DSD Dac keuze

Gestart door zoldar, augustus 4, 2014, 08:03:20

Vorige topic - Volgende topic

audiotic

Ik weet dat dit geen welkom antwoord zal zijn. Maar denk eens na over een tweedehands MacMini, en zet daar Audirvana op.
Dit soort zaken gaan echt veel probleemlozer met een Mac...
MacMini 650+GB LossLess -> SlimDevices Transporter & Marantz DV8400 VanMedevoort Mod. & Nakamichi ZX7 -> HK AVR 8500 + HK PA2200 SE -> 6 x 780SE, 78C & 2 x REL Strata III

zoldar

Daar heb ik idd met een schuin oog naar zitten kijken. Maaruhh en al mijn flacs dan?

Eureka we hebbe dsd! Snel ff depeche mode aanzetten:)
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Xander32

Citaat van: audiotic op augustus  9, 2014, 23:46:31
Ik weet dat dit geen welkom antwoord zal zijn. Maar denk eens na over een tweedehands MacMini, en zet daar Audirvana op.
Dit soort zaken gaan echt veel probleemlozer met een Mac...
... indien het ding niet crasht zoals bij Jan ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Roeru117

Al eens jriver geprobeerd? De eerste maand is gratis dus kun je het rustig uitproberen. Vind ik zelf een erg prettig programma als het om verschillende bestandsformaten gaat.
NAD M66 - NAD M23 (2x, bridged) - Dynaudio Confidence 20 - Lyngdorf BW-2 (2x) - ROON - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - Powergrip YG-3 - LHY AS6 - Audioquest - Tellurium Q

twani

Citaat van: Xander32 op augustus 10, 2014, 07:56:13

Dat had echt een heel andere oorzaak Xander, daar zat niets origineels meer in. Dat was een mooi project, maar in die vorm nooit zónder risico's natuurlijk.

Daar kun je Apple de schuld niet van geven lijkt me. Bij de meesten hier draait een MM jaren achtereen probleemloos.

zoldar

Inmiddels draaid het prima op een laptop met win 7. Ik draai nog met xp.

Foobar heeft mij tot gisteren nooit n de steek gelayen
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC

Xander32

Citaat van: zoldar op augustus 10, 2014, 09:19:48
Inmiddels draaid het prima op een laptop met win 7. Ik draai nog met xp.

Foobar heeft mij tot gisteren nooit n de steek gelayen

:clapping:

Citaat van: twani op augustus 10, 2014, 09:02:13
Dat had echt een heel andere oorzaak Xander, daar zat niets origineels meer in. Dat was een mooi project, maar in die vorm nooit zónder risico's natuurlijk.

Daar kun je Apple de schuld niet van geven lijkt me. Bij de meesten hier draait een MM jaren achtereen probleemloos.

Klopt, heb je gelijk in.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

zoldar

Ondertussen staat de Teac hier mooie muziek te maken. In dsd hoor ik erg weinig verchil met de sony, en dat bevalt prima. Ik denk in het midden ietsje minder warm en wat minder dikke bass. Je kunt met de dsd filters met name de gain bepalen en de cut off freq. Maar die frequenties beginnen ergens bij 83khz. Met de filters is de gain in stapjes van enkele db aan te passen. Ik heb dat gisteren gebruikt om de levels te matchen.

Voor pcm ben ik er nog niet uit. Aangezien je hier de keuze hebt uit 2 filters, geen filters en upsampling aan uit. En het heeft allemaal effect. De tweaker in mij is blij.

De unit zelf is zwaar, knoppen voelen degelijk aan. Veel waar voor je geld.

rovinggecko

Citaat van: zoldar op augustus 10, 2014, 00:02:57
Daar heb ik idd met een schuin oog naar zitten kijken. Maaruhh en al mijn flacs dan?

Te laat zo te lezen, maar met Audirvana kan je op de MM ook flac afspelen...
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Harry HT

Hi,
Is Audivana ook gratis? Of bv alleen de eerste maand. Is het alleen geschikt voor aplle?

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

audiotic

Bij mij draait-ie 24-7/365, al een paar jaar. Crashvrij...
MacMini 650+GB LossLess -> SlimDevices Transporter & Marantz DV8400 VanMedevoort Mod. & Nakamichi ZX7 -> HK AVR 8500 + HK PA2200 SE -> 6 x 780SE, 78C & 2 x REL Strata III

audiotic

Citaat van: Harry HT op augustus 10, 2014, 09:47:26
Hi,
Is Audivana ook gratis? Of bv alleen de eerste maand. Is het alleen geschikt voor aplle?

Gegroet,

Harry
Alleen Apple ja. Nee niet gratis, maar zijn 65 euro geloof ik zeer waard!!

audiotic

Citaat van: rovinggecko op augustus 10, 2014, 09:41:39
Te laat zo te lezen, maar met Audirvana kan je op de MM ook flac afspelen...
audirvana speels alles af.

audiotic

Citaat van: zoldar op augustus 10, 2014, 00:02:57

en mooi hè? :-)

twani

Citaat van: audiotic op augustus 10, 2014, 10:01:29
Bij mij draait-ie 24-7/365, al een paar jaar. Crashvrij...
Bij vrijwel iedereen denk ik ;)

zoldar

John Wx

foto

Lekker en goed bezig Zoldar

volg  :)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO Dali Oehlbach ARGON

YamahaRXV

Dat is inderdaad gebeurt ja... De oorzaak is overigens nog niet helemaal duidelijk, hoewel ik een sterk vermoeden heb.
Ondanks dat heb ik absoluut maandenlang probleemloos gespeeld met de gemodificeerde MM
Toen ik de MM nieuw kocht had ik mijn plan al getrokken en wist ik dat ik door de modificaties geen recht op garantie meer zou hebben, maar dat boeide mij echt niet.
De modificaties hebben er wel voor gezorgd dat de MM als streamer gewoon op erg hoog niveau speelde, maar ook een MM met de standaard interne voeding, een SSD met alleen OSX + Pure Music, Audirvana etc. en evt. vergroot ram geheugen speelt al erg lekker hoor.
Heb er sterk over getwijfeld om gewoon weer een nieuwe te gaan halen, maar het erg goede bedieningsgemak via iPeng op de SBT en diens klankmatige performance i.c.m. een goede dac + voeding + bekabeling hebben mij daar vanaf gehouden en ik ben er erg tevreden mee, iets wat ik vooraf niet verwacht had.....

Voor degene die hun MM nog willen upgraden heb ik overigens nog een aantal mooie upgrades zoals een SSD met OSX + betaalde versie Pure Music daar op + 16 GB ram geheugen + een aluminium anti vibration baseplate in de verkoop  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

zoldar

Hier de Teac UD-501. Na flink wat gestudeer staat de SQT nu ook DSD DoP te sreamen. Geweldig.

Nog mooier was de Mytek stereo192-DSD vandaag echter..........

Kingpin

Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Isflicka

Citaat van: zoldar op augustus 12, 2014, 15:34:32

Nog mooier was de Mytek stereo192-DSD vandaag echter..........
Daar was ik al bang voor. Ook een ander prijskaartje.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

zoldar

Goed. Nog even over de Teac UD-501. Wat een fijne dac.
Hij klint wat zakelijker dan mijn inmiddels verkochte Sony scd-555es, net wat minder warm of vol in het laag. Maar de UD-501 heeft een erg leuke party trick nl, zonder filters te draaien en doet dan een beetje aan een Metrum Octave denken. Hij meet dan overigens een beetje zoals de oude philips/marantz dac's. 

Maar je kunt de zaak weer stakker trekken met de filters sharp en slow.

Als DSD dac opent hij de deur wagenwijd open naar de muziek. Heerlijk ademend stereobeeld. Beter zelfs dan de sony es speler die net iets geslotener is. DSD is met foobar en ook met SBT te streamen.

De enige reden dat ik hem niet meteen heb gekocht is de Mytek stereo-192 DSD. Ik geloof niet zo in grote verschillen tussen dacs, geloof dat ze meer op elkaar lijken en in de marge verschillen. Die stelling hield geen stand vanmorgen. Want de mytek is tegelijkertijd heerlijk open en dynamisch, zonder klinisch te worden. Hoog ligt er mischien iets meer bovenop maar niet storend. Veel meer zaken gehoord in opnames, met name in het see through midden. De bass is krachtiger. En dat was alleen lpcm.
Met DSD lijken ze erg op elkaar, de mytek een vleugej meer detail en iets zakelijker maar nog steeds adembenemd open en natuurlijk.

Hier ben ik nog even niet uit. de meerprijs is fors. Zou met de Teac prima kunnen leven.

John Wx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO Dali Oehlbach ARGON

Richi

Probeer ook de Chord Hugo even... :ph34r:
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Kenwood KT-7020 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Midcall

Audio-GD NFB-7. Met afstand een betere prijs/kwaliteit dan de meeste eerder voorbij gekomen dacs, en als Sony SCD-555ES (wel zwaar gemodificeerd) eigenaar kan ik zeggen dat deze DAC aanzienlijk beter klinkt dan de gebruikte DAC die in de Sony zit.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.