Raspberry Pi als high-end audio streamer

Gestart door Gitaarwerk__, november 19, 2014, 20:45:01

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

gizmo2

Citaat van: Thanatos op juli  4, 2017, 10:39:04
Nee, i2s is geen databus bedoeld voor afstanden. Wel voor communicatie tussen devices op dezelfde print. Wil je met I2s afstand overbruggen zul je met een buffer aan de gang moeten.

https://en.wikipedia.org/wiki/I²S#Limitations
mocht het niet werken met een lange kabel of ik kan de kabel niet korter krijgen zou een (teleporter digitaal transceiver) dan ook een oplossing kunnen zijn.

die apparaatjes zijn trouwens niet goedkoop.

http://www.twistedpearaudio.com/digital/teleporter.aspx
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

AudioEnZo

Bij gebruik van een streamer met I2S uitgang en een dac met I2S ingang is 7 cm natuurlijk niet te doen en gaat steeds vaker verschijnen.
Met Rj45 heb ik geen ervaring maar met HDMI als I2S verbinding is een iets langere afstand niet zo'n heel groot probleem. Ik heb diverse geprobeerd en gebruikt nu een Pink Faun IL-1 van 1 meter, werkt feilloos.

hifiman


gizmo2

#653
van alles geprobeerd maar helaas ik krijg hem niet spelend via i2s, heb hem geprobeerd met volumio en picoreplayer ook de data aansluitingen dubbel gechecked maar helaas geen geluid  :( 
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

hifiman

Citaat van: gizmo2 op juli  4, 2017, 15:34:47
van alles geprobeerd maar helaas ik krijg hem niet spelend via i2s, heb hem geprobeerd met volumio en picoreplayer ook de data aansluitingen dubbel gechecked maar helaas geen geluid  :(
Zie je wel alle klok signalen op de scope?

DJ le Roi

Citaat van: gizmo2 op juli  4, 2017, 15:34:47
van alles geprobeerd maar helaas ik krijg hem niet spelend via i2s, heb hem geprobeerd met volumio en picoreplayer ook de data aansluitingen dubbel gechecked maar helaas geen geluid  :(

Heb je deze gebruikt? http://www.magnahifi.com/index.php/nl/webshop/product/Audio-GD-i2s-rj45-input-or-output-module

gizmo2

Citaat van: hifiman op juli  4, 2017, 16:20:17
Zie je wel alle klok signalen op de scope?
zo'n elektronica kennis heb nu ook weer niet dus nee geen scope.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

#657
Citaat van: DJ le Roi op juli  4, 2017, 16:29:45
Heb je deze gebruikt? http://www.magnahifi.com/index.php/nl/webshop/product/Audio-GD-i2s-rj45-input-or-output-module
ja die heb ik gebruikt en heb de pinnen van de draden gelokaliseerd met een multimeter zodat ik exact de juiste draden op de juiste positie heb en die weer aangesloten op de digi + pro.

eerste foto is van de audio GD dac tweede digi+ pro.

ik heb standaard i2s formaat en hifiberry digi+ pro geprobeerd in de software.

misschien heb ik wel een aansluitfout gemaakt.

ik heb pin 1 audio GD dac naar pin 5 digi + pro.
          pin 3 dac naar pin 4 digi.
          pin 5 dac naar pin 3 digi.
          pin 7 dac naar pin 2 digi.
          pin 8 dac naar pin 1 digi




alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

DJ le Roi

Citaat van: gizmo2 op juli  4, 2017, 16:35:29
ja die heb ik gebruikt en heb de pinnen van de draden gelokaliseerd met een multimeter zodat ik exact de juiste draden op de juiste positie heb en die weer aangesloten op de digi + pro.

Ik heb zelf een NFB-3 waarvan ik de USB door Magnahifi heb laten vervangen door een I2S ingang/bovenstaande module.

Ik weet nog dat ik een Hifiberry Dac+ Pro kocht om de Audio GD dac te voeden met het - door de Hifiberry Dac+ Pro - gereclockte I2S signaal (inmiddels gebruik ik een KALI Reclocker).

Dus de volgorde was zo: Raspberry - Hifiberry Dac+ Pro I2S uitgang - Audio GD I2S RJ45 UITGANG module - Audio GD I2S RJ45 INGANG module die in de NFB-3 was geplaatst.

Het lukte niet.

Totdat ik de tip kreeg van Magnahifi om vier SMD weerstandjes in de Audio GD I2S RJ45 INGANG module van mijn Dac te desolderen. Dat heb ik gedaan en toen deed ie het, zonder problemen en heel stabiel. Was een heel kleine ingreep (en ik ben ook niet technisch).

Als je de Dac bij Magnahifi heb gekocht, zou ik even aan deze zaak vragen of mijn verhaal hierboven de oplossing zou kunnen zijn. De service van deze zaak is erg goed, heel vakkundig. Ik hoop dat je hier iets aan hebt!


gizmo2

#659
Citaat van: DJ le Roi op juli  4, 2017, 16:53:55
Ik heb zelf een NFB-3 waarvan ik de USB door Magnahifi heb laten vervangen door een I2S ingang/bovenstaande module.

Ik weet nog dat ik een Hifiberry Dac+ Pro kocht om de Audio GD dac te voeden met het - door de Hifiberry Dac+ Pro - gereclockte I2S signaal (inmiddels gebruik ik een KALI Reclocker).

Dus de volgorde was zo: Raspberry - Hifiberry Dac+ Pro I2S uitgang - Audio GD I2S RJ45 UITGANG module - Audio GD I2S RJ45 INGANG module die in de NFB-3 was geplaatst.

Het lukte niet.

Totdat ik de tip kreeg van Magnahifi om vier SMD weerstandjes in de Audio GD I2S RJ45 INGANG module van mijn Dac te desolderen. Dat heb ik gedaan en toen deed ie het, zonder problemen en heel stabiel. Was een heel kleine ingreep (en ik ben ook niet technisch).

Als je de Dac bij Magnahifi heb gekocht, zou ik even aan deze zaak vragen of mijn verhaal hierboven de oplossing zou kunnen zijn. De service van deze zaak is erg goed, heel vakkundig. Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
deze is gekocht bij Magnahifi, ik moet er wel bijvertellen dat deze dac standaard een RJ45 ingang heeft maar ik zal eens contact opnemen met Magnahifi of zij hier een oplossing voor hebben.

in ieder geval heel erg bedankt voor de tip! hier kan ik echt wat mee anders blijf ik maar aan het door klungelen.

ik laat nog weten hoe het afloopt.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

DJ le Roi

Citaat van: gizmo2 op juli  4, 2017, 17:14:16
deze is gekocht bij Magnahifi, ik moet er wel bijvertellen dat deze dac standaard een RJ45 ingang heeft maar ik zal eens contact opnemen met Magnahifi of zij hier een oplossing voor hebben.

in ieder geval heel erg bedankt voor de tip! hier kan ik echt wat mee anders blijf ik maar aan het door klungelen.

ik laat nog weten hoe het afloopt.

Ik heb wat foto's van de NFB-1 bekeken en het lijkt dezelfde module te zijn...

gizmo2

Citaat van: DJ le Roi op juli  4, 2017, 19:20:11
Ik heb wat foto's van de NFB-1 bekeken en het lijkt dezelfde module te zijn...
Ik zal vanavond of morgen wel contact opnemen met Magnahifi.
Vraagje waarom gebruik je nu een KALI Reclocker ipv i2s direct of gebruik je deze nog steeds in combinatie met de hifiberry dac en i2s en is de  KALI Reclocker ook te gebruiken met een hifiberry digi+ pro en gaat dat iets opleveren?
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

hifiman

Citaat van: gizmo2 op juli  4, 2017, 16:33:01
zo'n elektronica kennis heb nu ook weer niet dus nee geen scope.
Dan wordt het heel lastig troubleshooten...

hifiman

#663
Citaat van: gizmo2 op juli  4, 2017, 20:11:56
Ik zal vanavond of morgen wel contact opnemen met Magnahifi.
Vraagje waarom gebruik je nu een KALI Reclocker ipv i2s direct of gebruik je deze nog steeds in combinatie met de hifiberry dac en i2s en is de  KALI Reclocker ook te gebruiken met een hifiberry digi+ pro en gaat dat iets opleveren?
De Kali reclocker reclocked het brakke i2s signaal van de pi en voegt er een nette master clock aan toe. Tevens een buffer functie waardoor de nieuwe kloksignalen in theorie volledig "losgekoppeld" zijn van de ingaande oude. De Kali Alto is echt een stuk beter dan de digi pro+, ik heb beiden geprobeerd.

DJ le Roi

#664
Citaat van: gizmo2 op juli  4, 2017, 20:11:56
Ik zal vanavond of morgen wel contact opnemen met Magnahifi.
Vraagje waarom gebruik je nu een KALI Reclocker ipv i2s direct of gebruik je deze nog steeds in combinatie met de hifiberry dac en i2s en is de  KALI Reclocker ook te gebruiken met een hifiberry digi+ pro en gaat dat iets opleveren?

Ik was bezig met een reactie maar ik zie dat Hifiman al een antwoord heeft gepost! Naar de combinatie van de reclocker van de Dac+ Pro (ik denk dezelfde als op de Digi+ Pro) en de Audio GD heb ik trouwens ook met heel veel plezier geluisterd!

Binnenkort hoop ik ook de Allo Isolator te ontvangen, ben benieuwd wat dat doet.

gizmo2

Citaat van: hifiman op juli  4, 2017, 22:18:53
De Kali reclocker reclocked het brakke i2s signaal van de pi en voegt er een nette master clock aan toe. Tevens een buffer functie waardoor de nieuwe kloksignalen in theorie volledig "losgekoppeld" zijn van de ingaande oude. De Kali Alto is echt een stuk beter dan de digi pro+, ik heb beiden geprobeerd.
dan ga me eens verdiepen in de allo kali reclocker.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

Citaat van: DJ le Roi op juli  4, 2017, 22:23:24
Ik was bezig met een reactie maar ik zie dat Hifiman al een antwoord heeft gepost! Naar de combinatie van de reclocker van de Dac+ Pro (ik denk dezelfde als op de Digi+ Pro) en de Audio GD heb ik trouwens ook met heel veel plezier geluisterd!

Binnenkort hoop ik ook de Allo Isolator te ontvangen, ben benieuwd wat dat doet.
ik moet trouwens zeggen dat de audio GD dac best prima klinkt als ik het vergelijk met mijn vorige denon-DA300USB dac die begon pas een beetje te werken als er een serieuze voeding achter zit en dan nog klonk hij mijn inziens een beetje iel en zonder body met de audio GD klinkt alles net weer iets mooier en rustiger en prima om lang naar te luisteren.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

DJ le Roi

Citaat van: gizmo2 op juli  3, 2017, 19:29:46
mooi om te horen dat het een geluidsverbetering met zich meebrengt.

de kabel wordt dan ongeveer 30 cm lang, korter is haast niet mogelijk voor mij of is dit al te lang?

Gizmo, ik gebruik een kabel van 30 cm en dat werkt prima. Deze gebruik ik: http://www.ebay.com/itm/CAT-7-SSTP-10Gbps-600MHz-LAN-Ethernet-Cable-PS4-Internet-Router-Wifi-30CM-1FT-/262305780568?hash=item3d12a49358:g:WowAAOSwUuFWzkcV

gizmo2

#668
Citaat van: DJ le Roi op juli  6, 2017, 07:07:47
Gizmo, ik gebruik een kabel van 30 cm en dat werkt prima. Deze gebruik ik: http://www.ebay.com/itm/CAT-7-SSTP-10Gbps-600MHz-LAN-Ethernet-Cable-PS4-Internet-Router-Wifi-30CM-1FT-/262305780568?hash=item3d12a49358:g:WowAAOSwUuFWzkcV
ik heb net een bericht verstuurd naar magnahifi ik wacht dat nog even af en anders neem ik wel contact met jouw op.

edit: heb al andwoord terug van magnahifi (heel snel ;D) en die kwam met dezelfde oplossing als jij  (aan de onderkant RJ45 conector 4 smd weerstanden eruit te halen/solderen) en ik ga dit vanavond nog proberen, fingers crossed!
ze kamen trouwens ook met het advies om een kali re-clocker te gebruiken omdat het niet gebufferd wordt zoals hifiman en jij ook al aangaf of een product van hun zelf (Mano streamer) https://www.hifistatement.net/tests/item/2022-magna-hifi-mano-music-streamer-high-res?limitstart=0

heb effe snel een fotootje gemaakt en is misschien is het wel handig als jij mij zo kunt zeggen welke weerstanden ik dan moet weg solderen, ik heb twee van die modules de rechter is de originele de linker een extra uit/ingang.



alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Hans47

Als jij hier 4 smd weerstanden kunt vinden ben je knap, er zijn geen weerstanden te zien op je foto's (beiden niet)

gizmo2

#670
Citaat van: Hans47 op juli  6, 2017, 12:21:34
Als jij hier 4 smd weerstanden kunt vinden ben je knap, er zijn geen weerstanden te zien op je foto's (beiden niet)
ja die indruk kreeg ik ook al dan zal het wel op het board zitten waar de RJ45 stekker naar toe gaat, heb inmiddels al weer terug gemaild naar magnahifi en hoop dat zij mij de exacte locatie aan kunnen geven.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

#671
inmiddels al response terug van magnahifi die RJ45 connectoren zijn goed daar hoeft niets meer aan veranderd te worden maar het schijnt dat er in de CRT ingang van de dac een plug in moet en laat die er nu toevallig niet inzitten en dat kan de oorzaak zijn dat er geen geluid uitkomt.

vanavond die plug er maar eens indrukken en checken of er nu wel lawaai uitkomt.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

#672
Citaat van: DJ le Roi op juli  6, 2017, 07:07:47
Gizmo, ik gebruik een kabel van 30 cm en dat werkt prima. Deze gebruik ik: http://www.ebay.com/itm/CAT-7-SSTP-10Gbps-600MHz-LAN-Ethernet-Cable-PS4-Internet-Router-Wifi-30CM-1FT-/262305780568?hash=item3d12a49358:g:WowAAOSwUuFWzkcV
inmiddels heb ik de audio GD dac aan de praat gekregen via het i2s direct signaal op de digi+ pro het probleem was een plug die in de CRT ingang moest zitten die zat er niet in na deze erin geplugd te hebben en in de software van volumio het i2s signaal van de digi+ pro te hebben geselecteerd kwam de dac wonderbaarlijk tot leven :D

heb nog wel een vraagje, maakt de kwaliteit van de RJ45 kabel nog wat uit of is een gewone goedkope kabel ook goed want ik ben nu toch bezig dan kan ik het net zo goed juist aanpakken.

ps, de service van magnahifi is trouwens top je krijgt meteen antwoord en een goede uitleg  :thumbs-up:
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

DJ le Roi

Citaat van: gizmo2 op juli  6, 2017, 18:01:27
inmiddels heb ik de audio GD dac aan de praat gekregen via het i2s direct signaal op de digi+ pro het probleem was een plug die in de CRT ingang moest zitten die zat er niet in na deze erin geplugd te hebben en in de software van volumio het i2s signaal van de digi+ pro te hebben geselecteerd kwam de dac wonderbaarlijk tot leven :D

heb nog wel een vraagje, maakt de kwaliteit van de RJ45 kabel nog wat uit of is een gewone goedkope kabel ook goed want ik ben nu toch bezig dan kan ik het net zo goed juist aanpakken.

ps, de service van magnahifi is trouwens top je krijgt meteen antwoord en een goede uitleg  :thumbs-up:

Mooi dat ie het doet!

Volgens mij maakt het weinig uit. Ik gebruik deze:

http://www.ebay.com/itm/CAT-7-SSTP-10Gbps-600MHz-LAN-Ethernet-Cable-PS4-Internet-Router-Wifi-30CM-1FT-/262305780568?hash=item3d12a49358:g:WowAAOSwUuFWzkcV

en ik ben er tevreden mee. Wel is de kabel wat stug.

gizmo2

#674
Citaat van: hifiman op juli  3, 2017, 23:29:03
Dat is denk  ik veels te lang, er wordt meestal aangeraden onder de 10 cm te blijven, zelf kom ik op 7 cm en dat werkt goed.
ik heb de raspberry pi via het i2s signaal van de hifiberry digi+ pro nu een poosje spelen en je hebt gelijk hoe korter de kabel des de mooier het speelt bij een kabel van 1 meter of langer komt er al helemaal geen geluid meer uit ik heb de kabel uiteindelijk tot 20 cm in kunnen korten kleiner lukt me niet en dat speelt nu prima en beter als de coax van de digi+ pro.

ik ga me nu verdiepen in een kali re-clocker magnahifi raadde mij die ook al aan of een van hun streamers.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up: