TIDAL Topic

Gestart door Joris1971, december 22, 2014, 11:41:38

Vorige topic - Volgende topic

Struis

Grappig genoeg vind ik Tracy Chapman's album nog steeds het best klinken vanaf vinyl die ik toen ook gekocht heb. Het heeft meer rust vind ik.

Maar ja, het is mij ook opgevallen. Vanaf de nas klinkt het vaak ongeveer hetzelfde, maar dat is een hoop netwerk wat niet altijd even ideaal is. Rechtstreeks vanaf een USB stick ofzo op de Naim streamer, bijna altijd beter...

Maar dat is in mijn geval bijna altijd doordat er weer een remaster op Tidal (of Spotify) staat ipv het origineel, en het dus weer door compressie is. Gelukkig heb ik mijn CD spelers wel gehouden (ik hou van CD spelers gek genoeg), en dat is eigenlijk altijd beter met de CD's uit de tijd dat ze uitgebracht werden...

Wel zonde vind ik. Het zou ZO fijn zijn als die streaming services niet blind de nieuwste (en meest crappy) remaster neer zouden zetten!

Overigens kan je Qobuz als ze dat doen ook gewoon benaderen en vertellen welke versie van het album beter klinkt. Dat testen ze en als ze het eens zijn, zetten ze die neer. Dat doen Tidal en Spotify ECHT niet.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Tribute (made in Grunn) voorversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Meitner MA-2 CD speler en DAC, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer, PS Audio Power Plant. Interconnects van Oyaide, Audioquest (Sky en Earth), power zelfmaak, Puritan en nog wat random spul, ethernetkabels van QED en Audioquest (Carbon).

jahtari

Citaat van: Struis op april 28, 2024, 12:37:03Wel zonde vind ik. Het zou ZO fijn zijn als die streaming services niet blind de nieuwste (en meest crappy) remaster neer zouden zetten!

Overigens kan je Qobuz als ze dat doen ook gewoon benaderen en vertellen welke versie van het album beter klinkt. Dat testen ze en als ze het eens zijn, zetten ze die neer. Dat doen Tidal en Spotify ECHT niet.
Er was vroeger al verschil tussen CDs van hetzelfde album.

Dan kom je idd in de loudness war terecht, een slechte ontwikkeling.

Tidal maakt het echter vaak nog bonter door gewoon een compleet andere versie van een nummer weer te geven. Je lijst en selectie van nummers is daardoor nooit constant. Heel irritant en daardoor is mijn verzameling op mijn nas dan ook echt GOUD waard.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Struis

Ja, daar ben ik het inderdaad volledig mee eens. En inderdaad, verzamelaars van een artiest op CD wilde nog wel eens minder klinken dan de originele CD, gek genoeg.

En inderdaad, ik heb ruim 1000 nummers en albums in Tidal staan, maar continu verdwijnen die weer. Mateloos iritant inderdaad!

Citaat van: jahtari op april 28, 2024, 13:21:52Er was vroeger al verschil tussen CDs van hetzelfde album.

Dan kom je idd in de loudness war terecht, een slechte ontwikkeling.

Tidal maakt het echter vaak nog bonter door gewoon een compleet andere versie van een nummer weer te geven. Je lijst en selectie van nummers is daardoor nooit constant. Heel irritant en daardoor is mijn verzameling op mijn nas dan ook echt GOUD waard.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Tribute (made in Grunn) voorversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Meitner MA-2 CD speler en DAC, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer, PS Audio Power Plant. Interconnects van Oyaide, Audioquest (Sky en Earth), power zelfmaak, Puritan en nog wat random spul, ethernetkabels van QED en Audioquest (Carbon).

jahtari

@Struis is ergens jouw set te zien hier?  :wow:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Struis

Jazeker, https://www.htforum.nl/index.php?topic=186362.0.

Ondertussen zijn het twee sets naast elkaar, die binnenkort ook nog uitgebreid wordt. Een vriendin wilde mijn Harbeth Super HL5's ruilen voor haar P3ESR 40th Anniversaries van 5 jaar oud met Skylan stands. Ik had nog een Exposure 2010SD overgenomen van een goede vriend, in een oude test en probeersel had ik nog een Parasound HCA-2200 MKII (die wordt komende week gefixt), de vriendin deed in de ruil ook een Rel Strata 5 erbij in nieuwstaat, en de interconnects (Oyaide PA-02TR) had ik nog liggen (ooit voor weinig gebruikt overgenomen van een winkel in Oterleek). Daar komt ook nog mijn oude Philips CD960 bij als loopwerk (die deed het niet meer en heeft die vriend van de Exposure weer gerepareerd). Bron is de Naim NDX1 die zijn digitale uitgang naar set 1 heeft (dCS stack) en dus analoog naar set 2 (en waar ik dus de DAC van gebruik om van alles te proberen).

Dit is bedoeld eigenlijk om weer gewoon mee te spelen. Van alles mee te proberen. Bv: maken loopwerken werkelijk een verschil met een NDX1 als DAC? Hoor je iets als je de streamer op een Ikea bamboe snijplank set met Ludic voetjes er onder (30 euro totaal)? Maakt een stroomkabel werkelijk iets uit? En een digitale kabel?

Citaat van: jahtari op april 28, 2024, 16:24:45@Struis is ergens jouw set te zien hier?  :wow:

P_j_V

Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

Struis

Ah, heel Amerikaans natuurlijk. En nu kunnen we wachten op de eerste nieuwe issues die gaan optreden. Ook interessant is dat ze trots  aankondigden dat ze alle MQA binnen hele korte tijd de nek om zouden draaien. Maar in de praktijk kom ik nog HEEL veel doods klinkende MQA meuk tegen. Misschien viel het tegen. Helemaal als je iedereen ontslaat natuurlijk ;)

Citaat van: P_j_V op november 11, 2024, 17:32:18Ik zie net dit topic op ASR: https://www.musicbusinessworldwide.com/latest-round-of-tidal-layoffs-could-hit-a-quarter-of-staff-report/.

brt

Citaat van: Struis op november 13, 2024, 20:04:30Ah, heel Amerikaans natuurlijk. En nu kunnen we wachten op de eerste nieuwe issues die gaan optreden. Ook interessant is dat ze trots  aankondigden dat ze alle MQA binnen hele korte tijd de nek om zouden draaien. Maar in de praktijk kom ik nog HEEL veel doods klinkende MQA meuk tegen. Misschien viel het tegen. Helemaal als je iedereen ontslaat natuurlijk ;)

Doods klinkend?

Van mij mogen ze de hele video afdeling bij TIDAL wel schrappen, ik kijk daar nooit naar.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

Struis

Ja, ik las nog van MQA (Meridian) dat de BESTE implementatie van MQA op dCS spul was uitgevoerd. Het enige wat ik hoor is dat het vlak, doods, op elkaar gepakt klinkt. Ik switch altijd meteen naar Spotify als ik weer MQA tegen kom.. :)

Maar ja, die video snap ik ook niet nee. Net als in Spotify. Wat moet je DAAR nou mee.. :) Jeugd misschien?

Citaat van: brt op november 13, 2024, 21:01:43Doods klinkend?

Van mij mogen ze de hele video afdeling bij TIDAL wel schrappen, ik kijk daar nooit naar.

hatfylld

Citaat van: Struis op november 14, 2024, 12:57:21Maar ja, die video snap ik ook niet nee. Net als in Spotify. Wat moet je DAAR nou mee.. :) Jeugd misschien?
Heel veel mensen hebben toch een TV tussen hun speakers hangen?  Hebben ze ook wat te kijken tijdens het muziek luisteren.
Tannoy Arden mk.I - Luxman C-02 / M-02 - Technics SL-1500C / CineMag 3440A (SUT) / Denon DL-103 (FG2) - Mac Mini (Roon)

Struis

Haha, dat is waar. Wel jammer, want het geluid reflecteert via je TV en gaat qua kwaliteit er aardig van achteruit :) Probeer maar eens ;) Maar ja, ik kan me er best wat bij voorstellen ja :)

Citaat van: hatfylld op november 14, 2024, 14:12:35Heel veel mensen hebben toch een TV tussen hun speakers hangen?  Hebben ze ook wat te kijken tijdens het muziek luisteren.

August

Citaat van: Struis op november 14, 2024, 12:57:21Ja, ik las nog van MQA (Meridian) dat de BESTE implementatie van MQA op dCS spul was uitgevoerd. Het enige wat ik hoor is dat het vlak, doods, op elkaar gepakt klinkt. Ik switch altijd meteen naar Spotify als ik weer MQA tegen kom.. :)

Zonder gelijk in een MQA discussie te willen verzanden, maar je Network Bridge doet in principe alleen de eerste unfold. Delius doet daar verder niks mee.
Ik ben niet speciaal fan van MQA, heb ook geen Tidal meer, maar Qobuz. Ik vond het best lekker klinken destijds, de Vivaldi deed ook de tweede unfold met nog een speciale filtering.

Struis

Dat kan inderdaad. Ik had liever dat hij helemaal geen unfold deed ;) Maar goed, als het alleen werkt als je 2x unfold, hoeveel mensen hebben er dan plezier van vraag ik me af.. Maar goed. Ik had ook Qobuz. Best fijn moet ik zeggen. Alleen tsja, met Tidal kan ik met 6 mensen op 1 abonnement, en dat is toch wel fijn...

Citaat van: August op november 19, 2024, 20:16:11Zonder gelijk in een MQA discussie te willen verzanden, maar je Network Bridge doet in principe alleen de eerste unfold. Delius doet daar verder niks mee.
Ik ben niet speciaal fan van MQA, heb ook geen Tidal meer, maar Qobuz. Ik vond het best lekker klinken destijds, de Vivaldi deed ook de tweede unfold met nog een speciale filtering.

Dura

Ik heb net weer eens een TIDAL abo.
Ik dacht dat MQA helemaal weg was bij TIDAL?
Ik zie via Bluesound alleen FLAC van CD-kwaliteit of hoger.

Nog een vraagje voor Bluesound gebruikers. Ik vind het moeilijk om een keuze te maken voor hoe TIDAL aan te sturen, de BluOS app of TIDAL connect. Wat gebruiken jullie en waarom?
Harbeth P3ESR, Powernode N331, LG G3 55'. Less is more.

brt

Citaat van: Dura op november 20, 2024, 20:02:28Ik heb net weer eens een TIDAL abo.

Nog een vraagje voor Bluesound gebruikers. Ik vind het moeilijk om een keuze te maken voor hoe TIDAL aan te sturen, de BluOS app of TIDAL connect. Wat gebruiken jullie en waarom?

Volgens mij zijn ze aan het afbouwen mbt mqa, dus rolt er steeds meer gewone flac uit ipv mqa. Maar zal wel ff duren voordat ze die miljoenen files allemaal vervangen hebben.

Mbt de app: ik ben Roon gewend en gebruik dat dus ook op onze Bluesound Pulse Mini, maar als ik zou moeten kiezen tussen Tidal connect en BlueOs zou ik zelf voor de eerste gaan. Ik vind dat gewoon een erg goede app.
Voordeel van de BlueOs app is wel dat je e.e.a. kan doen qua eq
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

katwax

Citaat van: Dura op november 20, 2024, 20:02:28Ik heb net weer eens een TIDAL abo.

MQA komt volgens mij minder en minder, maar het komt soms nog voor, nu de Bluesound doet de conversie naar mijn gevoel vlekkenloos, maar het blijft wel een conversie  ;)
Tidal connect, zo kan je volgens mij geen mixes/radio als favoriet zien staan in Bluos, mixes/suggesties van de home page in Tidal zie je niet en het zoeken/bladeren vind ik aangenamer via Tidal software.
Ondertussen werkt de Tidal connect ook zeer betrouwbaar met Bluesound device (was in begin soms iets minder).
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

Ik gebruik beide. Met de BluOS App speel ik mijn eigen bibliotheek, Tidal playlists, Radio Paradise en andere radiozenders af. Met Tidal connect mijn Daily Mix, wat niet via de BluOS App kan, en gaat zoeken ergens fijner. Ook met nummers aan playlist toevoegen krijg je meer feedback. Je hebt echter geen geheugen wat je hebt afgespeeld. Met BluOS was dat altijd een sterk punt maar tegenwoordig moet ik wel add to queue doen :nopompom:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Dura

Duidelijk mensen, bedankt, 3-0 voor Tidal Connect.

Nog een kleine tip, heb het ook al in het BluOS topic gezet. Ik heb een paar dagen geleden binnen de BluOS app de gain eruit gehaald, en ik heb de stellige indruk dat het geluid zo minder vlak is.
Harbeth P3ESR, Powernode N331, LG G3 55'. Less is more.

Tabcam

Ik gebruik de volumeregeling en replay gain ook niet, maakt veel uit voor de dynamiek.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Citaat van: Tabcam op november 21, 2024, 19:43:41Ik gebruik de volumeregeling en replay gain ook niet, maakt veel uit voor de dynamiek.
Inderdaad, bij mij staat het ook allemaal uit/passtrough. Denk dat het vooral die gain is, die alles plat maakt. Na een upgrade stond de gain eens terug aan, natuurlijk wist ik dat niet, heb toen wel even moeten zoeken wat er "mis" was met mijn set  :crazy:

Struis

Wel interessant misschien: bij Naim streamers en dCS ook klinkt Tidal in onze ervaring het beste op het apparaat zelf. Dus niet via Connect... En laatst draaiden we een deel via Tidal Connect vanaf Android en een deel via iOS (ieder zijn foon). Nou leek het toch wel sterk of het beter klonk via iOS! Maar eigenlijk altijd beter uit de Naim of dCS app zelf........

Citaat van: Dura op november 21, 2024, 19:32:13Duidelijk mensen, bedankt, 3-0 voor Tidal Connect.

Nog een kleine tip, heb het ook al in het BluOS topic gezet. Ik heb een paar dagen geleden binnen de BluOS app de gain eruit gehaald, en ik heb de stellige indruk dat het geluid zo minder vlak is.

katwax

Citaat van: Struis op april 13, 2025, 11:02:24Wel interessant misschien: bij Naim streamers en dCS ook klinkt Tidal in onze ervaring het beste op het apparaat zelf. Dus niet via Connect... En laatst draaiden we een deel via Tidal Connect vanaf Android en een deel via iOS (ieder zijn foon). Nou leek het toch wel sterk of het beter klonk via iOS! Maar eigenlijk altijd beter uit de Naim of dCS app zelf........

Dat zit in het hoofd, als je weet hoe dit werkt dan begrijp je dat het geen verschil kan maken, de app is niet meer dan aansturen welk nummer er gespeel moet worden. Zie het als 3 verschillende afstandbedieningen, meer is het niet.

Het kan wel zijn dat er instellingen anders staan in de app op Android, dan op IOS en zeker tov de Naim app.

Struis

Yep, dat was mijn conclusie ook. Maar nee, de instellingen zijn hetzelfde op beide foons.

Kortom: het zit in mijn hoofd (Oke, ook in mijn hoofd, want ik deed een dubbel blinde test met een vriend), OF Tidal Connect werkt niet zoals wij denken. Als bv niet werkt als dlna waar een track aan een url is gelinkt waar de streamer vervolgens heen gaat, maar eigenlijk een casting protocol is. Net als Airplay, die door het hele systeem van je foon gaat, dus ook bv de mixer...
In dat geval is het logisch dat het het best klinkt in de app van de streamer, want dan zit er inderdaad geen telefoon tussen, maar gaat de streamer rechtstreeks.

Maar dat vind ik vreemd.

Overigens ben ik lang genoeg ITer om niet te beweren dat ik van een gesloten app weet hoe het werkt. Waar er gezegd wordt dat er gebeurt en wat werkelijk gebeurt is niet altijd hetzelfde...

Citaat van: katwax op april 13, 2025, 11:20:34Dat zit in het hoofd, als je weet hoe dit werkt dan begrijp je dat het geen verschil kan maken, de app is niet meer dan aansturen welk nummer er gespeel moet worden. Zie het als 3 verschillende afstandbedieningen, meer is het niet.

Het kan wel zijn dat er instellingen anders staan in de app op Android, dan op IOS en zeker tov de Naim app.

Struis

Maar goed, ik ga er vanuit dat het in werkelijkheid werkt als dlna en het dus in onze hoofden zit. Al kies ik voor de zekerheid bij keuze gewoon voor de app van de streamer als eerst een dan liefst iOS. Ook omdat ik alles toch heb liggen, dus het net zo makkelijk is

katwax

Hoe moeilijk wil je het maken, met de app zeg je gewoon tegen je speler welke track hij moet spelen, jou speler gaat dan van die url de track ophalen, dat blijft hetzelfde of je dit nu via Android, Windows, IOS, ... doet.
Waarom willen audio mensen altijd zo moeilijk maken en fantomen verzinnnen?  :crazy: