Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Kjelt

Citaat van: Staaled op maart 14, 2016, 17:02:11
Klopt dat Dolby anders spec'd.
Echter, kun je niet richten (inbouw) , mis je bij een te flauwe hoek al snel informatie in het hoog.
Zie mijn kamer
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=89296.msg2740010#msg2740010
Ik heb mijn aktieve monitoren ook niet gericht, gewoon loodrecht omlaag en kan je verzekeren ik mis helemaal niets.
Bij de calibratie met je processor wordt evt. tekort aan energie gecorrigeerd met een iets hogere versterkings uitsturing  ;) .
Maar wellicht dat dit per speaker type anders is.

Staaled

Citaat van: Raymen op maart 14, 2016, 16:44:31
Toch denk ik dat bij veel mensen thuis de bank tegen de muur staat

Dus geld die regel van speakers achter en speakers voor je niet (in het plafond)

Dus ik vraag me ook af wat dan de optie zou kunnen zijn


Ook bij mij kan dat niet geen plek voor en kan zeker de bank geen meter naar voren zetten

Mvrg
Raymen
Plafond top, PT.
Gaat prima.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: Kjelt op maart 14, 2016, 17:09:11
Zie mijn kamer
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=89296.msg2740010#msg2740010
Ik heb mijn aktieve monitoren ook niet gericht, gewoon loodrecht omlaag en kan je verzekeren ik mis helemaal niets.
Bij de calibratie met je processor wordt evt. tekort aan energie gecorrigeerd met een iets hogere versterkings uitsturing  ;) .
Maar wellicht dat dit per speaker type anders is.
Ik ken de door jou gebruikte speakers toevallig. Die doen dat idd prima. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Raymen

Maar ik zit momenteel maar met 2 topspeakers, en wil er ook 4 hebben hangen.

Maar de voorste 2 speakers hangen toch zeker wel 1,50 meter voor mijn bank,

Zou dat dan geen probleem geven met de bubblue,of zit die dan teveel aan de voorkant

Mvrg,
Raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Kjelt

Ik wil de pret niet bederven maar als je bank tegen de muur staat dan kun je een echte surround sound bubble vergeten.
Dan is er gewoon geen achter informatie, ergo geen surround achter en geen hoogte achter informatie. Ik weet niet wat de processor dan doet, in het slechtste geval meet hij gewoon de afstand/ delay tussen de rear plafond speaker en de zitplaats en gaat er dan van uit dat deze van achteren komt. Want hoe moet de processor nou weten dat de rear plafond speaker nu opeens voor de luisteraar hangt? Dat kan ie niet. Dus ga je hele rare effecten krijgen.

Ik zou dan eerst eens veel tijd besteden om te kijken hoe je eventueel elektrisch of met een klein rolonderstel of wat dan ook , die bank binnen 10 seconde 1 meter vooruit kunt zetten als je film wilt kijken  ;)

Raymen

Nee dat is echt geen ootie
Zit nu3,5 meter. Van de tv af
Dat wordt dan 2,5 meter zit ik in het midden van mijn salon tafel

Vindt het toch al goed klinken hoor
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Shoalinmonk

Citaat van: Kjelt op maart 14, 2016, 17:04:52
Je wilt de hoogte van de speaker nog even van de plafond hoogte aftrekken (want het geluid komt uit de speaker).
Dan kom je dus bij een speaker van 10cm hoogte op:

Plafond 242 - Speaker 10 - Oorhoogte 105 = 127 cm (dat is dus de afstand van je oor tot de speaker als die boven je zou hangen) dus de vertikale afstand.
En dat is bij een hoek van 45 graden dan ook precies de horizontale afstand (dus 127 cm vanaf je oor naar achteren en voren).
Bij een hoek van 55 graden moet je die afstand delen door de tan(55)=1,428 dus 127/1,428 = 89 cm (afgerond). Alles daartussen (127 tot 89 cm) horizontaal is binnen de spec.

Top!! dank je, nou snap ik de sommetjes weer.

de plaatsing moet voor en achter gelijk zijn in hoek neem ik aan???  of kan ik voor 45 graden nemen en achter 55 graden ?
Cinemike Marantz AV7702 mkII 'voll Stufe' ~ 2x MM8077: 1x Cinemike 'voll Stufe und Brucking' ~ Cinemike Marantz UD7007 'voll Stufe', Cinemike Zappiti Reference,  Cinemike Sony x800m2, Qnap TVS 673e 64gb, Monitor Audio Platinum: PL200II, PLC150II, PL100, PLICII, JL Audio F113v2, JVC NZ7, Philips 65PUK7120, in de tuin: Marantz M-CR511, Monitor Audio Climate 80

Kjelt

Mag verschillen indien het niet anders kan, als je binnen de specs blijft zal de processor de correctie voor het verschil in afstand met de delaytijd en volume corrigeren.

Shoalinmonk

Citaat van: Kjelt op maart 14, 2016, 17:09:11
Zie mijn kamer
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=89296.msg2740010#msg2740010
Ik heb mijn aktieve monitoren ook niet gericht, gewoon loodrecht omlaag en kan je verzekeren ik mis helemaal niets.
Bij de calibratie met je processor wordt evt. tekort aan energie gecorrigeerd met een iets hogere versterkings uitsturing  ;) .
Maar wellicht dat dit per speaker type anders is.

Ik heb de monitor audio ct280idc - inbouw - maar deze kun je richten al is het maar 18 graden....ik ga ze zoveel mogelijk richten op de luisterpositie.
Cinemike Marantz AV7702 mkII 'voll Stufe' ~ 2x MM8077: 1x Cinemike 'voll Stufe und Brucking' ~ Cinemike Marantz UD7007 'voll Stufe', Cinemike Zappiti Reference,  Cinemike Sony x800m2, Qnap TVS 673e 64gb, Monitor Audio Platinum: PL200II, PLC150II, PL100, PLICII, JL Audio F113v2, JVC NZ7, Philips 65PUK7120, in de tuin: Marantz M-CR511, Monitor Audio Climate 80

jaco

Die dolby afbeelding is misleidend.
Ik heb bijvoorbeeld front heigh en top mid.
Hangen beide voor de zitpositie, hiervoor moeten kiezen omdat rear heigh of top rear niet kan omdat de kamer daar lager is. Wel heb ik in de basislaag speakers achter me staan (7.1)

De front heigh heb ik boven de front speakers staan, en dan is de hoek ook goed.
De top mid hangen zeg maar boven mijn knieeen, wel zijn alle speakers op de luisterpositie gericht.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

knubbe

Hoe is het effect dan Jaco?
Een dergelijke setup zou ik ook kunnen maken.

Als ik Staaled zou begrijp hebben die voorste 2 dan minder nut.
Als 5.1.2 speelt dan moeten de 2 recht boven je zitten en als je .4 speelt dan moeten ze voor en achter je zitten, klopt dat?

Met mijn bank tegen de muur kan ik dus altijd nog schakelen naar .2 in plaats van .4 als dat beter zou klinken
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

wackid

#1336
Weet niet of ik m hier al geplaatst had. Maar hier is een handige rekentool om de hoeken volgens de "regels"  Atmos te berekenen.

https://mega.nz/#!AE0zTa6S!QPlehv1TzVuREl7Jn8gKAjAAvkFXjuFnrnzFEuCWncI

Het zijn niet mijn credits

Staaled

Citaat van: knubbe op maart 14, 2016, 23:06:43
Hoe is het effect dan Jaco?
Een dergelijke setup zou ik ook kunnen maken.

Als ik Staaled zou begrijp hebben die voorste 2 dan minder nut.
Als 5.1.2 speelt dan moeten de 2 recht boven je zitten en als je .4 speelt dan moeten ze voor en achter je zitten, klopt dat?

Met mijn bank tegen de muur kan ik dus altijd nog schakelen naar .2 in plaats van .4 als dat beter zou klinken
Als je voor frontheight kiest zouden de speakers nog meer naar voren moeten.
Vrijwel boven je fronts.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

knubbe

Ik hoor (en lees in de link 2 posts hierboven) verschillende termen als Front Height/Rear Height/Top Front/Top Middle/Top rear.
Maar als ik bij dolby.com kijken zie ik 2 situaties; de .4 met voor en achter de luisterposititie en de .2 met eigenlijk boven de luister positive speakers.

Kan je dit in je receiver/processor kiezen? Of hoe gaat dit precies in zijn werk?
Heb het idee dat ik me nog wat meer moet inlezen :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Kjelt

De processor kan dit zelf herkennen maar je kunt het meestal ook manueel instellen.
De grote vraag is en blijft als je afwijkt van de standaard plaatsing (dus bv de rear height speakers voor de luisterpositie te hangen):
Citaat van: Kjelt op maart 14, 2016, 17:20:39
Ik weet niet wat de processor dan doet, in het slechtste geval meet hij gewoon de afstand/ delay tussen de rear plafond speaker en de zitplaats en gaat er dan van uit dat deze van achteren komt. Want hoe moet de processor nou weten dat de rear plafond speaker nu opeens voor de luisteraar hangt? Dat kan ie niet.

Raymen

Tja ik heb eigenlijk nergens anders atmos gehoord
Alleen in de bios

Heb de denon en 2 plafond speakers borig jaar gekocht
En eigenlijk zo goed als ik dacht en kon ingebouwd
Of het nu goed of slecht klinkt kan ik eigenlijk niet goed bepalen
Heb niet de meest ideale situatie thuis
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

knubbe

Citaat van: Kjelt op maart 15, 2016, 09:33:06
De processor kan dit zelf herkennen maar je kunt het meestal ook manueel instellen.
De grote vraag is en blijft als je afwijkt van de standaard plaatsing (dus bv de rear height speakers voor de luisterpositie te hangen):

Maar je zou het dan dus ook manueel kunnen cofigureren als top middle & front height ?

In het linkje zie ik van voor (fronts) naar achter (rears) de termen:
- Front Height
- Top Front
- Top Middle
- Top Rear
- Rear Height

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Kjelt

Dat wil je in de handleiding van je processor moeten nakijken. Dat kan volgens mij niet altijd.
Ik dacht dat Jaco het zo had geconfigureerd die weet dit wel.

Staaled

Een Marantz 7702 Mk2 kan dit , dus front height - top middle.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

knubbe

Even vlug opgezocht en de SR6010, SR7009 & SR7010 kunnen dit volgens mij ook, goed nieuws  :pompom:

Citaat van: Kjelt op maart 15, 2016, 09:33:06
Ik weet niet wat de processor dan doet, in het slechtste geval meet hij gewoon de afstand/ delay tussen de rear plafond speaker en de zitplaats en gaat er dan van uit dat deze van achteren komt. Want hoe moet de processor nou weten dat de rear plafond speaker nu opeens voor de luisteraar hangt? Dat kan ie niet.
Dit is dan als ik het goed begrijp geen issue meer als je het via de receiver netjes in kan stellen>
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

wackid

#1345
Front en rear Heights is toch alleen van nut bij Auro 3D? Icm top middle (voice of god)
Atmos is top front en top rear. In een .4 opstelling.

Heights zijn luidsprekers hoog aan de muur boven de fronts.
En deze staan dan vaak te ver weg om te fungeren als Atmos tops.
Althans dat is hetgene wat ik er over gelezen heb. Vooral op avsforum.com

riwi

Citaat van: knubbe op maart 15, 2016, 09:38:24
In het linkje zie ik van voor (fronts) naar achter (rears) de termen:
- Front Height
- Top Front
- Top Middle
- Top Rear
- Rear Height

Je moet weten wie die termen bedacht heeft.
Front Height en Rear height komt eigenlijk van Auro. Maar Denon/Marantz hebben hun speaker setup zo gemaakt dat ze ook voor Atmos met deze speaker config overweg kunnen.
Top Front / Top Rear hoort officieel bij Atmos 7.1.4. En Top Middle bij Atmos 7.1.2 volgens mij.

Dus je moet kijken naar de speaker positie die bij het formaat hoort en de speaker posities die door de processor ondersteund worden.
En als Denon zegt (handleiding) dat je Front Height + Top Rear mag gebruiken voor 7.1.4, dan denk ik dat dat prima is. Ookal wijkt het puristisch gezien af van de Dolby voorschriften.

In de praktijk is de directionaliteit / pinpointing van geluiden boven en achter toch niet zo strikt in films geimplementeerd. Dwz meestal is het toch meer fuzzy en surround bubble versterkend bedoeld in tegenstelling tot het op de graad nauwkeurig kunnen lokaliseren van een effect schuin hoog achter. De enige track waar ik dat wel heb gehoord is met die Dolby Leaf demo.

wackid

#1347
Heb wel een vermoeden waarom D&M het op deze manier "verkoopt" omdat dit de Auro setup is. En aangezien zij de enige zijn die dit op het moment aanbieden? Top middle is ook een Auro 3d benaming. 1 luidspreker.

Ik vermoed dat je wat laat liggen bij Atmos en zeker wint bij Auro 3D.
Welke top schijnt te zijn met upmixen stereo muziek.

Weet ook niet of Auro 3D HET gaat worden.

Van wat ik gelezen heb is een 7.1.4 opstelling het "beste" met Atmos.

2 fronts
1 center
2 sides
2 rears
4 tops

Best wel verwarrend met al die formaten die het over de rug van consumenten proberen te winnen.
En het is ook niet zo dat je alles ff om zet. Voor je het weet is je plafond een gatenkaas 😀

Staaled

DSU en dts neural zullen gewoon FH-TM gebruiken.
Ik zie wel een meerwaarde tov enkel TM.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

s.t.

#1349
Citaat van: wackid op maart 15, 2016, 10:47:43
Front en rear Heights is toch alleen van nut bij Auro 3D? Icm top middle (voice of god)
Atmos is top front en top rear. In een .4 opstelling.

Heights zijn luidsprekers hoog aan de muur boven de fronts.
En deze staan dan vaak te ver weg om te fungeren als Atmos tops.
Althans dat is hetgene wat ik er over gelezen heb. Vooral op avsforum.com

Hangt van de kamer af. Ik heb eerder in dit draadje een link gepost die laat zien hoe front en rear heights nog kunnen voldoen aan de Atmos spec. Als dit past in je kamer zou ik de fh en rh kiezen: http://www.audioholics.com/audio-technologies/immersive-audio-loudspeaker-layouts