Raspberry Pi als high-end audio streamer

Gestart door Gitaarwerk__, november 19, 2014, 20:45:01

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

mika-nl

Pi 2 Model B 1GB  heb ik trouwens met een digi+ hifiberry.


mika-nl


ik vind volumio er wel erg mooi uitzien
musicbox werkt wel maar minder mooie layout.

waarom geef jij aan Picoreplayer teproberen ? Mooier of  beter ?

rovinggecko

Plezieriger, hangt aan lms, met ickstream spotify en tidal.
Daarnaast ipeng op de ipad. Klinkt ook helemaal goed hier.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

mika-nl



Hoi,

Dankje voor je antwoord ,
ik zal er eens naar kijken.
Ik wil namelijk wel een muziekdienst gaan nemen.
Maar er zijn er zoveel denk dat ik daar eerst achter moet komen zodat ik een image er bij kan zoeken.

Volumio draait eindelijk ik heb de hdmi er uitgehaald en dan start hij wel door met de hifiberry digi+
Zou het kunnen zijn dat de voeding telicht is ? 2 amp. Zou genoeg moeten zijn toch ?

gr mika

mika-nl

Ik ben na veel testen uitgekomen op RuneAudio . Perfect geluid en snelle interface.
Spotify account genomen en best tevreden.
Nu hopen dat het verder word uitgebreid met meer streaming mogenlijk heden.

1 nadeel ... ik twijfel nu of ik voor een andere versteker moet gaan. Het klinkt namelijk eigenlijk best goed zo

paaj

Kan er iemand fatsoenlijk vanaf een nas naar een USB DAC streamen? Ik kreeg dat niet lekker werkend (constant haperingen) maar zou m'n ongebruikte Raspberry wellicht nogmaals willen proberen op zolder in mijn hoofdtelefoon systeem.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C3

hdmania

#107
Ik heb ook net Runeaudio in gebruik genomen ism met een rpi 2 en hifiberry digi+ (transformer versie) , en ik vind dit met een goedkope 2A standaard adapter al goed klinken. Ik heb geen idee welke verbetering je eventueel bereikt,als je een lineaire voeding op de pi gaat gebruiken.
Kan iemand met ervaring hier meer over vertellen?

mika-nl


Geen idee of het beter kan.. ook geen idee of ik een andere voeding ga horen.
ik weet wel dat het erg goed klinkt .
ik gebruikte mijn satelite box als mp3 speler maaar die kan hier niet tegen op.
ik denk niet eens dat ik een andere versterker koop.

gr mika

Madhouse

#109
Ik zit ook aan een Raspberry Pi te denken als streamer, ik ga dit topic maar eens goed door lezen.

Wat is op het moment een goede DAC voor op de RPI? Ik lees veel goede over de Pi-DAC+ (http://www.iqaudio.co.uk/home/8-pi-dac-0712411999650.html), iemand hier op het forum ervaring mee?

Ik zat zelf aan een RPI 2 met een Pi-DAC+ te denken in combinatie met goede software (piCorePlayer) welke kan communiceren met LMS.

En niet geheel onbelangrijk, wat is een goede voeding?
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Madhouse

Je was me voor, had net de post aangepast :D

PiCorePlayer is zeker interessant. Ik maak me echter geen zorgen over de software, meer om de hardware. Een RPI is leuk om mee te spelen maar kan hij bijv. de Squeezebox Touch vervangen? Ik heb mijn Touch nu rechtstreeks op mijn Marantz PM-15S2 LE aangesloten en ik vind dit goed genoeg klinken (heb wel een externe DAC geprobeerd maar vond dit niet beter klinken).
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

hifiman

Citaat van: Madhouse op augustus  5, 2015, 22:31:15
Je was me voor, had net de post aangepast :D

PiCorePlayer is zeker interessant. Ik maak me echter geen zorgen over de software, meer om de hardware. Een RPI is leuk om mee te spelen maar kan hij bijv. de Squeezebox Touch vervangen? Ik heb mijn Touch nu rechtstreeks op mijn Marantz PM-15S2 LE aangesloten en ik vind dit goed genoeg klinken (heb wel een externe DAC geprobeerd maar vond dit niet beter klinken).
Mijn ervaring is van niet, de pi met hifiberry (zowel analoog als digitaal) zijn duidelijk een stuk minder dan de dqueezebox touch, zelfs met een lineare voeding op de pi.  :nopompom:

Madhouse

Ik had het al gelezen dat dat je ervaring is. Maar jij hebt de Hifiberry gebruikt en ben wel benieuwd wat een andere (in mijn geval analoge) DAC zou doen.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

hifiman

#114
Citaat van: Madhouse op augustus 10, 2015, 12:42:44
Ik had het al gelezen dat dat je ervaring is. Maar jij hebt de Hifiberry gebruikt en ben wel benieuwd wat een andere (in mijn geval analoge) DAC zou doen.
Daarom vulde ik deze ervaring nu aan met dat ik ook ervaring heb ondertussen met digitaal uit (hifi berry digi), ofwel naar een DAC  ;)

Isflicka

Je kunt een Pi beter niet gaan vergelijken met de SB Touch want dan is de investering in een Pi (hoe gering ook) gewoon zonde van het geld. Het is natuurlijk wel leuk om mee te prutsen.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Madhouse

Hmmmm ik denk dat ik het er voorlopig maar even bij laat dan  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Isflicka

Overigens bedoel ik er niets negatiefs (m.b.t. Pi) mee maar als het je gaat om een verbetering t.o.v. de touch dan kun je beter verder kijken. Mocht je wel op zoek zijn naar verbetering dan zou je het toch beter kunnen zoeken in een passende DAC. Ik weet niet wat je al hebt geprobeerd.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Madhouse

Ik was eigenlijk niet op zoek naar verbetering voor de Touch hoor, ik wilde iets gelijkwaardigeshebben als extra voor mijn setje op zolder waarbij ik gebruik kan maken van LMS omdat deze toch al is geïnstalleerd op mijn NAS.

Ik heb nu beneden al een Pi2 in gebruik met Kodi voor films en series.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

chocovla

Citaat van: rovinggecko op augustus  5, 2015, 22:26:41
Kijk eens naar picoreplayer.

Heb nog geen ervaring met picoreplayer zelf, maar heb op het moment de Squeezeclient toegevoegd aan mijn Volumio install. Onder het motto voor ik de hele install om zeep help even testen of het een beetje bruikbaar is. Heb op mijn homeserver op het moment ook Squeezeserver geïnstalleerd.

Persoonlijk ben ik meer gecharmeerd van de huidige Squeezeclient oplossing tov Volumio als ik sec kijk naar gebruiksvriendelijkheid. Bij Volumio verdwaal ik snel in de menu's, vind de inrichting niet even overzichtelijk. Vind daarnaast de app nog niet op hetzelfde niveau als de iPeng app. Verder is de indeling van de Squeezeserver oplossing voor mij logischer. Je hebt de "normale" FLAC library in mijn geval en daarnaast nog de Spotify app en de andere apps uit het Squeeze ecosysteem. Ga waarschijnlijk dus overstappen naar Picoreplayer als de tijd het toelaat  ;)

Hele spul draait op het moment op een Pi 2 met een Hifiberry Digi+ transformer richting mijn Denon X2000 versterker. Gezien de relatief lage prijs van versterker, Pi en Diigiberry kan ik tot nu toe alleen nog maar tevreden zijn over de setup. Binnenkort komt hopelijk de Schiit Modi2 Uber dac binnen, eens kijken wat en of het verbetering zal gaan geven qua geluid.
Woonkamer: Lyngdorf TDAI-3400 Luidsprekers: Harbeth Monitor 30.1 Lyngdorf BW-2 subwoofer Platenspeler: Thorens TD166 MK2
CD speler: Denon DCD-900NE

Thuiswerkplek:  Marantz NR1501 Luidsprekers: Tannoy Mercury MX2, streamer Raspberry Pi 3 met Allo Boss DAc

rovinggecko

Misschien investeren in extra memory kaartje? Kan je makkelijk je install wisselen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

chocovla

Citaat van: rovinggecko op augustus 11, 2015, 19:04:38
Misschien investeren in extra memory kaartje? Kan je makkelijk je install wisselen.

Als ik dat vaker doe zou het zeker een goede investering zijn. Ben alleen een echte beheerder, als een systeem voldoet zal ik, buiten de standaard patching, niet snel iets wijzigen.
Woonkamer: Lyngdorf TDAI-3400 Luidsprekers: Harbeth Monitor 30.1 Lyngdorf BW-2 subwoofer Platenspeler: Thorens TD166 MK2
CD speler: Denon DCD-900NE

Thuiswerkplek:  Marantz NR1501 Luidsprekers: Tannoy Mercury MX2, streamer Raspberry Pi 3 met Allo Boss DAc

TopGun2010

HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

Kaakberg

Citaat van: Isflicka op augustus 10, 2015, 14:11:04
Je kunt een Pi beter niet gaan vergelijken met de SB Touch want dan is de investering in een Pi (hoe gering ook) gewoon zonde van het geld. Het is natuurlijk wel leuk om mee te prutsen.

Hoe kijk je tegen een dergelijke  opzet aan? http://www.abacus-electronics.de/146-0-Preamp+14.html

Senaxo

Ook al een tijdje het plan gehad om maar eens te gaan streamen, of in ieder geval om muziek via USB opslag af te gaan spelen. Vorige week dan toch maar eens een Raspberry Pi aangeschaft, met daarbij het nieuwe HifiBerry DAC+ Pro kaartje. Het Pro kaartje heeft twee eigen clock generators.

Eerst Volumio eens geprobeerd. Werkt opzich prima, maar wilde toch RuneAudio eens gaan proberen, omdat de interface me net even wat meer aanspreekt. Toen kwam ik er achter dat er eigenlijk een specifieke driver voor het Pro kaarjte nodig is om van de eigen clock generators gebruik te kunnen maken. De 'gewone' DAC+ driver werkt ook wel met de kaart, maar dan gebruik je niet de extra feature van het Pro kaartje. Ook onder Volumio dus. Moet je maar net weten ...

Ben nu wel nog wat aan het stoeien om de nieuwe driver ook in RuneAudio actief te krijgen. Dat kan met een kernel update, maar daarmee lijkt mijn wlan verbinding om zeep geholpen te worden. Hopelijk gaat er niet teveel tijd in zitten om het allemaal goed te laten werken, anders ga ik toch naar een andere oplossing/systeem kijken. Een andere optie die ik op het oog had/heb is de Raumfeld Connector2 van Teufel. Heeft iemand hier ervaring mee?
Woonkamer: Micromega Minium AMP | Focal Profile 908 | RPi2 + HiFiBerry DAC+ Pro
HT: Micromega AVP | Cabre AS-102 | Dynaudio Contour T2.5 | Audio Pro Image 44 | JVC HD350 | Dune H1 | Popcorn VTEN | RPi2 + HiFiBerry Digi+