Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

zoldar

Citaat van: Staaled op augustus 21, 2014, 14:02:29
Voor stereo zal dat zeker invloed hebben en ik zou het de serieuze gebruiker niet snel aanraden.
Neemt niet weg dat het een goede oplossing kan zijn indien het plafond niet beschikbaar is.

Of als je het eerst wilt uitproberen zonder het plafond vol te hangen met speakers. Is er ook zo weer afgehaald. Ik zie het probleem niet.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Staaled

#176
Citaat van: zoldar op augustus 21, 2014, 14:05:58
Of als je het eerst wilt uitproberen zonder het plafond vol te hangen met speakers. Is er ook zo weer afgehaald. Ik zie het probleem niet.
Jij mogelijk niet menig ander wel.

Al kun je bijvoorbeeld deze ook afstellen  ;) ;D:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

#177
Citaat van: zoldar op augustus 21, 2014, 14:05:58
Of als je het eerst wilt uitproberen zonder het plafond vol te hangen met speakers. Is er ook zo weer afgehaald. Ik zie het probleem niet.
Ik wil nog even melden dat Dolby adviseert de Atmos add-on voor bestaande speakers niet hoger te plaatsen dan halve muurhoogte.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

zoldar

Ik heb hier een setje Tannoy EFX sattelietjes, die normaal in de tuin dienst doen. Kwestie van proberen toch? mij main F/R zijn 1,2 m hoog. Dan smokkel ik idd wat hoogte.

Proberen is gratis. Nieuwe receiver ging ik toch al kopen  :pompom:

Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

riwi

Citaat van: Staaled op augustus 21, 2014, 14:15:04
Ik wil nog even melden dat Dolby adviseert de Atmos add-on niet hoger te plaatsen dan halve muurhoogte.

Waar heb je dat gelezen? Ik zie in alle plaatjes plafond speakers.
En mijn fronts/rears zijn 110cm hoog. Dat is al halverwege het plafond gemeten vanaf de grond.
Klinkt vreemd dat advies.

Staaled

Ik quote mijzelf maar even van AVSforums :


They should not be placed higher than half wall height according to Dolby :

"For the best sound, place your speakers at or slightly above the height of your ears when
you're seated. Avoid placing the Dolby Atmos enabled speakers higher than one-half the
height of your wall."

Source : Dolby Atmos® for the Home Theater
August 2014


"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

zoldar

volgens die regel zou je ze ook op losse stands kunnen zetten van 1 m hoog.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

riwi

#182
Citaat van: Staaled op augustus 21, 2014, 15:53:59
Ik quote mijzelf maar even van AVSforums :

They should not be placed higher than half wall height according to Dolby :

"For the best sound, place your speakers at or slightly above the height of your ears when
you're seated. Avoid placing the Dolby Atmos enabled speakers higher than one-half the
height of your wall."

Source : Dolby Atmos® for the Home Theater
August 2014

Ach so, jij bedoelt die wan dingen waarbij ze fronts en heights in 1 speaker proberen te combineren.
Tja dat lijkt me eigenlijk helemaal niks op welke hoogte dan ook.

Al heb ik het nog niet gehoord, dus kan ik er nog niet over oordelen.

[edit] had de vorige pagina aan posts niet gelezen, excuus, zat niet op te letten[/edit]

Staaled

Citaat van: riwi op augustus 21, 2014, 16:13:55
Ach so, jij bedoelt die wan dingen waarbij ze fronts en heights in 1 speaker proberen te combineren.
Tja dat lijkt me eigenlijk helemaal niks op welke hoogte dan ook.

Al heb ik het nog niet gehoord, dus kan ik er nog niet over oordelen.

[edit] had de vorige pagina aan posts niet gelezen, excuus, zat niet op te letten[/edit]
Ik heb mijn post aangepast. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jaco

Citaat van: Staaled op augustus 21, 2014, 14:12:18
Jij mogelijk niet menig ander wel.

Al kun je bijvoorbeeld deze ook afstellen  ;) ;D:
Mensen met Wilson zijn voor het merendeel 2 kanaals liefhebbers lijkt me, geen publiek voor Atmos, en zijn ze dat wel dan hangen ze wel een speaker aan het plafond.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Rhodanos

Citaat van: diceman op juli 15, 2014, 16:04:30
Je doet Meridiaan ervoor weg :o, maar wat ga je dan voor terug halen wat op dezelfde " eenzame" hoogte speelt als Meridiaan.
Of als aanloopt tot?

In ieder geval succes.

Mijn bioscoop in Hoogeveen was geloof ik de eerste met Dolby Atmos. Heb daar al paar jaar van genoten. Vooral de demo's zijn indrukwekkend, vooral als je letterlijk in jouw stoel trilt bij de bas-demo. Maar in de bioscoop heb je wel 54 luidsprekers en een x-tal subs.  Voor een typische huissituatie lijkt met dit niet geschikt, wel voor een thuisbioscoop (met vooral goede geluidsisolatie). Wacht eerst wel een paar jaar voordat ik hier eventueel in ga investeren. De kinderziektes zijn er dan uit en meer duidelijkheid over de verschillende technieken.

jaco

Ik heb gisteren naar Genelec geluisterd, en dat is wel een grote kanshebber. Leveren speakers in elk formaat, en de klank is redelijk gelijk tussen de verschillende modellen, dus prima voor de basis laag. Voor de plafond units nog even kijken wat de dolby specificaties zullen zijn.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

bmateijsen

Citaat van: jaco op augustus 22, 2014, 12:52:35
Ik heb gisteren naar Genelec geluisterd, en dat is wel een grote kanshebber. Leveren speakers in elk formaat, en de klank is redelijk gelijk tussen de verschillende modellen, dus prima voor de basis laag. Voor de plafond units nog even kijken wat de dolby specificaties zullen zijn.

Interessant! Welke modellen heb je beluisterd? En wat vond je specifiek de verschillen?
Een ander merk waar je ook naar zou kunnen kijken is M&K.

jaco

Genelec 8040 en 8030.
m&K heeft wel een bagger website als je technische details wilt hebben zeg. Wel veel mooie plaatjes en marketing blabla
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

bmateijsen

Citaat van: jaco op augustus 22, 2014, 21:29:00
Genelec 8040 en 8030.
m&K heeft wel een bagger website als je technische details wilt hebben zeg. Wel veel mooie plaatjes en marketing blabla

8040 is nog een kleine monitor, weet je zeker dat je niet groter zou willen?

Job

#190
Ik heb zowel in de studio als thuis Genelecs (1030A, aangevuld met een 7060A sub), ik hou erg van de sound. Ze leveren (leverden?) ook een versie voor de thuisbioscoop (HT206B / HT208B / HT210B) die precies hetzelfde waren als de 1030 / 1031 / 1032.

De 1030 was jarenlang een veelgeziene kleine studiomonitor, maar de laatste jaren zie en hoor ik vaker Dynaudio's (BM5/6/12 en de Airs). Die Airs klinken echt fenomenaal, maar je kan voor dat geld ook een auto kopen.

jaco

Job,

Die speakers van genelec lijken allemaal heel veel op elkaar. Veel dezelfde drivers, crossover frequentie en versterker vermogens.
Volgens mij proberen ze een grotere markt te bestrijken door modellen voor sub markten aan te bieden.

Ik had de fabriek gemailed wat het verschil tussen de 8000 serie en de G serie is.
Mechanisch en acoustisch: niets
Alleen rca input op de G serie.

Tja 100 euro per stuk duurder of zo. Geen rca nodig.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

De eerste ervaringen op avsforum met de Dolby Surround upsampler lijken haast te mooi om waar te zijn, maar even wachten op wat andere reviews.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Job

Ah ja, ik zie dat ik naar een oudere site had gelinkt. De G-serie is idd hetzelfde als de 80xx, zoals de HT2xx-serie hetzelfde was als de 10xx-serie.

Heb je die Dynaudio's ook al eens gehoord? De Genelecs worden over het algemeen als nogal scherp ervaren, de Dynaudio's zijn wat neutraler.

jaco

Ik heb nog geen dynaudio geluisterd, dan moet ik zoeken waar ze die hebben, voor dit soort speakers zal ik wel weer bij de importeur terecht moeten.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Staaled

Wat ik er van weet is dat de matrix/upmixer nu per frequentieband werkt.
Dat zou wel eens het positieve resultaat kunnen verklaren.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Job

Citaat van: jaco op augustus 24, 2014, 11:24:38
dan moet ik zoeken waar ze die hebben
Muziekwinkels. Ook bijv. bij Thomann, die bieden je ook de mogelijkheid van terugsturen.

THX-UltraII

Citaat van: jaco op augustus 24, 2014, 08:03:58
De eerste ervaringen op avsforum met de Dolby Surround upsampler lijken haast te mooi om waar te zijn, maar even wachten op wat andere reviews.
heb je een linkje? Wil dat wel eens lezen

jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

Citaat van: Job op augustus 24, 2014, 15:08:40
Muziekwinkels. Ook bijv. bij Thomann, die bieden je ook de mogelijkheid van terugsturen.
Dat lijkt te kunnen, maar ik vind dat minder netjes.

Heb een vraag ingediend bij dynaudio of ze een dealer met de serie die me wat lijkt hebben in NL.
Dan maar een paar uur uittrekken om te luisteren.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm