De ideale vakantie camera

Gestart door Starred, mei 16, 2014, 09:54:41

Vorige topic - Volgende topic

roland p

Citaat van: Erik op juni  7, 2014, 12:59:20
Dat is echt een koopje site staat wel goed aangeschreven maar je moet alleen geen haast hebben.

Nou, ik heb 'm hoor (rx100m2). Het heeft dus 10 dagen geduurt, dat is te doen.

Citaat van: VTEC_genieter op juni  8, 2014, 22:02:01
Ik begrijp jullie niet.....een supermooie en dure compact zomaar zonder een cameratasje in je broekzak doen?!?!  :wacko:

Situatie in je broekzak:
Kans op stof/zand. Camera gaat stuk.
Kans op stoten (als de camera per ongeluk aan gaat), waardoor de lens geforceerd wordt.
Je hebt gelijk. Ik durf dit ding eigenlijk niet in m'n zak te proppen. Hij krijgt een mooi tasje :)
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - MKSound

Erik

Ach kan een hoop hebben hoor. Al diverse keren gehad dat hij klemzat in broekzak omdat hij blijkbaar aan was gegaan maar goed ik ben dan ook geen tasjes man.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VTEC_genieter

Kans op stofvorming in de lens en dieper.....in de camera.....op de sensor! ;)
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

J.A.F._Doorhof

Klopt dat de lenzen wat groter zijn, maar goed als je klein wilt en geen concessies ?
Je kan niet verwachten dat een camera die in je broekzak past dezelfde kwaliteit als een DSLR geeft.
Met reizen gaat het voornamelijk om gewicht, en de A7r met een aantal lenzen is een STUK lichter dan een DSLR met 1-2 lenzen :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

RonG

Ik heb nu hier en daar wat previews cq reviews gelezen van die FZ1000 en ben er erg enthousiast over, ook de reviewers.
Op dit moment kandidaat nummer 1 voor mij.

RonG

Vraagje,

Ben me beetje aan het inlezen over sensor grootte enz. Ik weet des te groter des te beter.
Nu lees lees ik ook dat het aantal MP van invloed is welk op deze sensor terecht komt.

Is het dan zo dat bv 12Mp op een 1" sensor een betere kwaliteit geeft dan een 20Mp op dezelfde sensor?

J.A.F._Doorhof

Kun je zo niet zeggen.
Het verschilt enorm van welke fabrikant de sensor is en wat de opbouw van die sensor is.

In THEORIE mag je zeggen dat hoe meer pixels er op een sensor zitten hoe meer ruis op hogere ISO's en hoe minder dynamisch bereik.
Echter Sony heeft bv een sensor met 36MP die op dit moment aan de top staat van dynamisch bereik en ook zeer goed omgaat met ruis.

Hun nieuwe 12MP sensor is echter een echt hoge ISO monster.
Dus de koppeling naar MP vs Ruis is vaak snel gemaakt.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VTEC_genieter

Bij een Olympus event kon ik een Olympus PEN E-PM1 testen, hoog ISO test uitgevoerd etc...
Ik stond versteld van zijn sensor kwaliteit! De sensor was zelfs veel kleiner dan de sensor van mijn Canon EOS 20D!

Technology en vooruitgang spelen ook een rol inderdaad :)
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

Erik

En de sensor van de PM2 is zelfs enorm veel beter dan de PM1 ;-)
33% Meer pixels, veel minder ruis maar veel meer dynamiek
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Gaeje

Allemaal mooie woorden en type nrs maar uiteindelijk gaat het hem maar om 2 dingen: waar je gaat staan en -in mindere mate- welke lens er op zit. Laat ons eerlijk zijn, de technologie verbetert sneller dan de meeste liefhebbers hun skills, dus je hoeft echt niet elk jaar te upgraden hoor...

J.A.F._Doorhof

Het is niet de hardware of software die de foto maken... maar de fotograaf.

Uiteindelijk maakt de hardware natuurlijk wel uit, als je een trage lens hebt dan kom je in het donker in de problemen, heb je hoge ruis bij ISOs boven de 400 dan is de helft van je foto's "ruizig" aan de andere kant ik heb werk op 12800 geschoten die duidelijk ruizen maar mensen kijken naar het beeld en niet naar de ruis.

Eigenlijk is het "fout" zodra mensen naar techniek gaan kijken :D
Toch helpt het wel voor je zelf als je gewoon een goede camera gebruikt.
Custom installer

Starred

Ik was onlangs een weekje op vakantie met de Fuji XT1 en 2 primes, maar ik had graag een goede zoom bij me gehad..

Gaeje

wedden dat je fotos niet beter waren geweest? In tegendeel met een zoom loop je wat heen en weer te zoomen (en 90% van de tijd ofwel de wijdste stand, ofwel de meest tele stand) en je gaat nooit op zoek naar een goede hoek. Je zoomt gewoon in vanwaar je staat, drukt af en gaat weg. En de foto is flauw en inspiratieloos. Een prime dwingt je tot rondwandelen, bukken, kijken, zoeken...

Starred

Gaeje, niet iedereen is een absolute beginner  ;)
Het is bijvoorbeeld verdomd lastig een stukje naar voren te lopen als je op de rand van een ravijn staat of samen met 10 mensen in een piepklein bootje zit. Bovendien heb je nauwelijks tijd om een paar stappen te zetten als je een paar ongeduldige familieleden bij je hebt.
Kortom, een zoom heeft wel degelijk grote toegevoegde waarde op bepaalde momenten

J.A.F._Doorhof

Het hele prime gebeuren is een beetje overdreven.
Ja het dwingt je tot lopen en nadenken maar je mist ook foto's.
Een zoom geeft je verschillende opties, ik zie het gewoon als een opeenstapeling van primes :D
Natuurlijk moet je nadenken over je compositie en compressie maar met een zoom kan dat tenminste.

Ik ken mensen die zichzelf forceren met een 35mm te schieten op een reis, ik vind dat doodzonde, als je een keer een portret moet maken dan heb je een erge beperking, ik loop zelf het liefst met een 35-200 rond, ideaal. Je kan er alles mee doen, en je word er zeker niet lui van, maar je haalt wel meerdere foto's uit 1 onderwerp :D
Custom installer

VTEC_genieter

@Starred,
Je kan ook een 3e prime lens nemen. Meer €€€ in je buidel tasten :) Hihi....

Starred

Citaat van: VTEC_genieter op juni 19, 2014, 19:40:00
@Starred,
Je kan ook een 3e prime lens nemen. Meer €€€ in je buidel tasten :) Hihi....

VTEC, ik heb al een 3e prime. Dus wat is je punt?  ;)

VTEC_genieter

Hoe meer primes je meeneemt op zak, hoe minder behoefte aan een zoomlens :)
Ligt er natuurlijk wel aan welke primes je meeneemt ;)

Starred

Citaat van: VTEC_genieter op juni 20, 2014, 00:43:30
Hoe meer primes je meeneemt op zak, hoe minder behoefte aan een zoomlens :)
Ligt er natuurlijk wel aan welke primes je meeneemt ;)

Dat is zo, daarom heb ik 3 primes: 20mm, 35mm en 85mm.
Maar als je in gezelschap van weinig geduldige mensen bent, of in erg krappe locaties dan heb je nauwelijks tijd of mogelijkheid om van prime te veranderen. Dan bewijst een zoom z'n waarde.
Fuji heeft nu een nieuwe 'convenience' zoom uitgebracht van 27-200 met maar liefst 5 stops stabilisatie, maar tenzij hij mega goed blijkt te zijn, denk  ik dat ik nog even wacht op de twee 2.8 zooms die er ook aan zitten te komen.

J.A.F._Doorhof

Dan moet je steeds wisselen.

In een van mijn seminars omschrijf ik de evolutie van de fotograaf als volgt.

Je begint op P en een zoom lens = altijd raak
Daarna ga je naar de AV mode = meer creativiteit maar ook soms verwarring
Daarna moet je natuurlijk naar M (want dat doen pros) = veel missers omdat je aan teveel dingen moet denken, maar je buffelt door want zo hoort het
Daarna moet je natuurlijk alleen maar primes gebruiken = ENORM veel missers omdat je of de settings verkeerd hebt staan, of omdat je eigenlijk wijder of meer tele wilt, plus veel Ps werk om belichtings problemen op te lossen.

Uiteindelijk : AV met autoISO en minimale sluitertijd en zoomlens =  je krijgt de foto's die je wilt, uiteindelijk gaat het daarom HOE je er komt is totaal niet belangrijk.
Ik ken erg veel professionele straat fotograferen en een ZEER groot gedeelte schiet gewoon met 24-200 achtige lenzen, zelfde reden als die ik geef "als je de foto maar krijgt, dat beetje extra scherpte, ach... wat maakt het uiteindelijk uit"
Custom installer

VTEC_genieter

Erik

Dat is toch een RX100 met opgevoerde lens en 5 x Zo groot :D
- Winston Churchill

VTEC_genieter

Een bridge camera met een ingebouwde 28-200mm lens met f2.8 over het hele bereik.

kippekop

Citaat van: VTEC_genieter op juni 21, 2014, 00:27:00
Een bridge camera met een ingebouwde 28-200mm lens met f2.8 over het hele bereik.

24 begint hij zelfs, echt een prachtige camera volgens mij als je alles in 1 wilt hebben voor op vakantie. Niet portable alleen, maar wel stuk lichter dan dlsr, en in vergelijking met de kleinere systeem camera een goede evf, (spat) waterdicht en een constante aperture over hele bereik
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Erik

48-400mm wordt het dan aangezien de sensor een cropfactor 2 heeft maar zijn kracht zit hem inderdaad in de 2.8 zoom van voor tot achter. En voor een bridge heeft een relatief grote sensor of heb je al bridges met APC-S sensors?
- Winston Churchill