Raspberry Pi als high-end audio streamer

Gestart door Gitaarwerk__, november 19, 2014, 20:45:01

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Hans47

Ik heb sinds kort een Abacus Preamp 14 met een streamer ingebouwd de AroioEX  en wat denk je?
De AroioEX is een Raspberry Pi 2 met een IQ-Audio-DAC, de software heeft Abacus op basis van Squeezelite gebouwd en mag je vrij downloaden:http://www.abacus-electronics.de/150-0-Aroio+Betriebssystem.html

Ik vind het een topper (ik heb de Preamp 14 icm met de Abacus 60-120D Dolifet)

Gitaarwerk__

Een SSD kaartje is vele malen handiger dan SSD direct gekoppeld. Ikz al zo veel mogelijk digitale apparaten juist ontkoppelen van de streamer en deze echt laten doen waar die voor is. Verbinding leggen...besturing,..en spelen. De rest wegfaseren naar een Nas, pre-upsamplen (als je dit wilt) niet on the fly... dac zo min mogelijk direct gekoppeld. Pi is storings gevoelig en stoort ook natuurlijk gewoon.

Maar wel heel cool dat er ook gewoon veel mee word gexperimenteerd ermee :) Ik durf als ik klaar met mijn project 'm wel naast een echte high-end speler te zetten.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Hans47

Een DAC via de GPIO bus aangestuurd heeft ook wel iets (I2S) scheelt een omzetting tov USB, maar beiden kunnen goed klinken, misschien dat ik nog eens met bv piCorePlayer ga experimenteren (je kunt gewoon zelf een image via een SD kaartje op de interne piRasp in de Preamp 14 zetten en dan een USB dac, er hang wel een hele mooie voeding aan de Rasp in de Preamp 14.
Afijn we shall see, in ieder geval geen last van storingen en het klinkt in mijn beleving beter dan alle streamers die ik hiervoor heb gehad (en ik heb er best een aantal gehad  ;D)

Gitaarwerk__

Ben benieuwd! :) Ik vind het mooi te zien hoe steeds meer technieken veel meer binnen handbereik liggen. Vooral de prijs is mooi, Leuke is dat je zelf ook nog wat te knutselen hebt :D
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Kaakberg

#179
Citaat van: Hans47 op november 28, 2015, 14:12:36
Ik heb sinds kort een Abacus Preamp 14 met een streamer ingebouwd de AroioEX  en wat denk je?
De AroioEX is een Raspberry Pi 2 met een IQ-Audio-DAC, de software heeft Abacus op basis van Squeezelite gebouwd en mag je vrij downloaden:http://www.abacus-electronics.de/150-0-Aroio+Betriebssystem.html

Ik vind het een topper (ik heb de Preamp 14 icm met de Abacus 60-120D Dolifet)

Zelfde set hier ( 12S activ Lautsprecher, maar nog in doos). Ik had iTunes erop draaien, maar Roon lukt dan weer niet. En met cleaner komt beatles mono uit 1 speaker.

Kaakberg

Citaat van: Gitaarwerk__ op november 29, 2015, 14:31:43
Ben benieuwd! :) Ik vind het mooi te zien hoe steeds meer technieken veel meer binnen handbereik liggen. Vooral de prijs is mooi, Leuke is dat je zelf ook nog wat te knutselen hebt :D

En dat allemaal zonder soldeerbout.

iweinm

@ Gitaarwerk
Heb je reeds de Ian FIFO II KIT + ESS9018DAC ontvangen, ik las op het forum dat je er een besteld had?
Ik zou namelijk graag de afmetingen weten.
Heb volgende case op het oog: http://www.streacom.com/products/fc5-alpha-fanless-chassis/
voor een audio en video streamer in elkaar te steken met Raspberry Pi 2 Model B 1GB...

Ben op zoek naar een kwalitatief goed audio steaming toestel om aan mijn Rotel RSP 1066 te pluggen en ben sinds gisteren in de richting van een raspberry aan het kijken, tot vorige week wist ik eigenlijk zelfs niet wat dit eigenlijk was en ging in mijn plan trekken met amd APU, maar het hogere knutselgehalte en de interessante prijs heeft mijn interesse gewekt moet ik zeggen...
Rotel RMB-1075 . Rotel RSP-1068 . Front: B&W CM 7 . Center: B&W CM Center . Back: B&W CM 1 . LG PK 950

Gitaarwerk__

Citaat van: iweinm op december  5, 2015, 13:54:09
@ Gitaarwerk
Heb je reeds de Ian FIFO II KIT + ESS9018DAC ontvangen, ik las op het forum dat je er een besteld had?
Ik zou namelijk graag de afmetingen weten.
Heb volgende case op het oog: http://www.streacom.com/products/fc5-alpha-fanless-chassis/
voor een audio en video streamer in elkaar te steken met Raspberry Pi 2 Model B 1GB...

Ben op zoek naar een kwalitatief goed audio steaming toestel om aan mijn Rotel RSP 1066 te pluggen en ben sinds gisteren in de richting van een raspberry aan het kijken, tot vorige week wist ik eigenlijk zelfs niet wat dit eigenlijk was en ging in mijn plan trekken met amd APU, maar het hogere knutselgehalte en de interessante prijs heeft mijn interesse gewekt moet ik zeggen...


Mooie combi :)

Ik heb er een besteld ja :) Nog niet binnen. Denk einde week als alles goed gaat en anders volgende.
Het fifo kit is niet heel goedkoop. Vergeet niet dat er nog voedingen bij komt kijken. Ik heb dan een spdif board erbij, en wat accessoires.. maar zat al op de 490 dollar met verzendkosten erbij... ;-).

Streacom is wel een mooie behuizing. Ik denk dat ik bij Audiophonics een kale behuizing ga halen. Kost de helft, maar moet je wel nog alle gaten in boren :)

Als ik het heb zal ik de afmetingen doorgeven. Mooie van die fifo is dat je ineens alle problemen die de pi heeft ongedaan gemaakt worden door de scheiding (isolator + fifo / clock board) toe te passen. als je die ess dac erbij hebt, dan heb wel een aardig apparaatje denk ik zo. Mag je dan zeker high end noemen.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

iweinm

Ja ik zou daarom ook direct voor de hele set gaan.
Heb gisteren heel was leeswerk uitgevoerd over de Ian kit en ben er intussen uit dat je ze niet perse op elkaar maar ook naast elkaar kan monteren. Dus past sowieso wel erin denk ik.
Is het met de pi mogelijk om bvb een usb bluray speler uit te lezen of kan die dat niet bolwerken? Iemand daar een idee van?
Rotel RMB-1075 . Rotel RSP-1068 . Front: B&W CM 7 . Center: B&W CM Center . Back: B&W CM 1 . LG PK 950

Gitaarwerk__

Je gaat de bandbreedte niet hebben voor een USB speler ben ik bang. Je haalt momentel max 45 a 50 MBit. Er is wel een cd player daemon gebouwd, maar wordt momenteel nog niet ondersteund in Volumio. Wellicht wat later wel.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Gitaarwerk__

Denk overigens wel dat je gepruts om te streamen stuk minder zijn dan high end audio streamers (interface /setup). De kwaliteit is zonder mod/tweaks wel stuk minder. Maar met wat meer investering kun je wel echt een high-end streamer bouwen.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

iweinm

Wat zou je dan wel aanraden toch?
Momenteel zijn al mijn opties (met budget onder 1000€) nog open :)
Rotel RMB-1075 . Rotel RSP-1068 . Front: B&W CM 7 . Center: B&W CM Center . Back: B&W CM 1 . LG PK 950

Gitaarwerk__

Eerste vraag is wat je exact zoekt en verwacht... Raspberry pi kan een hoop, maar wanneer het om hoge resolutie audio of video gaat hebben dan kunnen er gewoon wat problemen nog voorkomen. Heeft ook te maken met dat het maar ene 35 euro apparaat is ;-)

Misschien is namelijk een ander platform als Cubox dan een betere optie, die heeft wel de mogelijkheden, is ietjes duurder, maar wel de bandbreedte.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

iweinm

Functies die ik wil:
-zo laag mogelijk stroomverbruik
-zo hoog mogelijke audio kwaliteit (= met i2s bus?)
-1080p films afspelen
-eventueel bluray speler eraan te verbinden voor dvd's die we nog hebben staan af te spelen
-ben niet bang van wat zelf te knutselen om het in behuizing weg te steken van streacom of iets dergelijks
Rotel RMB-1075 . Rotel RSP-1068 . Front: B&W CM 7 . Center: B&W CM Center . Back: B&W CM 1 . LG PK 950

Gitaarwerk__

Dan zou ik persoonlijk iets verder kijken dan een raspberry pi; bijvoorbeeld met een Intel Nuc en dan een USB->i2s verbinding maken.

Intel Nuc is ook erg zuinig als je bijvoorbeeld iets met een i3 processor doet.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

iweinm

En met de Ian kit daar dan achter gekoppeld ofzo voor naar digitaal uitgang te gaan?
Rotel RMB-1075 . Rotel RSP-1068 . Front: B&W CM 7 . Center: B&W CM Center . Back: B&W CM 1 . LG PK 950

rovinggecko

Heb hier nu een rpi met hifidigi+ en een rpi over i2s naar een 4-decks DDDAC. Zijn er hier nog recepten voor een audiofiele diy rpi setup?
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Gitaarwerk__

Citaat van: iweinm op december  9, 2015, 19:19:05
En met de Ian kit daar dan achter gekoppeld ofzo voor naar digitaal uitgang te gaan?

Fifo helpt naar digitaal out, maar zoals ik van je begreep wil je 'm direct naar je dac doen (ipv digital out), wat het meeste effect heeft. Fifo kan beter worden, maar is geen garantie als er een digital in reclocking dac achter staat.

Citaat van: rovinggecko op december  9, 2015, 19:25:48
Heb hier nu een rpi met hifidigi+ en een rpi over i2s naar een 4-decks DDDAC. Zijn er hier nog recepten voor een audiofiele diy rpi setup?

Hifiberry digi+ is al een aardige verbetering. Ik ken jou setup verder niet... maar als ik even op zoek, kom ik interessante projecten tegen:

http://www.runeaudio.com/forum/runeaudio-with-raspberrypi-and-dddac1794-nos-t484.html

nadeel van de digi+ is dat er maar 1 clock op zit. geen 2.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

iweinm

Citaat van: Gitaarwerk__ op december  9, 2015, 22:34:05
Fifo helpt naar digitaal out, maar zoals ik van je begreep wil je 'm direct naar je dac doen (ipv digital out), wat het meeste effect heeft. Fifo kan beter worden, maar is geen garantie als er een digital in reclocking dac achter staat.
Nee heb nog geen dac. Ik zou het allemaal willen integreren in 1 behuizing
Dus volgende opstelling zou te overwegen zijn:
Nuc usb => usb to i2s => Ian kit fifo => Ian fifo isolator => ian dual xo clock board => Ian s/pdif interface => Rotel rsp1066

Dan moet ik juist een usb to i2s zien te vinden.

Tenzij het volgens jullie te veel overgangen worden en een beter idee hebben?
Rotel RMB-1075 . Rotel RSP-1068 . Front: B&W CM 7 . Center: B&W CM Center . Back: B&W CM 1 . LG PK 950

Kjelt

Ik zou nooit van I2S naar spdif terug gaan.
Een goede I2S dac + vv nemen en zeker geen receiver waarin video wordt geprocessed. In de laatste stap gooi je alle winst weer weg, de ketting is zo zwak als de zwakste schakel.

iweinm

Citaat van: Kjelt op december 10, 2015, 14:17:39
Ik zou nooit van I2S naar spdif terug gaan.
Een goede I2S dac + vv nemen en zeker geen receiver waarin video wordt geprocessed. In de laatste stap gooi je alle winst weer weg, de ketting is zo zwak als de zwakste schakel.
Ok goed om te weten.
In mijn receiver (rsp1066) wordt sowieso geen video geprocessed, die gaat rechtstreeks naar de tv.
Rotel RMB-1075 . Rotel RSP-1068 . Front: B&W CM 7 . Center: B&W CM Center . Back: B&W CM 1 . LG PK 950

Kjelt

Citaat van: iweinm op december 10, 2015, 15:10:21
Ok goed om te weten.
In mijn receiver (rsp1066) wordt sowieso geen video geprocessed, die gaat rechtstreeks naar de tv.
Ik bedoel dus apparatuur die puur en alleen op audio is ontwikkeld.
Deze apparatuur wordt vaak qua voeding en ontkoppeling puur op het audio gebied getuned en getweaked.
Veel AV apparatuur die ook video ingangen en bewerking aan boord hebben zijn minder goed ontwikkeld en dat kun je horen, uitzonderingen zoals highend apparatuur daargelaten die meerdere transformatoren en diverse voedingen hebben voor alle pcb's.
Ook bv een tv die aan een apparaat is aangesloten kan bv via de antennekabel weer storing introduceren.
Even kort door de bocht: als je je volume bijna vol open zet zonder ingangssignaal en je hoort ruis of storing dan kun je net zo goed al die tweaks laten zitten.
Tweaks als I2S en gescheiden buffers en aparte voedingen per kanaal hebben alleen zin als de rest van de set ook op dat niveau mee doet.

iweinm

Citaat van: Kjelt op december 10, 2015, 15:22:58
Ik bedoel dus apparatuur die puur en alleen op audio is ontwikkeld.
Deze apparatuur wordt vaak qua voeding en ontkoppeling puur op het audio gebied getuned en getweaked.
Veel AV apparatuur die ook video ingangen en bewerking aan boord hebben zijn minder goed ontwikkeld en dat kun je horen, uitzonderingen zoals highend apparatuur daargelaten die meerdere transformatoren en diverse voedingen hebben voor alle pcb's.
Ook bv een tv die aan een apparaat is aangesloten kan bv via de antennekabel weer storing introduceren.
Even kort door de bocht: als je je volume bijna vol open zet zonder ingangssignaal en je hoort ruis of storing dan kun je net zo goed al die tweaks laten zitten.
Tweaks als I2S en gescheiden buffers en aparte voedingen per kanaal hebben alleen zin als de rest van de set ook op dat niveau mee doet.
Ja, je moet natuurlijk ergens mee beginnen hé, ik kan niet meteen 10000 euro leggen voor een compleet high end systeem {jammer genoeg)...
Ik meen wel dat de voeding van de rotel rsp1066 dik in orde is, net even alles op max gezet en geen ruis te horen.
Rotel RMB-1075 . Rotel RSP-1068 . Front: B&W CM 7 . Center: B&W CM Center . Back: B&W CM 1 . LG PK 950

DJ le Roi

#198
Citaat van: Gitaarwerk__ op december  9, 2015, 22:34:05
Fifo helpt naar digitaal out, maar zoals ik van je begreep wil je 'm direct naar je dac doen (ipv digital out), wat het meeste effect heeft. Fifo kan beter worden, maar is geen garantie als er een digital in reclocking dac achter staat.

Hifiberry digi+ is al een aardige verbetering. Ik ken jou setup verder niet... maar als ik even op zoek, kom ik interessante projecten tegen:

http://www.runeaudio.com/forum/runeaudio-with-raspberrypi-and-dddac1794-nos-t484.html

nadeel van de digi+ is dat er maar 1 clock op zit. geen 2.

Gitaarwerk. Ik heb je berichten met veel interesse gelezen. Ik ben niet zo technisch maar het meeste begreep ik. Zelf ben ik geïnteresseerd in de Hifiberry Dac Pro. Deze I2S komt met 'its own dual-domain clock circuit wich provides 2 separate clocks for 44.1/88.2/176.4 and 48/96/192kHz sample rates.'

Doet deze Hifiberry met twee klokken niet ongeveer hetzelfde als de Fifo kit maar dan voor een deel van de prijs?


rovinggecko

Citaat van: Gitaarwerk__ op december  9, 2015, 22:34:05
Hifiberry digi+ is al een aardige verbetering. Ik ken jou setup verder niet... maar als ik even op zoek, kom ik interessante projecten tegen:

http://www.runeaudio.com/forum/runeaudio-with-raspberrypi-and-dddac1794-nos-t484.html

nadeel van de digi+ is dat er maar 1 clock op zit. geen 2.
Heb 2 setups, de 2de lijkt heel erg op jouw link. Er zit een mux tussen (zodat ik of de coax over i2s of rpi direct over i2s kan doen). Zal de DIYINHK-isolator eens besnuffelen of het zinvol is die er tussen te zetten.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer