Op zoek naar gekwalificeerde audiogroep installateur

Gestart door Zodiac, augustus 29, 2014, 08:41:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han S

Ik denk dat je een denkfout maakt. De aardlekschakelaar vergelijkt de stroom in beide draden en is daar een verschil van meer dan 35 mA dan schakelt hij uit. Maar over de contactpunten loopt de volle stroomstekte.

Kjelt

Citaat van: Han S op november  3, 2014, 22:58:00
Ik denk dat je een denkfout maakt. De aardlekschakelaar vergelijkt de stroom in beide draden en is daar een verschil van meer dan 35 mA dan schakelt hij uit. Maar over de contactpunten loopt de volle stroomstekte.
Ja klopt heb je gelijk in, toch zal de af te schakelen stroomsterkte bij normaal gebruik niet hoger dan pakweg 10 Ampere zijn, relatief laag vergeleken met een kortsluitstroom.

Henrie

Citaat van: Kjelt op november  3, 2014, 22:41:34
Geen onzin. Meet de contactweerstand voor de lol eens bij die oude beestjes val je van je stoel kan gerust een halve ohm of meer zijn als die zo oud zijn en enkele malen zijn afgeschakeld.
Ik was er eerst ook sceptisch over maar in een whitepaper van Holec hebben ze het gewoon met experimenten bewezen dat als een installatieautomaat afschakeld dit eigenlijk alleen gebeurd bij kortsluiting en dan kan er gedurende enkele ms honderden amperes lopen. De contacten schakelen af en op dat moment krijg je omdat er geen MOV of schnubber of andere beveiliging over de contacten staat een vonkoverslag die de contacten erodeert. En dit is na enkele malen al te meten.
Je hoeft mij niet te vertellen wat er gebeurt bij een kortsluiting en als die door een installatieautomaat afgeschakeld wordt. Ik heb namelijk stage gelopen bij Eaton Holec en heb me daar bezig gehouden met, jawel, het afschakelen van kortsluiting in laagspanningsschakelaars (o.a. installatieautomaten dus). Een paar honderd Ampère is zoals gezegd geen enkel probleem. Er zal best wat vervuiling optreden, maar aangezien installatieautomaten berekend zijn op 6kA (en zwaardere versies zelfs tot 10 of 15kA) mag dat geen probleem zijn. Bij de proeven die ik bij Eaton heb gedaan ging het om duizenden Ampères. Bij de zwaarste proef die ik heb gedaan liep er zelfs 36kA! En ja, dan gaan er dingen stuk :P

CitaatVoor normale gebruikers is dit trouwens geen enkel probleem. Maar als je flink investeert in je audio installatie zoals sommige audiofielen die wandcontactdozen van Rhodium kopen om oxydering tegen te gaan en de laagst mogelijke overgangsweerstand willen dan zou je juist bij deze automaat meer winst behalen dan welke dure netspanningssnoer dan ook  ;)
Ik zie niet waarom audio geen 'normaal gebruik' zou zijn en ik zie ook niet in waarom een zo laag mogelijke overgangsweerstand van de voeding van je apparatuur zo belangrijk zou zijn. Althans, niet voor de prestaties van je apparatuur. De spanning schommelt gedurende de dag veel meer dan dat een beetje overgangsweerstand meer of minder zou kunnen opvangen...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Henrie

#203
Citaat van: Kjelt op november  3, 2014, 23:01:40
Ja klopt heb je gelijk in, toch zal de af te schakelen stroomsterkte bij normaal gebruik niet hoger dan pakweg 10 Ampere zijn, relatief laag vergeleken met een kortsluitstroom.
We hebben in Nederland een geaard laagspanningsnet. Daardoor gaat er bij een fase-nul-kortsluiting (ongeveer) dezelfde stroom lopen als bij een fase-aarde-kortsluiting. Bij een aardlek kan er dus wel degelijk veel meer dan 10A gaan lopen. Het ligt er maar net aan hoe die aardlek ontstaat. Als het een fasedraad is die tegen aarde aankomt (bijvoorbeeld de metalen behuizing van een geaard apparaat) dan loopt er zo een paar honderd Ampère. Als het echter een beschadigde fasedraad is die op de vloer ligt en via het betonijzer een aardlek veroorzaakt, kan het zijn dat de aardlek niet meer is dan pak 'm beet 50mA. De aardlekschakelaar schakelt dan trouwens een stroom af die (waarschijnlijk) groter is dan dat. Want hij schakelt ook de gewone belastingstroom af. Dat kunnen dus alsnog enkele tientallen Ampères zijn...

Ps. een aardlekschakelaar voor gebruik in woningen schakelt bij 30mA, niet 'pas' bij 35mA. Er zijn ook zwaardere types, van 100mA, maar die mag je in huis niet gebruiken. En volgens mij zijn er ook lichtere types, van 10mA, maar die wil je niet gebruiken, want die zijn veel te gevoelig...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Henrie

Citaat van: Kjelt op november  3, 2014, 22:44:09
Ja maar voor de audiofiel dus weer niet want je wilt juist een zo laag mogelijke overgangsweerstand. Nou een aardlek schakelt al af bij een zwerfstroom van 35mA daarvan gaan je contacten niet vonken. Maar een automaat schakelt af bij overbelasting en dan gaat het enorm vonken tijdens het afschakelen. Laat nu net de automaat twee tientjes kosten en de aardlek bijna 100 euro.
Een laagspanningsschakelaar (of dat nu een installatieautomaat is of een aardlekschakelaar) kan alleen maar de stroom onderbreken bij een nuldoorgang. We hebben het immers over 230V wisselspanning (en dus ook wisselstroom). De stroom gaat dus elke 10ms een keer door nul en schakelaars maken daar gebruik van. Eigenlijk gebeurt er het volgende:  de gaat schakelaar open, wacht totdat de stroom door nul gaat en dan 'blust' hij de vlamboog ('vonk') en zorgt ervoor dat de stroom niet opnieuw gaat lopen (= herontsteking). Zonder die nuldoorgang werkt een schakelaar niet. Gelijkstroom is alleen maar te onderbreken door de weerstand van de vlamboog zo groot te maken dat hij vanzelf dooft. Dat kan alleen bij relatief lage spanningen en met enorme schakelaars...

Omdat een schakelaar (en dus ook aardlekschakelaar) op een willekeurig moment opent, ontstaat er dus ook bij een kleine aardlekstroom wel degelijk een 'vonk'. Dat is stroom die nog blijft lopen totdat hij onderbroken wordt bij de nuldoorgang. Je ziet dergelijke vonkjes ook wel eens als je een lamp uitschakelt met een gewone lichtschakelaar. Daarbij wordt ook maar een paar mA afgeschakelt. Voorbeeld: bij een 60W gloeilamp schakel je maar 261mA af, en toch kun je wel vonkjes zien...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Kjelt

Citaat van: Henrie op november  3, 2014, 23:03:40
Een paar honderd Ampère is zoals gezegd geen enkel probleem.
Ze schakelen gelukkig wel af maar nogmaals er ontstaat een flinke vlamboog met bijbehorende erosie van de contacten en dat zie je aan de contacten die zwart zijn en dat kun je ook meten. En naar gelang dit vaker voorkomt wordt het erger.

Citaat
Ik zie niet waarom audio geen 'normaal gebruik' zou zijn en ik zie ook niet in waarom een zo laag mogelijke overgangsweerstand van de voeding van je apparatuur zo belangrijk zou zijn. Althans, niet voor de prestaties van je apparatuur. De spanning schommelt gedurende de dag veel meer dan dat een beetje overgangsweerstand meer of minder zou kunnen opvangen...
Hier ga ik niet met je in discussie als elektrotechnisch ingenieur heb ik hier ook mijn grote vraagtekens bij. Maar ik respecteer de mening van audiofielen die beweren de verschillen te kunnen horen ook al kan ik ze vanuit wetenschappelijk oogpunt niet verklaren. Voedingen van versterkers zijn dusdanig gebufferd dat iedere vorm van storing en netspanningsfluctuatie onzichtbaar is op de uitgangsspanning maar goed.... Sommige van die liefhbbers spenderen enorme bedragen aan exotische wandcontactdozen en allemaal om bv oxydatie en ivergangsweerstanden te vermijden. In dat soort gevallen wijs ik ze er op dat het vervangen van een automaat door een goede smeltzekering tig keer meer effect heeft dan het vervangen van hun wandcontactdoos door bv een gouden exemplaar.

Henrie

Citaat van: Kjelt op november  3, 2014, 23:24:26
Ze schakelen gelukkig wel af maar nogmaals er ontstaat een flinke vlamboog met bijbehorende erosie van de contacten en dat zie je aan de contacten die zwart zijn en dat kun je ook meten. En naar gelang dit vaker voorkomt wordt het erger.
Volgens mij zijn we het wel eens op dit punt. Ik zie het alleen niet als probleem, omdat die dingen gemaakt zijn om, na het afschakelen van een (flinke) stroom, weer ingeschakeld te worden...

Ik heb overigens persoonlijk ook liever zekeringen dan installatieautomaten in mijn groepenkast, maar dan wel om heel andere redenen...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Han S

Citaat van: Kjelt op november  3, 2014, 23:01:40
Ja klopt heb je gelijk in, toch zal de af te schakelen stroomsterkte bij normaal gebruik niet hoger dan pakweg 10 Ampere zijn, relatief laag vergeleken met een kortsluitstroom.

Maar daar ging het niet om. De bewering was dat de aardlekschakelaar niet meer dan 35 mA schakelt, maar dan weet je dus niet hoe de aardlekschakelaar werkt. En het is belangrijk dat er op forums de juiste informatie wordt gehanteerd.

Althans, in termen van technische informatie. Over de insteek van dit topic ga ik niet in discussie om redenen van de sfeer op dit forum. Raphie kwam vanmiddag met een post waar niet op werd gereageerd en dat is jammer, maar zo werkt het hier.


Zodiac

Citaat van: Kjelt op november  3, 2014, 23:24:26

Hier ga ik niet met je in discussie als elektrotechnisch ingenieur heb ik hier ook mijn grote vraagtekens bij. Maar ik respecteer de mening van audiofielen die beweren de verschillen te kunnen horen ook al kan ik ze vanuit wetenschappelijk oogpunt niet verklaren. Voedingen van versterkers zijn dusdanig gebufferd dat iedere vorm van storing en netspanningsfluctuatie onzichtbaar is op de uitgangsspanning maar goed....

De reden waarom ik graag een aparte (audo) groep wil is dit:
Ik woon in een huis van eind jaren 50. Er is heel wat geprutst met electra door mijn voorgangers. Ik heb (een beetje bijzonder misschien) actieve speakers (bassectie) en per speaker een monoversterker. Alles laat ik lekker aanstaan de hele dag (klasse D, dus nauwelijks stroomverbruik, maar altijd klaar en 'warm' voor gebruik) Als ik 's avonds thuiskom en het licht aan doe, dan hoor ik uit mijn speakers een tik. Licht uit, hetzelfde. Een spanningspiek (denk ik). Dat duidt m.i.op een onwenselijke situatie. Ik vind dat slordig. Er staat alleen daar al voor 8K aan spulletjes. Dat vind ik niet te verteren.

Ik zou, als ik heel veel geld had, een type zijn dat alles van Rhodium zou willen hebben. Met zo dik mogelijke kabels. Mooi ook! Echter, helaas, ik ben daarvoor net te nuchter en heb het geld er niet voor over. Als ik alle posts goed bestudeer valt mij op dat de (niet van audio handel afhankelijke) E-ingenieurs, zonder uitzondering, het nut (in bepaalde situaties) inzien van een aparte groep, maar er geen klankmatige eigenschappen aan toe dichten. De theorie wijst dat simpelweg uit!
Echte Audiofielen staan aan de andere kant van het spectrum. Ik behoor tot de groep 'realisten met gevoel voor emotie'. Geen èchte audiofiel dus, meer audio en muziek liefhebber. Ik probeer alles zo optimaal mogelijk te krijgen (binnen budget, ruimte, relatie, etc)

Ik ben er uit. Ik neem lekker een ETI, of een wat duurdere Holec ardlekautomaat (=1 ding, kostentechnisch ok, technisch ok, installatiegemak, KOSTEN OPTIMAAL).
Ik ga wel bij Erik een par meter Belden kabel bestellen en die mooie stekkerblokken. Dat laatste vanwege 'emotie'.
Ik heb dan den ik een sub-optimale oplossing, een concessie met mezelf, partner, en geldbuideltje.
Toch?
Inmiddels heb ik ook een elektriciën gevonden (een audiofiel  :D) die me onder gunstige condities komt helpen.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Kjelt

Citaat van: Han S op november  4, 2014, 00:05:04
Raphie kwam vanmiddag met een post waar niet op werd gereageerd en dat is jammer, maar zo werkt het hier.
Raphie kwam met een indirecte post met een quote van anonieme bron. Als de anonieme bron hier zou posten kunnen we discussieren, aangezien Raphie weinig kennis van zaken heeft op dit specifieke gebied heeft het geen zin om te discussieren. Hij kan zich dan verschuilen achter een zogenaamde authoriteit op dezelfde manier waarop al eeuwen bij godsdiensten ook wordt verscholen achter authoriteiten die twee eeuwen geleden regels hebben meegegeven die dan zogenaamd tot op de dag van vandaag nog heilig zouden zijn zonder de specifieke context te kennen. Ga maar eens met een jehova getuige discussieren dan snap je dat dit zinloos is.

Als jij dezelfde discussiepunten hier of in een apart topic wilt inbrengen en de discussie wilt aangaan dan hou ik me aanbevolen echter je zegt zelf:
CitaatOver de insteek van dit topic ga ik niet in discussie om redenen van de sfeer op dit forum.
Dan begrijp ik dus je hele moraal niet meer.
Je wilt dus kennelijk wel dat er andere leden onderling de discussie aan gaan met als mogelijk gevolg dat de sfeer op het forum hier onder zou kunnen lijden maar zelf wil je er niet aan deelnemen? Dat vind ik een vreemde insteek, een forum is juist een plaats waar discussie open mag zijn en deze hoeft helemaal niet de sfeer te verpesten, zolang er respect blijft voor de mening van een ander. 

Zodiac

Citaat van: Kjelt op november  4, 2014, 09:01:35
Raphie kwam met een indirecte post met een quote van anonieme bron. Als de anonieme bron hier zou posten kunnen we discussieren, aangezien Raphie weinig kennis van zaken heeft op dit specifieke gebied heeft het geen zin om te discussieren. Hij kan zich dan verschuilen achter een zogenaamde authoriteit op dezelfde manier waarop al eeuwen bij godsdiensten ook wordt verscholen achter authoriteiten die twee eeuwen geleden regels hebben meegegeven die dan zogenaamd tot op de dag van vandaag nog heilig zouden zijn zonder de specifieke context te kennen. Ga maar eens met een jehova getuige discussieren dan snap je dat dit zinloos is.

Als jij dezelfde discussiepunten hier of in een apart topic wilt inbrengen en de discussie wilt aangaan dan hou ik me aanbevolen echter je zegt zelf:Dan begrijp ik dus je hele moraal niet meer.
Je wilt dus kennelijk wel dat er andere leden onderling de discussie aan gaan met als mogelijk gevolg dat de sfeer op het forum hier onder zou kunnen lijden maar zelf wil je er niet aan deelnemen? Dat vind ik een vreemde insteek, een forum is juist een plaats waar discussie open mag zijn en deze hoeft helemaal niet de sfeer te verpesten, zolang er respect blijft voor de mening van een ander.

Heren, heren! Laten we de boel in perspectief blijven zien. We zijn toch lekker aan het lullen over dingen die ons allemaal bezig houden. De bestaansreden van dit Forum?

Ik waardeer in ieder geval ieders perspectief op waarde! Heb er zeer veel aan gehad. Het heeft mijn keuze gevormd. Ik denk misschien ook wel van anderen (meelezers). Ook de post van Raphie, op wie ik overigens per PM heb gereageerd.
Wat opvalt is dat we ver zijn met de natuurkunde en de elektrotechniek. Op vele onderwijsinstellingen in dit land word op hoog niveau onderwijs gegeven over deze dingen. Maar blijkbaar is het allemaal toch niet zo zwart -wit, zeker niet voor een audiofiel.

Is dat terecht? Weet ik niet. Ben een eenvoudige bouwkundige. Maar wel interessant om uit te diepen. En dan heb je af en toe wel scherpe denkers nodig, of iemand die iets lekker plat durft te slaan. Toch?
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Han S

We hebben in tien jaar op het blauwe forum van alles plat geslagen met scherp denken en dat leidt er toe dat discussies als deze daar niet meer of nauwelijks plaatsvinden. Dat is een keus die je maakt en als je op een forum te gast bent moet je rekening houden met anderen en met de algemene sfeer op zo'n forum. Vandaar dat ik me hier niet keihard ga opstellen, maar in principe heb ik er wel een uitgesproken mening over welke gebaseerd is op technische kennis.

erik s.

Citaat van: Han S op november  4, 2014, 10:45:38
We hebben in tien jaar op het blauwe forum van alles plat geslagen met scherp denken en dat leidt er toe dat discussies als deze daar niet meer of nauwelijks plaatsvinden. Dat is een keus die je maakt en als je op een forum te gast bent moet je rekening houden met anderen en met de algemene sfeer op zo'n forum. Vandaar dat ik me hier niet keihard ga opstellen, maar in principe heb ik er wel een uitgesproken mening over welke gebaseerd is op technische kennis.
heeft er meer mee te maken dat anders denkenden daar niet meer komen.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Zodiac

Citaat van: Han S op november  4, 2014, 10:45:38
We hebben in tien jaar op het blauwe forum van alles plat geslagen met scherp denken en dat leidt er toe dat discussies als deze daar niet meer of nauwelijks plaatsvinden. Dat is een keus die je maakt en als je op een forum te gast bent moet je rekening houden met anderen en met de algemene sfeer op zo'n forum. Vandaar dat ik me hier niet keihard ga opstellen, maar in principe heb ik er wel een uitgesproken mening over welke gebaseerd is op technische kennis.

Ik denk dat die discussie juist moeten plaats vinden! Ik heb een hekel aan topics waar iedereen de hele dag 'Oooooh', en 'mooooi', en 'gefeliciteerd met je nieuwe kabeltje' en met een hoop :inlove: elkaar loopt te prijzen, zonder enige diepgang. Jammer vind ik dat. Ik hou wel van een felle discussie, want daar kun je iets van leren. Alleen ontaardt 'fel' soms in vervelende sfeer. Ik denk zelfs heel vaak onbedoeld, omdat alles hier geschreven is. ALs je er een glimlach bij zou zien, dan zou het anders zijn. Daar helpt zo'n  :D -tje niet altijd bij.

Ik zou zeggen: trek je niet terug, zeg wat je zeggen wilt, op jouw manier, maak je punt, deel je ervaring! Go! Bedankt!
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

scrutinizer

Maar.....heb je die gekwalifiseerde audiogroep installateur al gevonden? ::)

Dat was toch de achterliggende vraag? ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Han S

Gelukkig leven we in een land waar je van mening mag verschillen.

scrutinizer

Citaat van: Han S op november  4, 2014, 11:00:53
Gelukkig leven we in een land waar je van mening mag verschillen.

Niet echt!! .... In sommige gevallen wordt niet 'alleen' je mond gesnoerd ....
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

erik s.

Citaat van: scrutinizer op november  4, 2014, 11:00:46
Maar.....heb je die gekwalifiseerde audiogroep installateur al gevonden? ::)

Dat was toch de achterliggende vraag? ;)
zie een paar posts terug.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

scrutinizer

Citaat van: erik s. op november  4, 2014, 11:08:02
zie een paar posts terug.

Doelde meer op het feit de topic titel anders luidt dan de discussie gevraagd, Eric. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Zodiac

Citaat van: scrutinizer op november  4, 2014, 11:00:46
Maar.....heb je die gekwalifiseerde audiogroep installateur al gevonden? ::)

Dat was toch de achterliggende vraag? ;)

Zeker. dat was de achterliggende vraag. Ja, gevonden. Een gast uit de buurt. Zelf ook 'audiofiel'. Heeft een eigen groep voor zijn audio. Dat alleen al geeft mij een goed gevoel.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

scrutinizer

Citaat van: Zodiac op november  4, 2014, 11:13:14
Zeker. dat was de achterliggende vraag. Ja, gevonden. Een gast uit de buurt. Zelf ook 'audiofiel'. Heeft een eigen groep voor zijn audio. Dat alleen al geeft mij een goed gevoel.

Mooi!! ...Vooral dat laatste. :)

De discussie waarom? .....komen we, zeker in tekst, niet uit. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Zodiac

Citaat van: scrutinizer op november  4, 2014, 11:18:41
De discussie waarom? .....komen we, zeker in tekst, niet uit. ;)

Niet alleen in tekst vrees ik. ;)
Please continue, zou ik toch ter aanmoediging willen zeggen......
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Han S

Citaat van: scrutinizer op november  4, 2014, 11:04:19
Niet echt!! .... In sommige gevallen wordt niet 'alleen' je mond gesnoerd ....

Leg uit. Ik ben gewend dat als iemand beweringen doet, om dat ook met argumenten onderbouwd te zien. Bewijs is niet altijd zomaar te leveren, maar een goede onderbouwing van een bepaalde mening is toch niet te veel gevraagd.

scrutinizer

#223
Citaat van: Han S op november  4, 2014, 11:46:43
Leg uit. Ik ben gewend dat als iemand beweringen doet, om dat ook met argumenten onderbouwd te zien. Bewijs is niet altijd zomaar te leveren, maar een goede onderbouwing van een bepaalde mening is toch niet te veel gevraagd.

Teveel gevraagd?? Nee zeker niet, Han.

Maar ik ging wat dieper in op je opmerking "Gelukkig leven we in een land waar je van mening mag verschillen." en sommige dit met de dood bekochten.

Maar heeft het zin om de wetten geschreven te toetsen aan ons fysieke vermogen?

Onder de noemer dat jij dat 'gewend' bent ..... steekt hem daar voor mij, bij voorbaat al, deze discussie......
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

 :D

Ik ben gewend dat mensen mij gewoon gelijk geven.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.