Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Kjelt

Citaat van: bmateijsen op juni 22, 2015, 14:10:01
Voor Atmos is het eigenlijk ook een suggestie.. het is object-based.
Gedeeltelijk object based. Er zit wel degelijk ook een groot deel fixed in. Ik heb nu een vijftal setups mogen beluisteren en ik heb alleen een hele goede Atmos beleving gehad in setups die (bijna) volledig aan het advies voldeden. De setups die voor Auro waren uitgerust vond ik met Atmos niet goed klinken en vooral de "leafs" demo van de eerste Atmos demo disk laat dat met je ogen dicht meteen horen.

RonG

Bedankt Kjelt, zit dus gewoon al in mijn sr7009 als ik het goed begrijp :).

Moet ik alleen nog ff zoeken hoe te activeren cq in te stellen, Want wanneer ik een dts-hd 7.1 track heb moet dat dus mogelijk zijn toch? Nu zie ik op het display dat de atmos speakers niet gebruikt worden.

Kjelt

Denk het wel, bij mijn Marantz druk ik op dolby surround en bij bijv een dts track staat er dan dts+dolby surround.

Raymen

Dat is hier met mijn denon hetzelfde.

Hij kiest eerst de dts-hd track, en dat moet ik zelf de de suround aanzetten.

Mvrg,
RAymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

RonG


bmateijsen

Citaat van: Kjelt op juni 22, 2015, 17:27:10
Gedeeltelijk object based. Er zit wel degelijk ook een groot deel fixed in. Ik heb nu een vijftal setups mogen beluisteren en ik heb alleen een hele goede Atmos beleving gehad in setups die (bijna) volledig aan het advies voldeden. De setups die voor Auro waren uitgerust vond ik met Atmos niet goed klinken en vooral de "leafs" demo van de eerste Atmos demo disk laat dat met je ogen dicht meteen horen.

Ik denk ook dat het in theorie object-based is, maar dat het toch gewoon gemixed wordt op basis van een vaste opstelling. Wij hebben ook echt gekozen voor een 7.1.4 setup. Daarbij is het dan wel gek dat de Auro-3D 9.1 tracks erg veel naar voren zijn geplaatst en op dit moment kunnen we dan niets doen met de rears. Ik moet nog eens met Trinnov overleggen of ze daar niet een upmixing in kunnen gebruiken, omdat ik denk dat de natuurlijkheid en surround bubble positief zal beinvloeden.

MaxxMark

#881
Citaat van: Kjelt op juni 22, 2015, 17:27:10
Ik heb nu een vijftal setups mogen beluisteren en ik heb alleen een hele goede Atmos beleving gehad in setups die (bijna) volledig aan het advies voldeden. De setups die voor Auro waren uitgerust vond ik met Atmos niet goed klinken en vooral de "leafs" demo van de eerste Atmos demo disk laat dat met je ogen dicht meteen horen.

Grappig dat je dit zo zegt. Dit heb ik onbewust bemerkt maar had ik anders bestempeld.

In mijn bezoek aan Mutrox heb ik in de Cinema met Auro3D setup zowel Dolby Atmos als Auro3D beluisterd. Daar moest ik concluderen dat Auro3D beter klonk dan Atmos. De reden hiervoor was dat ik vond dat het geluid bij Auro3D veel meer seamless leek. Geluiden waren te pinpointen zonder dat je wist waar de speaker zat. Bij Atmos was het veel duidelijk dat het geluid uit speaker X of Y kwam.

En afgelopen vrijdag bij BB&G heb ik het omgekeerde gehoord (Auro3D over een Atmos setup). Daar kon ik veel minder een verschil tussen Atmos en Auro3D detecteren (afgezien van het verschil tussen een dedicated VOG speaker en een phantom VOG).

Ik had dus de conclusie getrokken dat Auro3D beter klinkt (seamless). Maar jouw opmerking icm met wat ik nu gehoord heb zou kunnen betekenen dat Atmos over een Auro3D opstelling afbreuk doet aan de Atmos beleving, maar dat  Auro3D  over een Atmos opstelling veel minder te lijden heeft (muv VOG).



Sidenote; ongeacht wáár je hem luistert. De Tractor demo van Auro3D blijft griezelig overtuigend. Door het goede gebruik van het dynamisch bereik heb je iedere seconde het gevoel de setup 'nu echt tegen zijn maximum zit' en toch komt ie wéér dichterbij. Je verwacht bijna dat als je omkijkt je zo het motorblok in zou kijken :P
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

THX-UltraII

#882
Niet boos worden mannen, maar heb even geen zin om de hele boel te gaan vertalen en de post op het AVS forum heb ik al aangemaakt dus even kopiëren en plakken die handel  ;D ;D
Aangezien ook hier al aardig wat kennis over Atmos is ook hier maar even posten. Input is meer dan welkom!!

I just sold my good old Denon AVR-X4000 and I m going to jump onto the Dolby Atmos train. I m thinking about getting the Denon AVR-X7200WA and IF my room is capable I want to go for the maximum setup and choose a 7.1.4 setup. If a 7.1.4 setup is NOT recommended please advise me which setup the next best thing will be for my room.

So, I m from Europe, the Netherlands, so I will talk in meters and not inches, sorry guys :)

The most important thing to know, and probably the hardest thing too, is that I have a sloping ceiling. At very back of the room the height is only 1,40m and at the front it is 2,80 meter. My room is 6,50x3,75m. I ve made a scetch so you guys have an idea how it looks like. My seating position is 2,75m from the back and 3,75 to the front of the room. The height at the listening position is 2,00m (from the ground to the ceiling, just to be clear :)).

Is it possible to give an advise on which Atmos speaker setup will be recommended for my room and how I would place the speakers? Right now I m running a 5.1 setup, just an ordinary as you can see.

The biggest problem I think will be the placement of the voice of god speakers because of the sloping ceiling. There is not much ''height'' left from the seating position to the back of the room so that seems like a problem to me........




Roadrunner

Voice of God heb je niet, bij Atmos. Verder neem ik aan dat audyssey wel rekening houdt met je aflopende plafond. Ik heb op het moment de x5200 in 5.1.4 en ook echt niet volgens de dolby best practice, maar audyssey heeft hier toch iets moois van gemaakt hoor.

Erwin.VL

#884
No worries. Natuurlijk is 7.1.4 aangewezen, what else. Ik zal answer with een beetje Engels in between, for fun.

De gasten van THX, en dat zal iemand met jouw profielnaam wel appreciëren, hebben established dat de ideale positie voor 4 Top luidsprekers die van Top midden en Top Front is. Aangezien je geen adjacent paren kan selecteren, zul je Front Height en Top Midden moeten kiezen in je set-up.

Ik zou in jouw geval zelfs opteren om de Front Height daadwerkelijk high tegen de front wall te plaatsen. De Top Midden een half metertje voor MLP.

Another tip is to put the Side Surround also een half metertje ahead of MLP. Die in de hoek worden of course Rear Surround.

There you go!
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

jaco

Ik heb ook front heigh en top mid. Dat is omdat ik geen rear heigh kan doen.

Verder lijken er nog steeds erg weinig films in Auro3d uit te komen (wel 2 stuks ?)
Als je niet een trinnov met 16 of merr kanalen hebt zou ik maar gewoon een Atmos opstelling maken, en mocht je een keer een Auro3d ding willen luisteren het compromis accepteren.
Voor €149 moet je ook maar nadenken of het de moeite nog wel waard is. Er zijn wel muziek/concert dingen in Auro3d

Als D&M met de fix komen dat je (top mid ?) en rear heigh ook als rear surround in auro3d kunt gebruiken valt het wellicht mee met het compromis.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Erwin.VL

Ik zie niet waar THX-ultrII naar Auro-3D vraagt?
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

larsonator

Ik zou het plafond verlagen om de 'punt' weg te krijgen.
Word de plaatsing van sub en speakers al een stuk makkelijker.


THX-UltraII

#888
Citaat van: Erwin.VL op juni 25, 2015, 07:24:19
Ik zie niet waar THX-ultrII naar Auro-3D vraagt?
Auro-3D boeit me idd vooralsnog niet. Bedoel het helemaal niet verkeerd ten opzichte van Auro maar ik denk gewoon niet dat dat m gaat worden voor thuis. De strijd zal gaan tussen Dolby en DTS waarvan ik nu voorzie dat DTS:X het wel eens erg goed zou kunnen gaan doen. Dit omdat DTS volgens mij heeft aangegeven dat DTS:X in iedere willekeurige Atmos (of zelfs reguliere 5.1) setup gaat werken.

jaco

Citaat van: Erwin.VL op juni 25, 2015, 07:24:19
Ik zie niet waar THX-ultrII naar Auro-3D vraagt?
Plaatsing van voice of god lijkt me een Auro3d vraag, want dat heeft Atmos niet..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

THX-UltraII

Citaat van: larsonator op juni 25, 2015, 07:38:24
Ik zou het plafond verlagen om de 'punt' weg te krijgen.
Word de plaatsing van sub en speakers al een stuk makkelijker.


thanks voor je reply maar dit is sowieso geen optie. Mijn ruimte is zeer dedicated en tot in de puntjes afgewerkt met oa. een Sombra-D akoestisch plafond. Natuurlijk is alles mogelijk als je echt wil maar de ruimte gaat er daarmee niet mooier op worden.
Dus hou met alle adviezen rekening dat ik enkel de mogelijk heb om speakers te plaatsen en niet om de ruimte te verbouwen.

THX-UltraII

Citaat van: Roadrunner op juni 24, 2015, 23:21:30
Voice of God heb je niet, bij Atmos. Verder neem ik aan dat audyssey wel rekening houdt met je aflopende plafond. Ik heb op het moment de x5200 in 5.1.4 en ook echt niet volgens de dolby best practice, maar audyssey heeft hier toch iets moois van gemaakt hoor.
Ik kom net kijken en ging er even vanuit dat bij Atmos de hoogte kanalen in de volksmond ook zo worden genoemd :)
''Ik neem aan'' wil ik zeker weten ;)

THX-UltraII

Citaat van: Erwin.VL op juni 24, 2015, 23:41:42
No worries. Natuurlijk is 7.1.4 aangewezen, what else. Ik zal answer with een beetje Engels in between, for fun.

De gasten van THX, en dat zal iemand met jouw profielnaam wel appreciëren, hebben established dat de ideale positie voor 4 Top luidsprekers die van Top midden en Top Front is. Aangezien je geen adjacent paren kan selecteren, zul je Front Height en Top Midden moeten kiezen in je set-up.

Ik zou in jouw geval zelfs opteren om de Front Height daadwerkelijk high tegen de front wall te plaatsen. De Top Midden een half metertje voor MLP.

Another tip is to put the Side Surround also een half metertje ahead of MLP. Die in de hoek worden of course Rear Surround.

There you go!
Zou jij eens een schetsje willen maken op basis van bovenstaand advies van jou?

Kjelt

Citaat van: Erwin.VL op juni 24, 2015, 23:41:42
De gasten van THX, en dat zal iemand met jouw profielnaam wel appreciëren, hebben established dat de ideale positie voor 4 Top luidsprekers die van Top midden en Top Front is.
Heb je een link daarvan want vind het vreemd dat een andere firma een advies geeft dat anders is als van Dolby zelf.

Ik adviseer in ieder geval hetzelfde te doen als ik heb gedaan en dat is je gewoon aan de "Dolby richtlijn " te houden voor 7.1.4 setup, zeker als je al aangeeft dat Auro je belangstelling niet heeft.
Je wilt direct stralers hebben en als je een kleine luisterplek hebt zou je die kunnen richten (hoeft niet), als je een grotere of meerder luisterplekken hebt kun je ze het beste naar beneden richten. Audyssea zorgt wel voor de correctie wat je hoogte betreft qua volume en delay (als het goed is).

CitaatIk zou in jouw geval zelfs opteren om de Front Height daadwerkelijk high tegen de front wall te plaatsen. De Top Midden een half metertje voor MLP.
Weer in strijd met de Dolby richtlijn. Wellicht aan te raden in combi met Auro voor een hybride setup maar zoals TS aangeeft heeft Auro niet zijn voorkeur dus waarom dan niet optimaal aan het Dolby advies houden.
Ik heb inmiddels 5 Atmos setups mogen beluisteren waarvan maar twee volgens de richtlijnen en dat waren de enigste twee waar de leaf demo van de testdisk met de ogen dicht het blad perfect een circel om me heen weergaf. De rest had onderbrekingen in het geluidsbeeld, is ook niet zo vreemd als er bepaalde speakers in de circel ontbreken.



larsonator

#894
Ik zou ook geen tips over Dolby aannemen van THX.
Zo vraag ik ook niet aan de bakker of hij weet waar dat rare geluidje in mijn dashboard vandaan kan komen ;)

Citaat van: Erwin.VL op juni 24, 2015, 23:41:42
Ik zou in jouw geval zelfs opteren om de Front Height daadwerkelijk high tegen de front wall te plaatsen. De Top Midden een half metertje voor MLP.
Dus zit je zelf eigenlijk 'buiten' de bubble?

Kjelt

Citaat van: THX-ultraII op juni 25, 2015, 08:35:14
De strijd zal gaan tussen Dolby en DTS waarvan ik nu voorzie dat DTS:X het wel eens erg goed zou kunnen gaan doen. Dit omdat DTS volgens mij heeft aangegeven dat DTS:X in iedere willekeurige Atmos (of zelfs reguliere 5.1) setup gaat werken.
Ja met compromissen dan, Atmos werkt ook in iedere setup alleen het klinkt een stuk minder  :(
DTS heeft nog niets laten zien, er komt met mondjes maat informatie. Zie de richtlijn van Dolby hierboven, al meer dan een jaar oud, wat heeft DTS ? Nothing!
Het komt er op neer dat ze gewoon ontzettend door Dolby te kakken zijn gezet, ze waren hier totaal niet op voorbereid en hebben met veel energie geprobeerd zo snel mogelijk ook met iets te komen. Hoe dat klinkt of wat het is is nog helemaal de vraag en dat zullen we tzt wel zien.
Wel zie je in het verleden dat bepaalde filmstudio's voor bepaalde codecs hebben gekozen en vaak was dat meer politiek wat dat betreft zou DTS inderdaad wel eens uiteindelijk als grootste uit de bus kunnen komen rollen.

THX-UltraII

Citaat van: Kjelt op juni 25, 2015, 09:15:05
Ja met compromissen dan, Atmos werkt ook in iedere setup alleen het klinkt een stuk minder  :(
DTS heeft nog niets laten zien, er komt met mondjes maat informatie. Zie de richtlijn van Dolby hierboven, al meer dan een jaar oud, wat heeft DTS ? Nothing!
Het komt er op neer dat ze gewoon ontzettend door Dolby te kakken zijn gezet, ze waren hier totaal niet op voorbereid en hebben met veel energie geprobeerd zo snel mogelijk ook met iets te komen. Hoe dat klinkt of wat het is is nog helemaal de vraag en dat zullen we tzt wel zien.
Wel zie je in het verleden dat bepaalde filmstudio's voor bepaalde codecs hebben gekozen en vaak was dat meer politiek wat dat betreft zou DTS inderdaad wel eens uiteindelijk als grootste uit de bus kunnen komen rollen.
Heb je volkomen gelijk in. Ik heb ook het idee dat ze bij DTS maar even snel snel iets zijn gaan bedenken. Zoals het er op dit moment voor staat heeft Dolby de beste en meest ontwikkelde setup. Als DTS echter met het verhaal komt dat DTS:X in iedere speaker setup gebruikt kan worden gaan ze hier misschien veel terrein mee winnen terwijl Atmos de veel betere variant is. Auro3D? Spijtig maar ik geloof niet dat zij genoeg krediet hebben wereldwijd om het te redden.

THX-UltraII

Citaat van: Kjelt op juni 25, 2015, 09:10:54
Heb je een link daarvan want vind het vreemd dat een andere firma een advies geeft dat anders is als van Dolby zelf.

Ik adviseer in ieder geval hetzelfde te doen als ik heb gedaan en dat is je gewoon aan de "Dolby richtlijn " te houden voor 7.1.4 setup, zeker als je al aangeeft dat Auro je belangstelling niet heeft.
Je wilt direct stralers hebben en als je een kleine luisterplek hebt zou je die kunnen richten (hoeft niet), als je een grotere of meerder luisterplekken hebt kun je ze het beste naar beneden richten. Audyssea zorgt wel voor de correctie wat je hoogte betreft qua volume en delay (als het goed is).
Weer in strijd met de Dolby richtlijn. Wellicht aan te raden in combi met Auro voor een hybride setup maar zoals TS aangeeft heeft Auro niet zijn voorkeur dus waarom dan niet optimaal aan het Dolby advies houden.
Ik heb inmiddels 5 Atmos setups mogen beluisteren waarvan maar twee volgens de richtlijnen en dat waren de enigste twee waar de leaf demo van de testdisk met de ogen dicht het blad perfect een circel om me heen weergaf. De rest had onderbrekingen in het geluidsbeeld, is ook niet zo vreemd als er bepaalde speakers in de circel ontbreken.



Kijk, hier hebben we veel aan. Thxz Kjelt.
Nu snap ik de bubble ook waar je in komt te zitten als ik dat plaatje zie. Het enige probleem dat ik nog steeds heb ik dat de left en and right top rear overhead speakers (nummer 8) niet echt ''hoog'' geplaatst kunnen worden door het schuin aflopende plafond.

larsonator

Citaat van: THX-ultraII op juni 25, 2015, 09:22:48
Het enige probleem dat ik nog steeds heb ik dat de left en and right top rear overhead speakers (nummer 8) niet echt ''hoog'' geplaatst kunnen worden door het schuin aflopende plafond.
word dat dan niet ingeregeld/ingemeten door de receiver?

THX-UltraII

#899
Citaat van: larsonator op juni 25, 2015, 09:29:31
word dat dan niet ingeregeld/ingemeten door de receiver?
Geen idee maar het lijkt me toch wel een must dat de left en and right top rear overhead speakers ook daadwerkelijk ''overhead'' komen te hangen, dus boven je en niet als het ware achter je op bijna oorhoogte.

Ik maak ook nog even een zijstap. Ik overweeg de Denon X7200WA aan te schaffen die XT32 heeft. Heeft een Audessey Pro kit nog enige toevoeging op XT32? Voor zover ik begreep is de Pro enkel interessant als je meer luisterposities hebt maar ik heb maar 1 main spot.