Op zoek naar gekwalificeerde audiogroep installateur

Gestart door Zodiac, augustus 29, 2014, 08:41:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kjelt

Citaat van: Henrie op november  8, 2014, 18:01:20
Dus nooit twee automaten achter elkaar zetten; dat werkt niet...
Interessant, bedankt voor de uitleg. In de drie jaar dat ik een soortgelijke installatie thuis heb is het vijf keer voorgekomen dat de 10A automaat wel uitsprong maar de 20A automaat niet dus dat was dan ook inderdaad geen kortsluiting maar een overbelasting (stofzuiger die mijn vriendin net in de piek inschakelde vermoed ik of dat er andere apparatuur aan stond op dat moment, heb ik overigens opgelost door ook daar een C- karakteristiek automaat te plaatsen).

Is er geen andere oplossing mogelijk in dit geval, wat als we de 20A automaat vervangen door een 16A of 20A T smeltzekering? Zou het dan wel selectief zijn?
En wat is de karakteristiek van de gemeentezekering dan, die vliegt er bij een harde kortsluiting dan toch ook wel uit of heeft die een nog veel tragere karakteristiek?

erik s.

de gemeentezekering is toch een smeltzekering, of is dat niet meer?
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Kjelt

Ah zelf al het antwoord gevonden, verschil in karakteristiek is voldoende als de automaat werkt om het onderscheid te maken: rood is de gemeentezekering.

Kjelt

Citaat van: erik s. op november  8, 2014, 18:41:42
de gemeentezekering is toch een smeltzekering, of is dat niet meer?
Jazeker, dat risico willen ze niet nemen, dan zit de hele buurt zonder stroom door één enkele fout in één huishouden dat kan niet.

Henrie

#304
Citaat van: Kjelt op november  8, 2014, 18:35:00
Is er geen andere oplossing mogelijk in dit geval, wat als we de 20A automaat vervangen door een 16A of 20A T smeltzekering? Zou het dan wel selectief zijn?
En wat is de karakteristiek van de gemeentezekering dan, die vliegt er bij een harde kortsluiting dan toch ook wel uit of heeft die een nog veel tragere karakteristiek?
De oplossing is inderdaad om een zekering voor je automaat te zetten. Maar ook dan moet je nog niet te dicht bij elkaar gaan zitten qua waarden, want dat weet ik niet of het wel goed gaat...

Met een gemeentezekering is het nog wat anders. Eén gemeentezekering voedt een 'streng'. Op zo'n streng zit veel meer dan alleen jouw huis. Ook je buren, en de buren daarnaast, enz. zitten daar op. Misschien wel een hele straat. De gemeentezekering heeft dus een veel hogere waarde dan de automaten in de groepenkast in je huis. Dat is een zekering van misschien wel 100A. Ik weet de precieze getallen niet, want ik zit niet in dat werk, maar laten we in dit voorbeeld uitgaan van een zekering van 100A. Die gaat er natuurlijk niet zo maar uit als jij thuis een kortsluiting maakt. Uiteraard 'ziet' hij de kortsluiting wel, maar die kortsluiting is misschien 600A (zoals ik in mijn vorige post ook als voorbeeld noemde). Dat is maar 6x Inom. Als de gemeentezekering een 'gewone' automaat zou zijn geweest, met een B-karakteristiek, dan zou hij er wel uitvliegen (een B-karakteristiek gaat er bij > 5x Inom immers zeker weten uit). Maar een C-karakteristiek zou het waarschijnlijk al goed gaan (maar dat is nog tricky) en bij een D-karakteristiek gaat het zeker goed. Overigens zijn er geen 100A-installatieautomaten, dus dit is een theoretisch verhaal... ;)

Het punt is dat een 100A-zekering bij 600A een veel langere uitschakeltijd heeft dan de automaten in je groepenkast. Dus zijn die onderling wel selectief...

Zekeringen onderling zijn overigens ook veel beter selectief dan automaten. Een zekering heeft namelijk een mooie eigenschap, genaamd 'kapstroom'. Bij (hoge) kortsluitstromen boven een bepaalde waarde wordt de stroom namelijk beperkt door de zekering. De (op basis van berekeningen) te verwachten kortsluitstroom wordt dan (lang) niet gehaald. Deze wordt onmiddellijk (al in de eerste piek van de stroom; binnen enkele milliseconden dus) afgekapt tot een bepaalde maximum waarde. Fabrikanten van zekeringen geven die kapstroom ook weer, per zekering. Kijk maar eens in de grafiek linksonder in deze sheet van NH-zekeringen op bladzijde 11 (er staan meerdere van dit soort grafieken in de sheet overigens)...

Je ziet daar allerlei groene, schuine lijnen weglopen. Bij elke groene lijn staat een nominale waarde van de bijbehorende zekering genoemd. Neem nu bijvoorbeeld een zekering van 10A (2e groene lijn van onderen) en kijk op de x-as bij 600A (0,6kA). Kijk waar de groene lijn de 0,6kA snijdt, en kijk dan welke waarde daarbij hoort op de y-as. Dat is iets meer dan 0,4kA (400A). Dat wil dus zeggen dat deze 10A-zekering een verwachte kortsluitstroom van 600A zal beperken tot maximaal 400A. Bij een verwachte kortsluitstroom van 10kA zal hij deze beperken tot maximaal (ongeveer) 1250A...

Zo'n kappende werking is mooi en handig, want op zo'n manier kun je de installatie achter de zekering minder zwaar uitvoeren dan je op basis van je berekende kortsluitstroom zou denken. Maar het heeft nog een voordeel: je weet dat bij een kortsluiting achter een zekering de stroom beperkt wordt, dus dat eventuele bovenliggende zekeringen ook dezelfde (lagere) stroom zullen zien. Daardoor zullen deze bovenliggende zekeringen weer een hogere uitschakeltijd krijgen, wat weer ten guste komt van je selectiviteit...

Als je vervolgens in de grafiek daarboven op blad 11 kijkt (de uitschakelkarakteristieken van alle zekeringen) en je kijkt daar naar de uitschakelkarakteristiek van een 100A-zekering (de gemeentezekering in het voorbeeld hierboven dus), dan zul je zien dat die zekering bij 400A pas na 30(!) seconden doorbrandt. De 10A-zekering in huis is dus gemakkelijk selectief met de gemeentezekering. Een 10A-automaat trouwens ook. Want zo'n automaat beperkt de kortsluitstroom dan weliswaar niet (die blijft dus 600A), maar de 100A-zekering in dit voorbeeld, heeft bij 600A nog altijd een uitschakeltijd van 5 seconden. Niks aan de hand dus... ;)
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Kjelt

Hi Henrie,
Ik denk dat ik de verkeerde term heb gebruikt. Ik doelde op de smeltzekeringen die meteen bij de entree in de meterkast zitten, nog voor de meter. Die zitten in een verzegelde kast zodat je ze zelf niet kunt vervangen ( of de stroom dus illegaal aftappen).
Volgens mij hebben die zekeringen dezelfde waarde als de waarde in het energiecontract dus bv 3x25A in mijn geval. Die noemde ik de gem. Zekering maar jij doelt volgens mij op de meszekering in het transformatorhuisje.  :)
Mooi verhaal trouwens, duidelijk geschreven.  :thumbs-up:

jaco

Ik weet in ieder geval zeker dat mijn aardlek werkt.
Stekker verwisselen aan een kabel die achter een exactpower zit.
Die dingen stondepn uitgeschakeld en de kabel zat er aan vast. Schroef de stekker los en laat de draad vallen. Mooie vonk en alles werd donker.
Zal wel een eclo leeg gelopen zijn naar de aarde toe of zo.
Of de aan/uit schakelaar is niet dubbel polig of zo iets in die exactpower.

Voor de rest de stekkers maar uit die filters gehaald :)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

#307
Nu we het toch over de aardlekschakelaar hebben, die behoor je eigenlijk 1x per maand te testen door op de testknop te drukken. Dat dient ervoor om te zorgen dat deze niet mechanisch komt vast te zitten en je ziet meteen of ie het nog doet. Alleen niemand die ik ken die dat doet omdat je dan alle niet gebufferde klokken weer goed kunt zetten. Toch kan ik iedereen aanraden dit zo nu en dan wel te doen.

Henrie

Citaat van: Kjelt op november  8, 2014, 21:06:14
Hi Henrie,
Ik denk dat ik de verkeerde term heb gebruikt. Ik doelde op de smeltzekeringen die meteen bij de entree in de meterkast zitten, nog voor de meter. Die zitten in een verzegelde kast zodat je ze zelf niet kunt vervangen ( of de stroom dus illegaal aftappen).
Volgens mij hebben die zekeringen dezelfde waarde als de waarde in het energiecontract dus bv 3x25A in mijn geval. Die noemde ik de gem. Zekering maar jij doelt volgens mij op de meszekering in het transformatorhuisje.  :)
Mooi verhaal trouwens, duidelijk geschreven.  :thumbs-up:
Ik bedoelde inderdaad de zekering(en) die in het trafohuisje zit(ten). Die bij je thuis zullen inderdaad een stuk lager zijn :D 25A klinkt geloofwaardig...

Eigenlijk de term 'gemeentezekering' sowieso een beetje achterhaald. De gemeente heeft helemaal niks meer te maken met het netwerk en/of je meterkast/groepenkast. Vroeger wel, daarom zitten er vaak ook nog oude zegels van de gemeente op, maar de netten zijn inmiddels in handen van de netbeheerders. Dat zijn een paar groten (Liander, Enexis en Stedin) en wat kleintjes (Delta, Rendo, Endinet, Cogas en Westland Infra)...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Henrie

Citaat van: Kjelt op november  8, 2014, 21:45:49
Nu we het toch over de aardlekschakelaar hebben, die behoor je eigenlijk 1x per maand te testen door op de testknop te drukken. Dat dient ervoor om te zorgen dat deze niet mechanisch komt vast te zitten en je ziet meteen of ie het nog doet. Alleen niemand die ik ken die dat doet omdat je dan alle niet gebufferde klokken weer goed kunt zetten. Toch kan ik iedereen aanraden dit zo nu en dan wel te doen.
Ik ken ook niemand die dat ooit doet. Ikzelf doe het ook nooit. Ik ga niet elke maand m'n hele huis spanningsloos maken alleen om te testen of ie het nog doet. Ik vraag me het nut van zo'n periodieke test eigenlijk ook wel af...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Xander32

... zie ook hier; een heerlijk traditionele rolverdeling  :D ...


Citaat van: Kjelt op november  8, 2014, 18:35:00
Interessant, bedankt voor de uitleg. In de drie jaar dat ik een soortgelijke installatie thuis heb is het vijf keer voorgekomen dat de 10A automaat wel uitsprong maar de 20A automaat niet dus dat was dan ook inderdaad geen kortsluiting maar een overbelasting (stofzuiger die mijn vriendin net in de piek inschakelde vermoed ik of dat er andere apparatuur aan stond op dat moment, heb ik overigens opgelost door ook daar een C- karakteristiek automaat te plaatsen).

Is er geen andere oplossing mogelijk in dit geval, wat als we de 20A automaat vervangen door een 16A of 20A T smeltzekering? Zou het dan wel selectief zijn?
En wat is de karakteristiek van de gemeentezekering dan, die vliegt er bij een harde kortsluiting dan toch ook wel uit of heeft die een nog veel tragere karakteristiek?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Zodiac

Hij zit! De audiogroep is een feit.
Was een fluitje van een cent eigenlijk. Ik heb er eindeloos tegenop gezien, mar dat was niet nodig.
De electricien was een aardige vent. deed z'n werk netjes. Was binnen een half uur weer weg.

Voor de adresgegevens van deze man. graag een PM.

Of er klankmatig iets 'veranderd' is zal ik nog laten weten.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Rusher

Great news!!! Ben blij voor je Zodiac; opgelucht en tevreden!

Vandaag heb ik bij Erik een 4-voudig stekkerblok besteld. Van de week met een vriend ga ik de Belden kabel door de buis halen van zolder naar de meterkast op de begane grond. (De laatste electricien wilde zelfs ontmantelen van de kabel als het niet zou lukken....) in mijn woordenboek komt "lukt niet" niet voor.... Dus zoveel mogelijk zelf het voorwerk doen en de aansluiting op de meterkast door een potentiele derde electricien laten doen.

Zodiac

Dank je! Leuke reactie!

Ik wens je veel succes met het leggen van de kabel. Altijd leuk om met een goede vriend te klussen.
De elektricien die ik had komt uit de Meern. Vandaag kwam hij vanuit Naaldwijk naar mij toe. Werkt dus landelijk. Iets voor jou?
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

quattronl

Update wbt mijn audiogroep: klankmatig voegt het in mijn set niks toe :)
Ik ben echter allerminst ontevreden dat ik het gedaan heb. Gewoon een stuk zekerheid dat de apparaten op hun eigen groep zitten met ook nog eens hoogwaardig spul (niet dat het standaardspul niks is, in tegendeel, maar 't is nu, voor m'n gevoel, beter ;) ).

Zou ik het weer doen? Ja!
Zou ik het een 2e keer met de standaard onderdelen gedaan hebben (VD draad, standaard zekeringautomaat e.d.)? Denk het wel ja.

Ik lees graag de bevindingen van anderen!
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Zodiac

Citaat van: quattronl op november 10, 2014, 22:34:18
Update wbt mijn audiogroep: klankmatig voegt het in mijn set niks toe :)
Ik ben echter allerminst ontevreden dat ik het gedaan heb. Gewoon een stuk zekerheid dat de apparaten op hun eigen groep zitten met ook nog eens hoogwaardig spul (niet dat het standaardspul niks is, in tegendeel, maar 't is nu, voor m'n gevoel, beter ;) ).

Zou ik het weer doen? Ja!
Zou ik het een 2e keer met de standaard onderdelen gedaan hebben (VD draad, standaard zekeringautomaat e.d.)? Denk het wel ja.

Ik lees graag de bevindingen van anderen!

Als ik heel objectief ben, dan denk ik dat het qua geluid niet zoveel uit maakt. Maar het moet natuurlijk nog allemaal inspelen ( :tounge:). Nee hoor. Ik heb nog niet de rust gehad om goed te luisteren. Dus die bevindingen volgen.
Het geeft mij ook een goed gevoel dat het goed zit. Dat bepaalt denk ik 90% van de ervaring. Ik kan daar erg van genieten. Ik ben ook altijd aan het pielen met kabels en zo.

PS mijn vrouw (a technisch, geïnteresseerd, maar meer ook niet) komt net binnen en vindt het ruimtelijker klinken (and who am I to piss in the wind?)

Eerste indruk: ik ben er erg blij mee.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Rusher

Het is gelukt!!!!

Wat?
De Belden kabel van 11mm is door de buis van 16mm getrokken.

Waar?
vanuit de meterkast op de begane grond tot de voorzolder op de tweede etage.

Wie?
Mijn eega en ondergetekende.

Hoe?
Met een nylon trekveer, dreft, water en een soort elektra-tape

Geduld?
Heeeeeel veeeeeel? Ik heb de eerste twee uur lopen pielen om de trekveer door de buis te halen. Bleef steeds ergens in een onzichtbare en gebroken bocht steken en ook vlak bij de meterkast ging het heel zwaar. Toen dat was gelukt hebben we een eerste poging gedaan de Belden kabel omhoog te trekken, maar bij de beroemde gebroken bocht, vlak aan het einde op de voorzolder bleef de kabel steken en brak de trekveer van de Beldenkabel af. Heel lief gezegd: dat was best wel knudde. Maar de tweede poging......weer met dreft en water, zo glad als een aal, gleed de Belden kabel prachtig op z'n plek.

Gisteren is het Jouw Hifi 4-voudig stekkerblok gearriveerd. Dat ga ik morgen bevestigen op zolder. Daarn een vriend vragen in het beton twee gaatjes te boren en het stekkerblok stevig te bevestigen.

Wat rest is een electricien die enkel de Belden kabel op een nieuwe groep hoeft aan te sluiten.

Zodiac, ik zal vandaag of morgen via PM wat vragen over "jouw" electricien.

Zodiac

Citaat van: Rusher op november 12, 2014, 19:42:11
Het is gelukt!!!!

Wat?
De Belden kabel van 11mm is door de buis van 16mm getrokken.

Waar?
vanuit de meterkast op de begane grond tot de voorzolder op de tweede etage.

Wie?
Mijn eega en ondergetekende.

Hoe?
Met een nylon trekveer, dreft, water en een soort elektra-tape

Geduld?
Heeeeeel veeeeeel? Ik heb de eerste twee uur lopen pielen om de trekveer door de buis te halen. Bleef steeds ergens in een onzichtbare en gebroken bocht steken en ook vlak bij de meterkast ging het heel zwaar. Toen dat was gelukt hebben we een eerste poging gedaan de Belden kabel omhoog te trekken, maar bij de beroemde gebroken bocht, vlak aan het einde op de voorzolder bleef de kabel steken en brak de trekveer van de Beldenkabel af. Heel lief gezegd: dat was best wel knudde. Maar de tweede poging......weer met dreft en water, zo glad als een aal, gleed de Belden kabel prachtig op z'n plek.

Gisteren is het Jouw Hifi 4-voudig stekkerblok gearriveerd. Dat ga ik morgen bevestigen op zolder. Daarn een vriend vragen in het beton twee gaatjes te boren en het stekkerblok stevig te bevestigen.

Wat rest is een electricien die enkel de Belden kabel op een nieuwe groep hoeft aan te sluiten.

Zodiac, ik zal vandaag of morgen via PM wat vragen over "jouw" electricien.

:worship: :clapping:
Gefeliciteerd!! Stap 1 is gezet! Stap 2 zal je 100% meevallen (meterkast). Die gaatjes boren kun je toch ook wel zelf jongen? :tounge2:
Mooie stekkerdoos hè? Heb je de montageaanwijzing ook gekregen van Erik? Misschien handig om mevrouw Rusher stand by te houden......maar gaat jullie lukken.
Ik zie je PM wel verschijnen!
Groeten!



Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

quattronl

#318
Goed om te lezen dat het je gelukt is Rusher!  :clapping:
Het moeilijkste is nu in ieder geval achter de rug. Die elektricien is binnen 15 minuten weer vertrokken ;)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

vieze freddie

Citaat van: Rusher op november 12, 2014, 19:42:11
Geduld?
Heeeeeel veeeeeel? Ik heb de eerste twee uur lopen pielen om de trekveer door de buis te halen. Bleef steeds ergens in een onzichtbare en gebroken bocht steken en ook vlak bij de meterkast ging het heel zwaar. Toen dat was gelukt hebben we een eerste poging gedaan de Belden kabel omhoog te trekken, maar bij de beroemde gebroken bocht, vlak aan het einde op de voorzolder bleef de kabel steken en brak de trekveer van de Beldenkabel af. Heel lief gezegd: dat was best wel knudde. Maar de tweede poging......weer met dreft en water, zo glad als een aal, gleed de Belden kabel prachtig op z'n plek.


veel gemakkelijker dan een trekveer (die je erin duwt ::) ) is werken met perslucht uit een compressor en een sponsje met draad eraan, je blaast het sponsje (beetje dikker dan de wachtbuis) door de wachtbuis (met de trekdaad eraan) en klaar.
Geen gedoe met moeilijke bochten of te lange afstanden, het enige prutswerk is het blaaspistool met de trekdraad samen in de wachtbuis krijgen zonder dat de trekdraad gekneld raakt
Very funny, Scotty.... Now beam down my clothes!
 We ain't a sharp species. We kill each other over arguments about what happens when you die, then fail to see the fucking irony in that.

Kjelt

Citaat van: vieze freddie op november 13, 2014, 09:35:03
veel gemakkelijker dan een trekveer (die je erin duwt ::) ) is werken met perslucht uit een compressor en een sponsje met draad eraan, je blaast het sponsje (beetje dikker dan de wachtbuis) door de wachtbuis (met de trekdaad eraan) en klaar.
Geen gedoe met moeilijke bochten of te lange afstanden, het enige prutswerk is het blaaspistool met de trekdraad samen in de wachtbuis krijgen zonder dat de trekdraad gekneld raakt
Daar moet je wel mee uitkijken bij te strakke bochten en ongelijmde verbindingen (dus alleen klemmen) kan het makkelijk losschieten als het propje vast  blijft zitten bij teveel druk. Dat kan overigens ook met een trekveer en teveel of dikke kabels. Oftewel alleen aan te raden als je nog bij de buis kunt, niet als de desbetreffende buis ergens in het gestuckte plafond zit  ;) Daarom verstandig om bochten aan de twee uiteindes goed vast te zetten met buisklemmen/zadels, liefst geschroefd.

scrutinizer

Dat Dreft met water verhaal baart me , in the long run, zorgen.
Isolatie van Belden is niet waterdicht ..dus mogelijk insluitsel tussen iso en geleiders.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

newday

Citaat van: scrutinizer op november 13, 2014, 13:15:28
Dat Dreft met water verhaal baart me , in the long run, zorgen.
Isolatie van Belden is niet waterdicht ..dus mogelijk insluitsel tussen iso en geleiders.

Ik heb ook wel eens gehoord dat je beter talkpoeder kan gebruiken dan afwasmiddel en/of water i.v.m. invreten op de kabel, maar dat zal ook afhangen van het materiaal van de kabel.

Rusher

Mijn blijdschap slaat om in angst en verwarring....

erik s.

Citaat van: Rusher op november 13, 2014, 14:31:43
Mijn blijdschap slaat om in angst en verwarring....
dat vocht is allang verdampt voor het de kabel in kan.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B