Markt ingestort? Waar blijven de nieuwe midprice AV processoren?

Gestart door Kjelt, mei 13, 2014, 12:34:33

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

eMVe

CitaatLeren lezen....er staat naar mijn ervaring.  ;)
Jouw ervaring was ook dat een Oppo zééér goed was qua streaming en toch. . . koop je juist dáárvoor weer iets anders (beter hoop ik oprecht voor je). Ook hieruit blijkt weer dat alles relatief is. . . ;). . . wellicht moet je je mening qua stereo amps binnenkort ook weer herzien. . .

Maro

Citaat van: eMVe op november 23, 2014, 01:10:47
Jouw ervaring was ook dat een Oppo zééér goed was qua streaming en toch. . . koop je juist dáárvoor weer iets anders (beter hoop ik oprecht voor je). Ook hieruit blijkt weer dat alles relatief is. . . ;). . . wellicht moet je je mening qua stereo amps binnenkort ook weer herzien. . .

Oppo is ook zeer goed in streamen maar vind een Meridian mooier dus koop ik die...omdat het kan. Wil na jaren Sueezeboxjes wel eens wat anders. Ook daarin heb ik wat geëxperimenteerd met oa Linn en Cambridge Auduo. Beiden waren in mijn beleving niet wat ik voor ogen had. Meridian ken ik goed via een goede vriend en weet dat dat goed zit. Al was het maar om van dacjes, kabeltjes, servers en voeding geneuzel af te zijn. Zal best wel weer eens een stereo versterker kopen...omdat ik dat leuk vind niet om grote stappen in stereo weergave te verwachten.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Fox

 :exclamation: Een overdenking over de Marantz AV7702 e.d. apparaten ...

Veel processors hebben een "Direct" stand, waarbij het audiosignaal pad zo kort en schoon mogelijk word gehouden door diverse schakelingen te omzeilen en/of uit te schakelen.

Daarnaast zijn er processoren die een stapje verder gaan en (ook) een "Pure Direct" stand hebben die naast bovenstaande ook het videocircuit en veelal het display uitschakelen om inferentie en storingen te voorkomen.

Bovenstaande is dus om zoveel mogelijk het audiosignaal te beschermen tegen invloeden.

Daarnaast zijn er goede/speciale netsnoeren, interlinks en luidsprekerkabels met extra bescherming tegen invloeden van buitenaf, welke velen gebruiken als aanvulling.

Nu heeft bv de Marantz AV7702, 2 stuks van die WiFi antennes aan de achterzijde die zowel ontvangen als stralen (zenden)!
Dit stralen wordt dus door de interne elektronica en de aansluitingen aan de achterkant opgevangen met alle gevolgen van dien.

Mijn vraag is hoe kan z'n apparaat nog audiofiel high-end functioneren met zoveel stralingsinvloeden??? ?

Kjelt

Citaat van: Fox op november 26, 2014, 16:23:30
Mijn vraag is hoe kan z'n apparaat nog audiofiel high-end functioneren met zoveel stralingsinvloeden??? ?
Lastig, zeker omdat volgens Jaco de zijkanten van plastick zijn dus geen kooi van Faraday.
Ik zou ze uitzetten je hoeft ze niet perse te gebruiken natuurlijk en voor wired gaan.
Aan de andere kant zit de frequentieband van dit soort signalen ver buiten de audioband, ik bedoel 2,4GHz is meer dan 100000 keer groter dan 20kHz en dus meer dan vijf ordes groter!

H&C Hifi

Citaat van: Kjelt op november 26, 2014, 16:35:55
Lastig, zeker omdat volgens Jaco de zijkanten van plastick zijn dus geen kooi van Faraday.

slechts 2 stukjes van het voorfront zijn van plastic, de rest is allemaal metaal (dat is bij bijv. een AV8801 of alle andere apparaten uit de ''range'' series zo).
Enkel de Premium producten hebben deze afgeschuinde zijkantjes wel vervaardigd uit aluminium.

jaco

Ik heb de 7702 alleen van de buitenkant bekeken uiteraard. Er kan wel een 3 laags kooi in gebouwd zijn, maar dat betwijfel ik aan de hand van het gewicht. Hij waait niet weg, maar erg zwaar is hij ook niet.

Het uiterlijk is natuulijk smaakgebonden. De display layout is wel super, je kunt van alles zien over de binnenkomende bitstream en je uitgaande speaker selectie. En vast nog veel meer wat ik nog moet zien.
Hij klinkt ook wel goed wat ik er tot dusver van gehoord heb, maar ik heb ook speakers nieuw uit de doos, die moeten ook wat loskomen, en verder moet ik wellicht nog wat met de afstelling spelen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Fox

Marantz: AV8802 Vorverstärker mit Dolby Atmos und Auro-3D ab Februar 2015 im Handel

18.12.14 Der Hi-Fi-Spezialist Marantz hat für Februar mit dem AV8802 einen neuen Vorverstärker angekündigt, der zu einer UVP von 3.799,- Euro und erhältlich sein soll. Präsentiert wird der AV8802 in Schwarz. Bei dem Gerät handelt es sich um einen 11.2-Kanal-AV-Vorverstärker, der Dolby Atmos dekodieren kann und sowohl Audyssey DSX und DTS Neo:X 11.1 unterstützt. Über ein kostenpflichtiges Update lässt sich das Gerät auch für Auro-3D aufrüsten. Das Update kostet wieder 149,- Euro.


http://www.bluray-disc.de/blu-ray-news/a-v-receiver/76687-marantz-av8802-vorverstaerker-mit-dolby-atmos-und-auro-3d-ab-februar-2015-im-handel

H&C Hifi

staat op het moment idd gepland voor 28-2-2015, de vraag is of hij dan ook daadwerkelijk komt... dat is altijd even afwachten  :)

overigens word de prijs later waarschijnlijk nog verhoogd naar 3999,00 dit omdat er later in dit jaar een update versie komt met HDCP 2.2 ondersteuning.

Kjelt

Wat zijn nu de exacte verschillen tussen de 8802 en 7702 is er een compleet gedetailleerd lijstje ergens incl. gebruikte componenten?

Claudio

Voornaamste zijn andere Dac's. Op de AVSforum is al veel te vinden omtrent de verschillen. Maar uiteraard Atmos en,  net zoals bij de Denon AVR-X7200W, een softwarematige upgrade naar Auro-3D. Daarnaast nog wat uitbreidingen van de inputs.

Mijn ogen waren vooral gericht op de nieuwe Denon, maar het controller-versterker-principe blijft me aanspreken. Dus toch maar even in de gaten houden deze Marantz. Wat een beetje tegenhoudt is dat de 8077, maar 7 kanalen biedt. En deze Marantz met een ander merk of meerdere versterkers is toch een beetje jammer. Daar zijn de looks niet naar. Of het wordt een heel bouwpakket.

Hoeveel meer gaat dit bieden ten opzichte van de Denon AVR-X7200W - in een zwarte versie? :-)
LG OLED65E6V Dolby Vision, Denon AVR-X7200W, Onkyo TX NR 5000E Eindtrap, OPPO UDP 203,  B&W FPM 4- 5- 6, Cambridge Audio WS30 als Atmos speakers (7.1.2), Rel Strata 5, PS4, Xbox One, Ziggo Horizon & CI+, Sony KDL 43W756, Sony KDL-32W706BAEP, Pronto TSU 9400/9600, Sony HDR SR 12E, Samsung Galaxy S8+, Samsung Galaxy Tab S 10.5 - Alles over Film - redactie en forummoderator.

That's no moon, it's a spacestation!
We're gonna need a bigger boat!

road rebel

+/-1300€ (eindversterkers niet meegerekend). Maar de denon heeft ook "maar" 9 kanalen... Anders 2x 8077? [emoji16]

Fox

Citaat van: Claudio op december 20, 2014, 20:03:36
Voornaamste zijn andere Dac's. Op de AVSforum is al veel te vinden omtrent de verschillen. Maar uiteraard Atmos en,  net zoals bij de Denon AVR-X7200W, een softwarematige upgrade naar Auro-3D. Daarnaast nog wat uitbreidingen van de inputs.

Mijn ogen waren vooral gericht op de nieuwe Denon, maar het controller-versterker-principe blijft me aanspreken. Dus toch maar even in de gaten houden deze Marantz. Wat een beetje tegenhoudt is dat de 8077, maar 7 kanalen biedt. En deze Marantz met een ander merk of meerdere versterkers is toch een beetje jammer. Daar zijn de looks niet naar. Of het wordt een heel bouwpakket.

Hoeveel meer gaat dit bieden ten opzichte van de Denon AVR-X7200W - in een zwarte versie? :-)

Blijft speculeren, maar

- ander chassis robuuster (die met de koperen behuizing e.d.)
- zwaardere dubbel uitgevoerde voeding
- andere (betere) DAC's
- andere HAM's
- meer in/uit put's
- andere zwaardere DSP's (meer rekenkracht)
- wsl net als bij de 8801 Audyssey 24bit/96kHz i.p.v. 24bit/48kHz 7001
- .....


vik

Je kan er eventueel ook nog een Marantz MM 7025 aan toevoegen:

http://marantz.nl/nl/products/pages/productdetails.aspx?catid=hometheatre&subcatid=avamplifier&productid=mm7025


Citaat van: Claudio op december 20, 2014, 20:03:36
Voornaamste zijn andere Dac's. Op de AVSforum is al veel te vinden omtrent de verschillen. Maar uiteraard Atmos en,  net zoals bij de Denon AVR-X7200W, een softwarematige upgrade naar Auro-3D. Daarnaast nog wat uitbreidingen van de inputs.

Mijn ogen waren vooral gericht op de nieuwe Denon, maar het controller-versterker-principe blijft me aanspreken. Dus toch maar even in de gaten houden deze Marantz. Wat een beetje tegenhoudt is dat de 8077, maar 7 kanalen biedt. En deze Marantz met een ander merk of meerdere versterkers is toch een beetje jammer. Daar zijn de looks niet naar. Of het wordt een heel bouwpakket.

Hoeveel meer gaat dit bieden ten opzichte van de Denon AVR-X7200W - in een zwarte versie? :-)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

jaco

Citaat van: Fox op december 23, 2014, 10:11:40

- andere zwaardere DSP's (meer rekenkracht)
- wsl net als bij de 8801 Audyssey 24bit/96kHz i.p.v. 24bit/48kHz 7001
- .....
Weet jij zeker dat er meer/andere dps chips in zaten (8801 t.o.v. 7701)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Lijkt me erg stug dat ze andere DSPs gebruiken, reden is dat:
- de DSP implementatie van het algoritme gecertificeerd moet worden , vrij prijzig
- als de implementaie gecertificeerd is dat deze 100% overeenkomt met de Dolby Atmos of Auro specificatie, dus op bitniveau identiek. Dit hebben beide heren van Auro de technische en commerciele man mij bevestigd.
Het is dus te vergelijken met een lossless codec of het resultaat is identiek of niet en in het laatste geval faalt de certificatie.
Wel zullen bij de 8802 de twee extra kanalen ondersteund worden door zowel de besturingssoftware als de hardware die er weer twee analoge signalen van maken, bij de 7702 staat dit uit en ontbreekt de d->a hardware.

Fox

Citaat van: Kjelt op december 24, 2014, 12:38:47
Lijkt me erg stug dat ze andere DSPs gebruiken, reden is dat:
- de DSP implementatie van het algoritme gecertificeerd moet worden , vrij prijzig
- als de implementaie gecertificeerd is dat deze 100% overeenkomt met de Dolby Atmos of Auro specificatie, dus op bitniveau identiek. Dit hebben beide heren van Auro de technische en commerciele man mij bevestigd.
Het is dus te vergelijken met een lossless codec of het resultaat is identiek of niet en in het laatste geval faalt de certificatie.
Wel zullen bij de 8802 de twee extra kanalen ondersteund worden door zowel de besturingssoftware als de hardware die er weer twee analoge signalen van maken, bij de 7702 staat dit uit en ontbreekt de d->a hardware.

Kan altijd wat jij speculeert, ik zeg in mijn post daarom ook "speculatie"  :yin-yang:

Echter het DSP verschil is er wel tussen de 8801 en 7001, dat kun je namelijk op diverse flora tergvinden.
En waarom niet. De 8802 is 2x zo duur als de 7002, en dat zit ergens in  ;)

jaco

Citaat van: Kjelt op december 24, 2014, 12:38:47
Wel zullen bij de 8802 de twee extra kanalen ondersteund worden door zowel de besturingssoftware als de hardware die er weer twee analoge signalen van maken, bij de 7702 staat dit uit en ontbreekt de d->a hardware.
Welke extra kanalen ? Je hebt alleen 2 XLR outputs meer op de 8802 dan op de 7702, maar die heeft diezelfde signalen wel maar op cinch volgens mij.
Of heb ik iets gemist ?

Verder kun je bij al de nieuwe D&M units maar 12 kanalen tegelijk actief hebben. Dus ook al heb je 15 outputs, 12 actief tegelijk.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Citaat van: jaco op december 24, 2014, 21:07:51
Welke extra kanalen ? Je hebt alleen 2 XLR outputs meer op de 8802 dan op de 7702, maar die heeft diezelfde signalen wel maar op cinch volgens mij.
Of heb ik iets gemist ?
Verder kun je bij al de nieuwe D&M units maar 12 kanalen tegelijk actief hebben. Dus ook al heb je 15 outputs, 12 actief tegelijk.
Inderdaad net gechecked en de front wides zijn op de 7702 wel als cinch uitgevoerd, dat wist ik niet. Dan zit het grootste verschil in het analoge audio board.

Fox

Er is heel veel te vinden op het net  :notify:

Zomaar een greep, tussen de 8801 en 7002, wat misschien inzicht kan geven op de 8802?

Build quality on the 8801 is better. Note that the 8801 uses a toroidal transformer and chassis is fully copper plated. Also has additional features. It just does not have Atmos.

Analog sound quality equals the sum of the parts. So volume control methodology, OP amps, DAC's, layout, power supply design, coupling capacitors, etc etc all roll up to equal what it sounds like. IF the weighted average of say the HDAM's trumps the sum of 3-4 other SQ items, the net net doesn't tell the whole story. In short "we don't know" is the right answer. But since the HDAM's are going to be re-worked on the 8802 and using a higher grade module than the 7702, we can accurately conclude the 8802 should sound better than the 7702.

Then there is the influence on the digital domain like jitter as well as software/DSP like Atmos even on a 5.1 system. But yes. The 8801 build quality is higher on the 8801 than the 7702.

The flagship model (AV8801 uses 32 bit DACs) while the lower models (ie. AV7702) use 24 bit DACs.


I am curious. What "features" does the 8801 have that the 7702 does not?
Connectivity:
1 stereo XLR input (instead of none)
4-port Ethernet hub (instead of 1 port)
4 Zones (instead of 3)

Functionality:
InstaPreview (not provided)
Spotify (instead of Spotify Connect)

Fox

Een NL persbericht

http://www.hifi.nl/artikel/22819//Marantz-brengt-bioscoopgevoel-in-huis-met-AV-voorversterker-AV8802.html

jaco

 :baaa: op het plaatje zijn nog steeds de plastic zijstukken aan de voorkant te zien..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Fox

Citaat van: jaco op januari  4, 2015, 11:08:08
:baaa: op het plaatje zijn nog steeds de plastic zijstukken aan de voorkant te zien..

Het is ook geen Classe delta  ;)

jaco

Nee maar voor €1800 meer mag je toch 2 stukjes aluminium verwachten  ;D

Ik was eerst van plan maar te upgraden, maar ik wacht wel op de volgende generatie.
Heb liever straks een 16 kanaals 7703 (of wat er ook maar komt) dan een 8802 die waarschijnlijk iets beter klinkt  voor dezelfde investering. Dan kun je wel Atmos, Auro3d en DTS:X met wat geluk goed weergeven zonder compromissen die je nu hebt met een 7702, en net zo hard krijgt met een 8802:
Atmos 7.2.4 met Auro3d 7.1
Of
Auro3d 10.1 met Atmos 5.1.4
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Fox

Citaat van: jaco op januari  4, 2015, 13:20:08
Nee maar voor €1800 meer mag je toch 2 stukjes aluminium verwachten  ;D

Ik was eerst van plan maar te upgraden, maar ik wacht wel op de volgende generatie.
Heb liever straks een 16 kanaals 7703 (of wat er ook maar komt) dan een 8802 die waarschijnlijk iets beter klinkt  voor dezelfde investering. Dan kun je wel Atmos, Auro3d en DTS:X met wat geluk goed weergeven zonder compromissen die je nu hebt met een 7702, en net zo hard krijgt met een 8802:
Atmos 7.2.4 met Auro3d 7.1
Of
Auro3d 10.1 met Atmos 5.1.4

Tja, als je nog langer wacht dan is er vast een versie met 32 of 48 kanalen... :devil:

Maar goed dan heb je ook wat aan die minder dan 50 films van de 600 in atmos van de laatste 2,5 jaar  ;)  (70% van de films/Tv-series in zg 5.1 is niet eens echt 5.1 )

2 plastiek frontje en 32 kanalen maakt gewoon een enom verschil,   :eh: , misschien kunnen ze ernog wat gebakken lucht in stoppen :dozingoff:

Voor mij, ik ga wsl wel terug naar 5.1  :yinyang:

jaco

Tja die meer kanalen komen dan vanzelf wel een keer.
Deze versies zijn gewoon 1e generatie voor 3D audio, dan heb je gewoon nog wat dingen die niet goed geregeld zijn. Maar dat wist ik toen ik het kocht.

En de Dolby Surround upsampler maakt gebruik van alle kanalen volgens mij, onafhankelijk of je 5.1, 6.1 of 7.1 films hebt. (Wil 6.1 nog testen, dat ging bij andere merken helaas ook vaak mis)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm