De beste elektronische muziek - Waar MOET je naar luisteren?

Gestart door Deleted member, augustus 16, 2014, 13:50:11

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

chansig

Amon Tobin staat nog op mijn lijstje..zal van het weekend beluisterd gaan worden.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

quattronl

Hier komt weer lekker spul voorbij  :thumbs-up:
Muziek van Amon Tobin heb ik kunnen vinden...alle 27 albums  :omg:. Vanavond als ik thuis ben 'even' luisteren.

Keep'm coming!  :pompom:
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Deleted Member 2

Citaat van: buizesmurf op augustus 16, 2014, 19:58:49
In de jaren 80,was er op de toenmalige BRT radio elke week een progamma,laat op de avond "muziek uit de cosmos" was toen de enigste radio zender waar je electronische muziek kon horen....yup ze noemden dat toen electronisch muziek...nu plaatsen ze meer onder "new age"
de cd,s van Stonehedge zijn ook meer dan de moeite waard,van een nederlandse muzikant overegens.
Samen met yello en nog een paar andere zeer geschikt om je instalatie eens het volle pond te laten geven... :tounge2:

Je roept met "muziek uit de cosmos" allerlei sentimenten op. Voor mij was het een kennismaking met de muziek die zij uitzonden. Er komen weer flink wat sentimenten naar boven....
Zo waren wij met het gezien inkopen aan het doen in winkelcentrum zuidplein in Rotterdam. Vanuit de parkeergarage hoorde je al muziek die je niet zo vaak hoort en zeker niet in winkelcentrum Zuidplein te Rotterdam (destijds overigens een van de eerste in Nederland en voorzien van enige allure). Het bleek Johan Timman te zijn die zijn net uitgebrachte album (LP) speelde. Een geweldige ervaring waar we met het gezin heel erg van hebben genoten. Dit soort nostalgie komt telkens weer boven als ik de daar aangeschafte en van handtekening voorziene LP afspeel.

Gr
Henk

Worstebrood

FYI: Trip into the Body is op CD nog steeds leverbaar. :) ( http://www.bol.com/nl/p/trip-into-the-body/9200000020109674/ )
De nostalgie van een LP is mooi. Maar je moet hem tenminste 1 keer kraakvrij gehoord hebben.


Citaat van: Onder013 op september 11, 2014, 19:05:51
Je roept met "muziek uit de cosmos" allerlei sentimenten op. Voor mij was het een kennismaking met de muziek die zij uitzonden. Er komen weer flink wat sentimenten naar boven....
Zo waren wij met het gezien inkopen aan het doen in winkelcentrum zuidplein in Rotterdam. Vanuit de parkeergarage hoorde je al muziek die je niet zo vaak hoort en zeker niet in winkelcentrum Zuidplein te Rotterdam (destijds overigens een van de eerste in Nederland en voorzien van enige allure). Het bleek Johan Timman te zijn die zijn net uitgebrachte album (LP) speelde. Een geweldige ervaring waar we met het gezin heel erg van hebben genoten. Dit soort nostalgie komt telkens weer boven als ik de daar aangeschafte en van handtekening voorziene LP afspeel.

Gr
Henk
Live Long and Prosper
Beeld: Samsung 55Q95, 46ES8000.
7.1.2 Setup: Marantz SR6011, CD 5005, Sony UBP x800Mk2, Technics SL-10
Speakers: MA RS-6, R360, Kef Cresta Center, 6xHTS 2001.
5.1 Setup: Denon AVC A11xv, Draaitafel: Pro-ject Debut III, Sony PS-FL99, CD: Denon DVD-2930, DCD-1290, Oppo BDP-93, LD: Pioneer DVL-909, Sony SP-90es, MD: Sony MDS-JD 930, Tape: Denon DRS-810, DTR-2000, Yamaha KX-800+, Speakers: B&W DM683, KEF Cresta rear, Reference M100 center, Klipsch KSW-10s.

Deleted Member 2

Citaat van: Worstebrood op september 11, 2014, 20:04:08
FYI: Trip into the Body is op CD nog steeds leverbaar. :) ( http://www.bol.com/nl/p/trip-into-the-body/9200000020109674/ )
De nostalgie van een LP is mooi. Maar je moet hem tenminste 1 keer kraakvrij gehoord hebben.

De LP is nagenoeg kraakvrij. Wat opvalt is dat de lp op een andere wijze is gemixt dan de cd. In eerste instantie hoorde ik verschil, maar kon niet goed duiden wat dat verschil nou eigenlijk was. Naast dat de lp anders klinkt waren het dus die relatief kleine dingen in de mix.

Gr
Henk

Lightspeed

 :huh2: Ik krijg toch echt een deja-vu vanwege dat al eerder vermelde draadje van de vorige keer over deze muzieksoort.  :smile:

Ja, figuren als sample-koning Amon Tobin zijn met zoiets als Isam zeer zeker interessant te noemen.
Maar wellicht is al dat beats geratel niet voor iedereen om aan te horen.

Wat rustiger dus meer ambient-achtig maar met wat meer recente (onbekende) namen... vond ik eigenlijk met alles wat ik tegenkwam op het SunSeaSky Records label.
Via Bandcamp te koop.

Iemand al iets te melden over de nieuwe Aphex Twin(op NRC stond een artikel)

-> nu weer 'back to basics' in STEREO <-
[ Yamaha A-S301 + CambridgeAudio 651BD + Tannoy RevolutionSignature DC4 + Sharp LC32LE705 & Yamaha ingebouwde DAC]
[ GDrive hdd 750GB -Firewire800 > Mac Mini -2010, Audirvana+ 2 & iTunes -A/FLAC muziek > USB 16&24bit > iFi Nano idsd DAC. ]
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

Deleted member

#106
Citaat van: Onder013 op september 11, 2014, 20:16:18
De LP is nagenoeg kraakvrij. Wat opvalt is dat de lp op een andere wijze is gemixt dan de cd. In eerste instantie hoorde ik verschil, maar kon niet goed duiden wat dat verschil nou eigenlijk was. Naast dat de lp anders klinkt waren het dus die relatief kleine dingen in de mix.

Gr
Henk
Viel mij inderdaad ook op dat de plaat anders gemixt is dan de cd. Detailverschillen, dat wel. Sommige geluidjes die op de plaat links weergegeven worden, worden op de cd rechts weergegeven en soms zijn er volumeverschillen tussen de verschillende instrumenten waarneembaar. Ik ben nu gewend aan de CD, dus die luistert voor mij nu het lekkerst.

Je ziet dit soort verschillen overigens bij wel meer opnames, denk aan Pink Floyd - The Final Cut, waarbij 'foutjes' (?) in de plaat op cd ineens verdwenen zijn. En van diezelfde plaat zijn dan ook nog eens meerdere uitgaven geweest (Harvest, CBS) die beiden ook anders klinken.

Maar goed... Door met elektronische muziek. Ik heb flink wat werk van Amon Tobin beluisterd maar het kon me niet echt boeien. Er zitten leuke dingen in ('Hello Mr. Tree' bijvoorbeeld), maar na een tijdje word ik er vooral heel moe van.... Heel gejaagd en veelal hetzelfde kunstje wordt toegepast. In de basis een simpel iets neerzetten met veel poespas er omheen en dan zou het indrukwekkend moeten klinken. Helaas weet het me niet echt te boeien. Misschien dat dat gaat komen als ik het vaker beluister.
Stereo-fan for life!

Xstream

Citaat van: technative op september 14, 2014, 10:40:03
Maar goed... Door met elektronische muziek. Ik heb flink wat werk van Amon Tobin beluisterd maar het kon me niet echt boeien. Er zitten leuke dingen in ('Hello Mr. Tree' bijvoorbeeld), maar na een tijdje word ik er vooral heel moe van.... Heel gejaagd en veelal hetzelfde kunstje wordt toegepast. In de basis een simpel iets neerzetten met veel poespas er omheen en dan zou het indrukwekkend moeten klinken. Helaas weet het me niet echt te boeien. Misschien dat dat gaat komen als ik het vaker beluister.
Ik vind ook niet alles goed van hem. Moet er ook wel een bui voor hebben, maar het zit vaak wel heel goed in elkaar.  Vooral z'n oudere werk vind ik goed en zijn meer toegankelijk, zoals Bricolage, Permutation, Supermodified. Out from out where vind ik ook nog goed, maar wordt al meer een mix van goed en dat net iets te drukke.

Vind deze nrs erg lekker:
- Easy muffin
- Bridge
- Sordid (theme song van Basic instinct)
- Nova
- Slowly
- Hey Blondie
- Rosies

Schieten me meteen allerlei lounge/relax bands/acts m'n geheugen in, voor wie dat lekker vind bij deze even een lijstje:
- Dzihan & Kamien (Freaks & Icons, Gran Riserva)
- Thievery corporation
- Kruder & Dorfmeister
- The Cinematic Orchestra
- Claude Challe
- Tosca (o.a. Suzuki)
- De-Phazz
- Boozoo bajou
- Kid Loco (A Grand love story)
- Beanfield (Human Patterns)
- Nightmares on Wax (Carboot Soul)
- Yonderboi (Shallow and profound)
- Peace Orchestra
- St. Germain
- Blockhead (The Music Scene)
- DJ Krush
- DJ Shadow
- Emancipator (had ik al eerder genoemd, maar dan staat die in 't goede lijstje :))
Enzovoorts ... :P
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Worstebrood

LOL, schiet me nog een naam binnen: Future World Orchestra. Kan iemand het zich nog herinneren?
Deze stond ooit in de top 40 (1982)

En het elektronische hoogstaande

Ik heb er zelfs nog een (origineel)teepie van.  :alien:
Live Long and Prosper
Beeld: Samsung 55Q95, 46ES8000.
7.1.2 Setup: Marantz SR6011, CD 5005, Sony UBP x800Mk2, Technics SL-10
Speakers: MA RS-6, R360, Kef Cresta Center, 6xHTS 2001.
5.1 Setup: Denon AVC A11xv, Draaitafel: Pro-ject Debut III, Sony PS-FL99, CD: Denon DVD-2930, DCD-1290, Oppo BDP-93, LD: Pioneer DVL-909, Sony SP-90es, MD: Sony MDS-JD 930, Tape: Denon DRS-810, DTR-2000, Yamaha KX-800+, Speakers: B&W DM683, KEF Cresta rear, Reference M100 center, Klipsch KSW-10s.

Lightspeed

Ook nog maar eens vermelden want mag niet onderbelicht blijven...
= bekend van 'Underpass' e.d. en een nieuwe 2010 versie Metamatic.  John Foxx.
(van '76 tot '80 bij Ultravox)

Sinds een paar jaar samen met The Maths. Ook geweldige concerten van te vinden op YT, alles vooral op analoge instrumenten!

http://blog.johnfoxxandthemaths.com/
http://www.metamatic.com/news.shtml

 


Oh, en samen met nog zo'n oude synth-held...   :smile:
-> nu weer 'back to basics' in STEREO <-
[ Yamaha A-S301 + CambridgeAudio 651BD + Tannoy RevolutionSignature DC4 + Sharp LC32LE705 & Yamaha ingebouwde DAC]
[ GDrive hdd 750GB -Firewire800 > Mac Mini -2010, Audirvana+ 2 & iTunes -A/FLAC muziek > USB 16&24bit > iFi Nano idsd DAC. ]
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

Deleted member

#110
Zojuist het album 'Lost Horizons' van 'Lemon Jelly' beluisterd. Vreemd album... Ik word steeds op het verkeerde been gezet. Het is licht verteerbaar allemaal, maar net als je denkt dat het een wat meer serieuze kant opgaat komt er weer een stuk dat het in het clownesque trekt.

Leuk als experiment, denk ik. Het luistert een beetje op afstand. Alsof je ernaar kijkt, eigenlijk. Het geeft een beetje de belevenis als een circus of museum, op een of andere manier.

Vreemd album... Niet goed, niet slecht, maar vreemd...
Stereo-fan for life!

german

Gaaf topic, ik heb nog heel wat te beluisteren. Twee toppers (naar mijn mening) in het electronische genre heb ik nog niet langs zien komen Air en Kitaro.
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

Deleted member

Kitaro valt in mijn boek wat meer onder synthesizer muziek, zoals ook Vangelis, Jean Michel Jarre, Tomita, enz. Het album Ki ken ik nog van vroeger. Staat me nog bij dat het allemaal heel licht, zweverig en toch melancholieke muziek is.
Stereo-fan for life!

chansig

Euhhh...synth is akoestisch ???  :D

Ik snap wat je bedoelt..

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

notoxus

Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Cylon

Mooi topic dit! Luister zelf ook redelijk wat elektro/techno. Aantal goede artiesten voorbij zien komen (Thievery corporation, amon tobin)

Voor de liefhebbers van Trentemoller zijn zowel Extrawelt als Max Cooper een aanrader.
Voordal dit nr is één van m'n grote favorieten:



Preferably luisteren in een donkere kamer met je ogen dicht en gaan met deze plaat. Met een goede stereo set-up zet deze plaat een heerlijk 3-D beeld neer.

Amp: Unison Research Unico P Speakers: Penaudio Rebel 3 Bron: Arcam rPac USB DAC  & Dell E6420 Kabels: W&M ls-01

Extra (slaapkamer) Q-acoustics BT 3 actieve speakers

patsijb


Lightspeed

Met terugwerkende kracht oude bekenden (1988 > 1996) nog weer herondekt vanwege nieuwe albums de laatste jaren...

Bomb The Bass - Future Chaos, Back To Light, Into The Sun. (ook remix singles/EP)
= wat meer electro-pop/downbeat.

Locust (Mark van Hoen) - After The Rain, Wrong.
= ambient/downbeat met wat klanken alsof het uit jaren70 of italiaanse soundtracks komt.



-> nu weer 'back to basics' in STEREO <-
[ Yamaha A-S301 + CambridgeAudio 651BD + Tannoy RevolutionSignature DC4 + Sharp LC32LE705 & Yamaha ingebouwde DAC]
[ GDrive hdd 750GB -Firewire800 > Mac Mini -2010, Audirvana+ 2 & iTunes -A/FLAC muziek > USB 16&24bit > iFi Nano idsd DAC. ]
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

ajbeefde

Dit album staat nu bij mij te spelen, op de gok aangeschaft gisteren bij Saturn in Kleve...

Klinkt wel, de combinatie met het orkest er achter.
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

patsijb


chansig

Citaat van: ajbeefde op oktober 26, 2014, 15:44:08
Dit album staat nu bij mij te spelen, op de gok aangeschaft gisteren bij Saturn in Kleve...

Klinkt wel, de combinatie met het orkest er achter.

Ook geprobeerd...ik vond het ietwat saaiig.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirkjanboon

mijn electronische toppers

Jean Michel Jarre - AERO
Yellow - Essential
Richard Durand / Armin van Buren / Ferry Costen / Dj Tiesto

george duke ( erg lekkah )
kraftwerk

Denon pma 520A Hepta ace Sony mds-503
Pioneer pd-207 HT: Denon avr 1604
Jvc sp-w100 eec 2.0 speakers
Technics sl-d21Samsung BD1500

Zodiac

Anders Ilar
Fluxion
Donato Dozzy
Shifted

Om maar wat te noemen...
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *