een dedicated luisterruimte?? de pro's en cons, en ideeen!

Gestart door Gemineye, september 13, 2014, 20:07:32

Vorige topic - Volgende topic

Gemineye

Ik zie wel eens gave foto's langs komen van dedicated luisterruimtes. In mijn achterhoofd worstel ik ook wel eens met het idee om de zolder van onze garage tot een luisterruimte om te toveren, maar ben erg benieuwd naar jullie ideeen daarover:

- de belangrijkste reden om die ruimte om te bouwen betreft het geluid; ik woon in een twee onder een kap woning, en de zolder van de garage is dus los van de buren. Er zit een spouwmuur tussen de slaapkamers van de kinderen en de zolder van de garage, dus met geluid valt dat ook wel mee schat ik. De huidige opstelling levert de buren wel wat meeluister problematiek op denk ik, hoewel ik ze daar nog nooit over gehoord heb.
- De belangrijkste reden van twijfel; hoe doen jullie dat? Spenderen jullie uren in zo'n kamer om alleen te luisteren? En wat vindt de vrouw daar dan van? Het voelt bij mij af en toe een beetje als het begin van een scheiding ofzo. Wat is jullie ervaring? (volgens mijn vrouw valt dat mee)
- Ik twijfel voor wat betreft de akoestiek; de garage is een dikke 6 meter lang en ongeveer 3,5 meter breed. de zolder daarvan betreft een puntdak dwars op de garage. Dat betekent dus schuine wanden! is dat nadelig voor de akoestiek, of valt dat mee? Daarnaast; in de kamer heb ik betonnen vloer. de verdiepingsvloer in de garage is van hout. is dat nog nadelig? Ik zit op dit moment een meter of 4 van de speakers af, daar op die zolder zou ik een stuk dichterbij zitten, omdat de effectieve ruimte gewoon minder is. Is dat een probleem denken jullie?

Mijn set is in eerste instantie vrij eenvoudig op te delen; ik neem twee Kef's mee naar boven, samen met de cdspeler, voor&eind combi en de sub. Dan blijft de DVDspeler samen met de receiver en 2 Kef's in de kamer staan, eventueel aangevuld met bv 2 kef 'eitjes'. Ik creeer dan dus een dedicated stereo set in de luisterruimte, en hou een prima systeem in de kamer over.

Het zou kunnen dat jullie binnenkort (of over een paar jaar) weer veel foto's kunnen aanschouwen van een luisterruimte in aanbouw, maar het kan ook zijn dat ik het mooi in de kamer laat. Ideeen??
:)

jaco

Als jouw garage tegen de woning aangebouwd is dan zou de overdracht van geluid wel een mee kunnen vallen.
De vloer loopt in elk geval niet door als het huis beton en de garage houten vloer heft.

Als jullie er samen luisteren zal het niet veel conflict opleveren.

Als je er vaak alleen gaat zitten wellicht wel. Mijn vrouw vindt het niet altijd leuk als ik in mijn ht ruimte zit, maar dat is bij mij ook de thuiswerkplek, en mijn download pc staat er. Dus ik zit er relatief veel.

ruud2

ach , als je beiden een hobby hebt, jij de muziek en je vrouw ? 3D kaarten? :)
En als het realiseerbaar is om een ruimte in te richten, waarom niet?
je zult zien dat er veel bij komt kijken en je er veel van kan leren, ook van dit forum.
Ga desnoods eens ergens kijken en luisteren , dan zie je gewoon veel en hoort van anderen waar je tegenaan kunt lopen.
Graag wel veel foto's van de bouw  ;D
succes!

grtn.,
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

erik s.

Een puntdak is gewoonlijk prima, minder parallele oppervlaktes.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Rudy1968

Citaat van: Gemineye op september 13, 2014, 20:07:32
- De belangrijkste reden van twijfel; hoe doen jullie dat? Spenderen jullie uren in zo'n kamer om alleen te luisteren? En wat vindt de vrouw daar dan van? Het voelt bij mij af en toe een beetje als het begin van een scheiding ofzo. Wat is jullie ervaring? (volgens mijn vrouw valt dat mee)

Vroegâh had ik een dedicated 11x5m ruimte, dat was wel fijn.
Ik stoorde niemand van het gezin als ik muziek wilde luisteren.
Nu wonen we veel kleiner en staat alles in de woonkamer.
We zijn niet ontevreden, maar het is wel onpraktisch.
Ik kan alleen (ongestoord) luisteren als iedereen gaat slapen.
Mijn vrouw had het prettiger gevonden als ik nog een dedicated ruimte zou hebben.
Stond die zooi tenminste niet in de kamer  :D.

- Ik twijfel voor wat betreft de akoestiek; de garage is een dikke 6 meter lang en ongeveer 3,5 meter breed. de zolder daarvan betreft een puntdak dwars op de garage. Dat betekent dus schuine wanden! is dat nadelig voor de akoestiek, of valt dat mee? Daarnaast; in de kamer heb ik betonnen vloer. de verdiepingsvloer in de garage is van hout. is dat nog nadelig? Ik zit op dit moment een meter of 4 van de speakers af, daar op die zolder zou ik een stuk dichterbij zitten, omdat de effectieve ruimte gewoon minder is. Is dat een probleem denken jullie?

De schuine wanden lijken mij geen ramp, evenmin een afstand van minder dan 4 meter.
Een houten vloer lijkt me niet per se nadelig, maar kan wel makkelijker resoneren dan een betonnen vloer.
Ik zou de speakers iig op een stuk graniet plaatsen.

Mijn set is in eerste instantie vrij eenvoudig op te delen; ik neem twee Kef's mee naar boven, samen met de cdspeler, voor&eind combi en de sub. Dan blijft de DVDspeler samen met de receiver en 2 Kef's in de kamer staan, eventueel aangevuld met bv 2 kef 'eitjes'. Ik creeer dan dus een dedicated stereo set in de luisterruimte, en hou een prima systeem in de kamer over.
........ Ideeen??

Klinkt als een goed begin.
Ik zou in ieder geval voor de verbouwing goed inventariseren wat je uiteindelijk in die ruimte kan.
Ik noem maar iets geks, 9.2 is nu misschien niet aan de orde, maar over een paar jaar misschien wel.
Dan is het ook handig dat je een 220v aansluiting hebt waar je de beamer zou kunnen plaatsen.
Met een loze leiding voor de HDMI kabel.
En alle loze leidungen voor alle speakers op de juiste posities.
Of verschillende/meerdere groepen voor stereo/HT/overig.

Succes en veel plezier!

Gemineye

Wauw Dank voor de uitgebreide kennisdeling.

Na je laatste opmerking twijfel ik een beetje over een ht ruimte. Mijn idee was eigenlijk alleen stereo, en dan de rest in de kamer laten staan voor films.

Voor wat betreft die resonanties bij houten vloer;  dat is waar ik ook een beetje bang voor ben. Als ik nu over de zolder loop, dan hoor je dat gewoon goed. Misschien Op te lossen Door de vloer te verdikken met een extra laag osb plaat. Wordt ie vast een stuk stijver van.

Ik zal het binnenkort eens in de groep gooien. ;-)
:)