Op zoek naar gekwalificeerde audiogroep installateur

Gestart door Zodiac, augustus 29, 2014, 08:41:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kjelt

Citaat van: chansig op november  4, 2014, 16:17:39
Ik ben gewend dat mensen mij gewoon gelijk geven.
je hebt anders groot gelijk niet gewoon  :tounge2:

chansig

Het gewone is meer om het proces aan te duiden..dus iets loopt gewoon lekker, iets gaat gewoon goed, iedereen geeft mij gewoon gelijk. Simpel toch ?  :D

Zelf overigens nog aan het dubben of ik een Belden, Lapp kabel of een Gamma snoer moet gaan gebruiken voor de toevoer naar het stekkerblok. Ik vind 40 euro voor 4 meter snoer wel veel...

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Han S

CitaatIk vind 40 euro voor 4 meter snoer wel veel...

Daar heb je alweer gelijk mee.

Kjelt


quattronl

Belden (19364) kabel is maar 7,95 /m (bij minimaal 10m).
Ok, standaard VD draad is goedkoper ;)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Zodiac

Ik kies voor Belden, 7,95 >10 m Bij de heer E van JH.
Goed ymvk as (grondkabel) kost iets minder dan de helft. Nou ja....
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Han S

Vraag ik me af, wat is er beter aan Belden kabel? Koper is gewoon koper en ondanks al die vermeende verschillen, is vrijwel alle koper aan elkaar gelijk.

Belden ken ik van vroeger toen ik geluid deed voor concerten. De 'snake' is een multikabel met heel veel paren er in welke van het opdium naar de mengtafel loopt. Een heel dikke kabel en Belden had de naam dat je hem rechtop tegen de kerktoren kon zetten. Dat betekent (voor de goede lezer) dat hij nogal stug was.

Mogami bijvoorbeeld maakt kabels die extreem soepel zijn en die hebben eeen uitstekende naam in de professionele wereld. De kosten waren in de jaren 90 een gulden per paar per meter, dus een 32 parige kabel kostte 32 gulden per meter ongeveer.

Zodiac

Citaat van: Han S op november  4, 2014, 20:13:05
Vraag ik me af, wat is er beter aan Belden kabel? Koper is gewoon koper en ondanks al die vermeende verschillen, is vrijwel alle koper aan elkaar gelijk.

Belden ken ik van vroeger toen ik geluid deed voor concerten. De 'snake' is een multikabel met heel veel paren er in welke van het opdium naar de mengtafel loopt. Een heel dikke kabel en Belden had de naam dat je hem rechtop tegen de kerktoren kon zetten. Dat betekent (voor de goede lezer) dat hij nogal stug was.

Mogami bijvoorbeeld maakt kabels die extreem soepel zijn en die hebben eeen uitstekende naam in de professionele wereld. De kosten waren in de jaren 90 een gulden per paar per meter, dus een 32 parige kabel kostte 32 gulden per meter ongeveer.

Wat zou jij kiezen dan? Bij mij moet ie de kruipruimte in,.
Ik begreep dat als je grondkabel kiest, je een 2 aderige kabel nodig hebt, omdat de mantel (het aardscherm de aarde is). Belden heeft er 3. Is kwalitatief iig erg mooi, solide. Wel dik, dus relatief stug.
Kun je op zo'n grondkabel een stekkerblok goed angesloten krijgen?
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Han S

Ik zou in mijn woonhuis geen aparte groep aanleggen en als ik het wel zou doen, zou ik gewone installatiedraad gebruiken. Dat is 99.99% puur koper.

23 jaar geleden kocht ik een groot huis met een grote loods er achter. Van de loods maakte ik een studio. Er was krachtstroom, dus drie fasen. Twee heb ik er gebruikt voor de WCD's en verlichting, de derde fase heb ik gebruikt voor de controlroom en niet om reden van geluidskwaliteit, maar omdat ik geen schakelklikken en andere rommel in een opname wil hebben en omdat zo'n controlroom met al die apparatuur veel stroom trekt.

Zo kreeg ik een keer een ingenieur van de verzekering op bezoek en die bekeek de hele boel en stelde voor om alles over één hoofdschakelaar te schakelen. Dat betekent dus een grote mengtafel met twee knoerten van voedingen, drie eindversterkers voor de monitoren, twee 24 sporen analoge taperecorders van 500 watt elk, een heel rack vol met randapparatuur, een stapel keyboards, een paar computers en dat dus allemaal tegelijk inschakelen.

Als je dat dus doet ligt gegarandeerd je zekering er uit omdat het inschakelen van apparaten een piek in de stroomsterkte veroorzaakt. Let maar eens op als je de stofzuiger aanzet, je licht zal even zwakker worden als er een lamp brandt.

Bovendien moet het in een bepaalde volgorde om te voorkomen dat je luidsprekers klappen krijgen en met een versterker van 1200 watt zijn die klappen vrij hard. Dus eerst de mengtafel, de effecten, de recorders etc inschakelen en als laatste de versterkers. En uitzetten in omgekeerde volgorde.

En snoeren lekker kriskras door elkaar heen inplaats van netjes bijeengebonden.

De ingenieur was het niet met me eens, maar er is niets veranderd.

Kjelt

#234
Ik zou geen grondkabel gebruiken dan zou ik nog liever een andere optie nemen die ik zelf ook genomen heb(voor een andere reden zie verder). Als je tenminste 3 fases hebt?
Ik heb zelf direct achter de hoofdschakelaar in de meterkast een 3 fase automaat van 20A  C karakteristiek genomen (als extra zekerheid) en daarna met 5 aderige 4mm2 YmvK kabel naar mijn garage gegaan alwaar ik opnieuw een groepenkast heb aangesloten met eigen hoofdschakelaar,  aardlekschakelaars en groepen. Als je dat doet kun je in die groepenkast zelf kiezen welke fases je wilt hebben en hoeveel aparte groepen. Officieel weet ik niet zeker of dit mag maar ik zou geen reden kunnen bedenken waarom het niet zou mogen. Let wel dat de automaten in de tweede groepenkast om selectief te zijn tov de eerste automaat van 20A alleen maar 10A mogen zijn (in lekentaal als je 16A automaten neemt en je krijgt kortsluiting dan vliegt ook de 20A automaat in je hoofdgroepenkast er uit). Niet dat dit nu zo erg is maar ach...

Voor de duidelijkheid, ik heb dit niet voor audio groepen gedaan maar voor de nieuwe uitbouw van mijn woonkamer EN de driefase aansluitingen in de garage voor mijn 3 fase gereedschap.

Vantevoren moet je ook dan goed rekenen welke fase je voor audio wilt gebruiken als je tenminste 3 fases hebt vanwege het totaal gebruik van 1 fase en de gemeentezekering. Die is in de meeste gevallen 25A (soms 35A maar dan betaal je je de blaren) en daar wil je toch wel onder blijven anders moet je een elektricien laten komen om deze te vervangen en dat is niet goedkoop.

Overigens als je dikke eindversterkers of zware aktieve subwoofers hebt zou ik altijd als je geen smeltzekering gebruikt aanraden om C karakteristiek automaten te gebruiken. C karakteristiek automaten schakelen simpel gezegd wat langzamer af dus een flinke stroomstoot (zoals bij het aanschakelen van een versterker) die heel kort duurt leidt dan niet meteen tot afschakeling.

Henrie

Citaat van: Kjelt op november  4, 2014, 21:01:53
Overigens als je dikke eindversterkers of zware aktieve subwoofers hebt zou ik altijd als je geen smeltzekering gebruikt aanraden om C karakteristiek automaten te gebruiken. C karakteristiek automaten schakelen simpel gezegd wat langzamer af dus een flinke stroomstoot (zoals bij het aanschakelen van een versterker) die heel kort duurt leidt dan niet meteen tot afschakeling.
Om die reden zou ik dan ook altijd voor zekeringen kiezen. Maar niet iedereen heeft de keuze natuurlijk. Bij mij in huis zaten al zekeringen toen ik hier kwam wonen. En ik heb nog 3 fasen ook, in flat nota bene!

Overigens, ik weet het niet zeker, maar volgens mij mag je in huis geen C-karakteristiek gebruiken. Ik meen dat de NEN1010 dat verbiedt. Maar zoals gezegd, ik weet het niet zeker. Het kan ook zijn dat allee D-karakteristiek verboden is en B- en C-karakteristiek niet...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Kjelt

#236
Ik dacht zelf dat C wel toegestaan was, ze worden ook overal verkocht in tegenstelling tot de andere karakteristieken (D,L,U,K en G) die volgens mij meer voor industriele toepassingen en zware inductieve lasten zoals motoren zijn bedoeld.
Maar ik heb weinig keus (of inderdaad een dikke Siemens smeltzekering erin bouwen)  zowel mijn subwoofers als de Dyson stofzuiger zijn niet B karakteristiek compatibel  ;D

Henrie

Citaat van: Kjelt op november  4, 2014, 21:22:46
Ik dacht zelf dat C wel toegestaan was, ze worden ook overal verkocht in tegenstelling tot de andere karakteristieken (D,L,U,K en G) die volgens mij meer voor industriele toepassingen en zware inductieve lasten zoals motoren zijn bedoeld.
Maar ik heb weinig keus (of inderdaad een dikke Siemens smeltzekering erin bouwen)  zowel mijn subwoofers als de Dyson stofzuiger zijn niet B karakteristiek compatibel  ;D
Ik zou er de NEN1010 op na moeten slaan om het zeker te weten, maar dat is zo'n enorm en ondoorzichtig boekwerk dat ik lang zal moeten zoeken. Daar heb ik geen zin in, dus laten we het er dan maar op houden dat een C-karakteristiek ook mag. En zelfs als het niet zou mogen, ik zie er ook niet zo veel kwaad in eerlijk gezegd...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

jaco

Ik heb ook 20A c karakterestiek automaat voor mijn HT en die is door een officiele instalateur ingebouwd. Helaas kon ik geen aparte groep naar 2 hoog krijgen, dus 2 slaapkamers en de meterkast wandcontactdoos zitten er ook op. Maar daar staan geen zware gebruikers op.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Han S

Je moet je ook voorstellen dat als je professioneel met audio bezig bent en de hele boel hebt opgestart, met een geautomatiseerde mengtafel met computer etc, dat je niet wilt meemaken dat er een of andere gitarist sluiting maakt met zijn brakke bak met effecten en bij jou de hele zooi in een keer uitvalt. Je kunt dan de hele boel eerst gaan uitzetten en alles weer een voor een gaan opstarten.

Alleen al daarom wil je op een aparte groep zitten waar niets anders op aangesloten wordt. Maar verder heeft dat niets met het geluid van doen.

scrutinizer

#240
Citaat van: Han S op november  4, 2014, 23:23:48
[....]

Alleen al daarom wil je op een aparte groep zitten waar niets anders op aangesloten wordt. Maar verder heeft dat niets met het geluid van doen.

We hebben in tien jaar op het blauwe forum van alles plat geslagen met scherp denken en dat leidt er toe dat discussies als deze daar niet meer of nauwelijks plaatsvinden. Dat is een keus die je maakt en als je op een forum te gast bent moet je rekening houden met anderen en met de algemene sfeer op zo'n forum. Vandaar dat ik me hier niet keihard ga opstellen, maar in principe heb ik er wel een uitgesproken mening over welke gebaseerd is op technische kennis.

Heeft het volgens jou niets met het geluid van doen. Toch?

(nog ff en we hebben dadelijk 2 blauwe fora's) ::)

Leg anders eens uit waarom het met het geluid niet van doen kan hebben. Han. Jij schijnt er een jaar een denktank op losgelaten te hebben en die kennis te bezitten... ik laat me graag informeren. ;)


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Han S

Ik denk dat je iets anders leest dat wat ik bedoel. Ik denk dat er geen enkel verschil in geluidskwaliteit is, of ik nou fase 1, 2 of 3 gebruik en ik heb volgens mij duidelijk uitgelegd waarom ik voor de controlroom een schone fase heb gebruikt. Maar dat zal ik nog even heel kort herhalen: omdat ik geen schakelklikken van andere apparatuur in de opname wil hebben en omdat ik niet wil dat als iemand ergens anders sluiting maakt, dat dan de hele controlroom uitvalt, plus dat de apparatuur in een studio controlroom op zichzelf al zoveel gebruikt dat een aparte groep daarvoor nodig is.

Geluidskwaliteit speelt in mijn gedachtengang hierin geen enkele rol.

scrutinizer

#242
Citaat van: Han S op november  5, 2014, 00:10:54
Ik denk dat je iets anders leest dat wat ik bedoel. Ik denk dat er geen enkel verschil in geluidskwaliteit is, of ik nou fase 1, 2 of 3 gebruik en ik heb volgens mij duidelijk uitgelegd waarom ik voor de controlroom een schone fase heb gebruikt. Maar dat zal ik nog even heel kort herhalen: omdat ik geen schakelklikken van andere apparatuur in de opname wil hebben en omdat ik niet wil dat als iemand ergens anders sluiting maakt, dat dan de hele controlroom uitvalt, plus dat de apparatuur in een studio controlroom op zichzelf al zoveel gebruikt dat een aparte groep daarvoor nodig is.

Geluidskwaliteit speelt in mijn gedachtengang hierin geen enkele rol.

Ik begrijp je reden voor deze verdeling.

Lees ik het verkeerd .... of is jou omschrijving niet duidelijk.


"Alleen al daarom wil je op een aparte groep zitten waar niets anders op aangesloten wordt. Maar verder heeft dat niets met het geluid van doen."

Je hebt het hier niet over fase 1, 2 of 3 maar over een GROEP en ....dat het verders niets met het geluid van doen heeft.

En voor alle duidelijkheid is er geen ene fase schoon na alle verdelingen vanaf het transfo huis ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Anyway....neemt niets weg aan het feit ik benieuwd bent naar jou uitgesproken mening verkregen uit het plat slaan van enige discussie omtrent?
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Han S

Bij mij in de studio heb ik drie fasen en drie groepen, dus elke fase heeft maar één enkele 16A groep. Je kunt idd meerdere groepen per fase aansluiten, maar alleen al zo'n controlroom gebruikt denk ik 3 kw continu. Dan heb je de grote opnameruimte waar muzikanten met hun gitaar en basversterkers staan, basversterkers van soms wel 1200 watt aan vermogen, een Hammond orgel met buizenleslie, monitoring plus versterking.

En dan staat er in de relaxruimte een koffiezet apparaat, koelkasten, verlichting en alleen al de verlichting in de opnameruimte is zo'n 1500 watt aan lampen.

Dat gaat je met een enkele fase niet lukken.

Han S

Citaat van: scrutinizer op november  5, 2014, 00:27:37
Anyway....neemt niets weg aan het feit ik benieuwd bent naar jou uitgesproken mening verkregen uit het plat slaan van enige discussie omtrent?

Het inspelen van interlinks, het verschil tussen peperdure en goedkope CD spelers, het verschil tussen een goedkope en een peperdure versterker, het verschil tussen gewone en audiofiele LS kabel, het verschil tussen een LP en de 16/44.1 en 24/192 versie daarvan, het verschil tussen koperen en koolstof interlinks, de werking van de Furutech demagnetizer, de werking van doosjes met halfedelstenen en een aantal zaken waar ik nu even niet op kom.

En dat allemaal hebben we uitvoerig en onder gecontroleerde omstandigheden met tussen 20 en 40 audiofielen getest en onderzocht en er werd geen enkel verschil aangetoond. Er waren zelfs mensen bij die niet hoorden dat hun eigen speakers uit fase stonden.

En daar werd tot in den treure over gediscussieeerd, maar we kwamen geen stap verder en tot op de dag van vandaag is er geen van die enorme verschillen aangetoond.

scrutinizer

Citaat van: Han S op november  5, 2014, 00:28:08
Bij mij in de studio heb ik drie fasen en drie groepen, dus elke fase heeft maar één enkele 16A groep. Je kunt idd meerdere groepen per fase aansluiten, maar alleen al zo'n controlroom gebruikt denk ik 3 kw continu. Dan heb je de grote opnameruimte waar muzikanten met hun gitaar en basversterkers staan, basversterkers van soms wel 1200 watt aan vermogen, een Hammond orgel met buizenleslie, monitoring plus versterking.

En dan staat er in de relaxruimte een koffiezet apparaat, koelkasten, verlichting en alleen al de verlichting in de opnameruimte is zo'n 1500 watt aan lampen.

Dat gaat je met een enkele fase niet lukken.

ik dacht dat je sprak over een huis met aanbouw voor studio.
ik neem aan dat er ook geleefd werd, buiten de studio. Dus huishoudelijke app., verlichting ...etc
Dus het verdelen van de 3-fase en het evenredig belasten zal niet meevallen. Zeker niet bij dit soort belastingen. ;)

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

#247
Citaat van: Han S op november  5, 2014, 00:38:13
Het inspelen van interlinks, het verschil tussen peperdure en goedkope CD spelers, het verschil tussen een goedkope en een peperdure versterker, het verschil tussen gewone en audiofiele LS kabel, het verschil tussen een LP en de 16/44.1 en 24/192 versie daarvan, het verschil tussen koperen en koolstof interlinks, de werking van de Furutech demagnetizer, de werking van doosjes met halfedelstenen en een aantal zaken waar ik nu even niet op kom.

En dat allemaal hebben we uitvoerig en onder gecontroleerde omstandigheden met tussen 20 en 40 audiofielen getest en onderzocht en er werd geen enkel verschil aangetoond. Er waren zelfs mensen bij die niet hoorden dat hun eigen speakers uit fase stonden.

En daar werd tot in den treure over gediscussieeerd, maar we kwamen geen stap verder en tot op de dag van vandaag is er geen van die enorme verschillen aangetoond.

....zo ook niet de onderbouwing dat het niet mogelijk is.
De 2 kampen bestaan nu eenmaal, en bestaan nog steeds.
Misschien iets dat op dit blauwe fora mag van JOU....?
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Han S

Nee, de studio is in een grote loods welke los van de woning staat en een eigen aansluiting heeft op het electriciteitsnet. En dat ging vaak om half tien in de morgen aan en soms om half vier in de nacht uit. Er waren maanden dat ik een electriciteitsrekening had welke ik liever wil vergeten.

Han S

Citaat van: scrutinizer op november  5, 2014, 00:43:17
....zo ook niet de onderbouwing dat het niet mogelijk is.
De 2 kampen bestaan nu eenmaal, en bestaan nog steeds.
Misschien iets dat op dit blauwe fora mag van JOU....?

Maar dat is nou juist het kansloze van dergelijke discussies. Iemand beweert dat hij duidelijk het grote verschil hoort tussen iets dat we maar A en B zullen noemen. Dan krijg je eerst de mensen die dat wel geloven en de mensen die dat niet geloven en dat leidt tot niets.

Dan besluit zo'n forum om dat grondig te gaan onderzoeken en daar wordt door een stuk of wat mensen veel tijd en energie in gestoken. Er komen veel mensen op af en men onderneemt een dubbelblinde test en iedereen is echt heel serieus bezig, luistert met aandacht, maar er wordt geen enkel verschil aangetoond.

En vervolgens wordt er door een aantal mensen van alles ingebracht om het niet horen van de verschillen te verklaren. Het lag aan de ruimte, de apparatuur, aan van alles en nog wat, want die verschillen horen ze toch nog steeds. Maar niemand geeft toe dat die verschillen wel eens suggestie of gewoon kwantitatief kunnen zijn.