Dolby Cinema Eindhoven

Gestart door konijntje, februari 7, 2015, 14:16:56

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Loric

Deze week de proef op de som genomen, opnieuw 'Mission Impossible Rogue Nation' in de Dolby Cinema zaal in Eindhoven gezien.

Mijn auditieve geheugen heeft me niet in de steek gelaten. In Eindhoven klonk de film helemaal niet schel, klankmatig heel anders, neutraler. De installatie stond een stukje zachter, maar dat lijkt me geen dwingende invloed uit te oefenen op de klank.

Zou de verschillende vormen van de zalen wel een dwingende invloed uitoefenen? Ik vraag het me af. Het lijkt me een EQ-kwestie.

Afgezien van het geluid, prefereer ik, zoals ik eerder aangaf, de zaal in Hilversum.

denada

Goed nieuws voor de Dolby Vision fans ;

http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1441980188

It is therefore great news that Sony Pictures, Warner Brothers, and 20th Century Fox will release new movies in Dolby Vision over the next couple of months. The company today confirmed that Sony will release "The Perfect Guy", Fox will release "Maze Runner: The Scorch Trials" and "The Martian", and Warner will release "Pan" and "In the Heart of the Sea".

The Martian lijkt me dan wel de meest boeiende van dat rijtje :)

donaldk

Dolby Vision demoloop vertoonde veel kleurvlak break-up in korrelige paarse en gele zwemen (vlakken waren dien kleur), of dat aan de HiSense dispaly zag, of aan kleurfouten van Dolby ligt???

Fox

#153
Afgelopen zondagavond (20-9) naar de Maze Runner: The Scorch Trials in de Dolby Cinema Hilversum geweest en de maandagavond naar Everest in de hoofdzaal van Pathé De Munt Amsterdam.
De reden dat ik dit stukje schrijf is dat ik eigenlijk best wel geschrokken ben door het grote kwaliteitsverschil. Niet door de inhoud van de film, maar in presentatie van het beeld en geluid.

Beide films zijn digitaal opgenomen met Arri Alexa camera's en zijn in het beeldformaat 2.35:1 en afgewerkt met een Digital Intermediate (2K) en achteraf omgezet naar 3D. Beide hebben een Dolbt Atmos mix. Verder draai Everest in de 1e week in de US zelfs exclusief in IMAX, dus dat zou iets in kwaliteit moeten betekenen...

Beeld: Dolby Cinema Hilversum  had ik een helder, kleurrijk gedetailleerd en scherp beeld. Daarbij was het contrast zeer goed en het zwartniveau indrukwekkend. Het Dolby3D effect was natuurlijk en behoorlijk geloofwaardig, want bij 1 scene begonnen mijn voeten te tintelen, want ik heb last van hoogte vrees 

Geluid: Het was helder, gedetailleerd met een strak laag en een zeer grote dynamiek. Richting, plaatsing en spreiding was van alle richtingen was zo dat het geheel groots en enerverend klonk.

Beeld: Pathé De Munt Amsterdam viel me gelijk op dan het beeld een flink donkerder was en een minder helder/fris aanblik had, wat ik nog als best kan omschrijven als wat smoezelig of een soort zweem over het beeld. De kleuren waren daarbij ook wat valer (minder fel). Daarbij viel ook op dat het contrast een stuk minder was en het zwartniveau niet verder kwam dan donker bruin/grijs. De scherpte en detaillering was ook een stuk minder, wat zich vooral uiten in de achtergronden en bij gebrek aan betere omschrijving de 2e laag. Wat zich op de voorgrond afspeelde zag er namelijk netjes uit, maar objecten en karakters daarachter waren vaak wat laag gedetailleerd en daardoor vaag/vlak en zelfs soms onscherp. Het (Real)3D effect en diepte werking was totaal anders in mijn beleving. Ik had nu vrijwel constant dat in naar een 3D film zat te kijken, want de afstand tussen de objecten was erg niet natuurlijk en stonden los van elkaar. Iets wat nog versterkt werd door het mindere detail in de achtergronden. Voor mij gaf dit het "viewmaster" / kijkdoos effect en hoewel er talloze scenes met hoogtes, afgronden e.d. in de film zaten, had ik geen enkele herinnering aan mijn last van hoogtevrees.

Ander verschil in mijn belevenis was dat bij Dolby3D het pop-out effect veel minder indringend was en de diepte vooral in het scherm, dus van je kijkpunt af plaats vond, terwijl Real 3D juist het effect uit en voor het scherm plaatst ik persoonlijk minder natuurlijk en meer gimmick achtig vind.

Geluid: Het geluid klonk wat donker met veel laag  (als bij alle Pathe afregelingen) en mist een stukje helderheid. Ik kan mijn vinger er niet precies op leggen, maar het gevolg in mijn beleving is dat door de beperkte helderheid (of te veel aan laag) een deel van de detaillering en plaatsing verloren gaat. Maar het kan ook zijn dat er te veel laag is die zorgt dat de helderheid, detaillering en plaatsing word overheerst, of zeg maar weggezogen. Dit gaat tevens ten koste van de dynamiek, want door het vele laag, gaan de momenten dat het laag extra moet worden ingezet verloren. Op dat moment is de benodigde snelheid niet aanwezig. Richting, plaatsing en spreiding was van alle richtingen was minimaal en klonk zeker niet groots en beperkt enerverend. Wat daarbij ook niet hielp is de uitbalans met het centerkanaal ( deze stond harder, wsl om boven het laag uit te komen).

Ik heb ter ondersteuning voor bovenstaande wat info op internet opgezocht voor de technische verschillen.
Voor wat het waar is, mijn 2cents...  Maar voor mij is Dolby Cinema toch een zeer duidelijk verbetering en heeft mijn voorkeur.

3D Technology
RealD 3D cinema technology is a polarized 3D system that uses circularly polarized light to produce stereoscopic image projection. The advantage of circular polarization over linear polarization is that viewers are able to tilt their head and look about the theater naturally without seeing double or darkened images. However, as with other systems, any significant head tilt will result in incorrect parallax and prevent the brain from correctly fusing the stereoscopic images.

The high-resolution, digital cinema grade video projector alternately projects right-eye frames and left-eye frames, switching between them 144 times per second. The projector is either a Texas Instruments' Digital Light Processing device or Sony's reflective LCOS (liquid crystal on silicon). A push-pull electro-optical liquid crystal modulator called a ZScreen is placed immediately in front of the projector lens to alternately polarize each frame. It circularly polarizes the frames clockwise for the right eye and counter-clockwise for the left eye. The audience wears circularly polarized glasses that have oppositely polarized lenses that ensures each eye sees only its designated frame. In RealD Cinema, each frame is projected three times to reduce flicker, a system called triple flash. The source video is usually produced at 24 frames per second per eye (total 48 frames/s), which may result in subtle ghosting and stuttering on horizontal camera movements. A silver screen is used to maintain the light polarization upon reflection and to reduce reflection loss to counter some of the significant light loss due to polarization filter absorption. The result is a 3D picture that seems to extend behind and in front of the screen itself

3D systems for movies using polarized light cause a significant loss of screen brightness due to the inherent filter absorption. Although the silver screen used in RealD Cinema is brighter than the standard white screen used for 2D projection, the ZScreen polarization filter in front of the projector blocks half of the projected light, then half of the light reflected by the silver screen is filtered away by the polarized glasses. This results in less than 25% of the projected light reaching the eyes of the viewer. Conversely, in a standard 2D system, the only significant cause of light loss is absorption by the white screen. RealD estimates the viewer sees about 35% of the light when viewing RealD 3D when compared to a similarly projected 2D image on a standard white screen. The overall effect is that of wearing a pair of slightly darkened glasses in a standard movie theater, which could be compensated for by using about 3 times brighter projector lamps if a 100% compensation is intended.

All Imax Digital 3D theaters, use Christie 2K dual-projector systems which give twice the resolution of full-HD and a brighter 3D image. What this means is that RealD 3D auditoriums with 4K projectors can provide a visibly sharper image, especially with movies shot on similarly high-resolution cameras.

Nederland:
- Standaard Bioscoop zaal heeft een 2K DLP lamp projector. Enkele zalen hebben een 4K projector.
- Imax (omgebouwde oude hoofdzalen) 2K DLP lamp dual-projector systeem.
- Dolby Cinema ) 4K DLP lazer dual-projector systeem

                        Imax Digital 3D                   RealD 3D                           Dolby Cinema 3D
3D technology   Linear polarizing            Circular polarizing           Dichroic filters
Projector           Dual 2K bulp projectors   Single 2k(sometimes 4K)    Dual 4K lazer projectors
                                                              bulp projector (with 3D lens)
Screen            Silver coated                   Silver coated                    White coated



s.t.

#154
http://www.imdb.com/title/tt1663202/technical?ref_=tt_dt_spec is nu een film die ik in de Dolby zaal wil zien. 65mm camera met 4k master. Volledig gebruik van 4k in een 4k zaal met goed contrast/geluid en veel licht. Helaas tot januari wachten.

http://nofilmschool.com/2015/02/emmanuel-lubezki-using-arri-alexa-65-inarritu-revenant

Trailer laat al vele mooie shots zien.

RubenV.

Ik wil graag eens in Eindhoven een film zien in Dolby Cinema. Nu heb ik op tweakers.net een filmpje gezien van de zaal en vond ik het scherm eerlijk gezegd een beetje klein ogen. Wat zijn de beste zit plaatsen in deze zaal? Die op onderstaande afbeelding al verkocht zijn? Heeft er nog iemand tips alvorens ik ga reserveren?

2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Fox


RubenV.

Citaat van: Fox op oktober  4, 2015, 11:56:48
rij 7 van voren

Thanks! Want, je zit dan net iets verhoogd en niet te ver van het scherm af?
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Kjelt

Zondag Spectre gekeken in de Dolby Cinema. Dit was helaas mijn minste ervaring tot nu toe.
Ik vond het beeld vrij donker, ik weet niet of er iets aan de hand was of dat de film gewoon erg donker was opgenomen maar het kon me niet echt bekoren.
Ik miste echt flink wat licht.
Als de bluray uit is thuis ook maar eens kijken.

kermit

Citaat van: Kjelt op november 10, 2015, 09:51:14
Zondag Spectre gekeken in de Dolby Cinema. Dit was helaas mijn minste ervaring tot nu toe.
Ik vond het beeld vrij donker, ik weet niet of er iets aan de hand was of dat de film gewoon erg donker was opgenomen maar het kon me niet echt bekoren.
Ik miste echt flink wat licht.
Als de bluray uit is thuis ook maar eens kijken.
Het lag aan de film. Ik heb het ook gezien en het beeld was echt belabberd. Zwart was grijs. Ik irriteerde me ook aan het beeld.

Fox

Spectre is net als de andere films van Mendes wat donker met veel bruine en sepia tinten.
Ik vond opvallend in de 4K DI dat je duidelijk de verschillen analoge en digitale bronnen kon herkennen + stilering van de colorgrading

Verder hier wat leesvoer.
http://nofilmschool.com/2015/11/director-sam-mendes-35mm-film-james-bond-spectre

http://justmytwodinars.tumblr.com/post/114806459213/cinematography-of-spectre

http://www.theasc.com/site/blog/thefilmbook/spectre-interview-with-sam-mendes/

gilles0181

#161
Citaat van: Kjelt op november 10, 2015, 09:51:14
Zondag Spectre gekeken in de Dolby Cinema. Dit was helaas mijn minste ervaring tot nu toe.
Ik vond het beeld vrij donker, ik weet niet of er iets aan de hand was of dat de film gewoon erg donker was opgenomen maar het kon me niet echt bekoren.
Helemaal mee eens, ook gezien in Eindhoven (Dolby zaal) en de scene waarbij ... (nietszeggende spoiler komt eraan)

Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

MaxxMark

Misschien beter om beschrijvingen van filmscene's tussen [ spoiler ] [ / spoiler ] tags zetten :)

hoe nietszeggend het ook lijkt te zijn

Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

gilles0181

AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

Job

#164
Laten we niet onopgemerkt dat de cameraman van deze film een Nederlander is, en dat de kostuumontwerpster de Frans-Nederlandse Jany Temime is (die ook Harry Potter heeft gedaan)? Off topic, waarvoor excuses. Maar toch...

TornadoGo

Ik heb Spectre afgelopen zaterdag in Hilversum gezien (Dolby Cinema zaal) en mij viel ook de korrelige scene op. Vond het beeld niet top, het geluid was goed maar ook niet meer dan dat. De vorige Bond heb ik gezien in de IMAX zaal van Pathe Arena en kan me herinneren dat die voorstelling letterlijk pijn aan mijn oren deed. Dat heb ik in Hilversum niet gehad.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

s.t.

Citaat van: TornadoGo op november 10, 2015, 21:21:21
Ik heb Spectre afgelopen zaterdag in Hilversum gezien (Dolby Cinema zaal) en mij viel ook de korrelige scene op. Vond het beeld niet top, het geluid was goed maar ook niet meer dan dat. De vorige Bond heb ik gezien in de IMAX zaal van Pathe Arena en kan me herinneren dat die voorstelling letterlijk pijn aan mijn oren deed. Dat heb ik in Hilversum niet gehad.

Ik heb ezelfde ervaring en dat is een reden om voor mij nooit meer naar Imax zaal te gaan. Ik wil geen pijn aan mijn oren om een film te zien. Moet ik oordoppen meenemen om een film te kijken? Staat gewoon veel te hard bij IMAX

Job

#167
Citaat van: s.t. op november 11, 2015, 08:15:29
Ik heb ezelfde ervaring en dat is een reden om voor mij nooit meer naar Imax zaal te gaan. Ik wil geen pijn aan mijn oren om een film te zien. Moet ik oordoppen meenemen om een film te kijken? Staat gewoon veel te hard bij IMAX
Ik heb de indruk dat er in IMAX Arena "gewoon" op referentieniveau wordt gespeeld (in de meeste bioscopen speelt men veel te zacht), maar het grote probleem is dat het geluidssysteem (en zaal) zo lelijk scherp klinkt. Dát is wat het zo naar maakt om naar te luisteren.

jasjenl

Ik heb in Pathé Eindhoven in de Imax zaal Jurassic World gezien en daar was me niks negatiefs qua volume aan het geluid opgevallen, stond eigenlijk juist prima. Dus het is niet zo dat per definitie geluid in Imax te hard staat is mijn ervaring.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

GPO

Citaat van: jasjenl op november 11, 2015, 11:29:52
Ik heb in Pathé Eindhoven in de Imax zaal Jurassic World gezien en daar was me niks negatiefs qua volume aan het geluid opgevallen, stond eigenlijk juist prima. Dus het is niet zo dat per definitie geluid in Imax te hard staat is mijn ervaring.

klopt. Ik vind IMAX in eindhoven erg goed kwa beeld en geluid. Niet te hard, maar zeker niet te zacht.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

s.t.

Citaat van: GPO op november 11, 2015, 11:35:19
klopt. Ik vind IMAX in eindhoven erg goed kwa beeld en geluid. Niet te hard, maar zeker niet te zacht.

GPO

Ik heb het nu 2 keer meegemaakt bij Pathe Arena in Amsterdam. Misschien verschilt volume per zaal of is de pijngrens anders per persoon :) In ieder geval voor mij niet nog een keer. Daarnaast was het toen 2k projectie wat op IMAX scherm gewoon te lage resolutie is.

Job

Citaat van: s.t. op november 11, 2015, 19:09:07
Misschien verschilt volume per zaal of is de pijngrens anders per persoon
Of het ligt dus aan de klank van systeem en zaal. Hoe beter de kwaliteit van de weergave, hoe minder last je zult hebben van een hoog geluidsniveau.

Fox

Citaat van: s.t. op november 11, 2015, 19:09:07
Ik heb het nu 2 keer meegemaakt bij Pathe Arena in Amsterdam. Misschien verschilt volume per zaal of is de pijngrens anders per persoon :) In ieder geval voor mij niet nog een keer. Daarnaast was het toen 2k projectie wat op IMAX scherm gewoon te lage resolutie is.

Behalve Duitsland, die de primeur heeft (om dat daar ECHT Imax zalen zijn!), zijn er nog geen EU landen, dus ook Nederland niet die 4K Imax hebben!!!!

News

Neuer IMAX-Laser-Projektor & 12 Kanal Surround in erstem deutschem Kino (Update)

13.10.2015 (Karsten Serck)

IMAX bietet sein neues Laser-Projektions-System schon bald auch in europäischen Kinos an. Das erste Kino mit der IMAX 4k-Laser-Projektion und einem 12-Kanal-Surround-System auf dem europäischen Festland entsteht gerade in Deutschland. Ab dem 29. Oktober wird man den neuen Robert Zemeckis-Film ,,The Walk" im Cinestar IMAX im Sony Center Berlin auf dem neuen IMAX-Laser-Projektor sehen können. Ab dem 5. November wird auch der neue James Bond-Film ,,Spectre" mit der neuen Technik gezeigt.

Der Projektor mit Laser-Lichtquelle ist sowohl für 2D als auch 3D geeignet und kann auch auf den großen IMAX-Leinwänden im Format 1,43:1 genutzt werden.

Das 12-Kanal-Soundsystem bietet neben den bisherigen sechs Kanälen noch zwei zusätzliche Seitenlautsprecher und vier neue Deckenlautsprecher für Effekte von oben.

Ab Dezember soll im Berliner Cinestar IMAX auch der neue Star Wars-Film ,,Das Erwachen der Macht" mit dem neuen IMAX Laser-Projektor gezeigt werden.

Update: Mit dem ,,Filmpalast am ZKM" in Karlsruhe wird derzeit noch ein weiteres Kino mit dem neuen IMAX-Laser-Projektions-System ausgestattet. Die Eröffnung ist für den 5. November zum ,,Spectre"-Kinostart geplant.

donaldk

Eerste nieuwe IMAX was in Londen, Empire Leicester Square, gekke jongens die Engelsen, maar in de EU zitten ze nog wel. Dit zijn de eerste twee "auf dem europäischen Festland". 500-Quadratmeter-Leinwand ist in der Tat beeindruckend;-).

Kjelt

12 kanaals audio? Pffffffff  Ik heb thuis al 12 kanalen en JT Eindhoven heeft 68 kanalen!