vraagje stereo pre-amp verbinden met receiver

Gestart door kathos, september 30, 2014, 19:46:55

Vorige topic - Volgende topic

kathos

Momenteel overweeg ik om een stereo preamp te plaatsen tussen mijn SR7007 receiver en NAD C275BEE eindversterker.

1) Een Rotel RC 1570 bijv. heeft geen HT Bypass, maar ik krijg van iemand volgende tip om hem toch aan te sluiten, maar ik heb mijn twijfels of dit kan. De tip is de Rotel RC 170 voor mijn receiver te plaatsen en te verbinden met de 7.1 analoog in van de receiver.
Vermits de pre-outs van fronts van de receiver naar de NAD gaan zou de receiver enkel als doorgeefluik dienen voor stereo... klopt dit? Omzeil ik dan het voorversterkergedeelte van de receiver of niet?  :confused:  Ik geloof er niet echt in, maar wil het jullie toch eens vragen...

2) De RC 1570 heeft wel de mogelijkheid om een bepaalde input op vast volume vast te zetten (fixed gain). Heeft die methode, met de fixed gain, nadelen? Gebruik ik dan ook 2 voorversterkers en beïnvloedt dit de klankkleur in surround? Is een preamp met HT bypass sowieso een beter optie?
Marantz PM11S3 - Marantz SR7007
B&W CM10 - B&W CM9 rear surround - B&W CM1 surround - B&W ASW610 - Shure SRH1840
Chord 2Qute DAC - Denon DA-300USB DAC - Marantz UD5007 - Chord Epic twin cables + jumpers - VOVOX textura power distributor - VOVOX textura power cord - Furutech Alpha 3 FI-25R / FI-E35R - Soundcare Superspikes - Van Den Hul D 102 III

br@m

Ik heb de RC-1570 hier staan, maar ik weet niets van HT/surround.

De uitgangen (2x RCA, 1x XLR) van de RC-1570 zijn in principe allemaal volumegeregeld. Er is dus geen 'tape-out'.

Je kunt per ingang (alléén Aux1, Coax1 en -2, Opt1 en -2, PC-USB en BT) de volumeregeling uitschakelen en een vast volume instellen.  Je kunt het fixed volume instellen van 1 tot 95 of MAX.

Gevolg is dat je ingangssignaal zonder volumeregeling doorgaat naar alle uitgangen. Kan zinvol zijn als het apparaat dat je aansluit zelf al volumeregeling heeft en je wilt die gebruiken ipv de volumeregeling van de rotel.

Als je dus de pre-out van je receiver naar de Aux1 in van de rotel verbindt en je schakelt het volume op fixed dan zal die bron dus op het fixed volume worden doorgegeven naar de uitgangen van de Rotel. EDIT: Ik verwacht dat je dan wel de volumeregeling van je receiver gebruiken kunt.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

kathos

Citaat van: br@m op september 30, 2014, 20:48:33

Als je dus de pre-out van je receiver naar de Aux1 in van de rotel verbindt en je schakelt het volume op fixed dan zal die bron dus op het fixed volume worden doorgegeven naar de uitgangen van de Rotel. EDIT: Ik verwacht dat je dan wel de volumeregeling van je receiver gebruiken kunt.

bedankt voor je uitleg, al had ik al dit deel al min of meer door   :smile:
Maar ik vraag me af of ik op die manier ook de voorversterking van de rotel zou gebruiken, en of dit nadelig is voor het geluid in surround? (2 voorversterkingen na elkaar, dus van de receiver + van de voorversterker. Met volumeregeling van de rotel uigeschakeld door de "fixed volume" optie.)

En weet er iemand het antwoord op het volgende: als ik een voorversterker op de 7.1 ch analoog in van de receiver (enkel 2 kanalen) aansluit, dient de receiver dan enkel als doorgeefluik en de voorversterker van de receiver uitgeschakeld wordt?

Ik ben het waarschijnlijk veel te ver aan het zoeken, en heb eentje nodig met HT bypass zoals de Para P5 ofzo.
B&W CM10 - B&W CM9 rear surround - B&W CM1 surround - B&W ASW610 - Shure SRH1840
Chord 2Qute DAC - Denon DA-300USB DAC - Marantz UD5007 - Chord Epic twin cables + jumpers - VOVOX textura power distributor - VOVOX textura power cord - Furutech Alpha 3 FI-25R / FI-E35R - Soundcare Superspikes - Van Den Hul D 102 III

erik s.

met een fixed volume op een ingang van de Rotel heb je een soort van HT ingang.
bij de Marantz gaan de inputs altijd door het voorversterker gedeelte.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

kathos

Citaat van: erik s. op oktober  1, 2014, 08:20:33
bij de Marantz gaan de inputs altijd door het voorversterker gedeelte.

ok, thanks, verwachtte ik al, dan is die piste gelijk uitgesloten.

Citaat van: erik s. op oktober  1, 2014, 08:20:33
met een fixed volume op een ingang van de Rotel heb je een soort van HT ingang.

maar verandert de Rotel dan op één of andere manier ook iets aan het geluid (klankbeeld, klankleur,... )? Of zal dit net hetzelfde klinken als een extra voorversterker met een "echte" HT Bypass?

WillyP

Of het bij de Rotel zo is, weet ik niet, maar bij veel versterkers heet het een bypass. Dat zou in moeten houden dat het hele voorversterker gedeelte omzeild wordt.

Ik heb een ander punt: het wordt een beetje een ratjetoe van merken en je moet nog maar afwachten of het allemaal matched met elkaar. Waarom niet een NAD voorversterker? Of misschien zelfs een geïntegreerde versterker waarbij je de eindversterker inruilt of van de hand doet? Volgens mij heb je dan meer kansen dat alles goed bij elkaar past gehoormatig.

Groet,

Willy

erik s.

Bij de Rotel gaat het dan wel door de voorversterker, maar ik verwacht niet dat je daar bij HT gebruik iets van merkt.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

kathos

Citaat van: WillyP op oktober  1, 2014, 10:48:43
Of het bij de Rotel zo is, weet ik niet, maar bij veel versterkers heet het een bypass. Dat zou in moeten houden dat het hele voorversterker gedeelte omzeild wordt.

Ik heb een ander punt: het wordt een beetje een ratjetoe van merken en je moet nog maar afwachten of het allemaal matched met elkaar. Waarom niet een NAD voorversterker? Of misschien zelfs een geïntegreerde versterker waarbij je de eindversterker inruilt of van de hand doet? Volgens mij heb je dan meer kansen dat alles goed bij elkaar past gehoormatig.

Groet,

Willy

het heet inderdaad een HT Bypass, of power amp direct (Marantz). De voorganger van de Rotel RC 1570 (Rotel RC 1580) had het, maar heeft dan weer geen DAC. De nieuwe RC 1570 heeft de HT Bypass niet meer, maar wel een DAC en de optie om een input op vast volume te zetten. Daarom dat ik wil weten of dit hetzelfde klinkt.

NAD heeft geen voorversterkers met HT Bypass, noch met fixed gain, dus kan ik niets mee doen. Mocht de NAD C510 dit hebben was het een serieuze kandidaat.

Je hebt gelijk dat er meerdere opties zijn. Ik dacht van op kortere termijn een stereo voorversterker te kopen (met HT bypass en DAC) en voorlopig nog mijn NAD te gebruiken als eindversterker. Op lange termijn kan ik dan de bijpassende eindversterker aanschaffen en ofwel de NAD verkopen, ofwel gebruiken voor mijn rears en zo geleidelijk voor en eindversterkers volledig scheiden voor alle kanalen.

Rudy1968

@kathos:

ad1:
zou ik niet doen.
Als ik het goed begrijp, gaat op die manier het stereo signaal altijd langs 2 voorversterkers.

En daarbij gaat de HT voor de frontspeakers van de receiver via de stereo vv naar de eindversterker.
Dus heb je ook voor HT dat het signaal via 2 voorversterkers loopt.

Dit lijkt me minder wenselijk, je hebt alleen nadelen van 2 voorversterkers achter elkaar, ongeacht de bron.

ad2:
stereo vv altijd achter de receiver.
- HT heeft het 'nadeel' dat het signaal voor de front speakers langs 2 voorversterkers gaat.
- stereo gaat via de kortste weg door de vv naar de ev.
Zonder oneerbiedig te willen zijn, dat is voor HT net iets minder kritisch dan voor stereo.
De meesten hebben HT voor films. Er zijn weinigen onder ons die uitsluitend muziek BR/DVD spelen.
(Ik heb mijn vv op een vaste waarde achter de pre/pro. Ik vind niet dat de kwaliteit zo veel slechter is geworden door 2 voorversterkers.)

PS:
het maakt niet zo heel veel uit of he een bypass (HT throughput) met fixed gain hebt, of een (stereo) vv die je telkens op dezelfde waarde instelt voor HT. Het principe is hetzelfde.
Er is maar 1 voorversterker die ik ken, waarbij de HT hardwired wordt doorgelust als deze uit staat, dat is de Convergent Audio Technology Legend. Dit is echter een andere prijsklasse, waarbij mogelijke verliezen misschien een rol gaan spelen.

kathos

tx voor je input Rudy. Je zegt dat de kwaliteit niet zo veel slechter geworden is door 2 voorversterkers? Maar je vindt het dus wel minder geworden?

Ivm HT doorlussen als de VV uitstaat: de Parasound P5 kan dit ook las ik.

br@m

Op de rc 1570 kun je bypass selecteren in het menu dan wordt de toonregeling gebypassed. Heb ik standaard aan staan want ik hoef geen toonregeling.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Rudy1968

Citaat van: kathos op oktober  1, 2014, 16:03:29
tx voor je input Rudy. Je zegt dat de kwaliteit niet zo veel slechter geworden is door 2 voorversterkers? Maar je vindt het dus wel minder geworden?

Eerlijk gezegd kan ik dat niet echt goed beoordelen:
ik heb nl. nooit een head to head vergelijk gemaakt tussen
pre/pro direct op alle eindversterkers   - vs. -   front L+R out van pre/pro via (stereo) vv naar eindversterker

Komt omdat alles dicht tegen de muur staan en kabels wisselen lastig wordt.
En ik ook een beetje te lui ben om te blijven analyseren. :confused:

De vv die ik in deze opstelling heb aangesloten zijn tot nu toe Audio Research LS-25II, Krell KAV-250p (tijdelijke downsizing) en nu Pathos In Control. Zoals je ziet (en dat is het belangrijkste), gaat het me om buizen voorversterkers, dat is eenmaal mijn voorkeur. Dus op die manier kan je beredeneren dat het juist gewenst is nog een buizen vv in de signaalweg op te nemen, ipv zo weinig mogelijk apparaten/componenten om alles 'puur' te houden.
Sorry voor het omslachtig antwoord, maar kort gezegd: nee, ik vind het niet minder (ook niet met de Krell) en ik heb er geen probleem mee.

Wat verder het vermelden waard is:
- de AR LS-25II heeft een HT ingang, die stuurt het signaal met 100% door. Dit leverde wat ruis op, dus heb ik aux in gebruikt, met de volumeregelaar steeds in dezelfde stand.
- de Krell heeft ook HT in, (ook 100% uitsturing) die ik heb gebruikt
- de Pathos heeft geen HT, hier stel ik het volume steeds op hetzelfde niveau in.