RZeemering's set

Gestart door RZeemering, augustus 6, 2014, 14:14:55

Vorige topic - Volgende topic

Church of Noise

Leuke update!

Ik ga vrijdag hopelijk ook wat tijd vinden om eens te gaan spelen met AI en schuiven en ...
Ondertussen al een en ander voorbereid (oa rond hoe ik in eerste instantie Dirac goed kan inregelen). 
Dus het is een beetje een sneeuwbal effect (bij heatwave) aan het worden.

Leuk dat die Xanadu's bij jou zijn terechtgekomen, net als @Spijkie ook naar zitten kijken (maar gelukkig geen plaats voor nóg speakers) - veel plezier ermee!
Woonkamer:   Sonus Faber Cremona (L,R&C) |  B&W M-1 (S) |  Merovinger 1/53  |  Rythmik E15HP  |  Electrocompaniet AW180  |  Marantz Cinema 30 + Dirac ART  |  nVidia Shield Pro  |  Sony UBP-X800M2  |  Bluesound Node 2i
Werkkamer:    Sonus Faber Electa Bi-Wiring  |  Michell Alecto Mono  |  Michell Argo HR & Hera  |  Michel Iso  |  Custom platenspeler  |  Chord Hugo TT  |  Audio Analogue Paganini  |  Bluesound Vault 2

RZeemering

Niks mis met een dergelijk sneeuwbal effect!
Ik ben heel benieuwd hoe AI met jou aan de slag gaat.
ik vond het erg leuk om te doen ook met chatGPT en zonder REW files.
"nog even een vraag over je basstraps: hoe groot zijn die?" "Oh wacht! Zo groot? En ook nog eens zoveel diffusie op de voorwand? Dan gaan we de luidsprekers net even anders neerzetten en wel hierom..."
Af en toe zat het er flink naast... "dus als de luidsprekers zoveel van de zijwand moeten dan kunnen de luidsprekers toch nooit hart tot hart zover uit elkaar staan?" "Oh wacht! Je hebt gelijk...."
zucht haha
Benieuwd hoe Claude daar morgen mee aan de slag gaat.
Aparte stroomgroep, Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Grimm TPR XLR interlinks, Magnepan 20.1 + Xanadu DS30 luidsprekers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

sschot

Citaat van: RZeemering op augustus  5, 2026, 20:15:49Af en toe zat het er flink naast... "dus als de luidsprekers zoveel van de zijwand moeten dan kunnen de luidsprekers toch nooit hart tot hart zover uit elkaar staan?" "Oh wacht! Je hebt gelijk...."

zeer herkenbaar! Maar zelf scherp blijven, en hij kan gelukkig wel zo goed rekenen met frequenties, afstanden en invloeden, dat het wel wat oplevert, is ook mijn ervaring.

Ik denk niet dat het een hype is, het is wel de goedkoopste upgrade en misschien ook wel de meest intensieve upgrade, want het kost echt wel tijd en geduld
TEAC AP-701 | Holo Audio Senete KTE | DAC | Streamer | Acoustic Energy AE509

addesmo

Ben 100% voor schuiven! En dan vooral mijn kant op  ;D

Richi

Citaat van: RZeemering op augustus  5, 2026, 19:23:30jij aanstichter :P

Sorry...  :tounge2:

Als het maar tot iets goeds leidt. :D
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Matrix Audio MS-1c • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • A*BNB 2x12" push-pull subwoofer • Audioquest Niagara 1200 • Audioquest bekabeling • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon server Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

RZeemering

Citaat van: addesmo op augustus  5, 2026, 20:29:05Ben 100% voor schuiven! En dan vooral mijn kant op  ;D
ik wil best de Doors of Perception jouw kant opschuiven hoor. Ik weet alleen niet wat je vrouw er van vindt ;)
Aparte stroomgroep, Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Grimm TPR XLR interlinks, Magnepan 20.1 + Xanadu DS30 luidsprekers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

addesmo

Citaat van: RZeemering op augustus  5, 2026, 20:31:47ik wil best de Doors of Perception jouw kant opschuiven hoor. Ik weet alleen niet wat je vrouw er van vindt ;)
Ik heb een tuin. Dus mooie schuttingen zijn welkom  ;)

mmuetst

Een lekker luisterplek. Ik mis geen grote TV in dit plaatje. Ben benieuwd wat de akoestiek doet als de grote kamerschermen helemaal weg zijn.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

RZeemering

Citaat van: addesmo op augustus  5, 2026, 20:34:16Ik heb een tuin. Dus mooie schuttingen zijn welkom  ;)
:nervous:  :nopompom:  :clapping:

RZeemering

Citaat van: mmuetst op augustus  5, 2026, 20:35:28
Een lekker luisterplek. Ik mis geen grote TV in dit plaatje. Ben benieuwd wat de akoestiek doet als de grote kamerschermen helemaal weg zijn.
Die doen helemaal niks, het geluid gaat er immers dwars doorheen. Die paar latjes waar dat niet doorheen gaat doet echt te weinig om hoorbaar te zijn

mmuetst

Citaat van: RZeemering op augustus  5, 2026, 20:38:19Die doen helemaal niks, het geluid gaat er immers dwars doorheen. Die paar latjes waar dat niet doorheen gaat doet echt te weinig om hoorbaar te zijn
Huh? Zit er geen folie in je Magnepans?
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

Spijkie

Citaat van: RZeemering op augustus  5, 2026, 19:43:20Ik schuif al erg lang. Altijd interessant om te zien wat er gebeurd. En soms wil je ook wat anders horen. Dan is schuiven een prima iets. Goedkoper dan nieuwe spulletjes.
Ik heb geen idee hoe de huidige Xanadu's zich verhouden met jouw luidsprekers.

Ik ook niet maar heb nu al zin in de nieuwe "schuifvoetjes" , zoals Xanadu ook zelf zegt is dit type weer anders dan hun eigen nieuwere types kwa geluid. Maar vergelijken blijft leuk!

Die hybride tube heeft wel iets, ooit zelf de DS14 gehad en m'n pa de DS17E
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

RZeemering

Citaat van: mmuetst op augustus  5, 2026, 20:46:06Huh? Zit er geen folie in je Magnepans?
Die folie gaat al het geluid dwars doorheen volgens mij. De dubbele lagen metaal doen wel wat heb ik net even met mijn oren achter de luidsprekers beluisterd. Dus het zal wat doen. Of het effect heeft op mijn luisterplek...? Geen idee nog. Het dempt dus misschien wordt het geluid er wel minder van... moet ik ze paddamme niet verkopen omdat het goeie dempers zijn? :P

mmuetst

Citaat van: RZeemering op augustus  5, 2026, 22:44:48Die folie gaat al het geluid dwars doorheen volgens mij. De dubbele lagen metaal doen wel wat heb ik net even met mijn oren achter de luidsprekers beluisterd. Dus het zal wat doen. Of het effect heeft op mijn luisterplek...? Geen idee nog. Het dempt dus misschien wordt het geluid er wel minder van... moet ik ze paddamme niet verkopen omdat het goeie dempers zijn? :P
Zet die panelen dan maar eens voor je Xanadu's dan zul je merken dat het hoog daar niet doorheen gaat. Maar ik verwacht dat de panelen weinig invloed hebben als ze niet op het reflectiepunt staan van de tweeters van de Xanadu's.

RZeemering

dat zei ik :P

sschot

Kijk eens goed naar of ze goed in fase staan, kwam daar vanavond achter en wat mij betreft is het verschil tussen in fase en niet helemaal in fase ENORM groot.

Geniet van het luisteren, zoeken en spelen....

RZeemering

Speakers die uit fase staan hoor ik normaal gesproken erg goed. Ik ben daar ooit de mist mee in gegaan. Sindsdien let ik er scherp op ;)
Of bedoel je iets anders?

sschot

Citaat van: RZeemering op augustus  5, 2026, 23:13:29Speakers die uit fase staan hoor ik normaal gesproken erg goed. Ik ben daar ooit de mist mee in gegaan. Sindsdien let ik er scherp op ;)
Of bedoel je iets anders?

Zolang je niets met EQ of wat dan ook doet, is het alleen de opstelling!

RZeemering

Ik doe voorlopig niks met EQ.
Als ik echt alles zo goed mogelijk geplaatst heb dan eens kijken welke bulten ik nog moet dempen. Maar tot nu toe heb ik dat ook altijd weer uit gezet omdat het dan toch weer te onnatuurlijk klonk.

RZeemering

Gisteravond met ons tweetjes heerlijk muziek geluisterd. Beppie voor me op de grond op een kussen (want ja, die wil dan ook in het midden ;)) Erg gezellig!

Deze ochtend met Claude aan de slag geweest. Ik moet zeggen dat chatGPT me meer meenam in een avontuur, Claude is zakelijker en kon ik minder betrappen op fouten ;)
Fijne van Claude is dat ik weer een REW meting kan doen met de nieuwe opstelling en dat het daarmee weer aan de slag kan. Wie weet ga ik dat eens doen vandaag.

Claude kwam er uiteindelijk op uit om de luidsprekers iets verder uit elkaar te zetten en met iets meer toe-in. Dat gaf een grotere stage zonder dat de diepte verdween. Ik betrapte me erop dat ik de luidsprekers weer snel wat naar binnen zette omdat het voor mijn gevoel allemaal wel erg groot werd dat podium. Ik ga ze zo nog eens exact op de Claude positie neerzetten en nogmaals luisteren. Eens zonder teveel geschuif eerst maar eens lekker luisteren door in de 'zone' te komen. En kijken wat Claude me biedt ten opzichte van ChatGPT.
Dat in de 'zone' komen gaat overigens erg makkelijk. Want het luistert echt heerlijk

Wat ik met de Xanadu's heel fijn vind dat zowel op hoog als laag volume het erg goed luisterbaar is. De Magnepan's hebben qua volume meer een sweet-spot. Dus ook laat in de avond klinkt het vol en prettig.

Ik kreeg van Claude overigens nog wat luistertips (vaak baggerzooi en zeer cliché maar toch goed om in een aparte lijst te zetten genaamd: systeem test nummers. Nooit verkeerd om zo af en toe te gebruiken (niet luisteren maar gebruiken inderdaad, haha) Spanish Harlem van Rebecca Pidgeon (is de stem echt dead-on in het midden?) Aja van Steely Dan (kloppen de verhoudingen? Hoewel Fast Car van Chapman daarvoor veel beter is vind ik) en Bump van Horikawa (hoe is de soundstage?) Allemaal verschrikkelijke nummers  :-X :puke: Maar het dient een doel: nog meer van wel mooie nummers genieten! 

RZeemering

Overigens gaf Claude ook nog een wel gaaf album:
Hugh Masekela – Stimela (Coal Train) — "live, extreem dynamisch, en juist de lage percussie/bas moet gelokaliseerd blijven terwijl de zaal om je heen opengaat — perfecte test voor wat we net hebben afgesteld"

En het klopt. Er is een hele mooie podium voor me. En ik hoor de ruimte goed waar het in is opgenomen.

brt

Citaat van: RZeemering op augustus  6, 2026, 13:34:39Overigens gaf Claude ook nog een wel gaaf album:
Hugh Masekela – Stimela (Coal Train) — "live, extreem dynamisch, en juist de lage percussie/bas moet gelokaliseerd blijven terwijl de zaal om je heen opengaat — perfecte test voor wat we net hebben afgesteld"

En het klopt. Er is een hele mooie podium voor me. En ik hoor de ruimte goed waar het in is opgenomen.

Vind dat altijd lastig met onbekende nummers. Ja, je hoort de ruimte maar je hebt geen referentie. Misschien hoor je met een andere opstelling wel nóg meer ruimte, snap je wat ík bedoel?

Met een stem strak in het midden vind ik dat weer anders, dat is wat minder interpreteerbaar naar mijn idee
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

RZeemering

Snap ik, en heb je ook gelijk in.

Ik heb ondertussen tientallen andere nummers beluisterd waar ik de soundstage goed van ken. En daar klinkt het ook wat grootser en meer of ik naar een podium luister ipv tussen ze in sta in de studio.
Dat zal voor mij altijd wel een ding blijven. Soms prefereer ik de 'studio' setting en soms de 'podium' setting.
Ik denk (denk ;)) dat ik goed kan horen wat de verandering doet nu, ook bij onbekende nummers.
Fijne aan onbekende nummers kan zijn dat je opeens door iets gegrepen wordt en dat je daardoor heel snel in de 'zone' bent en daardoor heel snel lekker naar de muziek luistert ipv naar het systeem.

RZeemering

Zo, vandaag eens de Umik microfoon van stal gehaald en wat metingen gedaan en met AI overlegd.
Het grappige is dat Claude en ChatGPT een ander voorstel hebben.
Ik ben voorlopig uitgegaan van dezelfde afstand tussen de luidsprekers. Die was bij beide AI's gelijk.
Ik heb 3 metingen gedaan met de luidsprekers op 75cm, 90cm (in eerste instantie aanbevolen door beide AI's) en 105cm van de voorwand.
De bult op 35hz blijft. Het verschuift minimaal in Hzen. Die heb ik nu in mindering gebracht in Roon.
Op 105cm waren ze beide het eens. De bult rond 35 Hz '(edit:) blijft gelijk maar er komt een enorme dip op 55Hz bij'. Dus meer de kamer in is daar niet goed voor, of ze moeten nog eens flink meer de kamer in, maar dat ga ik niet doen.
75cm heeft de voorkeur van Claude en 90cm van ChatGPT. In de praktijk is beide niet perfect (kan ook niet) en ga ik zelf eens langer luisteren. Ik heb gisteren geluisterd op de 90cm. Vandaag luister ik al weer een tijdje naar de 75cm. Niet een heel groot verschil om eerlijk te zijn. Ook qua diepte in de soundstage heb ik niet idee dat er hele grote verschillen zijn. Eerst maar een tijdje hier naar luisteren en dan weer 15cm naar voren en dan luisteren. Als de diepte in de soundstage dan echt beter is laat ik het zo staan.
Dan gaat het tijd worden om te meten en luisteren met de luisterbank naar voren en achteren. Kijken of dat nog wat oplevert. Hoewel ik denk van niet. Want ik kom altijd weer op deze afstand in de kamer. Zo'n 125cm van de achterwand.
En ik zet net de lampen aan en zie dat de spotjes niet meer op de luidsprekers staan, even stellen haha.

Ondertussen luister ik naar Sarah Blasko. I just need to conquer this mountain. Gelukkig voelt dit gevoel allemaal niet alsof ik een berg moet beklimmen maar is het heel erg leuk om te doen.

RZeemering

Plaatje bij het praatje:
IMG_6342.JPG

Wel hele dure eerste reflectie absorbers overigens...