BenQ 8700 aanvullende opmerkingen

Gestart door Rob_Dingen, februari 26, 2004, 10:12:41

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

J.A.F._Doorhof

Hi,
Van de opvolger is nog weinig bekend, laat staan dit.
Ik heb van de importeur nog niets gehoord, ik neem aan dat ze bij hun standpunt blijven dat het geen standaard is.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Arjen v/d Doel

Het kleurenwiel van de 8710 draait op 300Hz.... dat is toevallig deelbaar door 50 en 60...daarom wordt er gedacht dat deze nieuwe beamer geen probleem zou hebben met 720p50Hz.

Maar volgens mij slaat dat nergens op.... want op een andere resolutie doet ie het wel goed op 50Hz....
Onkyo TX-NR515
Sony SS-LAP305ED
Magnat Motion Sub 200A
LG 47LW650S / Optoma HD29HST

RuudG

Hoi Frank,

CitaatIk heb een HELE GOEDE reden waarom ik blacker than black niet naar boven laat komen, nogmaals in het videosignaal komt deze informatie niet voor,
Da's niet helemaal waar. Voor zover ik weet zijn er zeker DVD's waarop blacker than black info voorkomt. Bv. Stacy Spears heeft hier al een aantal malen over geschreven. Hoeveel het er zijn, zou ik echter absoluut niet weten.

Groeten,

Ruud

TubeKees

Als de BenQ niet werkt op 720p, waarom kopen we dan geen projector met een Matterhorn DLP chip? Die is nog goedkoper ook.

Of werkt de BenQ wel met een externe scaler zoals bijv. de DVDO iScan HD?

Arjen v/d Doel

#54
wacht even... de BenQ gaat niet goed om met 720p50Hz als input op de HDMI aansluiting... voor de rest werkt ie wel uitstekend.... ( volgens andere formum-leden, want ik heb er (nog) geen 1 )
Onkyo TX-NR515
Sony SS-LAP305ED
Magnat Motion Sub 200A
LG 47LW650S / Optoma HD29HST

TubeKees

Oh, dus wel op 720p50Hz component? Dan is de BenQ 8700 ook voor mij een kandidaat. Anders zou het wel een de 7800 (met Matterhorn) kunnen worden.

Arjen v/d Doel

#56
maar de 7800 is "maar" 1024x576.
de 8700 is 1280x720

Edit: Type fout
Onkyo TX-NR515
Sony SS-LAP305ED
Magnat Motion Sub 200A
LG 47LW650S / Optoma HD29HST

Rob_Dingen

Hoi

Op de BenQ werkt alleen component perfect met een progressive scan dvdspeler voor de rest heb je niets nodig.

Rob

jaco

Citaat van: RuudG op maart  7, 2004, 14:45:06
Hoi Frank,Da's niet helemaal waar. Voor zover ik weet zijn er zeker DVD's waarop blacker than black info voorkomt. Bv. Stacy Spears heeft hier al een aantal malen over geschreven. Hoeveel het er zijn, zou ik echter absoluut niet weten.
Kun je ook aangeven of dit enige zin heeft ? Ik kan me niet veel voorstellen bij: "donkerder dan waar geen licht is"
Want dat zou zwarter dan zwart moeten zijn. (ik weet ook wel dat het met videosignaal wel kan, maar het hoort toch niet zo..)

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

FrankL

Alleen component werkt perfect?
We hebben het hier toch over de problemen met de vreemde input 720p50? Er zijn toch geen problemen met de normale input 720p60 via DVI?
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

papaleo

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart  7, 2004, 13:58:38
Hi,
Van de opvolger is nog weinig bekend, laat staan dit.
Ik heb van de importeur nog niets gehoord, ik neem aan dat ze bij hun standpunt blijven dat het geen standaard is.

MvrGr.
Frank

Hoi,

Zodra je wat weet verneem ik dat dan wel.

En mocht het zo zijn dat de opvolger van de 8700 het probleem niet meer hebt,dan neem ik aan dat de importeur toch wel een soort van (ruil)regeling (of iets dergelijks) zal gaan aanbieden aan diegenen die daar gebruik van willen gaan maken.
Ik heb met Michel Geers(Benq) Email contacten gehad en hebt dat ook aan hun duidelijk gemaakt.

Zie hier de laatste mial contacten;

(Leo) Vraag / 9-2-2004
Hallo Michel,

Hierbij wil ik je toch nog even een héle belangrijke vraag stellen,of er een software update komt die wél DVI/720p/50Hz als ingangs signaal accepteert?

Groeten,
Leo



(M.Geers) Antwoord / 12-2-2004
Geachte Heer,

Er is geen nieuwe firmware in ontwikkeling op dit moment , en ik verwacht niet dat die functie in de nabije toekomst toegevoegd wordt of mogelijk is .

BenQ Support


(Leo) Vraag 26-2-2004
Geachte Heer Geers,

Sorry,maar ik neem geen genoegen met dit antwoord.

Ik heb een apparaat gekocht die niet helemaal aan mijn verwachtingen voldoet,ik kan het ook nergens terug vinden uit jullie brochure materiaal dat het niet mogelijk is dat ik de DVI/720p/50hz niet naar behoren zou kunnen gebruiken!
Ik neem aan dat het in de opvolger van de 8700,de 8710 beter is geregeld,zoja dan neem ik aan dat jullie mij de gelegenheid geven om mijn 8700 om te ruilen voor de 8710.

Ter info : In de spec van HDMI (en volgens mij ook die van DVI, HDMI is compatible met DVI 1.0) (www.hdmi.org) staat dat 720p50Hz wel degelijk een norm is die ondersteund wordt door de interface.

Groeten,Leo


(M.Geers) Antwoord 1-3-2004
Geachte Heer,

Zoals ik ook in mij laatste email vermeld heb , is hier geen update voor gepland in de nabije toekomst . Een evt omruil dient u met de winkel van aankoop te regelen .

Vriendelijke Groeten,

BenQ Support


Leo
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Rob_Dingen

Hoi FrankL

Nee ook 720p 60Hz loopt niet altijd perfect maar is wel goed genoeg om te gebruiken 720p 50Hz is een ramp.

Rob

Arjen v/d Doel

ach ja.... wat maakt het eigenlijk uit wie er scaled naar 720p... de dvd-speler of de beamer... als het resultaat maar goed is. De beamer heeft een hele goeie scaler aan boord ( volgens de test van J.A.F. Doorhof ).
Dus dat zit wel goed.
Het is alleen jammer dat er hardware op zit wat je dan dus nooit zal gebruiken.

Of is de DVI ingang wel geschikt voor aansluiting op een PC, met eventueel een lange DVI-kabel ?
Zou wel handig zijn als je ook je pc er dan op aan kan sluiten. handig om andere films dan dvd te bekijken :)
Onkyo TX-NR515
Sony SS-LAP305ED
Magnat Motion Sub 200A
LG 47LW650S / Optoma HD29HST

TubeKees

Allemaal leuk, op mijn Denon 2900 DVD speler zal de Benq het dus goed doen op 576P, maar als is via een externe scaler naar 720P wil dan is het opeens dus minder goed.

Of heb ik het allemaal niet zo goed begrepen.

Als dat zo is kan ik net zo goed de BenQ 7800 oid aanschaffen, want dan voorkom ik al het gezeur met upscalen etc.

Of gewoon een ander merk. (optoma H76, Screenplay 7200)

Rob_Dingen

Hoi

Jongens probeer eens wat te lezen op dit forum en je wat te verdiepen in de materie.
Wat al een paar keer besproken is dat DVI niet zaligmakend is en dat Component niet onder hoeft te doen in beeldkwaliteit.
Dat je hierdoor de resolutie van de projector niet meer belangrijk vind is voor mij een raadsel.
Ook maakt het haast niets uit bij de meeste digitale projectors waar er geupscaled word in de DVD speler of projector.
Wat wel veel uitmaakt waar de deinterlacing plaats vind en dat zou bij voorkeur kunnen gebeuren door bijvoorbeeld een Faroudja implementatie of dat nu ook weer in de dvd speler of projector zit maakt niets uit.
Dus in het kort gebruik de sterke kanten van de apparatuur die je koopt en zorg ervoor dat de combinatie goed is.
Dus om weer ontopic te komen is de BenQ in zijn nopjes met een Progressive scan DVD speler met goede Deinterlacer aan boord verbonden via Component.
Dat hij niet goed overweg kan met DVI maakt geen bal uit voor het uiteindelijke resultaat.

Rob

J.A.F._Doorhof

Even aanvulling voor Rob's verhaal.

DVI is fantastisch maar inderdaad niet zaligmakend.
Ik ben zelf van bv SDI naar component over gegaan omdat dit er gewoon beter uitzag dan SDI.

Het grote voordeel van DVI is dat je met een relatief goedkope speler een fantastisch beeld kunt krijgen, tevens zou je met slechte scalers een perfecte winst halen, echter met de moderne projectoren zijn de scalers vaak zeer goed en is het soms zelfs veel slechter om DVI te gebruiken, component uitgangen hebben vaak een behoorlijke oversampling wat erg goed kan uitvallen, de DV8400 heeft bevoorbeeld noiseshaping en oversampling en dat ziet er echt beter uit dan de DVI uitgang op bv een 8700 of VP12S2.

Wat wel een voordeel is van DVI is bij bv D-Ila projectoren, normaal moet je behoorlijk spelen met de phase of moire tegen te gaan maar met DVI is dat amper meer nodig, niet elke projector heeft daar echter last van.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

TubeKees

OK Rob en over welke resolutie heb je het dan bij de BenQ8700? 576P of 720P

Hertog_Martin

#67
Die discussies van jullie in zo goed als elke topic hier zorgen echt voor een goede sfeer  ::)

edit: oh, ik zie nu dat het vanaf pagina 4 wel weer normaal gaat.
Was gestopt met lezen bij pagina 3 omdat ik dacht dat de rest ook wel weer vol zou zitten met gebitch tussen jullie 2

Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Robbo


J.A.F._Doorhof

Ik kan er TOTAAL niet om lachen Robbo.
Ik zou liever hebben dat het allemaal normaal gaat, maar goed laten we dat ook zo houden.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

kermit

#70
Rob ,720p 60 hz loopt wel altijd perfect. Dus het klopt niet wat jij zegt En voor degene die interesse heeft in de Benq 8700 maak een afspraak met een forum lid die wel de Benq heeft, je zult zien dat component mooier is dan dvi.

Kermit 

Arjen v/d Doel

Citaat van: Draakje op maart  7, 2004, 20:00:46
Allemaal leuk, op mijn Denon 2900 DVD speler zal de Benq het dus goed doen op 576P, maar als is via een externe scaler naar 720P wil dan is het opeens dus minder goed.

Of heb ik het allemaal niet zo goed begrepen.

Als dat zo is kan ik net zo goed de BenQ 7800 oid aanschaffen, want dan voorkom ik al het gezeur met upscalen etc.

Of gewoon een ander merk. (optoma H76, Screenplay 7200)

het enige wat de 8700 niet goed kan is dus 720p50Hz op DVI. de rest is allemaal perfect( zwart-waardes, wit-waardes, licht-opbrengst, calibratie mogelijkheden, enz... )
De 8700 heeft een hogere resolutie. Nu zal je misschien zeggen : "dvd is maximaal 576 lijnen, dus wat moet je met 720 lijnen?".
Schuine lijnen kunnen veel beter getoond worden met meer lijnen. als je dan dus een goeie scaler hebt ( die dat soort beelden goed kan herkennen ), krijg je dus een scherper beeld dan het origineel. ( geen trapjes ipv een echte schuine lijn bv ).
Een projector met meer lijnen kan dus veel beter zijn ! ( zolang die maar een goeie scaler heeft ). De 8700 heeft een goeie scaler!

Ik ben zo zachtjes aan overtuigd dat de BenQ8700 toch een goeie keuze is....

Alleen rest nog mijn vraag:

De nieuwe Pioneer zou een hele goeie prog-scan dvd player zijn voor deze beamer.
Geeft de 868 van pioneer beter beeld via component@576p dan de 668 ?
de 668 heeft "maar" een 12bit-216Mhz Video-DAC en de 868 een 14 bit.
Dit is het enige verschil tussen de 2 spelers ( als je hem via component gaat aansluiten ).
Nu zullen er mensen zijn die zeggen 14 bit is beter dan 12... maar worden die 2bits niet alleen maar gebruikt om beter te kunnen scalen in de dvd-speler ( wat je toch niet gebruikt bij de BenQ8700 ) ?
Onkyo TX-NR515
Sony SS-LAP305ED
Magnat Motion Sub 200A
LG 47LW650S / Optoma HD29HST

riwi

#72
Ik ben net weer terug van ski vakantie, dus ik kon niet eerder reageren.

De instellingen zoals we die met Rob hebben gevonden werken momenteel het beste. De HD-adjust-brightness 6 tikjes omlaag, user-brighness 2 tikjes omlaag en de user-color wat omlaag (met DVE kleur filtertjes). HD-adjust-brightness is dus feitelijk een Pg-offset zoals ik begrijp uit Frank's post van de service manual. Ik heb geprobeert  ook de Pb en Pr offset te verzetten (dan heb je dus alle drie de kleurkanalen kwa offset te pakken) maar het wordt niet mooier, ik krijg geen setting zonder een duidelijke blauwe, groene of rode kleurzweem als resultaat. De huidige setting lijkt het beste. Ik heb een afspraak met Frank gemaakt voor aanstaand weekend om opnieuw te calibreren. Dan weet ik zeker dat ook de grayscale correct is op de progressive component ingang.

Voor wie nog twijfelt : ik ben erg tevreden met de BenQ en zou hem direct opnieuw aanschaffen als ik weer voor de keuze zou staan.
Als je perse extern wilt scalen kun je ook gewoon een scaler nemen die component of RGBHV output in plaats van DVI. dat werkt ook goed met de BenQ, maar ik zie geen reden daarvoor. Ik weet niet of de pioneer/denon spelers ook kunnen upscalen naar 720p/1080i op de component uitgang.

@Rob bedankt voor je hulp, het wordt zeer gewaardeerd.
@Frank de service die je geeft via het forum en dmv de gratis hercalibratie is perfect. Dit is _DE_ reden dat ik de projector bij jou heb gekocht.

Richard

huidige settings

papaleo

Hoi,

Ik wil nog even een vraagje stellen over de "Fan Fix",mijn pj hangt nog niet zo lang (definitief) aan het plafond en heb gisteren voor het eerst een film bekeken die meer dan drie uur duurde(Apocalypse Now),na ongeveer 2 á 2.5 uur hoorde ik mijn pj in geluid(koeling) toenemen hij blijft dan constant harder en dan weer zachter koelen.
Is dit een normaal verschijnsel??
Ik had begrepen dat na de "FanFix" het toerental constant/op één en dezelfde toeren zou blijven draaien?

Leo
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

J.A.F._Doorhof

Wat is de productie datum van je projector ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"