetzelfde album op 140g of op 180g voor een paar euro meer... Wat te doen..[emoji16]

Graphtuner

Klinken platen die geperst zijn in Amerika beter dan platen uit andere landen?
Gek genoeg wel. Tegenwoordig is het verschil te verwaarlozen omdat er nog maar weinig verschillende landenpersingen verschijnen. Dit in tegenstelling tot de jaren zeventig, hét vinyltijdperk, toen vrijwel ieder land zijn eigen vinylversie uitbracht. Luister eens naar een willekeurige lp van Columbia Records en een van dezelfde titel gemaakt door het Nederlandse CBS. Wat je hoort is een enorm klankonderscheid in het voordeel van de Amerikaanse persing, met name in de klank van 'het laag', de weergave waarin bas en drums 'samenkomen'. De CBS-platen zijn berucht om hun schelle 'middenklank'. Een zenuwbehandeling bij de tandarts is er niks bij. Ook bij eenvoudige afspeelapparatuur zijn de verschillen duidelijk hoorbaar. Veel vinylliefhebbers zweren bij persingen van Amerikaanse origine vanwege het dynamische warme geluid. De Amerikanen bedachten toch ooit de term 'groovy'?

en ik die overal lees dat de Japanse persingen hoogwaardiger zijn?
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Koetsu black / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

kruzer

Feit dat Japanse persingen beter zou zijn, heeft vooral te maken met het remasterproces.
Verschil tussen US en EU zou dan vooral in het vinyl + pers-procédé zelf liggen... Zelfde masters.

Enfin, da's wat mij is verteld, weet niet of deze info correct is?

br@m

In mijn jonge jaren (70's) was het wel een beetje een sport om indien mogelijk amerikaanse persingen van rock platen te hebben. Je had ook speciale import platenzaken, boudisque in amsterdam was wel de bekendste denk ik. Amerikaanse platen waren dikker/zwaarder en ook de hoes was van dikker karton. Kwaliteit van het drukwerk was dan vaak weer minder dan europese hoezen, imho. Of het kwa geluid nou zoveel verschil maakte - ik betwijfel het eerlijk gezegd. Platen klonken zowiezo beroerd met al die tikken en het eeuwige stof.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile