DSD Dac keuze

Gestart door zoldar, augustus 4, 2014, 08:03:20

Vorige topic - Volgende topic

Mordante

Citaat van: cz79 op oktober 14, 2014, 18:50:48
Nieuwsgroepen :D

Het kunnen dus niet zo goed MP3's zijn die naar DSD zijn omgezet.

Raphie

yep.
voor conversie kan je trouwens KORG Audiogate gebruiken http://www.korg.com/us/products/audio/audiogate3/ gratis wanneer je hun twitter subscribed

maaruh DSD heeft ALLEEN maar nut wanneer je een analoge bron direct op DSD opneemt, digitale formaten naar DSD is lood om oud ijzer.
JBL PRX Power!

zoldar

Of direct in dsd opneemt.

Of als het enige verkrijgbare een 16 bits uitvoering is en er nu iemand de moeite nam om de digitale master van hoget dan 16/44  op sacd uit te brengen.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Mordante

Citaat van: zoldar op oktober 14, 2014, 20:45:27
Of direct in dsd opneemt.

Of als het enige verkrijgbare een 16 bits uitvoering is en er nu iemand de moeite nam om de digitale master van hoget dan 16/44  op sacd uit te brengen.

Als het origineel in PCM is, heeft het geen toegevoegde waarde om het nu in DSD uit te brengen. Bijna alles studio's werking nog met PCM.

Liber0

Citaat van: Mordante op oktober 14, 2014, 13:01:10
Waar haal jij je DSD content vandaan? Ik ken alleen de site nativedsd.com en daar is deze keuze zeer beperkt.

in Nieuws groepen ik zoek met spotnet op SA-CD iso

deze mount ik met DEAMON Tools lite  in windows verkenner

Dan met Korg direct naar DSF file in enkele minuten zonder omzetting of verlies

Via PM kan ik je er een paar delen om te horen
andere Forumers ook hoor je krijgt een download link van mijn NAS via PM
die een week geldig is .......kan je DSD files proberen
ruimtelijkheid is prachtig!

Mordante

Citaat van: Liber0 op oktober 15, 2014, 02:52:08
in Nieuws groepen ik zoek met spotnet op SA-CD iso

deze mount ik met DEAMON Tools lite  in windows verkenner

Dan met Korg direct naar DSF file in enkele minuten zonder omzetting of verlies

Via PM kan ik je er een paar delen om te horen

Mijn DAC kan kan DSD nog hi res PCM aan. Alles boven 16/48 wordt niet geaccepteerd door mijn DAC.

zoldar

Vandaar dit topic ::)

Het is bij mij een Mytek geworden en samen met de immer groeiende collectie DSD is het genieten geblazen. Audiotic dank voor de tips! We spreken elkaar snel.

Uiteindelijk maakt het niets uit welk format of wat de bron was, klint het goed dan blijft het op de hdd staan, zo niet exit. Ik bewaar geen 10 vesries/formats van 1 album. Maar ik vind wel dat de keuze om nu ook DSD files af te spelen mijn muziek plezier verrijkt heeft.

Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC

Raphie

DSD is een mooie format. Mijn punt was puur dat 44.1 bronmateriaal upsamplen alleen maar kwaliteitsverlies geeft.
90% van de HD releases op het web zijn upsampling broddelwerkjes, dus alleen maar lege bits die meer opslag vereisen.
De hd format releases zijn alleen nuttig als ook daadwerkelijk in deze resolutie is opgenomen.
JBL PRX Power!

Dirk

Citaat van: Raphie op oktober 19, 2014, 08:01:07
90% van de HD releases op het web zijn upsampling broddelwerkjes, dus alleen maar lege bits die meer opslag vereisen.

is er eigenlijk een (bij voorkeur simpele) manier om dat met zekerheid vast te stellen, dmv bvb een stukje software, dus niet "op het gehoor"?
Ik wil absoluut betalen voor wat beters dan mijn eigen rips vanaf cd, maar heb er altijd zo'n dubbel gevoel bij, omdat er idd zoveel wordt gemeld over upsampled redbook rips

ik heb het voor de volledigheid dan NIET over datgene wat je via bvb nieuwsgroepen kan vinden, maar over de 100% legaal aangeboden downloads via de gekende kanalen als HDtracks/Qobuz/Linn/...  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

zoldar

Hifi fi news zet bij elke recensie een analyse van de file met opmerkingen over oorsprong en master.

Ik heb ook wat zaken teruggestuurt naar hd tracks maar dat lag meer aan de mastering dan aan de file.

Evenwel zit ik nu te genieten van depeche modes violator op dsd.een transfer van de analoge master. mooi vol en diep geluid. Ongefoterde details.

Het steve hofmann forum wil ook inzichten opleveren.

Er zitten echte parels tussen.

Mordante

Citaat van: zoldar op oktober 19, 2014, 09:38:12
Hifi fi news zet bij elke recensie een analyse van de file met opmerkingen over oorsprong en master.

Ik heb ook wat zaken teruggestuurt naar hd tracks maar dat lag meer aan de mastering dan aan de file.

Evenwel zit ik nu te genieten van depeche modes violator op dsd.een transfer van de analoge master. mooi vol en diep geluid. Ongefoterde details.

Het steve hofmann forum wil ook inzichten opleveren.

Er zitten echte parels tussen.

Iedereen kan wel beweren dat iets van de orginele master tape komt. Maar volgens mij is dat zelden/nooit het geval hooguit een copy van een recording.

Diverse platen labels, doen dit ook. MFSL heeft daar nogal een handje van. Met loze termen als 'from original master recording".

Bovendien als je het DSD format afhankelijk is van een paar obscure new groups, dan zal DSD snel uitsterven.

zoldar

Spreek voor jezelf, ik heb al meer dan genoeg dsd albums die ik mooier vindt dan de redbook of high rez.

Maar ik ben hier niet om een dsd evangelie te predikken. Ik goede en bagger dsd files, goede en bagger mp3 en net zo voor vinyl.

Ik ben wel meer dan tevreden met de keuze die ik per album kan maken ongeacht de bron. Ik heb hey geprobeerd maar kreeg de master tape niet uitgeleend van pink floyd voor op mijn studer a80, dus ik mot wat he :)

John Wx

Citaat van: zoldar op oktober 20, 2014, 12:39:24
Spreek voor jezelf, ik heb al meer dan genoeg dsd albums die ik mooier vindt dan de redbook of high rez.

Maar ik ben hier niet om een dsd evangelie te predikken. Ik goede en bagger dsd files, goede en bagger mp3 en net zo voor vinyl.

Ik ben wel meer dan tevreden met de keuze die ik per album kan maken ongeacht de bron. Ik heb hey geprobeerd maar kreeg de master tape niet uitgeleend van pink floyd voor op mijn studer a80, dus ik mot wat he :)

Weet jij hoe het zit met de dacs aan boord je hebt er 1 nodig voor DSD en 1 voor PCM  ::)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO Dali Oehlbach ARGON

Isflicka

Citaat van: John Wx op februari 20, 2015, 12:54:11
Weet jij hoe het zit met de dacs aan boord je hebt er 1 nodig voor DSD en 1 voor PCM  ::)
Nee, dat is niet nodig.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

John Wx

Citaat van: Isflicka op februari 20, 2015, 15:19:32
Nee, dat is niet nodig.

het is toch of PCM of DSD met de DAC chip of er moeten 2 in zitten 1 voor DSD en de andere voor PCM

Een all in one DAC bestaat niet

https://www.alpha-audio.nl/2015/02/speelt-u-dsd-of-toch-pcm/
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Isflicka

Citaat van: John Wx op februari 20, 2015, 17:37:55

het is toch of PCM of DSD met de DAC chip of er moeten 2 in zitten 1 voor DSD en de andere voor PCM

Leuk artikel van Jaap maar dan was je vraag verkeerd geformuleerd. Het is niet nodig om er twee te hebben om toch van DSD te kunnen genieten. Of je dan wel echt van DSD kunt genieten is inderdaad afhankelijk van de DAC. Overigens wordt er in het artikel wel heel erg in algemeenheden gesproken.

John Wx

Citaat van: Isflicka op februari 23, 2015, 08:00:08
Leuk artikel van Jaap maar dan was je vraag verkeerd geformuleerd. Het is niet nodig om er twee te hebben om toch van DSD te kunnen genieten. Of je dan wel echt van DSD kunt genieten is inderdaad afhankelijk van de DAC. Overigens wordt er in het artikel wel heel erg in algemeenheden gesproken.

Het is ook "native" DSD waar men naar luistert met 1 dac en dat is prima alleen zeggen bepaalde merken dat het DSD is en geen "native"

holco

Citaat van: Mordante op augustus 19, 2014, 09:24:53
Ik heb wel eens naar Aidio-GB gekeken. Maar ben wat huiverig om zoiets ongezien en gebeluisterd te kopen. Ook vraag ik mij af hoe het zit met invoerrechten ed.

Tegenwoordig gewoon in NL te koop bij Magna-Hifi, prijs/kwaliteit is IMHO (en vele met mij) onverslaanbaar.

Ik heb zelf een NFB-28 (v2015) en ben daar super tevreden mee :headbanging:
My Showcase

Eversolo T8 streamer / Audio-GD R8HE mk3 DAC / Audio-GD HE-1 mk3 preamp / Daudio ASP / Hypex Nilai-500 mono's (mid-hoog) / Hypex Nilai-500 mono's (woofers) / Daudio C1 (diy versie) / Rythmik F18 subwoofer / Mundorf Angelique (mid/hoog) /  Sommer Cable Elephant SPM440 (woofers) / Preffair X430 XLR kabels / Curious Evolved USB kabel / Pink Faun i2s kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

zoldar

Citaat van: John Wx op februari 20, 2015, 17:37:55

Ok dus de oudere duurdere sacd spelers hadden een apparte dsd en pcm dac. Ik heb zelf een sony scd 555 weggedaan voor de mytek.

En als ik de schema.s van de sony erop na sla zaten hier idd 2 chips in. 1 dsd decoder en 1 pcm da convertor. In de mytek 1 sabre dac.

De vraag is: is dat erg? Zoals jaap aangeeft in zijn stuk.

Antwoord: nee, integendeel. Ik zou de scd555 voor geen goud in willen ruilen voor de mytek. De mytek outclassed de sony met een behoorlijke marge, in pcm en dsd. Opener in hey midden, strakker punchier laag, schoner hoog.

Kennelijk gaat er toch iets heel erg goed in die combi dacs.......

John Wx

Citaat van: zoldar op februari 23, 2015, 17:52:41
Ok dus de oudere duurdere sacd spelers hadden een apparte dsd en pcm dac. Ik heb zelf een sony scd 555 weggedaan voor de mytek.

En als ik de schema.s van de sony erop na sla zaten hier idd 2 chips in. 1 dsd decoder en 1 pcm da convertor. In de mytek 1 sabre dac.

De vraag is: is dat erg? Zoals jaap aangeeft in zijn stuk.

Antwoord: nee, integendeel. Ik zou de scd555 voor geen goud in willen ruilen voor de mytek. De mytek outclassed de sony met een behoorlijke marge, in pcm en dsd. Opener in hey midden, strakker punchier laag, schoner hoog.

Kennelijk gaat er toch iets heel erg goed in die combi dacs.......

gaat er ook  ;D

kuiperik

Ben zelf ook aan het oriënteren naar een dac en kwam daar ook de Mytek Digital Stereo192-DSD DAC tegen. Ziet er wel uit als een serieuze dac met mooie voeding, voldoende mogelijkheden en zo te lezen ook een goede kwaliteit conversie, zowel pcm als dsd.

Ben dan ook benieuwd of de dac jou nog steeds goed bevalt. Las trouwens ook ergens dat er wel eens problemen op wilden treden met de usb2 poort icm met een htpc, heb jij daar ook last van gehad of is dat inmiddels opgelost?

Zag in dit topic dat je een demo exemplaar hebt mogen ontvangen, via welk kanaal heb je dat kunnen regelen?
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

zoldar

Ik speel nog naar volle tevredenheid met de Mytek. De eerste keer instaleren was even zoeken maar mytek levert een compleet installatie manual mee die je stap voor stap uitlegt wat de instelingen moeten zijn in bijv jriver, foobar of audionirvana.

Jriver loopt heel soms vast, maar start meteen weer op door op play te drukken vanaf de bank. Ik heb nog nooit zonder muziek gezeten.

Er zijn dealers die de mytek als demo inzetten maar ik heb er een van importeur geleend

kuiperik

Heb hier inmiddels ook de Mytek Dac staan en in verschillende opstellingen getest.

Tot op heden is altijd gebruik gemaakt van de ingebouwde dac van de lexicon processor, waarop middels een optische ingang de SB Touch is aangesloten.

Omdat de Mytek analoog is aangesloten kan op de Lexicon de "2ch analog bypass" ingeschakeld worden. Heb hier eerder mee getest met een NA11 van Marantz en toen bleek hier al wat winst te halen te zijn binnen de voorversterker. Nu echter met de Mytek is het verschil nog een heel stuk meer aanwezig. Wat als eerste opvalt is de openheid, klankkleur en energie. Ben al langer aan het kijken om dit te verbeteren in mijn zoektocht naar andere speakers en nog niet echt kunnen vinden. Met de Mytek lijkt dit echter al een hele stap in de goede richting, verrassende wending dus.

Wat me verder ook opvalt is dat het nogal een verschil maakt wat voor bron wordt aangesloten. Helaas werkt de Touch niet samen met de Mytek op asynchrone usb. Heb diverse opstellingen geprobeerd, waarmee de Touch op sp-dif heb beste resultaat geeft. Met de laptop (foobar), die wel op asynchrone usb geconnecteerd kan worden, klinkt het ook goed, maar wel iets minder als de SB Touch op sp-dif.

Wel jammer dat de Mytek niet optimaal samenwerkt met de Touch over asynchrone USB, aangezien de Touch wat betreft bediening toch wel erg prettig werkt. Daarentegen staat wel dat de Mytek toch wel een verschil brengt die ik niet had verwacht te bereiken met een dac. Heb namelijk al eerder diverse tests gedaan en de Mytek is de eerste die me een dergelijke grote stap heeft laten ervaren.

Een andere oplossing voor de Touch zou dan voor de hand liggen, echter zou deze dan wel goed moeten samenwerken met de Mytek over asynchrone USB. Bij Alpha in Brasschaat hebben ze me al eens de Aurender N100 getipt, echter dit is natuurlijk een geheel andere prijsklasse als de Touch.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Isflicka

Citaat van: kuiperik op juli 13, 2015, 23:12:19
Wel jammer dat de Mytek niet optimaal samenwerkt met de Touch over asynchrone USB.

In welk opzicht werkt het niet optimaal?

kuiperik

Citaat van: Isflicka op juli 14, 2015, 12:22:29
In welk opzicht werkt het niet optimaal?

De Touch "ziet" de Mytek dac niet als deze op de asynchrone usb-poort is aangesloten.