Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

knubbe

Ik volg dit topic al wel een tijdje om eventueel de stereo uit te bereiden naar een Atmos systeem.

Het zou in mijn geval gaan om een 5.1.4 systeem. Om er 7 van de maken is lastig omdat ik niet in het midden van de kamer zit.

Gezien ik nu dus 2.1 draai kom ik nog een aantal speakers te kort :) Voorwaarde voor mezelf is dat de setup redelijk stealth moet worden en dus kwam ik uit op de Cambridge Audio WS30. Met een prijs van rond de 100euro nog schappelijk als je er 6 aan moet schaffen.. Maar zijn deze geschikt als rears en voor het plafond??


De center ben ik nog niet helemaal uit en wil wellicht eerst met phantom center proberen.

Dan het volgende puntje, de versterker. De stereo setup zal redelijk gescheiden blijven, ook andere bronnen. Bron voor de surround setup zal een BD speler worden en wellicht de MacMini.

Nu speel ik met een MiniDSP 4x10 aangesloten op eindversterkers voor het stereopaartje (4kanalen) en subs.
Dan kunnen de preouts van de fronts op de toekomstige receiver als analoge input op de miniDSP. De subs zouden dan ook aangestuurd worden maar niet via LFE maar het full range signaal van de fronts, weet niet of dat een probleem gaat zijn.

Als receiver lijkt me een SR7009 voldoen. Hier kan je meen ik de eindversterkers aanwijzen voor welke kanalen je deze wilt gebruiken. Of moet je voor de hoogte kanalen altijd een losse eindversterker gebruiken??

Bedankt voor het meedenken!
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Erwin.VL

Ik heb ook een miniDSP 4 x 10 HD in bestelling om er crossovers voor luidsprekers mee te creëeren...

De speakers WS30 zijn niet te vinden op de website van Cambridge Audio zelf. Eindereeks? Ik vond wel een pdf:
http://www.hifionline.cz/files/ws30-info-letak.pdf
72Hz (-6dB) is niet bepaald referentie qua lage tonen. Je hebt de specs tot -3dB nodig, met -6db ben je heel weinig.
Een oor-niveau Surround luidspreker heeft een zo breed mogelijke gecontroleerde geluidsafstraling nodig. Maar bij deze wordt dit niet opgegeven. Dus hoe het zit, daar heb je het raden naar.

Als plafond luidspreker heb je een conische afstraling van liefst +100° nodig. Dan mag je die eventueel gewoon naar onder richten, zo niet wordt die best naar de luisteraars gericht.

Een goeie luidspreker moet lelijk zijn, eh! Deze zie er leuk uit, dat wel...


Je hoeft niet in het midden te zitten om 7.1.4 te kunnen plaatsen trouwens. Je Side Surrounds mogen op +/- 75° geplaatst worden als je Rear Surrounds hebt (die bv op +/- 120° staan)

Ik denk dat de uitgangen assignable zijn dus zijn de 9 versterkers voldoende voor 11.1.4

Ook denk ik dat je je 2.1 kunt blijven inschakelen zoals je bezig bent, en je fronts als large instellen op de AVR.

Center: de beste center is dezelfde als je LR front...
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

knubbe

Bedankt voor je uitgebreide reply !

Ik ben op deze speakers gekomen vanwege het formaat en de prijs.
Het idee is om het geheel achter een geluidsdoorlatend doek te plaatsen waardoor er weinig zichtbaar is.
Wat zou een betere keuze zijn?

Wat betreft de center begrijp ik ik dat die het beste als de fronts moet zijn. Alleen dat gaat niet.
Zou het slimmer zijn om dan als phantom te spelen of om een lullig center speakertje te plaatsen?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

Om het nog even in perspectief te plaatsen; ik kijk maximaal 1 film per maand.
Het moet dus binnen budget blijven en hoeft niet perfect te zijn.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Erwin.VL

Voor 100 euro/stuk ken ik er eigenlijk geen.

Als on-wall de Jamo D500 LCR, maar die kost wel meer dan de WS30.
Als in-ceiling KEF
On-ceiling: Tannoy

Of ga voor een vrijstaande die wel mag gezien worden. Een leuke en niet duur vind ik de ORB, dat zijn bolletjes van dik 10 cm. Gaan ook niet erg laag, maar hebben wel mooi afstraal-gedrag. Het zijn full-range drivers, dus zonder crossover. Zouden wel mooi staan bij je B&W vind ik.
http://www.orbaudio.com/specifications.aspx


Center of niet, het is ook een kwestie van gewoonte en hoe ver je LR uit elkaar staan en met hoeveel je luistert...
Met DSU kun je alle content naar Atmos opleuken, niet alleen die ene Blu-ray.

2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

R0N

Kijk eens naar Indiana Line, de incasso RD280. € 99 per stuk.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

knubbe

Bedankt voor de tips.

Veel meer dan 100euro per stuk moet het me niet gaan kosten wil het nog leuk blijven. Als het heel veel beter kan dan is de max zeg 150-200. Tweedehands is geen probleem alleen komen dergelijke on walls/in ceilings niet zo veel te koop, helemaal niet gelijk 6 stuks :)

Vrijstaande speakers is geen optie. Ik zal even het idee wat beter uitleggen.
Aan het plafond wil ik 1 groot vlak maken van max 10cm diep. Daarin moeten dus 4 speakers komen en de rest vul ik op met iets als Aktotherm. Vervolgens span ik een geluidsdoorlatend wit doet over het geheel. Uiteindelijk met 1 kabelgootje naar beneden om bij de amp te komen.
Achter de bank iets vergelijkbaars maar dan dus met 2 speakers en een stuk kleiner.

Dat maakt mijn keuze voor de ws30 misschien wat duidelijker. Dit is echter de enige manier waarop ik atmos zou willen proberen. Losse speakers met bijbehorende losse kabels wil ik niet.

@ron; Heb je hier ervaring mee? Kan je die leveren? Wat adviseer je dan als rears?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

Een full range driver is natuurlijk ook simpel zelf in een plat kistje te plaatsen, wellicht heb je dan nog tips erwin?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Erwin.VL

Het nadeel van een full range driver is dat die meestal niet erg luid spelen. Maar voor een Atmos plafond speaker zou het wellicht moeten voldoen. Voor de rest ben ik zeker geen pro in deze zaken.

Ik ga deze bouwen voor 4 à 6 Top speakers: http://www.diysoundgroup.com/coaxial-speaker-kits/volt-10/v10-volt-kit.html
Dit is een 10" coaxial type. Maar bestaat ook in 8" en 6": http://www.diysoundgroup.com/coaxial-speaker-kits/volt-6.html
Je kan gerust een ondiepere maar bredere kast maken.

Extreem lage prijs voor de geleverde geluidskwaliteit, maar er komt natuurlijk wel nog wat bij voor transport USA-EU en taxen...
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

knubbe

Die zien er op zich heel interessant uit.
Echter met die compressiom driver erachter gemonteerd zijn ze behoorlijk diep!
Ook best wat vermogen nodig om de aan te sturen zie ik?

Wellicht zou een Seas T18RE een alternatief kunnen zijn? Ik speel ook met Seas in mn fronts.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Erwin.VL

#1010
Ze zijn 93 dB / Watt op 1 meter, die Volt-6. Die van jou zijn 88 dB / Watt op 1 m. Per 3 dB extra moet je versterker de power verdubbelen. Voor 6 dB is dat dus 2 x 2 = 4 x. Voor in dit geval 5 dB verschil toch ook minimaal 3 x à 3,5 x. Op 2 m verlies je ook 6 dB dacht ik (6 dB per verdubbeling afstand). Op 3 m is het ongeveer 10 dB.

Conclusie: af en toe zullen de WS30 die 100 W ook echt vragen (en het is vrijwel zeker dat de Marantz die niet ten allen tijde kan geven...). Bij de Volt nimmer. Die Volt kan gewoon pakweg 10 dB luider.

Van die Seas ken ik niks.

Als ik jou was keek ik naar in-ceiling speakers. Veel keuze.
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

Fox


LocoJ

Ik zie regelmatig posts voorbijkomen met een strekking van dat het voor plafond atmos speakers niet super belangrijk is hoe de kwaliteit is of dat ze full range zijn e.d. 

Spreekt dat niet tegen dat je een surroundbubble creëert dmv zoveel mogelijk dezelfde speakers te gebruiken? Of is het met Atmos minder belangrijk vanwege de geavanceerde processing? Geven de plafondspeakers ook geen full range signaal weer dan?

Pure interesse vraag voor mij, omdat ik wellicht binnenkort ook plafond speakers wil gaan aanschaffen.
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

larsonator

Citaat van: LocoJ op augustus 21, 2015, 12:37:49
Spreekt dat niet tegen dat je een surroundbubble creëert dmv zoveel mogelijk dezelfde speakers te gebruiken?
Mijn inziens; spreekt dat Heeeeel erg tegen. Het zal voor diegene hoogstwaarschijnlijk een 'goed-excuus-voor-goedpraten-van-budget-tekorten-maar wil-het-wel-asap-hebben' zijn.
Natuurlijk is het ''gewenst'' (want 'standaard' is een vies woord blijkbaar) om een homogeen geheel te hebben qua geluid. dat is in het ''lage'' gedeelte van Atmos zo, dus geld dat ook voor het ''hoge'' gedeelte.

Wil trouwens niet zeggen dat het niet kan...

MaxxMark

Ik weet niet precies welke situaties dat gezegd is. Ik denk dat de context waarin het gezegd is erg belangrijk is.

Met Atmos (en DTS:X en Auro 3D) is het namelijk voor het eerst dat echt duidelijk is (ook voor de sound-mixers) dat er voor alle kanalen 'Full Range' wordt gebruikt. In een van de filmpjes in deze thread werd namelijk door de afmixer van ik meen Transformers:AoE genoemd dat in het 5.1 tijdperk en zelfs nog in het 7.1 tijdperk (wat dus al HD audio is) men angstig was om 'full range' in te zetten op die kanalen. Die angst is (als ik het goed begreep) vooral gekomen vanuit het tijdperk dat men 'melkpakjes' als surround speakers had.

Nu is het met Atmos zo dat men meer geforceerd wordt om gewoon van full range uit te gaan.

Met dat in het achterhoofd is het natuurlijk de beste zet om alle speakers identiek te laten zijn en deze op de voorgeschreven positie te plaatsen.

Dit is natuurlijk niet voor iedereen haalbaar.

Als je vervolgens gaat kijken naar wat de volgende beste stap is, dan is het meest logische om de je basis setup (7.1 of 5.1) zo goed mogelijk met elkaar overeen te laten komen, en de atmos speakers afwijkend te laten zijn. De keuze hiervoor wordt (imho) mede bepaald doordat er nog altijd een 7.1 (of 5.1) 'bed-audio' is. Ofwel in de basis is er nog altijd een 7.1 (of 5.1) surround mix. Atmos is hier een uitbreiding op en dus in minder belangrijk  (let wel; minder belangrijk in de context van dat je niet het maximale er uit kunt halen).

Hierna kom je natuurlijk nog in de basic setup dat je fronts ideaal zijn, en dat je surrounds al minder zijn dan je front. In die situatie zou ik er wel voor proberen te zorgen dat je surrounds en je heights gelijkwaardig zijn (maar dus 'slechter' dan je fronts).
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

larsonator

dan zou ik nog niet voor verschillend klinkende speakers gaan (oftewel van verschillende merken, met de daarbij verschillende klankkleur)

MaxxMark

Nee ik ook niet :)

Ik lees nu de post terug van LocoJ en vroeg me af of daar ook niet wordt gedoeld op de positie. Ik weet namelijk wel dat zowel Dolby als DTS hebben gezegd dat positionering minder belangrijk is (natuurlijk binnen het redelijke).
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

larsonator

Citaat van: LocoJ op augustus 21, 2015, 12:37:49
Ik zie regelmatig posts voorbijkomen met een strekking van dat het voor plafond atmos speakers niet super belangrijk is hoe de kwaliteit is of dat ze full range zijn e.d. 
Spreekt dat niet tegen dat je een surroundbubble creëert dmv zoveel mogelijk dezelfde speakers te gebruiken? Of is het met Atmos minder belangrijk vanwege de geavanceerde processing? Geven de plafondspeakers ook geen full range signaal weer dan?

Pure interesse vraag voor mij, omdat ik wellicht binnenkort ook plafond speakers wil gaan aanschaffen.
volgens mij doelt hij op de type speakers

MaxxMark

Sorry, ik doelde niet op wat hij bedoelt, maar op de posts waar hij naar verwijst. Dus dat in die posts wordt gedoeld op positie en niet op kwaliteit. Zijn post is idd zoals jij zegt duidelijk.

Ik vind het namelijk raar dat het zo geadviseerd zou zijn zonder mitsen en maren.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

jaco

Van de meeste merken hebben ze diverse luidsprekers die wat betreft afstraling en klank kleur redelijk gelijk zijn, alleen minder laag hebben.
Ik heb ook een iets kleiner model aan plafond dan de 7 op oorhoogte. Ik wilde eerst 11 gelijke luidsprekers, en dan het kleinere model, maar die vond ik toch bij 2 kanaal gebruik iets minder mooi.
Het grotere model is net iets te groot voor aan het plafond bij mij omdat het een kamer in kamer is, is de ruimte hoogte niet genoeg.

Ik ben er nu erg over te spreken, geen spijt van deze oplossing.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

broodro0ster

Ik heb een heb als test 2 Boston Acoustics A25's opgehangen als overhead speakers.
Ondanks dat die niet dezelfde kwaliteit zijn als m'n fronts en surrounds, klinkt het best goed, beter als 5.1 met m'n gewone speakers :-)

Nu zou ik eens willen testen met KEF eitjes om te zien wat dat geeft, want 4 bookshelves krijgt ik niet aan het plafond gemonteerd.

Mijn test opstelling hangt ondertussen al een maand of 3-4, maar echt bass heb ik nog niet van boven me gehoord.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

Erwin.VL

Ik heb goed naar de specificaties gekeken en dan vooral naar die van de cinema variant van Atmos. Ook heb ik de papers van Floyd Toole bekeken... En na jaren ben ik tot de conclusie gekomen dat de meeste hifi speakers weinig geschikt zijn voor home theater toepassingen.

Wat je vooral nodig hebt zijn luidsprekers die zich off-axis correct gedragen en luidsprekers die voldoende luide pieken kunnen halen. Minstens 90% valt daar niet onder!

De eisen voor de LCR, de Surrounds op oor niveau en de Hoogte speakers zijn ook niet hetzelfde. Voor LCR wil je veel output, perfecte spraak- en zang weergave en een tamelijk brede dispersie. Voor de Surrounds wil je extreem brede dispersie (120°) maar de output mag een paar dB minder. Voor een hoogte speaker heb je een conische dispersie van liefst 100° nodig.

Ik ben één en ander aan het bouwen en laat wel eens weten hoe het uitdraait.

Wie iets wil kopen zou ik aanbevelen eens naar de cinema lijn van JBL te kijken.
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

larsonator

He, who has spoken...
Ik zal je progressie eens volgen ;D

Erwin.VL

JTR en Seaton zijn ook niet slecht...
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

sprins

Uit de pro hoek heb ik goed gescoord voor home cinema speakers. Specs zijn vaak dik in orde, en de prijs is ook vaak prima. Je moet er alleen wel de ruimte voor hebben.
AV7705 + Bose Panaray/Controlspace 7.1.4